1.8 8v koneen virittäminen (onko kukaan uskaltanyt yrittää)

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
buutini
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja buutini »

Eli toi perus 1.8 ohc ruiskukone 80-luvulta. Tyypillä ei ole väliä, käytännössähän myös 2.0 8v kone on aivan sama.

Onko kukaan siis siinä onnistunut, ja jos miten ja millä hinnalla.

Kiinnostas myös noi dyno tiedot mitä 8v virikoneist saatu. Oon nimittäin kuullu et 8v koneil pääsis pienemmil hepoilla jopa parempiin vääntö lukemiin kuin 16v koneil.

Yleisesti ottaen sivuilla kuitenkin aika vähän keskustelua aiheesta, kaikki keskittyy lähinnä 16v virityksiin ja koneen vaihtoihin.
18E
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1194
Liittynyt: 25 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 18E »

On 2003-07-29 14:24, buutini wrote:
Eli toi perus 1.8 ohc ruiskukone 80-luvulta. Tyypillä ei ole väliä, käytännössähän myös 2.0 8v kone on aivan sama.
Onko kukaan siis siinä onnistunut, ja jos miten ja millä hinnalla.
Kiinnostas myös noi dyno tiedot mitä 8v virikoneist saatu. Oon nimittäin kuullu et 8v koneil pääsis pienemmil hepoilla jopa parempiin vääntö lukemiin kuin 16v koneil.
Joo-o,yritys on ainakin kova:
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... forum=4&25

Tarkoitus on ollu laittaa kevyt viritys sillä työajoa tulee myös suht paljon.

Virityskohteena eli ajoalustana hiekkatiet,ei niinkään kaupunkiajo; tavalliset iskarit norm.jäykemmät jouset, vahvistettu keula, vahvistettu tulipelti, avarrettu kansi.. Hintaa moottorille jotain reilu 600euroa. +700 jos rikkoutunut ilmam.mittari lasketaan..perkele!

Kun "omatekemä" putkisto vaihtuu oikeaan malliin niin voisi mittauttaa, ellen sitten unichippiä osta. Se vaan nostaa tot kokonaisvirityshintaa aika perkeleesti! -pitäs saada jostain ensin kokeilla kuinka paljon se vaikuttaa.

Paljon on vielä työn alla, kuten F16CR / F18CR laatikko. Vakimallissa aika pitkät välitykset. Se olisikin vasta 5.laatikko saman pellin sisälle :smile:
-Työkäytössä taas ikävämpi ajella.. ..huoh..
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
buutini
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja buutini »

Itellä olis tarkoituksena rakennella F-ryhmäläinen. 3 kuukautta tuli hitsattua mätiä pois. Kohteena -86 GSI korivaihto kadetti. Nyt ois kaaret sisällä ja korikitti saumat pikkuhiljaa hitsattu. Ilmat vähän viilenis niin laitettais koriloppuun ja sit koneen kimppuun.

Tarkoitus olis laittaa tollanen 0-budjetin auto. Eli itse n.90% kaikesta mitä tehdään. Kaikki mitä vaan pystyy sävelletään itse osista mitä löytyy. Mitä ei löydy ostetaan ja jos pakko modifioidaan.

Sain tarjouksen kannen koneistuksesta, => 200hv virtaava kansi täyd laitettuna ja nokka hiottuna (lupaili yli 180hp pyörille) reilu 300€. En pitänyt pahana. (en tosin tiedä koska kerkii tekemään).

Niin et aattelin kun juteltiin koneistajan kanssa ja tuntu et tuolta 8v koneestkin löytyy iha hyvin potkuu kun vaan osaa ja uskaltaa ottaa. Tosin ajettavuus juurikin kaupingissa kärsii. Niin mielenkiinnolla. Tuntus et kaikilla vaan mieles noi 16v koneet. Tietysti itteäkin himottais (kaverilla sellanen vakio ja kulkee niin perskaleesti), mut koneistajakin tykkäs et kerkii sitä aloittelija ulos tieltä tolla 8v koneellakin. Tykkäs myös et jos täydest vauhsita pistää niin sattuu.

Ja voin sanoo et tietysti jäädään 16v koneille ja rahalla laitetuil kadeteil, mut se ei todellakaan ole pelkästään auton vika. Joskushan se oli kävelemäänkin opeteltava ja nyt mielestäni kävelen jo ihan kohtuullisesti.

Ja sen verran hullu olen tietysti et vakio laatikol meinaan kokeilla. Ei se mitään ota vaikkei annakaan. Jos testeis osottautuu ettei kestä niin tarvii tehdä asial jotain.
Avatar
repsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 959
Liittynyt: 04 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja repsa »

itse olen tässä rakennellut tuohon 0-budjettiin (kaikki tehdään itse mitä osataan/voidaan) 1.8E kantta 20ne lohkon hatuksi.

kanteen tein kanavat + kiillotus, palotilan kiillotus sekä imu/pakosarjan kohdistus. oli muuten vakiona rappua sarjoissa 2-4mm paikoitellen :wink:

imusarja on semmoinen motronicin hiluilla varusteltu 1.8E jetronicin ruiskun sarja. ja suuttimien alla oleva imusarjan laippa on muotoiltu uusiksi, alunperin näytti siltä että günther oli aukaissut ne valukohdat ruuvimeissellillä...

venttiilin seetit on kilpahenkeä mukaillen 2 eri kulmassa, ja palotilan puolelle on tehty pyöristys.

säädettävä nokkapyörä on kanssa, sekin on omavalmiste.

tähän asti luetelluihin osiin/työhön se 0e.

nokka-akseli on GSI-kadetin (1.8 ) ja nokkapukiksi tulee se 2.0 jakajaan sopiva.

että tämmöistä, jotain unohtui mut nuo nyt ainaskin siihen on hierottu.

ps. ainiin, tuommoisen vakio 1.8E kannen kun tumppaa 20ne lohkon päälle, puristukset nousee 11,2:1 arvoon :smile:

_________________
Ascona C 2.0i

<font size=-1>[ This Message was edited by: Repsa on 2003-07-30 20:55 ]</font>
18E
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1194
Liittynyt: 25 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 18E »

Tarkoitus olis laittaa tollanen 0-budjetin auto. Eli itse n.90% kaikesta mitä tehdään. Kaikki mitä vaan pystyy sävelletään itse osista mitä löytyy. Mitä ei löydy ostetaan ja jos pakko modifioidaan.
Tottakai, silleenhä sitä oppii ja varmasti muistaakin, viimeistään kun tulee parin sadan remontti mokailusta..
Sain tarjouksen kannen koneistuksesta, => 200hv virtaava kansi täyd laitettuna ja nokka hiottuna (lupaili yli 180hp pyörille) reilu 300€. En pitänyt pahana. (en tosin tiedä koska kerkii tekemään).
Ihan hyvä hinta on. Viritekijät kun tuppaa ottamaan valuuttaa ammattitaidostaan!
Niin et aattelin kun juteltiin koneistajan kanssa ja tuntu et tuolta 8v koneestkin löytyy iha hyvin potkuu kun vaan osaa ja uskaltaa ottaa. Tosin ajettavuus juurikin kaupingissa kärsii. Niin mielenkiinnolla. Tuntus et kaikilla vaan mieles noi 16v koneet. Tietysti itteäkin himottais (kaverilla sellanen vakio ja kulkee niin perskaleesti), mut koneistajakin tykkäs et kerkii sitä aloittelija ulos tieltä tolla 8v koneellakin. Tykkäs myös et jos täydest vauhsita pistää niin sattuu.
Johan gsi koneessa on vakiona sellaset +30pollee, et onhan siinä kirimist.. Kyllähän 16v. systeemit hyviä onki, ei siit pääse mihkään.
Yep, 75 heppasellakin osuu isoon kuuseen yllättävän kovaa, äyk!!
Joskushan se oli kävelemäänkin opeteltava ja nyt mielestäni kävelen jo ihan kohtuullisesti.
konttausasteella vielä, mut kyl täält viel noustaan :smile:
-Tänään sain 1.3OHC koneen kannen madallettua, pien koskenkorvapullo meni korvauksiin.. :smile:
Ja sen verran hullu olen tietysti et vakio laatikol meinaan kokeilla. Ei se mitään ota vaikkei annakaan. Jos testeis osottautuu ettei kestä niin tarvii tehdä asial jotain.
Kiihtyvyys kärsii, kisassa sekunnit alkaa jo merkkaamaan.. Normilaatikoita saa tosi halvalla, 1.6 ja sitä suuremmis isolohko koneis on aina F16 tai "suurempi" laatikko. Et kyllä löytyy myytäväksi asti! Kuten sanottu, neljäs laatikko menossa.
Juttua foorumilla on ollut,et F20 sisuskalut menis sovittamalla F16:sta sisään. Otapas projektiksi. Tai miksipä ei laittaisi suoraan F20 laatikkoa kiinni =)


Miten muuten oot toteuttamassa bensaletkujen sijoituksen? Itse aattelin pulttikiinnityksellä peltilevyä (1mm) koko matkaksi. Auto kun katuliikenteessä niin joutuu noita katsastussäädöksiä noudattaa :/

Ja onha siul eri mittalaitteita, alipaine,paine,lamda,sähkö,puristus, ja dyno olis aika kähee :smile:
-niitä meinaan tarvii, voin sanoo kun aletaan hiomaan niitä viimeisiä säätöjä..
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
buutini
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja buutini »

Taidat Repsa olla ennenkin tehnyt alan hommia, iteltä ei oikein löydä taitoa, saatikka luottamusta itseeni alkaa kantta muotoilemaan. Toivotaan että homma onnistuu toivotulla tavalla.

Koskas sen kannen pitäs olla kiinni ja ajossa. Toudella mielenkiintost ois kuulla miten se toimii. Toi suuttimien alla olevan imusarjan laippa juttu oli mulle uus. Tarviskin päästä siihen koneeseen jossain vaihees käsiks että tietäis mistä te puhutte, (varsinkin kun itekin yrittää siitä puhua). Noi Opelin koneet on mulle kuitenkin aika uus tuttavuus.
buutini
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja buutini »

Noihin bensaletkujen sijoituksiin on vielä monta visiota päässä. Jotenkinhan ne tarvis suojata. Ajettelin rakennella jonkun näköisen palkin jonka sisällä ne sais vedettyy turvallisesti eteen. Ei oo viel päästy edes suunnittelee tota pohjapanssaria tohon tankin päälle niin ollaan siltä osin vähän vaihees. On kuiteski projekti niin alku vaihees, ettei voi edetä kuin asian kerral.

Ei ois muuten toi tankin suojapanssari hullumpi sullekaan 1.8E jos enemmänkin ajelet pikkutiellä.

Ja sekin on totta että näissä hommis ei oikein voi oppii kuin itse tekemällä ja ja kantapäänkautta oppirahat maksamalla.

Mutta se on kyllä että tällä tasolla kun harrastetaan (tai yritetään ja aloitellaan) niin melkeistään ajetaan kymmenistä sekunneista. Ja tärkeintähän on ettei päästä ketään samalle minuutille niin saa ajaa omalla paikallaan maaliin asti.

Mutta vielä koneesta. On kuitenkin mielestäni todella paljon halvempi aloittaa sillä kuin 16v. Aihioita todellakin riittää, eikä ketään itketä vaikka sanotkin tuollaisen f16 laatikon hajottanees.

Ja aikatauluhan on: vuonna 2003 rakennellaan opiskelun ohes autoa (säästetään rahaa kun ei ryypätä viikonloppua vaan ollaan auton kimpussa, 2004 PITÄS päästä treenaamaan ja 2005 Tammikuussa Mäntsälään auto viivalle. Tehdään auto kuntoon mäntsälään niin eiköhän sitä joku saada sit ajamaankin jos ei iteltä vauhtia löytyiskään.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

On 2003-07-30 18:52, buutini wrote:
Sain tarjouksen kannen koneistuksesta, => 200hv virtaava kansi täyd laitettuna ja nokka hiottuna (lupaili yli 180hp pyörille)
200 hv virtaavalla kannella 180 heppaa on aika paljon jo kampiakselilta, jos pyöriltä lupailee moista niin lupaa aika paljon :smile:
On 2003-07-30 22:14, buutini wrote:
Taidat Repsa olla ennenkin tehnyt alan hommia, iteltä ei oikein löydä taitoa, saatikka luottamusta itseeni alkaa kantta muotoilemaan.
Jostainhan sekin pitää aloittaa, eikä hyvää oikein opi tekemään muuten kuin tekemällä ensin pari huonoa.

Aiheesta on kyllä kirjallisuutta saatavissa aika hyvin, kun tutustuu ensin siihen teoreettiseen puoleen niin niitä teorioita on sitten hyvä pohtia oikean kannen kanssa räveltämällä. Irtokansi ei kovin hurjia maksa, ja siinähän sitä oppii moottorista kun lähtee kokeilemaan :smile: Kun tekee virheen tietää sitten seuraavalla kerralla että näin ei pidä toimia, eli ei sekään vaiva hukkaan mene.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
kippari
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja kippari »

mul olis kans tarkotus ruveta tota 1.8 ohc konetta jossain välis vähä piristää vaikka se aika hyvin meneeki mut pääsi kokeilee rs octaviaa ni sen jälkee toi reilu 110 hp ei oikein tunnu liikkuvan... :smile: kerro kokemuksias sit ku saat jotain tehtyä ni ei tarvi iha kaikkia virheitä ite tehä..
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19319
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Mä sain 1.8E -84 (C Ascona) motista irti penkityslapun 129hp/181Nm, pyörätehot siis. Tuloksen voi siis kertoo n. 1,2:lla et saa mottitehot.
Vakiohan on 115/151(muistaakseni?), eli tehonousu luokkaa +34%.

- 2.0E -kansi, virtaus 197 (Kansiset)
- CraneCams (CatCams) 274-asteinen katunokka 11,22 nostolla
- CatCams säädettävä nokkapyörä
- 1.8E -alakerta (tehdasuusi), männänlaesta pois 1,5mm ja tasapainotus koko roskalle (k-kanget, männät, k-akseli ja v-pyörä, joka kevennetty) HUOM! Myynnissä...
- FSE-pa-paineensäädin
- Martelius 2" peltipakosarja ja putkisto
- ruiskuna vakio LE-Jetronic
- sovitelaippa 2.0-kannen ja 1.8-imusarjan väliin

Hintoja muistelen et kansiaihio makso 500mk, kansityö oli muistaakseni 2500mk, Martelius-satsi n.3500mk, alakerta+loiskelevyllinen öljypohja 550ecua, nokka+keinut+jouset+hydr.nostimet+FSE-säädin n.3000mk?, laippa 1000mk ja tietty kytkin, koneistustyöt etc etc
Eli hintaa menee, jos haluaa saada hyvän aikaseksi...
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Petey
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Petey »

Hmm... 180hv pyöriltä kuulostaa aikakovalta tulokselta. Eikös parhaissa äffäläisissä ole pyöriltä jotain 200hv ja ne ei oo enää mitään nollabudjetin vehkeitä, vaikka ite tekiskin. Ja tuosta 8venttiilisyydestä. Ohan ne eskortitkin nopeita vaikka koneena on vaan 2.0ohc.
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19319
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Timonen »

On 2003-08-09 13:59, Petey wrote:
Hmm... 180hv pyöriltä kuulostaa aikakovalta tulokselta. Eikös parhaissa äffäläisissä ole pyöriltä jotain 200hv ja ne ei oo enää mitään nollabudjetin vehkeitä, vaikka ite tekiskin. Ja tuosta 8venttiilisyydestä. Ohan ne eskortitkin nopeita vaikka koneena on vaan 2.0ohc.
Miten sä saat 129 kertaa 1,2 tuleen enemmän kun n.155???....
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

1,8 moottoriin 1,8 kansi on helpoin

(koska 1,8 ja 2,0 eroavat toisistaan mm imusarja ja suutinten kiinnitys)

Cat Cams 274/11,22mm hydr nokka on jees

lisäksi tullut:

Cat Cams uutuusmallit Opel OHC big
Hinnasto 12/2002, sis. alv 22 %

Sport 4600500 1,6 - 8v/2,0 - 8v (myös/also 1,6/1,8/2,0-8v turbo)
270° - 270° (218° - 218°)
11.35 - 11.35 mm 0.70 - 0.70 mm/116° - 116°
hydro
hinta: 291,90 eur

Sport 4600581 1,8 - 8v
270° - 270° (218° - 218°)
11.35 - 11.35 mm
1.00 - 1.00 mm/112° - 112°
hydro
hinta: 291,90 eur

Street
4600526
268° - 268° (220° - 220°)
11.50 - 11.50 1.20 - 1.20 mm/111° - 111°
hydro
hinta: 291,90 eur

Hot street
4600508
294° - 288° (228° - 228°)
12.25 - 12.20 mm
1.40 - 1.40 mm/112° - 112°
jouset 902-0008
hydro
hinta: 291,90 eur + jouset

Hot street
4600503
288° - 290° (228° - 228°)
12.20 - 12.20 mm
1.60 - 1.60 mm/110° - 110°
jouset 902-0008
hydro
hinta: 291,90 eur + jouset

Cat Cams jäykemmät venttiilinjouset, hinta: 84 eur/srj

Cat Cams säädettävä nokkapyörä, hinta: 160 eur

Keinuvivut vaihdettava!

Hydrot suositellaan uusittavaksi

Nokkarasvaa tarvitaan
(käytettävä nokan ensikäynnistyksessä nokan ja keinuvivun välisillä kosketuspinnoilla!)
18E
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1194
Liittynyt: 25 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 18E »

buutini kirjoitti:Eli toi perus 1.8 ohc ruiskukone 80-luvulta. Tyypillä ei ole väliä, käytännössähän myös 2.0 8v kone on aivan sama. Onko kukaan siis siinä onnistunut, ja jos miten ja millä hinnalla.Kiinnostas myös noi dyno tiedot mitä 8v virikoneist saatu. Oon nimittäin kuullu et 8v koneil pääsis pienemmil hepoilla jopa parempiin vääntö lukemiin kuin 16v koneil.Yleisesti ottaen sivuilla kuitenkin aika vähän keskustelua aiheesta, kaikki keskittyy lähinnä 16v virityksiin ja koneen vaihtoihin.

Nostetaan taas asia tapetille, kun on ajankohtaista..


Tuli vaihteeksi ostettua Cat Camsin 4600508 katunokka.. "uutuusmalli" parin vuoden takaa..he..
mutta asiaan

-Jäi vaivaamaan, kun valmistajan sivujen mukaan tuo nokka ei tarvitsisi jäykempiä jousia, mutta esim. ProStreet on toista mieltä..
"jouset 902-0008"

Miten pystyn laskemaan / päättelemään kelpaako normaalit uudet jouset,vai tarvinko noita jäykempiä.. vilkasin valmistajan jousimallistoa niin kertoi min.pituudessa tuolle -0008:lle (pituus 23mm) 109kg voiman..
ja vaihtoehtoinen osa 902-0010 (pituus 25mm) 85kg voima..

Osaako / pystyykö kukaan kattomaan manuaaleista paljonko tuossa (18E) on vakiona venttiilin jousivoima?

cat läpyskä ilmoittaa nokasta seuraavaa:
Engine information: 4600508
duration (0,1) 293/288astetta
duration(1,0) 237/236astetta
valve lift 12.45/12.40
cam lift 7.4/7.4
peak angle 108/108astetta
timing 6/51 & 51/5astetta
ligt as TDC 1.45/1.40mm
+
reguired parts:
follovers: O.E.M
retainers: O.E.M
springs: O.E.M

Kuulema edeltäjäänsä parempi (274/11,22mm)
niin, ja kommentteja nokan sopivuudesta normiajoon? pitäisi olla ihan kohtuupirteä ilman tyhjäkäynnin puutumista? voi olla että olen ihan väärässäkin,taas :roll:
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
18E
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1194
Liittynyt: 25 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 18E »

18E kirjoitti: Miten pystyn laskemaan / päättelemään kelpaako normaalit uudet jouset,vai tarvinko noita jäykempiä.. vilkasin valmistajan jousimallistoa niin kertoi min.pituudessa tuolle -0008:lle (pituus 23mm) 109kg voiman..
ja vaihtoehtoinen osa 902-0010 (pituus 25mm) 85kg voima..

Osaako / pystyykö kukaan kattomaan manuaaleista paljonko tuossa (18E) on vakiona venttiilin jousivoima?

Onko tosiaan niin,että kukaan ei osaa vastata,edes mutu-tuntumalta?
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
Vastaa Viestiin