4x4 calibra (tulokkaan ihmettely)

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Jeippo
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Tammi 2014, 19:56

4x4 calibra (tulokkaan ihmettely)

Viesti Kirjoittaja Jeippo »

Iltaa tasapuolisesti kaikille!

Het ensteks alkuun...tämän nimimerkin takaa kirjoitteleva tulee ehkä hankkimaan nelivetoisen ahdetun calibran.
Joskus nuorena poikana takaraivoon on jäänyt kaunis kuva naapurin valkoisesta etuvetoisesta calibrasta,
ja nyt kun auton vaihto on ehkäpä ajankohtainen niin tuli calibra mieleen.

Pahoittelut heti alkuun jos tästä aiheesta on tuhannen topiccia. Löysinkin kattavaa tietoa paljon (juuri sain päätökseen kaikki 112sivua let koneiden viritys topicista) ja muut topicit käyty läpi mitä nyt on mieleen tullut katsoa..

Heitämpä silti vielä muutaman kysymyksen ennen kuin päätän tulevan auton merkin / mallin. Joka tapauksessa se tulee olemaan turbo ja neli tai takavetoinen. Calibran muotoilu vain miellyttäisi kovasti oikein omaa silmää..bemari..hmph..en ole millekkään merkkiuskollinen enkä ainuttakaan saksanihmettä ole omistanut vielä, mutta taitaa se olla sitten toinen vaihtoehto jossei calibraa tule hankittua.

Kuitenkin kun virityspotenttiaalia saisi (pitää) olla. Nykyisellä ruotsin ihmeellä mennään kuitenkin ~300hevosen paikkeilla kun pienesti piristeltiin konetta.

Mutta asiaan..
1. Motronic ja phase3. Mihin asti motroniccia saa säädettyä? Ymmärsinkö oikein että phase3 lastu on "maximi" mitä lastuista löytyy ja tämän jälkeen pitää sitten loput säätää penkissä jos mennään tehoissa pidemmälle? (jos haetaan 400-500hp:n väliin tehoja) Vai joutuuko phase3 lastun jälkeen vaihtamaan jo kokonaan motronicista johonkin muuhun ohjaukseen? Vai löytyykö valmiita lastuja mentäessä yli 400hpn?
Näille ei varmaankaan ole mitään "tee-se-itse" palikoita jolla karttoja saisi muokattua? (ruotsin kulkineessa Trionicin säätö onkin harmillisen helppoa..adapteri ecuun, läppäri syliin ja eikun säätämään)

2. Jakolaatikko. Paljon oli puhetta jakolaatikon kestosta. Paljon oli puhetta jakolaatikon vahvistamisesta. Mutta selkeyttä en tähän saanut että mistä/miten/millä vahvistetaan jakolaatikko? Kimppaakin oli tuolla topiceissa jostain suuremmasta satsista vahvemmista sisuksista..mutta en sitten siittäkään päässyt perille että teetettiinkö niitä edes? Viscostakin puhuttiin jotakin?

Mitä siis jakolaatikolle on tehtävissä että sen saa kestämään kovempaakin käyttöä edes vähän varmemmin? Suoraa jotain tilattavaa osaa jostain listasta plug and play malliin vaiko jollain viritelmällä kestävyyttä lisää?

Oli myös puhetta että jonkun autossa oli neliveto lukittu/aina päällä/jatkuva..(kuinka se nyt oli muotoiltu) niin tällä sitten jotain hyötyä jakolaatikon kestävyyteen?

Onko näissä 4x4 calibroissa aina tuo valitsin/kytkin että saa nelikon pois päältä ja pelkän etuvedon päälle? Jossain oli maininta että oli jtn kytkintä väsätty että pystyy kytkemään 4vedon poies tarvittaessa.

3. Onko näitä laitettu käymään etanolilla? Siis ihan kunnolla softan/lastun puolesta? Toimivuus?
(enkä tarkoita nyt mitään, tankkaa 60/40 98okt-Re85 suhteella niin toimii kun lambdan säädöt ovat tapissa) ..viimeiset 2vuotta ajanut oikeastaan pelkästään kasivitosella niin on se vain mukavan halpaa + huomattava ero väännössä kun tässä toisen merkkisessä on softa optimoitu kohdalleen. Ei kylmäkäynnistys onkelmia, tehoa lisää, pakolämmöt matalemmat jne.

Ja siinäpä ne sitten oikeastaan olivatkin nämä tärkeimmät mitkä mieltä askarrutti..

Toivottavasti saan hyödyllisiä kommentteja (vittuillakkin saa, kunhan pysytään asiassa), toivon että pystytte helpottamaan päätöksen tekoa antamalla vastauksia näihin mietteisiin (vielä kun siis olen neitsyt ooppeleiden ja nelivetojen kanssa), ja sen jo tiedänkin että halpaa ei lysti ole, eikä varsinkaan nelivedon kanssa... mutta ei takerruta niihin kustannuksiin että etuveto tulis halvemmaksi. Sen olen jo päättänyt että vähintään takapotkuinen on tuleva pirssi, mielellään vetäisi jokaisesta nurkasta.

Ainiin, paineakku...uusimis väli? Aika ja/tai kilometrit jonka välein tulisi uusia?

Ystävällisesti kiitän jos avaatte näihin tietämättömän (typeriin) kysymyksiin vastaukset.. tai omakohtaiset kokemukset. Linkit / kuvat / tavat toteuttaa / toimivaksi todetut kokoonpanot ois enemmän ku sata jänestä!

Kassotaan jatkanko kohta puolin tänne kirjoittelua enemmänkin tulevien projektien puolesta..vai jääkö tämä kirjoittelu tähän. Kiitän ja :worship:
Jeippo
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Tammi 2014, 19:56

Re: 4x4 calibra (tulokkaan ihmettely)

Viesti Kirjoittaja Jeippo »

Ja vielä jatkoa tuosta paineakusta...foorumilta löysin tietoa että 90tkm olisi suositeltu vaihtoväli uuteen. Entäpä jos orginaalilla on kelkottu +200tkm? Voiko olla edes mahdollista? Vai onko mitä todennäköisemmin vahdettu ainakin kertaalleen? Paljonko on normaalisti kestäneet nämä paineakut? ..tasan sen 90tkm vai tuplaten?

Ja lisänä vielä, mitä uusi kustantaa, mistä nykyään saa? Vaihtaminenhan ei nyt varmasti kummoinen homma ole.
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4x4 calibra (tulokkaan ihmettely)

Viesti Kirjoittaja ata »

Minä en noihin kaikkiin ainakaan osaa vastata, mutta itselläni on ollut toistakymmentä vuotta mm. tuolla phase3-lastulla varustettu Calibra. Tehoissa liikutaan kuitenkin alle 300 hv tehoissa omassa tapauksessa, ylikin pääsisi, mutta rupeaa tulemaan detonaatiota ja pitäisi ainakin veivit vaihtaa koneeseen ennenkuin ahtoja nostetaan, lastussa olisi kyllä vielä varaa nostaakin, mutta en nosta, ettei tulisi kiertokankia moottorin ulkopuolelle.
Jos tavoitteet ovat 400-500 hv välillä, niin Motronicin voi varmaan unohtaa ihan suosiolla, kyllähän tuollaiset tehot mahdollisia ovat (tutustu vaikka nimimerkki VectraTBO:n Vectra-projektiin (http://188.165.136.251/viewtopic.php?f=23&t=203639) jossa liikutaan noissa teholukemissa tai itse asiassa vähän ylikin). Vaihtoehtoja moottorinohjaukselle kyllä on useita.

Se jakolaatikko on tosiaan heikko kohta, sen kanssa ei ikinä saa nostaa kytkintä nopeasti kun on kierrokset korkealla, rattaista lentää hampaat irti... itseltäkin on yksi jakolaatikko tuhoutunut. Osien saanti voi olla vaikeaa, näitä autoja ei tehty 5 tuotantovuoden aikana kuin vähän yli 12000 kpl ja siksi osien saantikin on joskus haasteellista. Tunexilta (http://www.tunex.fi) voi saada vielä jotain osia, kuten niitä paineakkuja. Itselläni on autossa tällä hetkellä paineakku numero 3, autolla on ajettu n. 165000 km, viimeksi se vaihdettiin tuossa toissavuonna. Edellinen nelivetoremppa oli tehty n. 10 vuotta sitten. Tällä hetkellä ei itsellänikään jostain syystä tosin neliveto edes toimi, jotain vikaa hydraulikkaosien asennuksessa, kun sieltä vähän niitä petti. Sama hydrauliikka kun pyörittää nelivedon lisäksi myös ohjaustehostinta. Etuvetoisena tuollainen Calibra Turbo ei ole kauhean hauska kun pitoa ei edessä riitä. Nelivedon toimiessa ihan nopeakin, kunhan muistaa sen heikon jakolaatikon.

Vakioahdin on myös pieni kooltaan (kutsumanimi "kukkopilli") joka aiheuttaa suuremmilla ahdoilla korkeita pakolämpöjä, isompia tehoja haettaessa täytyy se ahdinkin siis vaihtaa suuremmaksi, mutta se nyt varmaan oli tiedossakin. Vakioahtimella tai sen näköisellä tehot kyllä jäävät maksimissaankin sinne reilun 300:n paikkeille minun mielestäni.

Itse olen noiden muoilusta pitänyt aina ja suorituskykykin on kohtuullinen ja yrittänyt elää tekniikan heikkouksien kanssa, aina se ei ole halpaa eikä nopeaa ollut, joitain osia kun ei aina löydy "hyllystä" suoraan niinkuin joihinkin autoihin. Vaikka Calibroita on tehty n. 250000, niin Turbo 4x4:sia niistä on ollut vain n. 5% ja siksi varaosien saantikin on rajoitetumpaa, toki monia osia saa "tavallisista" Calibroista, joitain ei. Itse olen näin vanhempana äijänä jo vuosia sitten luopunut kaikkein rajuimmista suunnitelmista, ja olen vain pudottanut ahtopaineita ja yritän nauttia autosta... :)

Joillekin Calibra Turbo 4x4 sopii, joillekin ei. Jotkut eivät pidä koko mallista yhtään ja jotkut taas pettyvät tekniikan muutamiin heikkouksiin (se jakolaatikko ja nelivedon hydrauliikka esimerkiksi).
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Jeippo
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Tammi 2014, 19:56

Re: 4x4 calibra (tulokkaan ihmettely)

Viesti Kirjoittaja Jeippo »

Hienoa!

Tämä olikin ihan hyvää informaatiota!
Kukkopillin rajat onkin jo tiedossa kun kerrankin tuli käytettyä tuota kuuluisaa "etsi" toimintoa.

Mutta meinaatko tuolla "kytkintä ei saa nostaa nopesti korkeilla kierroksilla" että ei tohtis täys kiihdytyksiä tehdä? Vai meinaatko nyt ihan näitä paikoiltaa lähtöjä / sladittelun yrityksiä kaasu/kytkin kikkailulla?

Tuossa yksilössä mitä olen katsonut niin abs valo palaa kuuemma silloin tällöin. Voisko olla ihan vain absn anturikehän/liitinten signaali katkosta, vaiko ihan absi jostain kulmasta rikki..pahahan tuota on sanoa, ja jos olis kokonaan rikki niin sitten kyllä palais abs valo kokoajan eikä satunnaisesti.

Joskus entisestä kulkineesta oli abs anturin kehällä signaalia vastaanottavan koskettimen kannatin murtunut ja se saatiin nätisti korjattua, mutta jos abs yksikössä enemmänkin vikaa niin ei varmaan ihan halpa remontti ole.

Ennen tehojen nostoa tulis satavarmasti vahvistettua jakolaatikkoa, mutta se puoli on vähän vielä auki, että miten ja millä ja mitä kustantaa..
Kiitoksia ettei mennyt ihan yksinkirjoittamiseks tämä =)
Avatar
kolkoti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 686
Liittynyt: 21 Maalis 2009, 10:27
Paikkakunta: Valkeakoski/Urjala

Re: 4x4 calibra (tulokkaan ihmettely)

Viesti Kirjoittaja kolkoti »

Juurikin paikaltaan lähtöjä kytkinpommilla. Voi se varmaan muutamat kestää, ehkä.

Jakolaatikkoon saa lukitusrenkaita kytkinlevyjen tilalle, jolloin siitä tulee kiinteä. Tämä tehdään yleensä siinä vaiheessa kun kytkinlevyt loppuu ja painetiiviste menee(=tulee ohjaustehostimen öljyt j-laatikon huohottimesta pihalle). Tällöin voi myös poistaa magneettiventtiilin, paineakun ja joukon hydrauliikkaletkuja. Foorumilta löytyy yks expertti :D joka noita jakolaatikoita korjailee ja vahvistelee + jäykistää viscoa niin saa enemmän vetoja taakse. Toki jos mielenkiintoa itseltä löytyy niin kyllähän tuo itseltäkin onnistuu, eriasia tuleeko hyvä. Netistä löytyy kyllä aika paljon juttua, niin näiltä foorumeilta kuin englannistakin esim. migweb ym ym.

Yleisimmät syyt noiden jakolaatikoiden porsimiseen on varmasti öljynvaihtovälien laiminlyönti ja varmasti suurin takarenkaiden kuluminen sisäreunoista kun on madallettu auto ja negatiivista camberia eikä tarkkailla kulumaa ja se alkaa syömään kytkinlevyjä kun renkaiden vierintäkehien erot kasvaa etu ja takapään välillä. :bonk:

Tuo absivalon vilkkuminen saattaa johtua että on joku hammaskehä paskanen tai liitin löysällä/huono kontakti.

Kysy vaan lisää jos tulee mieleen lisää kysymyksiä.
Kadett D Caravan 16V
Vectra Turbo 4x4
tiiikeri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 10 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Re: 4x4 calibra (tulokkaan ihmettely)

Viesti Kirjoittaja tiiikeri »

1. Motronicilla saa menemään yli 300 hevosvoiman...Saksanmaalla on yli 300, osa jopa yli 400 hevosvoimalla varustettuja C20LET-moottoreita, joissa edelleen alkuperäinen Motronic ohjaus. Tosin pitää säätää dynossa lastut ja vaihtaa map-anturi esim. 250kpa-400kpa antureihin, jolloin map-anturi lukee vielä 1,5-3 barin ahtopaineita. Tästä on monia mielipiteitä, mutta tosiasia on, että onnistuu. Onko se sitten paras vaihtoehto, niin siihen en ota mitään kantaa.

2.Heikko jakolaatikko ja nelivedon hydrauliikka? Omassa turbo-Vectrassa kilsoja takana jo n.450 tkm.Alkuperäinen jakolaatikko paikallaan. Ainoastaan kerran 120 tkm kohdalla vaihdettu se surullisen kuuluisa painetiiviste ja kitkalevyt Tunexilla. Muuten täysin alkuperäinen jakolaatikko. Nelivedon hydrauliikkayksikkö vaihdettu kerran 170 tkm kohdalla, muuten ei mitään vikaa. Paineakut tietenkin vaihdettu 90 tkm/6 vuoden välein, samaten ohjaustehostinöljyt 60 tkm välein ja jakolaatikon öljyt 15 tkm välein. Toimii edelleen ja on jokapäiväisessä ajossa. Varmasti se jakoaski voi hajota, kun kerrasta nostaa kytkimen ylös nostetuilla ahtopaineilla, mutta "viisaalla" käytöllä kestää kyllä nostettujakin tehoja oikein hyvin.

Koneremontti tehty ja kone ensimmäistä kertaa avattu 430 tkm kohdalla, kun kannen tiiviste rupesi tiputtamaan pakkasnestettä muutaman tipan koneen ulkopuolelle...ei viittiny pelkkää tiivistettä noilla kilsoilla vaihtaa :lol:

Ilmeisesti sattunut hyvä yksilö kohdalle, kun noin vähillä ongelmilla on selvinnyt...ehdottomasti mainettaan parempia autoja noi turbo-Vectrat ja Calibrat :thumbsup:
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12737
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 4x4 calibra (tulokkaan ihmettely)

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Omat kokemukset kans nelikko turbo calibrasta hyviä :thumbsup:

Tehoa oli arviolta kolmisensataa ja kesti jakolaatikkokin hyvin kovaa ajoa (en tehnyt silti kytkinpommeja eli kierrokset kytkin pohjassa korkeelle ja kytkinpoljin nopeasti ylös). Myös vakio motronic ymmärsi noin 1.6bar ahtoja. Motronicin sisällä oli stage 1 halpalastut. Hukkaportin kello oli vaihdettu myös pro turbolta ostettuun jäykempään.

Tuo C20LET moottori käyttäytymiseltään myös sinällään kiva moottori ainaki omalle kaasujalalle.

Jakolaatikko oli saksassa huollettu eli tiivisteitä ja kitkapinnat uusittu ja sillon ku calibran purin lihoiksi oli jakolaatikossa öljyt hyvänväriset vielä.

Mun mielestä liikaa pelotellaan tuolla nelivedon heikkoudella, järkikäytöllä kestää hyvin kovemmatki tehot.

Voisin tommosen calibran ottaa taas kulkineeksi koska tahansa, ei jääny kakan makua suuhun 8)
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4x4 calibra (tulokkaan ihmettely)

Viesti Kirjoittaja ata »

Ei se ole pelotteluksi tarkoitettu mitä itse kirjoitin nelivedosta, enemmän vain varoitukseksi, että tietää olla sitä rikkomatta tai osaa edes jotenkin varautua sen rikkoutumiseen. Omastani neliveto on hajonnut 2 kertaa, ensimmäisellä kerralla jakolaatikon kulmavaihteen kartiopyörästä irtosi hampaita, toisella kerralla hajosi hydrauliikka ja tällä hetkelläkin auto on valitettavasti etuvetoinen, kun joku meni korjauksessa pieleen, täytyy tuohon palata vielä kun palaan sitten kotimaahan. On se etuvetoisena sen verran ikävä ajettava ja kun tiedän, että nelivetoisena se on ihan mukava ajaa kun ei turhia sudi vaan liikahtaa ripeästi. Enkä ole tuolla autolla yli 10 vuoden omistuksen aikana edes ajanut kuin 50 000 km.

Mutta hienoja autojahan nuo on, vaikka arvostus ei ole sillä tasolla joka niille kuuluisi.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12737
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 4x4 calibra (tulokkaan ihmettely)

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

ata kirjoitti:Ei se ole pelotteluksi tarkoitettu mitä itse kirjoitin nelivedosta, enemmän vain varoitukseksi, että tietää olla sitä rikkomatta tai osaa edes jotenkin varautua sen rikkoutumiseen. Omastani neliveto on hajonnut 2 kertaa, ensimmäisellä kerralla jakolaatikon kulmavaihteen kartiopyörästä irtosi hampaita, toisella kerralla hajosi hydrauliikka ja tällä hetkelläkin auto on valitettavasti etuvetoinen, kun joku meni korjauksessa pieleen, täytyy tuohon palata vielä kun palaan sitten kotimaahan. On se etuvetoisena sen verran ikävä ajettava ja kun tiedän, että nelivetoisena se on ihan mukava ajaa kun ei turhia sudi vaan liikahtaa ripeästi. Enkä ole tuolla autolla yli 10 vuoden omistuksen aikana edes ajanut kuin 50 000 km.

Mutta hienoja autojahan nuo on, vaikka arvostus ei ole sillä tasolla joka niille kuuluisi.

En sitä sun kirjoitusta ata pelotteluksi meinannu vaan lähinnä sitä, että moni pitää sitä hirmusena ongelmana ja sitä myötä moni ei uskalla nelikko calibraa ostaa.
Avatar
2slow4motion
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1389
Liittynyt: 12 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: 4x4 calibra (tulokkaan ihmettely)

Viesti Kirjoittaja 2slow4motion »

Itse olen omistanut Caluni nyt 10 vuotta. jakolaatikko porsi viime keväänä, syynä varmaankin renkaat =D No lukituskamoja tarjoillaan sille seuraavaksi.

Lastulla multa penkitettiin 269.3 ja jotain 380nm lukemia, vaikka harrastepeli on niin arkiajossa ollut eikä ongelmia ennen tätä syksyä.

Meni kansipahvi ja kaiketi alakerran laakerit mittarissa 220tkm. ja ihan oma vika kun ei viitsi panostaa auton tiedonkeruuseen vaan uskoo jotain halpoja lisämittareita.
Calu osina ja saanee uuden värin ja tekniikka päivityksen. "Opel on elämäntapa!" =D
Opel Calibra 4x4 turbo vm. 95
Opel vectra GT vm.90
2Slow4Motion
Vastaa Viestiin