1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Finraksu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Loka 2012, 22:37

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Finraksu » 23 Tammi 2013, 17:20

Nyt tässä taas värkätty joku kuu ja tuli semmonen mieleen, että lieneekö kukaan kokeillut/tietääkö millä kierrosluvulla näissä x16xe/xel koneissa jää venttiilit jälkeen vakio nokilla ja jousilla? Ei välttämättä kiinnostaisi lähtä kokeilemaan itse, että milloin pärähtää.
Tietenkin jo se tieto, että milloin rajoitin iskee vakiona näissä koneissa, veisi eteenpäin, kun itsellä ei tuosta ole ollut koskaan koko autoa jolla kokeilla. :bonk:

mulkkari
'Senator'
'Senator'
Viestit: 928
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 15:48
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja mulkkari » 25 Tammi 2013, 14:39

Finraksu kirjoitti:Nyt tässä taas värkätty joku kuu ja tuli semmonen mieleen, että lieneekö kukaan kokeillut/tietääkö millä kierrosluvulla näissä x16xe/xel koneissa jää venttiilit jälkeen vakio nokilla ja jousilla? Ei välttämättä kiinnostaisi lähtä kokeilemaan itse, että milloin pärähtää.
Tietenkin jo se tieto, että milloin rajoitin iskee vakiona näissä koneissa, veisi eteenpäin, kun itsellä ei tuosta ole ollut koskaan koko autoa jolla kokeilla. :bonk:

ainakin 7800rpm kestää vielä hienosti
opel astra K sportstourer business matrix
instagram @mikkotapanivirtanen
instagram @joutsgarage

Avatar
juzze
OCF Member 2016
Viestit: 2752
Liittynyt: 03 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: rovaniemi

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja juzze » 22 Huhti 2013, 20:48

mulkkari kirjoitti:
Finraksu kirjoitti:Nyt tässä taas värkätty joku kuu ja tuli semmonen mieleen, että lieneekö kukaan kokeillut/tietääkö millä kierrosluvulla näissä x16xe/xel koneissa jää venttiilit jälkeen vakio nokilla ja jousilla? Ei välttämättä kiinnostaisi lähtä kokeilemaan itse, että milloin pärähtää.
Tietenkin jo se tieto, että milloin rajoitin iskee vakiona näissä koneissa, veisi eteenpäin, kun itsellä ei tuosta ole ollut koskaan koko autoa jolla kokeilla. :bonk:

ainakin 7800rpm kestää vielä hienosti
juuri tuosta moottorista ei ole tietoa mutta uudemmassa z16xe koneessa rajotin on 6500rpm ja vakiona suurin teho 6000rpm.
Saab 9-5 Biopower
Vuoden ympäristöteko :thumbsup:

Finraksu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Loka 2012, 22:37

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Finraksu » 01 Heinä 2013, 23:15

Täällä taas :D Nyt kiinnostaisi tietää, että mitkä lienee nuo vaki nokkien ajoitus ohjee, kun nokkapyörät on muuttuneet ajoitettaviksi on huonohko katsoa enää niistä lovista jotka niissä alunperin on ollut.
Eli olisiko jollakulla tietoutta paljonko imu ja pako venttiilit on auki moottorin ollessa YKK:ssa.
Voisin tässä nyt sen verta sanoa että jokamiesluokan kilpuriin on tuo moottori menossa ja ainoina muutoksin on vaihtunut 2*36mm kaasuttajat vakio ruiskun tilalle ja sytkää ohjaamaan megasquirt, säädettävät nokkapyörät ja peltipakosarja. pitäisi vaan saada nuo nokat nyt jotenkikkaan kartalle ennenkuin lähtee säädättämään tuota autoa... :oops:

Avatar
härdelli
'Senator'
'Senator'
Viestit: 769
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 07:57

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja härdelli » 04 Maalis 2014, 18:08

Finraksu kirjoitti:Mitäs eroa X16xe ja x16xel moottoreilla on imusarjaa lukuun ottamatta?
Käykö sama sama vaihdelaatikko? Mites anturit ja johtosarja? Onko xel pistettävissä toimimaan xe johtosarjalla? Olis tigra konetta vailla ja vectra josta ottaa kone mutta molemmista tarttis maksaa ennenkuin pääsee purkamaan niin siksi tarttis etukäteen tietää että ovatko naitettavissa
VW Transporter T3 (tulossa 1,9td), Nissan 200sx s13 2,0t, Opel Omega 2,5td
Takavetoisia turboja..hmm

LuotonenSports
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Elo 2010, 22:35

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja LuotonenSports » 29 Touko 2014, 20:54

Kansi ois valmis tulevaan koneeseen:

http://npsheads.omaverkkokauppa.fi/epag ... ucts/10004

:thumbsup:

Avatar
tikkku
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 120
Liittynyt: 06 Helmi 2006, 10:47
Paikkakunta: pieksämäki

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja tikkku » 13 Touko 2015, 20:23

Onkohan monella ollut vastaavaa 16xellistä uupuu selkeästi voimaa keskialueelta. vastaavaa alhaalta hyvin kaasuun ja *kulkee* ja ylhäällä sama homma.. vakio moottori.. päästötkin ok eikä nyi jne.
-88 M50B25 7kantti
-97 2.0sekotek Omega
-99 1.9tdi "ST" cordoba

Avatar
TR81
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja TR81 » 23 Huhti 2016, 11:33

Ostin perhefarmarin Astra G:n X16XEL koneella, kun halvalla sain. Moottori savutti ja kansi piti avata.
Eihän tuota malttanut jättää vakio kuntoon kun näki mitä tehtaalta on sarjatuotannossa tullut, joten tuli sitten vähän "paranneltua".

Imupuolelta kairattu kanavaa suoremmaksi venttiiliohjureiden kohdalta, poistettu nysät, terotettu haaroitus, parannettu kulhon muoto ja tehty hieno rösöpinta kanavaan. Imukanavat kohdistettu tiivisteen kans.
Pakopuolelta samat temput, paitsi venttiiliohjureille vain teroitus ja pakokanavan kiillotus, Suurennettu pakosarjan suuntaan mutta jätetty pykälä.
Palotilasta aukastu venttiilien ympäriltä ja laskettu kantta hieman vinoon, että puristukseksi tuli n 10.6:1.
Venttiileihin rälläkällä ja porakoneella cutbackit, kavennukset ja pinnat vähän sinne päin.
Imusarjassa kairattu kaikki saumat, nöölit ja vekit tasaseksi, sekä tehty noihin "kiihdytyskuutioihin" suppilon tyyliset pyöristykset ja laajennukset suuaukolle.

Puh GPS:llä mitattuna 16.5 sek / 126 km/h 1/4 80% RE85:sella. Oli pakko ajaa E85:sella, kun oli juntannu öljyrenkaat jumiin. Sain auki E85:sella ja vedellä, eikä savuttele enään. Vedossa tuntuu, että siinä 120 km/h kohdalla alkaa perhefarmarin aerodynamiikka lyömään vastaan liikaa, kun tuosta eteenpäin on todella vaikea saada kerättyä vauhtia.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Vielä tuossa on joku kumma juttu, että vedossa on semmosia voimapiikkejä/hyytymiä aina tiettyjen kierrosalueiden kohdalla. Liittyisikö kaasuläpän asentotunnistimeen, kun myös tasakaasulla tuntee, että polkimen millin liikautus tietyissä kohdissa tekee samanlaista piikkausta tai hyytymistä.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic

janikoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 74
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere/Raisio

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja janikoo » 05 Maalis 2017, 12:20

Löytyykö joltain faktaa, että sopiiko X16XE imusarjan alaosa kiinni varhaisempaan X16XEL koneeseen, vai olikos noissa imusarjojen kanavissa eroja muodoissa? Pitäisi vaihtaa imusarja tämän kuristetun tilalle, ja sittenhän tuohon sopisi ilmeisesti Lexmaul Ram yläosakin, jos alaosa on X16XE koneesta?

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13114
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 05 Maalis 2017, 15:12

Ei varmana oo eroa siis kannesaa.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 5016
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 05 Maalis 2017, 22:09

Vanhempi ja uudempi x16xel eroaa kansien suhteen vain lisäilmapumpun kierteiden ja venttiilikopan verran.
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

janikoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 74
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere/Raisio

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja janikoo » 01 Touko 2017, 10:37

Paljonko eroa on vanhemman x16xel:n ja x16xe:n imusarjojen kanavien halkaisijoissa? Imusarjan yläosa on ainakin xellissä melko kuristettu, entäs alaosa, paljonko eroa?

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 5016
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 01 Touko 2017, 21:37

Sama tiiviste imupuolella vanhempi x16xel ja x14xe
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

dirty_soul
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 05:31
Paikkakunta: Ihode

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja dirty_soul » 16 Heinä 2017, 08:15

Xel:lin kannes on kolmion muotoiset kanavat(muistaakseni) ja xe kannens on ovaalin malliset suuttimen kololla. Muuten ei oo sopivuudesta tietoa. Hiukan saa vinguttaa xellin kannesta tavaraa pois ettei tuu turhia pyörteitä. Jos kannessa riittää työstövara ni ei muutaku sovittamaan.

simopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Huhti 2013, 23:22

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja simopel » 13 Syys 2017, 21:42

Tuli hankittua gsi b sorsa, jossa savuttava x16xe. Jos ei kansiremontti auta öljyn polttamiseen, millainen vähti saada 2 desiä lisää tilavuutta? Meneekö x18xe1 lohko suoraan 1.6:sen tilalle fyysisesti? Entä miten nokat, moottorinohjaus, tarvisiko ne millaista muutosta.

Vastaa Viestiin