LET koneiden viritys

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
Jarno
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 8345
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Jarno » 03 Touko 2018, 05:29

madi kirjoitti:
02 Touko 2018, 20:40
Tuo Jarnon laittaama linkki V6 pumpun imuputkesta se ei o sama ku X20XEV/Z20LET
Hyvä tietää. Laippa sitten kuitenkin niin erilainen siinäkin?
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher C40 - Astra-G OPC Caravan - Ascona-B /R6 - Corsa-C GSi

madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4291
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja madi » 04 Touko 2018, 16:28

Juu V6 jalassa on pituus vähän eri
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo

Avatar
Jarno
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 8345
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Jarno » 04 Touko 2018, 16:44

Mutta onko siis laippa sama vai ei?
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher C40 - Astra-G OPC Caravan - Ascona-B /R6 - Corsa-C GSi

Avatar
?!
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3352
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! » 21 Loka 2018, 12:56

Missäs kohtaa kannattaa ruveta noita vakio let nokkia vaihtamaan?
Omasta letissä muutoksina:
-Pieni kuulalaakeri korvausahdin ja luonnollisesti pakosarja
-Joku guntterin vakio kuoriin duunaama "säädetty ecu"Holz Racing lukee kyljessä ja painaa ainakin tuplat vakio ecuun verrattuna
-450cc suuttimet
-bilsu "044" b.pumppu uusilla sähköillä.
-Isompi välijäähdytin ja 2.5" pakoputki
Näillä tuli takarenkaalta Lensu Power Shopin penkissä 1.2bar 270hv/377nm eli moottoritehoa +300hv ja ~450nm

Kadulla kokeilin myös 1.4bar ja selkeästi ainakin vääntöä tuli reippaasti lisää.
Kaasuunvastaavus on tuolla setillä kyllä mahtava,ihan kuin iso vapaastihengittävä.

Kannattaiskohan vaihtaa xe nokat tai edes imunokka?
Kokemuksia?

Ens kesän ajattelin ajaa kyseisellä tekniikalla ja sitten varmaankin pitää jo saada enempi voimaa jolloin joutuukin tekemään isompia muutoksia.
Kadett C 16V
Omega A 24V

madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4291
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja madi » 22 Loka 2018, 15:06

Kannattaa vaihtaa heti ja ajoittaa niitä vähän enemmän auki ykk:ssa imu 1.2mm ja pako 0.8mm
Tulee varmana huomattavasti hengittävämpi moottori
Sit se boksi vaihtaa bolt-on kdfi siihen
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo

Avatar
?!
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3352
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! » 22 Loka 2018, 16:32

madi kirjoitti:
22 Loka 2018, 15:06
Kannattaa vaihtaa heti ja ajoittaa niitä vähän enemmän auki ykk:ssa imu 1.2mm ja pako 0.8mm
Tulee varmana huomattavasti hengittävämpi moottori
Sit se boksi vaihtaa bolt-on kdfi siihen
Eli kannattaa vaihtaa molemmat nokat?
Tuo mun ahdin on melko pienellä pakopuolella.
Tuommonen ecu onkin vallan fixus oloinen,merkkikohtainen mega?

Tosin en tiä kannattaako tuohon tuommosta sijoittaa kun tarkoitus tehdä tekniikka kokonaan uusiksi ens syksynä ja nykyisellä belittää kyllä hemmetin hyvin.Tietysti jos nyky setillä pääsee naulaamaan niiin aika halpa tuommonen ecu tietysti verrattuna mottiremppaan.
Kadett C 16V
Omega A 24V

Avatar
DEAD
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2977
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Oravikoski

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja DEAD » 22 Loka 2018, 16:59

Jonkin aikaa tässä pohtinut Ja ajattelin hommata tuon kdfi:n ecun tässä ens talven aikana.
Liekkö kellään tuosta lettiläisen versiosta kokemusta xehen tarkotettuja sarjoja pari tullut vastaan ja ainakin ne tuntuu olleen toimivia kapistuksia.

Avatar
export
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 733
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: E-/P-Pohojanmaa

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja export » 24 Loka 2018, 20:46

Kokeilun vuoksi laitoin kdfi plug&play poksin c20letiin. No ei se ihan plug & play ollut. Virransyöttö meni uusiksi. Sen jälkeen kyllä hörähti heti käyntiin. Oma sisäinen laajakaista ohjain toimi jostain syystä niin hitaasti että laitoin erillisen lambda-ohjaimen. Map anturi vaihdettiin purkin sisälle, jakaja pois käytöstä ja vag-puolat hukkakipinänä, fleksi-fuel anturi myös laitettiin ja jotain tämän tämmöistä. Kdfi erilliset liitinpinnit on aika hanurista. Säädetty omassa dynossa niin pelittää ihan hyvin normiajossakin, hieman isommalla ahtimella n. 320hv pyöräteho 98 polttoaineella.

Megan piraattiversiohan tuo käytännössä on. Ohjeistus on surkea, varsinkin kun ohjeen mukainen liitinkamman kytkentä ei pitäny paikkaansa.

Jos ei tiedä paremmasta niin silloin tuo on ihan ok.
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut

Avatar
?!
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3352
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! » 29 Loka 2018, 08:26

^Siellähän oli ihan käytännön kokemuksia,hyvä.
Kaverilla tuommonen e36 bemmissä ja sillä ainakin pelittänyt ihan jees.
Itselle jättäisin jakajankin paikoilleen jos tuommosen nyt hommaisi,seuraavaan tekniikka versioon sitten enempi panostaa.

Mutta joo halpa ja helppo tuo on,eli ei se varmastikkaan ole paras.
Kadett C 16V
Omega A 24V

madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4291
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja madi » 29 Loka 2018, 12:30

Sehän on käytännössä MS2 tuo boksi hyvä esim E85 muutokseen saa kaikki säädettyä
Kaikissa pemareissa missä tiedän että on tuommoinen pelaa kuin se kuuluisa jos säädöt kunnossa
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo

Morjenz
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 157
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Morjenz » 29 Loka 2018, 13:16

Kustannustehokkain tapa moottorinohjausmuutokseen on hommata esim. ATEcu v3. Itse toteutin muutoksen niin, että hommasin yhden alkuperäisen moottorinohjainlaitteen josta purin liittimen irti ja tein välijohdon ATEcun ja tämän puretun liittimen välille. Näin pystyi helposti hyödyntämään auton alkuperäistä johtosarjaa ja auton pystyy palauttamaan nopeasti takaisin vakioksi. Ainoat lisävedot tuli puolalle (halusin käyttää VW-hukkakipinäpuolaa) ja imuilmanlämpöanturille.

ATEcussa itsessään hyvä muuntopiiri pyörintänopeustiedolle, joten alkuperäiset anturointitiedot pelaavat ja ohjainlaitteessa itsessään on pätevä autokäyttöön soveltuva liitin sekä sisäiset releet ja varokkeet.

Asennuksesta saa siistin ja helposti poispurettavan.

madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4291
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja madi » 30 Loka 2018, 09:17

Tuo kdfi on suoraan alkuperäiseen liittimeen
Samanlainen boksi kuin alkuperäinenki pemareissa toiminut ihan suoraan vaan ajoon säädöt tietenki koneen ominaisuuksien mukaan
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo

Vastaa Viestiin