V6 koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3325
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 » 08 Kesä 2020, 21:22

Juu, 41.5 on varmaan se paras mitta lievästi piristettyyn mottiin. Sillä mennään. Tuota isommilla putkilla pitäs tehdä paljon korkeammalle kiertävä, mihin en ala panostamaan.

Sekundääreille olisi kiva löytää jotkut optimointi laskelmat nimenomaan 6-2-1 rakenteelle, mutta kaikki laskurit on 4- ja 8- koneille. Toisaalta eipä tuossa käytännössä ole juurikaan säätövaraa. Kunhan nyt edes tuon 15 tuumaa saisi sopimaan primääreille ja kait se on yritettävä tähdätä tuon laskurin antamaan kokonaispituuteen.
Eli: 6x 41.5mm x min.15" -> 2x 51mm x max.22" -> 1x 63mm -> katti -> vaimentimet.
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 14537
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 08 Kesä 2020, 21:35

Toiha pitää tosiaan ajatella ikäänkuin kahtena kolmipyttysenä. Sekundäärien ei tarvi olla kauheen isot. Pulsseja tulee harvakseltaan verrattuna rivikoneeseen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv
Tigra A X16XE 106Hv A/C yms 1996

Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3325
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 » 08 Kesä 2020, 23:09

Löytyi tämmöinen kirja - Modern Engine Tuning by A. Graham Bell. Kannessa komeilee B-vectran V6 ecotec. Jos tuosta löytyisi sopivat kaaviot.

E: ääh. Ei ollut tuolla. Paitsi esimerkkinä 1.8 ecotec, jossa 41.5mm peltisarjoista ei ollut mitään hyötyä. Ehkä liian isot?
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89

Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3325
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 » 10 Kesä 2020, 12:15

Graham Bellin toinen kirja 4-stroke Performance Tuning toi paremmin valaistusta asiaan. Taulukoiden mukaan katunokille suosittelee 41.5mm tai 44.5mm primääreitä joiden pituus olisi 15-30". Sekundäärit tosiaan vastaisivat sitten 3-pyttyisen loppuputkia ja niiden pituus olisi sitten sama kuin primäärien +3 tuumaa ja halkaisija 51mm. Loppuputken mitaksi sopisi taulukoiden mukaan parhaiten 2.75 tuumainen. Tuohan olisi muuten varmaan pätevä koko, mutta eipä ole oikein valikoimaa putkiosille ja vielä vähemmän vaimentimille tuossa koossa. Lisäksi suosittelee katillisille vehkeille pykälää suurempaa kokoa sen tuottaman lämmön vuoksi, niin cat-back putken kokohan olisi sitten 3 tuumaa - alkaisi olemaan melkoista ränniä kyllä tuo :o
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 14537
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 10 Kesä 2020, 14:43

2,5” riittää loppuputkeksi aivan täysin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv
Tigra A X16XE 106Hv A/C yms 1996

Keme
OCF Member 2019
OCF Member 2019
Viestit: 2688
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Keme » 10 Kesä 2020, 15:26

Noi Bellin pakoputkimitoitukset on muutenki melko yliampuvia.
JEEEEEEEEEEEEE!

Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 18409
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Timonen » 12 Kesä 2020, 16:04

Ootko Wesku tekemässä tota pakosarjaa etuvetoiseen?

Mä olisin kiinnostunut ostamaan tollasen...
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa

Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3325
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 » 12 Kesä 2020, 16:40

Oon tekemässä mutten tiedä vielä ajankohtaa, voi mennä pitkään. Vuosia jo haaveillut tig-hitsistä, mutta koskaan ei ole varaa sitä ostaa. Nyt lomautusten takia vielä vähemmän.

Paskalla migillä en jaksa alkaa söhläämään. Eurojaskaa odotellessa...

E: tai voi se olla, että teen migillä, mutta sitä pitäisi modata ensin. Iso kondensaattori parantamaan valokaaren syttymistä ja arduinolla voisi tehdä pulssiohjaimen.
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89

Järkiliitto?
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? » 29 Kesä 2020, 20:24

Tässä kuva sarjoista mitkä tein omaan moottoriin marteliuksen putkista ja mitoilla.
Tärkein oli se että sylinteripuolet yhdistyvät metrin päässä kansista ja menee noin 25 cm kolme tuumasella putkella. Sen jälkeen ei kuulemma väliä onko loppuputkisto 2,5 vai 3.0 tuumanen.
55/45 cm jos pystyy katsomaan putkien suhteet. Paksuutta en muista 40 jotain ja eroa toisioputkella jotain 4 mm noin. Voin tarkastaa kun pääsen hallille.

Painekotelon muotoa koittanut sovitella tuollaisessa pahvivirityksellä. No omasta mielestä löyty aika hyvä muoto ja tilavuuskin riittävä. Enää vain väännettävä pellistä tuo ja sorvauksesta runnerit niin saa nekin paikalleen.

Kuva

Järkiliitto?
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? » 29 Kesä 2020, 20:27

Kuva

Tämän kun saa väännettyä muotoonsa niin pitää sitten leikata pahvista loput kaksi palaa malliksi ja sitten vain pellistä loput.

Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3325
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 » 29 Kesä 2020, 20:53

Tuohan alkaa näyttää asialliselta projektilta :peukku: Mahtuuko suora konepelti päälle, vai pitääkö tehdä voimapattia?
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 14537
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 29 Kesä 2020, 21:58

Mitkä noi läppärungot on? Mulla on vielä haavena naittaa V6 Asconaan ja pitäs keksiä hyvä polttoainesysteemi. Kaasari olis ihanne.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv
Tigra A X16XE 106Hv A/C yms 1996

Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3325
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 » 29 Kesä 2020, 22:47

Läpät varmaan hayabusasta veikkaan, mutta entä nuo kaulat? Vissiin omaa tekoa, kun ei näytä b-vecun käyriltä?
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89

Järkiliitto?
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? » 30 Kesä 2020, 07:37

Joo suzuki gen1 löyty eBaystä . Toinen vaihtoehto oli bemun m3 sarja.
Kaveri jelppas Imusarjan, teetätin laippoja ja sitten vaan pakoputkimutkia bilteemasta.
Alukansien päälle tehtiin nuo kannet jotta volkkarin punaiset puolat istuis paremmin. Näitä tehtiin kanssa ylimääräisiä jos jotain kiinnostaa.

Järkiliitto?
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? » 30 Kesä 2020, 07:42

Ja joo ei mahdu konepelti. No kallistettu alusyylari ja siitä iso tunneli pellistä läpi ja nousee tän sarjan päälle. Nyt miettinyt et jos yrittäisi saada nuo painekotelot näkyviin pellistä. Jos niistä vaan tulee tarpeeksi hyvännäköiset🙄

Vastaa Viestiin