CIH koneen turbotus ja iskunpituus
CIH koneen turbotus ja iskunpituus
Paljon on tehty koneita mitkä olleet 1,9-2,5L välillä mutta mikä lopulta paras iskunpituus kyseiseen lohkoon turbo käyttöön.
Itselläni lohko määrittyy 1,9L auton papereista kun ei ensimmäisenä tule mieleen merkintöjä muuttaa.
Mutta tämä iskun pituus mitä kannattaa käyttää kiinnostaa eniten. Ensimmäinen asia ei ole miten saa halvimmalla tehtyä vaan tarkoitus tehdä tehokas ja kestävä. 2,4 akselilla kiertokangen kulma kasvaa suureksi, Toiset kehuvat 2,2 akselia paremmaksi ja kolmannet käyttäisivät omaa akselia. Kertokaa mielipiteitä ja kokemuksia.
Samaan aiheeseen voi käsitellä kansien paremmuuttakin turbokäyttöön jos kokee asiakseen.
Itselläni lohko määrittyy 1,9L auton papereista kun ei ensimmäisenä tule mieleen merkintöjä muuttaa.
Mutta tämä iskun pituus mitä kannattaa käyttää kiinnostaa eniten. Ensimmäinen asia ei ole miten saa halvimmalla tehtyä vaan tarkoitus tehdä tehokas ja kestävä. 2,4 akselilla kiertokangen kulma kasvaa suureksi, Toiset kehuvat 2,2 akselia paremmaksi ja kolmannet käyttäisivät omaa akselia. Kertokaa mielipiteitä ja kokemuksia.
Samaan aiheeseen voi käsitellä kansien paremmuuttakin turbokäyttöön jos kokee asiakseen.
Opel kadett C useita eri tekniikoilla 1,2-1,9 turbo
Re: CIH koneen turbotus ja iskunpituus
2.2 akseli. Erhonmäellä oli kiihdytys autossa aikoinaan 2.2 akseli josta oli hiottu iskua millin lyhyemmäksi jolla kuulemma saavutettiin paras mahdollinen sisäinen geometria.
Re: CIH koneen turbotus ja iskunpituus
Millä reunaehdoilla tuo "paras sisäinen geometria" oli määritelty?jussi.p kirjoitti:2.2 akseli. Erhonmäellä oli kiihdytys autossa aikoinaan 2.2 akseli josta oli hiottu iskua millin lyhyemmäksi jolla kuulemma saavutettiin paras mahdollinen sisäinen geometria.
JEEEEEEEEEEEEE!
Re: CIH koneen turbotus ja iskunpituus
Kysymykseesi on vaikeaa vastata kaikenkattavasti, koska muuttujia on paljon. Kuinka korkealle tarkoituksesi on tulevaa konetta kierrättää ja paljonko haet tehoa? Ja melkeinpä tärkein seikka, paljon rakennusbudjetti tulee olemaan?
Jos itse tekisin konetta, tekisin 2,4 akselilla ja 96mm porauksella, tilavuus 2,46L. Kansi 2,4 vakioventtiileillä, hyvä nokka+jouset ja peltivipat. Tälläiin tilavuudella kone pyörii hyvin 8500 rpm vaivatta.
Eräällä kerholaisella oli taannoin Mantassa pikkasen vajaat 600 hp 2,2L. Kiersi lähes 9000. Tai osta Erhomäeltä käytöstä poisjäänyt 400:n kansi. Mukaan tulee imu ja pakosarjatkin. Ollut viimeksi 2,3L koneessa ja ajettu 7,7s /294km/h vartille. Tuotti parhaimmillaan muistaakseni 1250hp. Hintaa taisi viimeksi olla jotain 7000-8000€. Pikkuraha kun aletaan tekemään voimamoittoria .
Jos itse tekisin konetta, tekisin 2,4 akselilla ja 96mm porauksella, tilavuus 2,46L. Kansi 2,4 vakioventtiileillä, hyvä nokka+jouset ja peltivipat. Tälläiin tilavuudella kone pyörii hyvin 8500 rpm vaivatta.
Eräällä kerholaisella oli taannoin Mantassa pikkasen vajaat 600 hp 2,2L. Kiersi lähes 9000. Tai osta Erhomäeltä käytöstä poisjäänyt 400:n kansi. Mukaan tulee imu ja pakosarjatkin. Ollut viimeksi 2,3L koneessa ja ajettu 7,7s /294km/h vartille. Tuotti parhaimmillaan muistaakseni 1250hp. Hintaa taisi viimeksi olla jotain 7000-8000€. Pikkuraha kun aletaan tekemään voimamoittoria .
Re: CIH koneen turbotus ja iskunpituus
Kampi kulma pysyi ilmeisesti hyvänä tuolla iskulla. Alumiini kanget siinä oli ja je-männät.Keme kirjoitti:Millä reunaehdoilla tuo "paras sisäinen geometria" oli määritelty?jussi.p kirjoitti:2.2 akseli. Erhonmäellä oli kiihdytys autossa aikoinaan 2.2 akseli josta oli hiottu iskua millin lyhyemmäksi jolla kuulemma saavutettiin paras mahdollinen sisäinen geometria.
Mielestäni molemmat 2.2 ja 2.4 on hyviä aihioita nuo pienemmät kannattaa unohtaa.
Re: CIH koneen turbotus ja iskunpituus
Noo jos katuautosta puhutaan niin ihan sama mikä kellari siellä on. Laadukkaat osat vaan sisään.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: CIH koneen turbotus ja iskunpituus
Ihan vaan off topiccina, mitäs sille erhomäelle on nyt tulossa pellin alle?kosunen kirjoitti: Tai osta Erhomäeltä käytöstä poisjäänyt 400:n kansi. Mukaan tulee imu ja pakosarjatkin. Ollut viimeksi 2,3L koneessa ja ajettu 7,7s /294km/h vartille. Tuotti parhaimmillaan muistaakseni 1250hp. Hintaa taisi viimeksi olla jotain 7000-8000€. Pikkuraha kun aletaan tekemään voimamoittoria .
Kyl määki niin kauhiast huonoist autois kärssii sain.
Re: CIH koneen turbotus ja iskunpituus
Yhden sylinterin demo käikälettä tuossa taannoin kanavien osalta muokkailin mallinnuksia varten, joten umpimöykystä uusi valmistuu jatkossa kuidun alle antamaan pontta mataliin seiskoihin toivoaksemme..
Re: CIH koneen turbotus ja iskunpituus
Onhan tänne hyviä järkeviä vastauksia alkanut kertyä. Aloitus oli ehkä vähän suppea kun hankala kertoa budjettia mutta oma näkemys että äkkiä siihen se 5000€ kaikkineen menee pelkästään moottorin osalta tekniikkaan. Ja positiivista vastauksissa että kumpaakaan 2,2 ja 2,4 ei kukaan alkanut haukkua.
-kansi
-kampiakseli
-nokka
-kiertokanget
-männät
-turbo
-välijäähdytin
-läppärungot
-moottorinohjaus
ym niin ei välttämättä tuo 5000€ riitä edes vielä kovin kummoiseen pakettiin saatikka moottorinohjaukseen.
Tämä pakettihan on tulossa yhteen autoon mitä olen ajatellut rakentaa pitoautoksi niin en kovin tarkkaan rajaa pudjettia mutta osissa järkevään laatuun meinasin panostaa kerrasta niin ei ehkä tarvitsisi niin montaa kertaa uudelleen tehdä. Ja rakennus ajan määrittelen useita vuosia rauhassa.
-kansi
-kampiakseli
-nokka
-kiertokanget
-männät
-turbo
-välijäähdytin
-läppärungot
-moottorinohjaus
ym niin ei välttämättä tuo 5000€ riitä edes vielä kovin kummoiseen pakettiin saatikka moottorinohjaukseen.
Tämä pakettihan on tulossa yhteen autoon mitä olen ajatellut rakentaa pitoautoksi niin en kovin tarkkaan rajaa pudjettia mutta osissa järkevään laatuun meinasin panostaa kerrasta niin ei ehkä tarvitsisi niin montaa kertaa uudelleen tehdä. Ja rakennus ajan määrittelen useita vuosia rauhassa.
Opel kadett C useita eri tekniikoilla 1,2-1,9 turbo