2-ltr 8V + läppärungot?

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

On 2004-01-14 15:49, Azzyyr wrote:
Siis onko toi 1500 egen läppärunkopaketti täysin bolt-on, ettei mitään muuta tarvitse hommata (chippiä ym)?? Ilmeisesti kuitenkin säädättämässä tarvitsee käydä?
dbilaksen ohje on että säädöt tulee tarkistaa jarrupenkissä

jos on aihetta pitää tehdä muutoksia

usein autot ovat rikkaalla täyskaasurikastuksella joten vakionokilla tai miedoilla nokilla ei aina tarvita uutta ECU:n ohjelmaa
asia on kuitenkin _aina tarkistettava jarrupenkissä_
sami vaan
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja sami vaan »

Aiheesta en mitään tiedä, mutta heräsi vaan sellainen kysymys, että voisiko suurempaa läppärunkoa hankkia jostain toisesta automallista? Tiedän ainakin erääseen autoon käyvän lähes suoraan ihan eri merkkisen ja ikäisen auton läppärungon. No, saman konsernin autoja, mutta voisiko löytyä sopivaa tässä tapauksessa Opelilta tai yleensä GMltä?
Pode
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 193
Liittynyt: 17 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Pode »

On 2004-01-14 15:13, ProStreet wrote:
millä muulla kuin hyväksytyllä läppärunkosarjalla jossa on imusarja, läppärungot, usein nokat ja asennustarvikkeet(TUV-hyväksyntä siten että pakokaasujen e-normi mainittu pysyvän vakiomoottorissa samana) saat vähäpäästöiseen 2,0 autoon laillisesti lisätehoa 20-30hv ?

[/quote]

Jos lisäät tohon 2.0 c20ne astraan ne rahat mitkä menisi läppärunkoihin niin ei paljoakaan tarvii lisää kun saa jo ostettuu suoraan astran c20xe koneella.. eli siitä sais sen 115-->150, mutta ei nuo läppärungot yhtää huonompi vaihtoehto..
Avatar
Azzyyr
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2238
Liittynyt: 09 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Azzyyr »

On 2004-01-14 18:49, Astra-F wrote:

Jos lisäät tohon 2.0 c20ne astraan ne rahat mitkä menisi läppärunkoihin niin ei paljoakaan tarvii lisää kun saa jo ostettuu suoraan astran c20xe koneella.. eli siitä sais sen 115-->150, mutta ei nuo läppärungot yhtää huonompi vaihtoehto..
No harvemmin tuota auton virityksen kannattavuutta olen noin nähnyt laskettavan. Että verrataan virityksen hintaa siihen, että ostaisi kokonaan eri auton....
Yleensä kuitenkin se auto on jo itsellä, mitä tekisi mieli viritellä.
Volvo V70 D5 -02
Opel Zafira 1.8 -99
Pode
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 193
Liittynyt: 17 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Pode »

Kyllä itse ainankin harkitsisin autoa virittäessä, että tuleeko yhtä edulliseksi vaihtaa auto sellaiseen autoon missä on mieluinen kone. vaikka maksaisi himpun enemmän.
Avatar
Azzyyr
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2238
Liittynyt: 09 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Azzyyr »

Niin no, en sitten tiedä miten yleensä tuota viritystouhua lasketaan, mutta minä ainakin aina virittelyn hintaa olen verrannut koko koneen vaihtoon, en auton vaihtoon....

Mutta esimerkkinä, jos minä möisin tuon sigun Vectran niin saisipa lyödä ison kasan euroja lisää tiskiin että jostain saisin koriltaan saman kuntoisen C20XE vecun.
Toisaalta omaa autoa on tullut jo sen verta "ruuvattua", että en kyllä edes harkitsisi, että taas ostais laittamattoman auton ja alkaisin alusta. Eli tässä valossa tuo 1500 egee ei minusta ole lainkaan kova hinta, jos sillä sen noin 25 pollea sais.
Volvo V70 D5 -02
Opel Zafira 1.8 -99
Pode
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 193
Liittynyt: 17 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Pode »

Niin no..jokaisella omat mielipiteet..vaikka onhan se viritetty aina viritetty.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Koneen virittämisen ja vaihtamisen kustannuksia ei oikein voi verrata niin että virityssatsi maksaa esimerkiksi 1500 euroa ja C20XE 1000 euroa. Koneen asentaminen on muutamaa kertaluokkaa suurempi homma kuin läppärunkojen asennus, ja sille työllekin pitää laskea joku hinta. Lisäksi koneen vaihdossa tulee monissa tapauksissa iso riesa muutoskatsastuksesta vertailumalleineen ja alustan & jarrujen päivityksineen.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
Viper
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Viper »

Läppärungoilla varustettu moottori reagoi kaasuun paljon paremmin ja se tekee ajamisesta varmasti paljon hauskempaa, eli läppärungoilla saa muutakin kuin pelkkää tehoa. Läppärunkojen hinta on vaan melko käsittämätön monista syistä johtuen. Pitäis kokeilla etsiä saksasta käytettyjä läppärunkoja.
Avatar
Azzyyr
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2238
Liittynyt: 09 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Azzyyr »

On 2004-01-15 14:13, Tuomas wrote:
Koneen virittämisen ja vaihtamisen kustannuksia ei oikein voi verrata niin että virityssatsi maksaa esimerkiksi 1500 euroa ja C20XE 1000 euroa. Koneen asentaminen on muutamaa kertaluokkaa suurempi homma kuin läppärunkojen asennus, ja sille työllekin pitää laskea joku hinta. Lisäksi koneen vaihdossa tulee monissa tapauksissa iso riesa muutoskatsastuksesta vertailumalleineen ja alustan & jarrujen päivityksineen.
No juuri tällaisia päätelmiä ja laskelmia olen miettinyt, kun aloin kaipailemaan vähän lisäpotkua tuonne pellin alle.
(Auton vaihto ei ole vaihtoehto).
Nyt keväällä on tarkoitus kutitella tuota omaa vecculia, ja koska mikään ei koskaan riitä (nälkä kasvaa syödessä), myös tuo dbilaksen sarja tulee varmaan jossain vaiheessa vakavaan harkintaan...
Avatar
OCF2945
OCF Member 2017
Viestit: 1566
Liittynyt: 20 Loka 2008, 11:49
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: 2-ltr 8V + läppärungot?

Viesti Kirjoittaja OCF2945 »

täytyypäs herättää vanhaa topikkia henkiin...

ostin 44mm läppärungot C20NE koneeseen ja mietin että saako sitä pelaamaan kuinkaan vakio motronicilla? luultavasti ei

eli mitäs näitä ohjainlaite valmistajia on

tatech, mega

mutta minkä noista ostaa??

entäs kipinäpuoli saako toimimaan vakiosytkällä vai tarviiko esim "kaasarimallisen" jakajaa tai jotain??

entä saisko täs toimimaan esim C16SE koneen suorasytkän ja olisko edes hyvä??
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri
Avatar
Opve
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 913
Liittynyt: 30 Heinä 2007, 20:42
Paikkakunta: Tampere

Re: 2-ltr 8V + läppärungot?

Viesti Kirjoittaja Opve »

saako sitä pelaamaan kuinkaan vakio motronicilla? luultavasti ei
Jättämällä vaan ilmamäärä mittarin ja sen sisältämän lämpöanturin pois niin ei taida toimia.
Jos kehität rungoille "imukotelon+imuputken" liittäen ne sitten ilmamäämittariin kuten esim. dbilaksen vastaavassa niin sitten ehkä + kaasuläpän anturi niin toimis vakio motronicilla.
Parhaan hyödyn saat tietysti kun laitat säädettävän ohjaimen ja voit jättää noi ilmapuntarit kokonaan pois.
der OPelVEctra -Technic, die begeistert.
Avatar
OCF2945
OCF Member 2017
Viestit: 1566
Liittynyt: 20 Loka 2008, 11:49
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: 2-ltr 8V + läppärungot?

Viesti Kirjoittaja OCF2945 »

Opve kirjoitti:
saako sitä pelaamaan kuinkaan vakio motronicilla? luultavasti ei
Jättämällä vaan ilmamäärä mittarin ja sen sisältämän lämpöanturin pois niin ei taida toimia.
Jos kehität rungoille "imukotelon+imuputken" liittäen ne sitten ilmamäämittariin kuten esim. dbilaksen vastaavassa niin sitten ehkä + kaasuläpän anturi niin toimis vakio motronicilla.
Parhaan hyödyn saat tietysti kun laitat säädettävän ohjaimen ja voit jättää noi ilmapuntarit kokonaan pois.
No näin vähä arvelinkin... onkos ihmisillä heittä kokemuksia näistä:
Mega, tatech ynm laitteista mikä on hyvä??

moottoriin luultavasti tuloss ahdinkin... pitääkö tää ottaa huomioon ohjaina valitessa??

Jos jollain kokemuksia niin laittakaa vaikka yvllä miten ite ootte tehny. siis lista osista ynm mitä tarvitaan moottorin ohjaamiseen... ei oo näistä mitää kokemuksia nii olis hieno saada neuvoja tietäviltä
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: 2-ltr 8V + läppärungot?

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Aloittelijan kannattaa ostaa sellainen tuote, minkä lähin ruiskuosaajafirma osaa asentaa ja säätää. Aivan jokaisella markkinoilla olevalla tuotteella pystyy OHC koneen ohjaamaan. Jos on vakavasti suunnitelmissa ahtaa, niin kannattaa melkein lähteä vakiolla imusarjalla liikkeelle.
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: 2-ltr 8V + läppärungot?

Viesti Kirjoittaja madi »

Mulla löytyisi tatech t6 pro + bolt-on johtosarja + bosch cop puolat 4kpl + 3bar gm map... 1000€ saa hakea pois autossa vielä paikallaankin
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Vastaa Viestiin