apuja tarvitaan plenum kotelon suunnitteluun

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Late80
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 11:35
Paikkakunta: Rauma

apuja tarvitaan plenum kotelon suunnitteluun

Viesti Kirjoittaja Late80 »

tarvitaan hieman näkemystä :o eli kyseessä x20xev vapari. imusarjan tilavuus läpiltä venttiileille n.500 kuutio cm plus imutorvet. läppien halkaisija 42mm kartio, josta kanava pienentää tilavuuttaan venttiileille mentäessä venttiilihalkaisija vakio, nostoa n.12mm. tarkoituksena katumoottori jossa kompromissi väännön ja tehon suhteen. materiaalina alumiini tai teräs. mistäs lähtis liikkeelle?
unohtu mainita, läppikset: 42mm keihin.
Astra G 1.8 16v -99
ex: Calibra 2.0 16v 4x4
ex: Kadett gsi 2.0 16v r.i.p
Late80
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 11:35
Paikkakunta: Rauma

Re: apuja tarvitaan plenum kotelon suunnitteluun

Viesti Kirjoittaja Late80 »

läpät ja putsari
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Astra G 1.8 16v -99
ex: Calibra 2.0 16v 4x4
ex: Kadett gsi 2.0 16v r.i.p
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3614
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: apuja tarvitaan plenum kotelon suunnitteluun

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Tyhmä kysymys, mutta miksi ei joka kurkulle vaan omaa putsaria? Kustannuskysymyskö vai saavuttaako ton plenumin käytöllä jotakin vaparikoneessa?
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: apuja tarvitaan plenum kotelon suunnitteluun

Viesti Kirjoittaja Jarno »

No jos se jostain syystä on vakiomoottorinohjauksella niin olis syytä saada kaikki moottorille menevä ilma virtaamaan ilmamassamittarin läpi.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Nikuzai
'Senator'
'Senator'
Viestit: 554
Liittynyt: 09 Maalis 2015, 19:36

Re: apuja tarvitaan plenum kotelon suunnitteluun

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Sämä kirjoitti:Tyhmä kysymys, mutta miksi ei joka kurkulle vaan omaa putsaria? Kustannuskysymyskö vai saavuttaako ton plenumin käytöllä jotakin vaparikoneessa?

Sama suunnitelma joskus itellä edessä, kunnei löydy enää älylliseen hintaan dellortoihin suodattimia 1kpl kartio 30e 1kpl dellorto 2reikänen sieni 65e ja niit menee 2 :roll:
sais samalla imun ulkoa kabiinin sijaan, meteli on mielenkiintoinen kun puhaltimen kotelo on silvottu, et lorttojen putsarit mahtuu, mutta silti ei ime konepeitossa olevasta ritiliköstä (eli ford :oops: )


Ainoo kysymys on kiihdytys suppilot ne ois tarkoitus jättää paikalleen ja plenumin kiinnitys niitten pulttien alle, eli miten kotelon tilavuus pitäis laskea vai olisiko paras niin suuri kun vain mahdollista?
Ja kannattaako laittaa loiva kartio kotelon suulle kiihdyttämään ilman virtausta jotta kauimmaisetkin saa ilmaa?
Vai oisko paras kiilan muotoinen kotelo johon ilma sisään mahdollisimman ylhäältä?

Mites sit suodattimen ja kotelon välinen putkitus onko siihen parempaa kuin puru-imurin sisältä sileä letku ja onko sen koolla merkitystä, eli suodattimen kurkun kokoinen vai suurempi?


Sit kans sellainen kyssäri, et mites kun aloittajankin autossa kartio tulee varmasti alkuperäisen putsarikotelon paikalle, niin mites jos konepeltiin tekee ritilikön ja kartiolle kotelon?
Vectra a2 merit c18nz
Kolisee mutta kulkee vielä
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: apuja tarvitaan plenum kotelon suunnitteluun

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Moro,
Ahdetussa muistaakseni laskukaava yläraja 2.4 kertaa sylinterin litratilavuus.

Itse katsonut mallia noista isojen poikien tekemistä. Kuvahakua vaan peliin. Eiköhän nuo oo tutkinut ja kokeillut mikä muoto on paras. :worship:
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: apuja tarvitaan plenum kotelon suunnitteluun

Viesti Kirjoittaja CaLis »

http://www.theseus.fi/bitstream/handle/ ... sequence=2

Tuosta löytynee vastaus aika moneen kysymykseen. Plenumin merkitys siis parhaimmillaankin on melko pieni ja läppärunkojen kanssa käytettäessä luultavasti lähestytään olematonta. Kun ei kerran ennen plenumia ole kaasuläppää, ei myöskään ole oikeen mitään estämässä paineaaltojen karkaamista atmosfääriin.. Jos sillä plenumilla jotain positiivista vaikutusta tuossa saadaan, niin se tulee lähinnä siitä kun paineaallot kimpoavat plenumin "katosta" takaisin kiihdytyssuppiloon sopivalla taajuudella..

Teoriassahan siihen plenumia ennen olevaan paksuun imuputkeen voisi laskea toisen resonaattorin primääriputkien kanssa samalle taajuudelle (tai jollekin toiselle), mutta olisiko sillä sitten käytännössä vaikutusta, sitä en osaa sanoa.. Tuossa linkissä vähän lisää teoriaa ja kaavoja siitä:

http://planetsoarer.com/resonator/Reson ... oustic.htm

Varmaan parempaan tulokseen pääsee sillä että mitottaa sen tuloputken niin ettei varmasti jää kuristamaan sieltä. Paineen vaihtelut ovat kuitenkin jo vaimentuneet melko olemattomaksi tuossa kohtaa..
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: apuja tarvitaan plenum kotelon suunnitteluun

Viesti Kirjoittaja ?! »

Läppärunkojen kanssa plenumille on helpompi saada esim. ilmaa muualta kuin kuumasta moottoritilasta,ja vaikutus korostuu kuumilla keleillä.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: apuja tarvitaan plenum kotelon suunnitteluun

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Kyllä kyllä. Ja JOS pitää saada se ilma vedettyä IMM läpi, niin onhan se silloin välttämätönkin.

Tarkoitinkin vain sitä, että todennäköisesti sillä, että näkee valtavasti vaivaa sen oikean mitoituksen kanssa ei tule saavuttamaan kovin kummosta etua siihen nähden, että se on muuten järkevästi toteutettu.
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Vastaa Viestiin