E KADETTIIN TURBO???ei o montaa tullu vastaan...

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
JACE
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Maalis 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja JACE »

Ajattelin vaan että eipä ole tullut paljoa vastaan e kadetteja turbotettuna...Onko tietoa onko tähän joku syykin?
Itse ajattelin ensin GSI mottia mutta tuo turbokin houkuttelisi kyllä.
1.3 irmscher ruiskutussysteemillä ja irmscher kannella varustettuun koneeseen ei luulisi kovin vaikeaa olevan turbon mallailu eikä myöskään katsastuksessa luulisi ongelmia tulevan...? Luulisi tohon 1.3 ohc alakertaankin vankempaa osaa löytyvän...
Mitä mieltä, ongelmia, kokemuksia??????????
lepO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 123
Liittynyt: 02 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lepO »

Mun piti laittaa turbo e kadettiin, mutta homma meni käteen kun loppu inspis :smile:

haluutko ostaa ahtimen + opelin pakosarjan laipat.. laserilla leikattu :smile:

<font size=-1>[ This Message was edited by: kuisma on 2002-03-02 19:13 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: kuisma on 2002-03-02 19:13 ]</font>
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Jos nyt lähtisin arvailemaan miksi kadetteja ei juuri ole turbolla rakennettu, niin villi veikkaus voisi olla että koadetista tulee kohtuullisen ripeä jo vakiolla 16V-tekniikallakin. Turbon rakentaminen tulee helposti tuhottoman kalliiksi ja vaiva on moninkertainen valmiin tekniikan vaihtamiseen verrattuna. Itse ahdetun koneen käyttövarmuuskin on helposti lievästi arveluttavaa tasoa vakioon verrattuna.

Harrastusmielessä sen turbon rakentaminen kyllä voi hyvinkin kannattaa, ja jos taidot ja rahapussi on kunnossa niin suorituskykykin on juhlava.

Turbottuja Kadetteja ei paljoa liene, mutta yhdellä kaverilla sellainen ainakin on. Katsastus oli läpihuutojuttu, eli se ei ainakaan estä turbon rakentamista. Aihioksi kannattaisi ehkä kuitenkin harkita vaikka 1,6 litraista konetta, mutta kyllähän sen 1,3 litraisenkin saa turbottua. Kaasuttimeksi saattaisi sopia vaikka rellu 5 turbon kaasutin, taitaa sopia suoraan 1,3:n imusarjaan. Puristuksia pitää laskea jollain konstilla hiukan. Jos ei kovin hurjia tehoja ole hakemassa niin alakertaan riittää vähän vakiompikin tavara. Takomäntiä voi esimerkiksi olla vaikea löytää valmiina tarpeeksi pieniä :smile:
lepO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 123
Liittynyt: 02 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lepO »

Mites on muuten jos on 10:1 puristukset ja laittais ahtoa vaan jonku 0.3-0.5 bar, kestäiskö Opelin vakio 1.8. Jakajastakin saa sytkää suoraan myöhäsemmälle. Mulle riittäis joku 160-170hp.
kadettgsi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 628
Liittynyt: 12 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kadettgsi »

Kyllä noita gsi kadetteja on ollut turbolla varustettuja suomessa, ainakin yksi (oli myynnissä pitkän aikaa jossain pohjoisessa).
Niin kuin tuolla edellä mainittiin kyllä se on mahdollista, mutta hinta politiikka voi olla aika kalliin puoleinen, männät, turbo, kanget ja muut lukuisat osat pitää vaihtaa tai hankkia. Eli helpommalla pääsee jos vaan virittää vapaasti hengittävänä, sopivia osia löytyy pilvin pimein ja asennustapa on aikalailla pulttaa kiinni periaatteella.
JACE
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Maalis 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja JACE »

Paljonkos Kuisma pyytäisit noista hilppeistä?
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Kyllähän Suomessa E-Kadetteja turbolla varustettuna on, tässäkin on yksi:
Kuva
lepO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 123
Liittynyt: 02 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lepO »

Toi e kadetti lähtis takuulla ihan mukavasti tuolla turbolla :smile: Perkele kun ei riitä inspikset jaksaa asentaa sitä.
turbobliz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1044
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja turbobliz »

seliseli
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3852
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Janakkala - Turenki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja havericky »

Osaako kukaan sano millä koneella toi ylläoleva kuvan kadetin konehuone on varusteltu?
turbobliz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1044
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja turbobliz »

näyttäisi pikkulohkolta, eli max 1.6 litraa.
Lari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 06 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Lari »

Viime kesänä rupattelin omistajan kanssa, niin siinä on 1.6 kone ja muistaakseni 1bar ahdoilla reilut 200hv mut muisti voi kyllä tehdä kepposet tehojen suhteen.
ylscoke
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 07 Maalis 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylscoke »

Tuolla kadetilla ajetaan tällähetkellä 1,0bar paineella. Autoa ei ole penkitetty, niin tehoista ei sen enempää kannata lähteä spekuloimaan. Kyseisellä moottorilla on ajettu 1,5bar paineella ja tehot silloin olivat 250hv tietämillä.

t: Firges

ps. jos jotain kiinnostaa, niin tuossa olisi jotain videoitakin nähtävänä muista kärryistä. http://www.jarru.com/slystuff/firges/firges_videos.htm
turbobliz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1044
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja turbobliz »

turha niitä tehoja on arpoa, lintta penkkiin ja se on siinä paperilla.

Hyvin pukkaa ykskutonen jos barilla on 200hv. Ei taida olla peruspata ihan vakio, jos tuo teho on totta. Onnistunut viritys !
ylscoke
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 07 Maalis 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylscoke »

Joo ei oo ihan vakiopata. a-ryhmän nokka, 9000:sen saabin suuttimet ja ahdin. Ja jotain muuta pientä kivaa.

- Firges
Vastaa Viestiin