:::VectraN Tubotus:::

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
PatriOotti
'Senator'
'Senator'
Viestit: 439
Liittynyt: 19 Elo 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja PatriOotti »

Eli kyseessä olisi onkelmqa ku on ollu mietteissä joko koneen vaihto taikkapa turbotus. Soittelinpa sutiille ja marko ehdotti turpotusta joten kiinnostus heräsi nyt todenteolla. Onkohan kellään tietoa mitä muutoksia pitäisi tehä?
Paljokohan kokoseti maksaisi...

Pakokaasu testiin joutuisiko viemään?
(10 000 vanhaa rahaa kuulemma kustantais.
gti magazinesta. LUESKELIN...)

Kyseessä 1,6i 16v b vectra.


Kiitoksia ja antoisaa uutta vuotta 2003.
Kaikille tänne. =)

Anssi
Jartsu
OCF Member
OCF Member
Viestit: 2723
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jartsu »

No juu, itsellä oli kanssa 1.8 b-vectra ja se kaipasi kanssa tehoja. Markon kanssa juttelin ja Mantzelilta siihen jonkin turbosarjan olisi saanut hintaa n.30000mk tai toisaalta olisi Saksasta voinut tuoda jonkun kolari 2,5 V6 kaikilla herkuilla ja laittaa ne autoon mutta samalla rahalla olisi sitten jo täältäkin saanut karvalakki 2,5. Siinä oli pulmaa kerrakseen mutta ratkaisun löysin vaihtamalla autoa, nyt tehoja on ja pitoakin riittää. Joten mieti tarkkaan mikä kannattaa ja mikä ei. Toisaalta 1,6 turboa ei Suomessa kait muita olisi toisaalta onko hanke kannattava. Itse ainakin totesin auton vaihdon olevan kannattavampi mitä vanhan kova viritys.

Terv: Jartsu
Mixu_N
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 746
Liittynyt: 24 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mixu_N »

onhan turbotus siinä mielessä kannattavampaa, että se on paljon taloudellisempi loppupeleissä kuin ne suuret "kuutiotuumat", nimittäin, turbohan oikein asennettuna kuluttaa TEORIASSA vähemmän kun vastaava ahtamaton. Eri asia on kuinka halvaksi moiset muutokset tulee, sinun pitää vaihtaa jarrut ja alusta siihen malliin nähden, jossa olisi yhtä paljon hevosia kun sinun turbotetussa autossa. Itse turbotus siinä silti maksaa eniten. Katos, eihän sinne moottoriin laiteta pelkästään sitä turboa... :smile:
Ex - Opel Calibra C20LET FWD -92 0-402m 14s / 177km/h, 0-1609m 231km/h
Opel Vectra C 2.8t
PatriOotti
'Senator'
'Senator'
Viestit: 439
Liittynyt: 19 Elo 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja PatriOotti »

Kiitoksia vinkeistä.
Kyllä on ollu itelläki 2,5 6:sen hankinta mielessä mutku ei raaskis luopua tostakaa...
Kori alkaa näyttää silä miltä halusin ja paljon muutaki sälää on joo kiinni...=(
Mutta mutta eiköhän tolla myllytä vähäsen aikaa ja kattoo sitte lyökö suora isomman myllyn jostain s. kolarivehkeestä.

Auton vaihdossa olisi se probleema että miun makuun ei nyt kelpaisi kuin vactra tai calibra... tai sitten olisi merkinkin vaihduttava ja ... ei =)

150 hp kun tostaki sais nyittyy irti ni se riittänisi mulle.

Jotai lisä vihjeitä miten kannattaisi teidän mielestä hankkia kyseiset tehot...

Tällä hetkellä koneella ajettu 116 000 juuri 2 000 sitten tehty aika huolellinen kone.r autoliikkeen takuuseen. lexmaulinloppuputki, green twisterkin löytyy. Imusarjaa lexmaulilta katselen kyllä kanssa...

Tiedä sitten ideoita???
korppi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 103
Liittynyt: 11 Joulu 2002, 02:00
Paikkakunta: Varkaus City

Viesti Kirjoittaja korppi »

Laita koko putki uusiksi peltisatsista loppuun asti ja sitten kannelle imu ja pakokanavien "parantelu" ja venttiileille kilpaterällä pieni hionta homma..

itse huomasin tuosta kannen höyläyksestä sen verran että pakoäänet muuttui kun patterin vaihto kelloon ja nyt se vetääkin paremmin
Jani Mukkala
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1077
Liittynyt: 23 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Jani Mukkala »

Mutta eikös tuo ole 1-piste ruiskulla tuo kone,se vaan on siinä sellainen asia mikä tekee tuon koneen virittämisestä miettimisen arvoisen asian että kannattaako vai vaihtaakko isompi kone.Vaihda siihen c20xe kone,siinä on jo vakiona 150hv.
Avatar
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6208
Liittynyt: 18 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Pöpilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enochian »

On 2003-01-02 17:10, Jani Mukkala wrote:
Mutta eikös tuo ole 1-piste ruiskulla tuo kone,se vaan on siinä sellainen asia mikä tekee tuon koneen virittämisestä miettimisen arvoisen asian että kannattaako vai vaihtaakko isompi kone.Vaihda siihen c20xe kone,siinä on jo vakiona 150hv.
Siis ensimmäisessä viestissähän lukee että kyseessä Vectra B 1.6i 16V, tällöin tuskin kyseessä on 1-pisteruisku eikä c20xe taida enää täyttää kyseiseen autoon edellytettäviä päästömääräyksiä.
Jani Mukkala
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1077
Liittynyt: 23 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Jani Mukkala »

Niistä päästö määräyksistä en tiedä,voi olla että ei täytä vaatimuksia,mutta sitten on yksi vaihtoehto vielä eli c20xev(kirjoitettiinko se xew vai xev)missä on 136hv ja sen pitäisi täyttää päästövaatimukset ja onhan sitten tuo 2.5 v6 vielä vaihtoehtona.Voi olla että tuossa on jo 4-piste ruisku kun kerran 16v,kun en tunne ja tiedä niin hyvin näitä uusimpia opelin koneita,mutta ainakin a-vectran 1.6 koneessa on 1-piste ruisku mutta sehän onkin 8v.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Jos ei asiasta mitään tiedä niin ehkä olisi parempi olla neuvomatta?

Vectran 1,6 16V kone on tyyppiä X16XEV. Yksipisteruiskuja ei Vectrassa onneksi ollut A-mallin jälkeen, eikä noilla 8 ja 16 venttiilisillä ole juuri mitään yhteistä. Niitä 8 venttiilisiäkin 1,6 litraisia on tosin ollut nelipisteruiskulla, kolmeakin eri mallia...

C20XE tai C20XEV eivät ole mahdollisia konevaihtoehtoja koska ne eivät täytä päästörajoja, mutta esimerkiksi B-mallissa ollut X20XEV täyttää. Koneen tyypin ensimmäinen kirjain kertoo päästötason, ja sen pitää tässä tapauksessa olla X tai Y, C on liian vanha.

1,6 16V koneesta on mahdollista saada vaparinakin varsin suuria tehoja, mutta hankaluutena on päästörajat joiden täyttäminen tulee kalliiksi. Kannen kanavia ei ensimmäisenä kannata mennä kopeloimaan, vakiokannellakin on mahdollista päästä yli 150 hevosen vapaastihengittävänä.

_________________
<A HREF="http://sivut.koti.soon.fi/luumu/corsa/">"3 * 1,2 8V = 3,6 24V"</A>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Tuomas on 2003-01-03 00:23 ]</font>
vectra69
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Kesä 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja vectra69 »

siihen voi tulla niin vitusti laittamista jos rupeet löymään turboo kylkeen...parasta olis se 2.5 v6 kolari autosta, ja virittelet vähän sitä ni kyllä rupee potkii...eihän ne saksassa maksa paskaakaan... tää on yks mielipiede miutten hyvien joukossa....hyvää uutta vuotta opel hemmot, tänään joutuu ostaa pari 2.0i omegan =)
PatriOotti
'Senator'
'Senator'
Viestit: 439
Liittynyt: 19 Elo 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja PatriOotti »

kiitoksia kiitoksia...
Joo ton kone jutskankaa mä oon härväilly kyl...Alun perinki oli tarkotuksena vaihtaa koko kone.. autosta ja kaikesta siihen laittamasta hilpetööristä ei millää viittis nyt raaskia ja vaihtaa utee laittamattomaa vectraa kuulostaaki niin tyhmältä..:sad:
Mutta pitänee varmaa tota koneen vaihtoa sit harkita rankalla kädellä. 2.0:nki tehot riittäs mulle näin ens alkuu...
Tuomas näytti tietävän aika laajalla skaalalla ni kertoisitko mitä sun mielest ois kannattavinta sit tehä.

suunnitelmissa oli:

Lexmaulin imusarja
Green twister
on jo sängyn alla odottelemas asennus keliä =)
Lexmaulinloppuputki on häämöttäny kesästä astiautossa.

Elikkäs jos ajattelis vähä alle lupausten teholisää elikkäs noin sanotusti suurinpiirtein vois noilla olla:

+15-20 riippuen nyt taas monesta seikasta.

Mun arvio mitäs muut mieltä?

(Siis tarkotuksena ois rakentaa käyttöauto jossa nyt ois vähän potkua.)

Siis mitää kilpaautoo en haaveillu näin alkuu rakentavani ees.

Mutta näin...muitte vuoro :wink:
Jani Mukkala
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1077
Liittynyt: 23 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Jani Mukkala »

Siis itsekin tarkoitin juuri tuota x20xev konetta,tuli kirjoitusvirhe enkä huomannut sitä.Minun mielestä siihen koneeseen kannattaisi tehdä,kansi koneistamoon(kanavien koneistus ym. ja muut huoltotoimenpiteet mitä katsoo hyväksi tehdä),virtaavampi putkista,imusarja(esim. lexmaul tai dbilas),vapaavirtaussuodatin,uusi lastu tehdä ruiskuun(esim. unichip,mutta ei kyllä välttämätön kun nokka on vakio)mutta sitten ainakin säädettävä bensapaineensäädin.Ja sitten jos vielä haluaa tuhlata rahoja niin pakosarja vaihtaa peltisarjaan ja säädettävät nokkapyörät.Mutta tämä oli siis vaan mun mielipiteeni.
Ja yksi asia jos vie kannen koneistamoon niin kannatta viedä kanssa imusarja sinne koska imusarjan kanavat ja kannen kanavat eivät välttämättä meni täysin kohdakkain eli siinä voi olla suuria heittoja virtauksen kannalta,joten imusarjan ja kannen kanavat kohdistetaan toisiinsa paremmin ja virtauskin paranee.Eiköhän noilla toimenpitellä pitäisi saada ihan mukavasti lisää kaakkeja koneeseen.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jani Mukkala on 2003-01-03 20:28 ]</font>
PatriOotti
'Senator'
'Senator'
Viestit: 439
Liittynyt: 19 Elo 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja PatriOotti »

Hmm...
tarkoitikko siis 1,6:sta vaiko 2.0:sta???
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Ei sille kannelle ole kovin tarpeen lähteä alkuun tekemään mitään, vakiokansi riittää todella pitkälle. Tietysti jos muutenkin on tarvetta kansiremontille niin kannattaahan siitä samalla vähintään isoimmat virheet siistiä.

Isompien muutosten kanssa tuossa tulee ongelmaa vähäpäästöisyydestä, eli esimerkiksi imusarjaa on paha lähteä vaihtelemaan muihin kuin päästötyypitettyihin malleihin.

Dbilasilla on tuohon koneeseen olemassa valmiita tyypitettyjä sarjoja, esimerkiksi sellainen taisi olla joka sisältää nokat, imusarjan ja uuden ohjelman ruiskuun, ja paketti on päästötyypitetty jolloin muutoskatsastuskin onnistuu kivuttomasti. Tuolla saa jo varmasti lisää aukotoriteettia koneeseen, joskin hintakin on hurjanlainen. Dbilasilla taisi olla tyypitettyjä läppärunkosarjojakin, jollaisella saisi varmasti tuntuvan lisän :smile:

Koneessa kyllä pitäisi olla potentiaalia, mm. eräässä kirjassa käytettiin esimerkkinä Opelin C16XE-konetta, jota viritettiin hyvin pienin muutoksin mutta tehoa saatiin melko reilusti. C16XE:ssä on vakiona 109 hv, mutta se on kuitekin läheistä sukua X16XEL:lle. Koneeseen rakennettiin isompi kaasuläppä tuplakaasuttimesta, ajoitettiin nokat ja vaihdettiin ruisku ohjelmoitavaan. Tulos oli 154 hv, konetta avaamatta.

Läppärungoilla useampikin virityspaja lupailee noista koneista noin 160 hevosen tehoja vakiokannella ja nokilla.

Hyvällä imusarjallakin on mahdollista saada jopa kymmeniä hevosia lisää tehoa, tuossa koneessa imusarja rajoittaa tehoa aika paljon. Kisakäyttöön tehtyjä imusarjoja vaan on aika paha katsastusmieheltäkään piilotella.

Edit: Dbilas lupaa läppärungoilla X16XE-koneeseen 136 hv, luultavasti XEL tuottaisi saman verran koska koneiden ero lienee nokissa ja ohjelmassa, jotka molemmat menevät vaihtoon.

Pelkällä imusarjalla lupailevat 132 hevosta... Aika lähellä on läppärunkoja. Ehkä eroa on väännössä?

_________________
<A HREF="http://sivut.koti.soon.fi/luumu/corsa/">"3 * 1,2 8V = 3,6 24V"</A>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Tuomas on 2003-01-05 19:51 ]</font>
Jani Mukkala
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1077
Liittynyt: 23 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Jani Mukkala »

Juuri itsekin tarkoitin noita imusarjoja missä tulee mukana nuo lupapaperit/päästöpaperit.Tuli mieleen että saako tuollaiseen vähäpäästöiseen koneeseenesin(esim. tuo x20xev) vaihtaa ihan laillisesti että menee vielä katsastuksesta läpi niin pakosarjaa? minun käsitykseni mukaan saa mutta olenko nyt oikeassa.
Vastaa Viestiin