pikkulohko 16v ahtaminen?

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
milaiho
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 20 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: JKL

pikkulohko 16v ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja milaiho »

Onkos joku kokeillut c16/x16 16v koneiden ahtamista? Jos vaparinakin saa mukavasti heppoja, niin luulis pienilläkin ahdoilla saavan mukavia lukemia?

Puristukset lienee vakiona turhan korkeet, mutta nykyaikaisena konstruktiona voinee käyttää kohtuullista puristusuhdetta ts. ei tarvi mihinkään 8 paikkeille puristussuhteita laskea?

Kannessa ei luultavasti ole paljon varaa työstää tai poistaa materiaalia eli pitää männillä pelata jos tiputtaa puristuksia?

Tarkoituksena ei ole mitään huipputehokasta myllyä tehdä, vaan mukavan vääntävä ja kevyehkö voimanlähde. Vähäpäästöisyydestä ei tarvitse murehtia, sytytys/ruiskutus säädettävää mallia ja eaton M45 olis hyllyssä.
milaiho
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 20 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja milaiho »

Eikö kukaan ole kokeillut 1.6 16v ahtamista?

Mites noi männät 1.6 koneissa, esim. c16nz vs x16xel männät, mitä eroja? Puristuskorkeus, pattia männänpäällä, venttiilikoloja? Sopiiko suoraan esim. em. männät keskenään vai pitääkö vaihdella kiertokankineen?

Tai sopiko tuo 16v kansi sovinnolla tuohon c16nz lohkon päälle?

Moottoripyörissä ovat kyllä yli kympin puristussuhteilla ahtaneet mm. eatonilla varsin onnistuneesti. Tietenkin pienillä paineilla, mutta moniventtiili kone hengittääkin jo pienillä paineilla ihan mukavasti.

Ajatus olis 2.0 cih koneen tilalle kokeilla kevyempää voimanlähdettä. Eli kommenttia ja kokemuksia kaivattaisiin....
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

C16NZ männän reuna tulee lohkon tasalle ja keskellä on pyöreä ehkä noin 5mm syvä "amme". Venttiilinkoloja ei ole. E16SE/C16SE on muuten samanlaiset männät, mutta amme on matalampi. Voin mitata C16NZ:n männän puristuskorkeuden viikonloppuna jos muistan...

C16XE männissä on matala amme ja venttileille on kolot. Käsittääkseni samat männät löytyy myös X16XE:stä. Ainakin venttilien koko ja puristussuhde on sama. C16XE:n palotilan koko 32ml.

C16XE:n kiertokankien pituutta en muista enkä pääse sitä nyt tarkastamaankaan. Kangista tuli kuitenkin otettua mitat ja tiedot ovat tallessa jossakin, yritän muistaa tarkastaa...

Kuvia C16XE:n osista ja rakentelusta löytyy Corsan kuvan alta klikkaamalla. Sieltä sitten mustan TR Corsan teknisistä tiedoista löytyy linkit moottorin rakentamiseen ja mittoihin.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
Vastaa Viestiin