Sivu 9/13

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 23 Tammi 2013, 17:20
Kirjoittaja Finraksu
Nyt tässä taas värkätty joku kuu ja tuli semmonen mieleen, että lieneekö kukaan kokeillut/tietääkö millä kierrosluvulla näissä x16xe/xel koneissa jää venttiilit jälkeen vakio nokilla ja jousilla? Ei välttämättä kiinnostaisi lähtä kokeilemaan itse, että milloin pärähtää.
Tietenkin jo se tieto, että milloin rajoitin iskee vakiona näissä koneissa, veisi eteenpäin, kun itsellä ei tuosta ole ollut koskaan koko autoa jolla kokeilla. :bonk:

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 25 Tammi 2013, 14:39
Kirjoittaja mulkkari
Finraksu kirjoitti:Nyt tässä taas värkätty joku kuu ja tuli semmonen mieleen, että lieneekö kukaan kokeillut/tietääkö millä kierrosluvulla näissä x16xe/xel koneissa jää venttiilit jälkeen vakio nokilla ja jousilla? Ei välttämättä kiinnostaisi lähtä kokeilemaan itse, että milloin pärähtää.
Tietenkin jo se tieto, että milloin rajoitin iskee vakiona näissä koneissa, veisi eteenpäin, kun itsellä ei tuosta ole ollut koskaan koko autoa jolla kokeilla. :bonk:

ainakin 7800rpm kestää vielä hienosti

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 22 Huhti 2013, 20:48
Kirjoittaja juzze
mulkkari kirjoitti:
Finraksu kirjoitti:Nyt tässä taas värkätty joku kuu ja tuli semmonen mieleen, että lieneekö kukaan kokeillut/tietääkö millä kierrosluvulla näissä x16xe/xel koneissa jää venttiilit jälkeen vakio nokilla ja jousilla? Ei välttämättä kiinnostaisi lähtä kokeilemaan itse, että milloin pärähtää.
Tietenkin jo se tieto, että milloin rajoitin iskee vakiona näissä koneissa, veisi eteenpäin, kun itsellä ei tuosta ole ollut koskaan koko autoa jolla kokeilla. :bonk:

ainakin 7800rpm kestää vielä hienosti
juuri tuosta moottorista ei ole tietoa mutta uudemmassa z16xe koneessa rajotin on 6500rpm ja vakiona suurin teho 6000rpm.

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 01 Heinä 2013, 23:15
Kirjoittaja Finraksu
Täällä taas :D Nyt kiinnostaisi tietää, että mitkä lienee nuo vaki nokkien ajoitus ohjee, kun nokkapyörät on muuttuneet ajoitettaviksi on huonohko katsoa enää niistä lovista jotka niissä alunperin on ollut.
Eli olisiko jollakulla tietoutta paljonko imu ja pako venttiilit on auki moottorin ollessa YKK:ssa.
Voisin tässä nyt sen verta sanoa että jokamiesluokan kilpuriin on tuo moottori menossa ja ainoina muutoksin on vaihtunut 2*36mm kaasuttajat vakio ruiskun tilalle ja sytkää ohjaamaan megasquirt, säädettävät nokkapyörät ja peltipakosarja. pitäisi vaan saada nuo nokat nyt jotenkikkaan kartalle ennenkuin lähtee säädättämään tuota autoa... :oops:

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 04 Maalis 2014, 18:08
Kirjoittaja härdelli
Finraksu kirjoitti:Mitäs eroa X16xe ja x16xel moottoreilla on imusarjaa lukuun ottamatta?
Käykö sama sama vaihdelaatikko? Mites anturit ja johtosarja? Onko xel pistettävissä toimimaan xe johtosarjalla? Olis tigra konetta vailla ja vectra josta ottaa kone mutta molemmista tarttis maksaa ennenkuin pääsee purkamaan niin siksi tarttis etukäteen tietää että ovatko naitettavissa

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 29 Touko 2014, 20:54
Kirjoittaja LuotonenSports
Kansi ois valmis tulevaan koneeseen:

http://npsheads.omaverkkokauppa.fi/epag ... ucts/10004

:thumbsup:

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 13 Touko 2015, 20:23
Kirjoittaja tikkku
Onkohan monella ollut vastaavaa 16xellistä uupuu selkeästi voimaa keskialueelta. vastaavaa alhaalta hyvin kaasuun ja *kulkee* ja ylhäällä sama homma.. vakio moottori.. päästötkin ok eikä nyi jne.

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 23 Huhti 2016, 11:33
Kirjoittaja TR81
Ostin perhefarmarin Astra G:n X16XEL koneella, kun halvalla sain. Moottori savutti ja kansi piti avata.
Eihän tuota malttanut jättää vakio kuntoon kun näki mitä tehtaalta on sarjatuotannossa tullut, joten tuli sitten vähän "paranneltua".

Imupuolelta kairattu kanavaa suoremmaksi venttiiliohjureiden kohdalta, poistettu nysät, terotettu haaroitus, parannettu kulhon muoto ja tehty hieno rösöpinta kanavaan. Imukanavat kohdistettu tiivisteen kans.
Pakopuolelta samat temput, paitsi venttiiliohjureille vain teroitus ja pakokanavan kiillotus, Suurennettu pakosarjan suuntaan mutta jätetty pykälä.
Palotilasta aukastu venttiilien ympäriltä ja laskettu kantta hieman vinoon, että puristukseksi tuli n 10.6:1.
Venttiileihin rälläkällä ja porakoneella cutbackit, kavennukset ja pinnat vähän sinne päin.
Imusarjassa kairattu kaikki saumat, nöölit ja vekit tasaseksi, sekä tehty noihin "kiihdytyskuutioihin" suppilon tyyliset pyöristykset ja laajennukset suuaukolle.

Puh GPS:llä mitattuna 16.5 sek / 126 km/h 1/4 80% RE85:sella. Oli pakko ajaa E85:sella, kun oli juntannu öljyrenkaat jumiin. Sain auki E85:sella ja vedellä, eikä savuttele enään. Vedossa tuntuu, että siinä 120 km/h kohdalla alkaa perhefarmarin aerodynamiikka lyömään vastaan liikaa, kun tuosta eteenpäin on todella vaikea saada kerättyä vauhtia.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Vielä tuossa on joku kumma juttu, että vedossa on semmosia voimapiikkejä/hyytymiä aina tiettyjen kierrosalueiden kohdalla. Liittyisikö kaasuläpän asentotunnistimeen, kun myös tasakaasulla tuntee, että polkimen millin liikautus tietyissä kohdissa tekee samanlaista piikkausta tai hyytymistä.

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 05 Maalis 2017, 12:20
Kirjoittaja janikoo
Löytyykö joltain faktaa, että sopiiko X16XE imusarjan alaosa kiinni varhaisempaan X16XEL koneeseen, vai olikos noissa imusarjojen kanavissa eroja muodoissa? Pitäisi vaihtaa imusarja tämän kuristetun tilalle, ja sittenhän tuohon sopisi ilmeisesti Lexmaul Ram yläosakin, jos alaosa on X16XE koneesta?

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 05 Maalis 2017, 15:12
Kirjoittaja Juho M-P
Ei varmana oo eroa siis kannesaa.

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 05 Maalis 2017, 22:09
Kirjoittaja 1,2sorsa
Vanhempi ja uudempi x16xel eroaa kansien suhteen vain lisäilmapumpun kierteiden ja venttiilikopan verran.

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 01 Touko 2017, 10:37
Kirjoittaja janikoo
Paljonko eroa on vanhemman x16xel:n ja x16xe:n imusarjojen kanavien halkaisijoissa? Imusarjan yläosa on ainakin xellissä melko kuristettu, entäs alaosa, paljonko eroa?

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 01 Touko 2017, 21:37
Kirjoittaja 1,2sorsa
Sama tiiviste imupuolella vanhempi x16xel ja x14xe

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 16 Heinä 2017, 08:15
Kirjoittaja dirty_soul
Xel:lin kannes on kolmion muotoiset kanavat(muistaakseni) ja xe kannens on ovaalin malliset suuttimen kololla. Muuten ei oo sopivuudesta tietoa. Hiukan saa vinguttaa xellin kannesta tavaraa pois ettei tuu turhia pyörteitä. Jos kannessa riittää työstövara ni ei muutaku sovittamaan.

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 13 Syys 2017, 21:42
Kirjoittaja simopel
Tuli hankittua gsi b sorsa, jossa savuttava x16xe. Jos ei kansiremontti auta öljyn polttamiseen, millainen vähti saada 2 desiä lisää tilavuutta? Meneekö x18xe1 lohko suoraan 1.6:sen tilalle fyysisesti? Entä miten nokat, moottorinohjaus, tarvisiko ne millaista muutosta.