C20NE/C20GET Turbo Viritys

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4170
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja JNN »

Olikos toi let kansipahvi yhtään paksumpi kuin ne tai saako paksumpia ilman teettämistä?

Ja tuosta nokka-asiasta, kun 18E nokkakeppi ainakin vapariin toi lisätehoja mutta mulle on jostain jääny mielikuva että turbovehkeissä olis miedompi nokka jotenkin parempi..? Toki nokka-asioissa on aina sen miljoona vaikuttavaa tekijää, mutta noin yleisesti kuullut moista suosittavan, niin onko kellään mitään penkitys kokemuksia noiden eroista, kumpi parempi. Toki taitaa vaikuttaa käyttöaluekkin tuohon mm. mutta kuitenkin, ite suunnittelin vakiolla koittaa ensalkuun kasata.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Juho M-P kirjoitti:Jos kikkailet Motronicilla niin rutut reilusti alle 9.
Jos taas Mega niin se NE vakio menee pikkuahdolla. Mut naulata ei saa.

Meinasin megaa mutta ikinä ei voi tietää.

en oo vielä mitää lyöny lukkoon ennenko pääsee osia ees sovittaan pellin alle (joskus ikuisuuksien päästä jos sillonkaan)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Rajulla nokalla tarkoitetaan oikeita viritysnokkia joissa on paljon overlappia. 18E on vakionenä joka sopii ahdettuun mainiosti.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja aksu8225 »

JNN kirjoitti:Olikos toi let kansipahvi yhtään paksumpi kuin ne tai saako paksumpia ilman teettämistä?

Ja tuosta nokka-asiasta, kun 18E nokkakeppi ainakin vapariin toi lisätehoja mutta mulle on jostain jääny mielikuva että turbovehkeissä olis miedompi nokka jotenkin parempi..? Toki nokka-asioissa on aina sen miljoona vaikuttavaa tekijää, mutta noin yleisesti kuullut moista suosittavan, niin onko kellään mitään penkitys kokemuksia noiden eroista, kumpi parempi. Toki taitaa vaikuttaa käyttöaluekkin tuohon mm. mutta kuitenkin, ite suunnittelin vakiolla koittaa ensalkuun kasata.
eiköhän noita pahveja saa ainaki vakio, +0.1mm, +0.2mm ja +0.3mm z20let tiivisteen saat tehtyä just nii paksuksi ku haluat mut öljy/vesikanava pitää huolella tiivistää.

miksi haluat paksumman tiivisteen?? joko kansi on tehty ahdetulle sopivaksi?? siinä samallahan puristukset tippuis...

kyllä 18e kannattaa suoraan laittaa...ainaki 4 vuotta kone kesti moitteetta 380/486nm tehoilla mut moottoria ei kierrätetty yli 7200rpm ni sen jälkee tietoa toiminnasta ei oo et alkaako keinut napsuu poikki?? itellä pehmeä rajotin joka alottaa jo 6700rpm kohdalla pikkuhiljaa rajottaa...
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4170
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja JNN »

Kannelle ei oo tehty viä mitään muuta ku purettu, putsattu ja kiikutettu pajalle lähinnä plaanattavaks. Voishan niitä palotiloja kairata tietty samalla, let männät ton purkan tiputuksen takia tulossa.
Juho M-P kirjoitti:Jos kikkailet Motronicilla niin rutut reilusti alle 9.
Jos taas Mega niin se NE vakio menee pikkuahdolla. Mut naulata ei saa.
Noilla männllä tippunee siihen 9.0:1 ja kairaamalla vähän lisää. Ajatus oli mega laittaa kanssa, mutta jos ensin koittais toimiin saada ihan motronicilla ja matalilla paineilla siihen lappuun se 108hp ja sitämyöten leima saatu niin enempi sitä painetta, eikös nuo mahd. matalat puristukset äkkiä ajatellen palvelisi molempia tarkoituksia...? Toki sillä megalla helpompi olisi toteuttaa, mutta saa nähdä sitten kun sinne asti joskus päästään.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja Keme »

Tee suoraan megalla, niin ei tarvi kötöstää mitään tilapäisiä virityksiä ja ei tarvi pudottaa puristuksiakaan.
JEEEEEEEEEEEEE!
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja madi »

Kuva
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Kuva Kuva Kuva

onhan noissa jotain sanomisia silloin tällöin :lol:

kanget ja kansipultit päivittämällä pääsee ja aikas pitkälle
Kuva
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4170
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja JNN »

Kysytääs ny täältä, minkä kokosilla (ja kovuisilla) pulteilla toi paineasetelma tulee kiinni kaposeen vauhtipyörään? (vanhat tietty hukassa...) Haenko metro-autosta vaan uudet vai pulttikaupasta jotkut kovemmat? Ja jälkimmäistä silmällä pitäen se mitta kiinnostaisi...
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja aksu8225 »

arp:lta xe:n/let/n pultit ni kestää. 2kpl saa jättää hyllyy muistoksi...


kysymys:

onko c20ne:n ja c20xe/x20xev/c20let kampiakselit muuten samoja paitsi vauhtipyörän kiinnitys? mite jakopään puoli? kampiakselin triggeripyörä?kiertokanget ainaki on samat ja runkolinja koneistetaa ni niillä ei oo merkitystä. ja jos joku tietää onko eroja 16v kampiakseleissa. esim. ite oletan et c20let ois paras kampiakseli??
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja Spikey »

eikös ne alkupään XE kampiakselit ole taottuja ja muut valettuja.
triggerit on mun mielestä kaikissa samoja.
siitä en ole varma onko kaikissa malleissa niitä ykk nastoja limpuissa.

kankia on varmaan 5 eri versiota tullut vastaan, suurimpana erona tietysti prässi/uiva rakenne ja paksuus/vahvuus. jakopään puolesta en kyllä muista onko niissä mittaeroja.

Kuva

alempi noista tais olla se taottu malli.

ja jotain huutelevat maailmalla että hg merkinnällä olevat lohkot olisivat vahvempia kuin hh merkityt?
veikkaan että kaikki ne menee samanlailla kappaleiksi kun saa sopivasti muuttujat kohdilleen.
Kuva
aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja aksu8225 »

onko nuo sulla kotona? pystytkö punnittee ne ja mittaamaan jakopään akselin vahvuuden siitä osasta mihin alahammaspyörä tulee ja kiilauran leveyden. triggerin saa vaikka ite tehtyä mut uskosin et tatechilla saa ykk:n tietoon anturilla oli sitte kolo tai tappi pyörässä. öljypumput ainaki on samat. ja voisitko vielä mitata runkolaakerin halkasijan ja runkolaakerin-kiertokangenlaakerin välin eli paljonko on "iskunpituus".

luulisin et taottu on kevyempi ja kestävämpi ja jos sulla tuo on ylimääränen ni laita yv:nä hintaa.

onko jollain runkovahvikelevyyn piirustusta/cad-kuvaa? tai saako niitä jostain rahalla c20ne lohkon alaosaan?

jos ite alan tekee ni mistä materiaalista se kannattais tehdä? raudasta mut oisko laatua heittää kellää?
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja Spikey »

kuva oli jostain nettivirittämöstä. itsellä ei ole sattunut jäämään kuin yksi tuollainen vanhempi ja se on käytössä.

on kuulemma n1.5kg kevyempi? valu painaisi 17kg ja takomalli 15.5kg
Kuva
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja madi »

Mulla on hallilla ne, xe, let, xev kampuroita kaikkia malleja lohkoja monia erejä kans :D
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja Spikey »

en jaksanut ruveta lohkoa purkamaan, mutta hihnapyörän pään akseli oli xe:ssä 27mm ja ne 24mm kiila kummassakin 5mm.
runkolaakerin ja kiertokangen laakerin väli onkin aikas haastava mitata, mutta mitalla noin katsottuna tuli mitaksi n.42mm eli todennäköisesti tehtaanpuolesta ilmoitettu 85mm yhteensä.
kampiakselin tapit ovat niin että niiden puolivälissä on ykk. eli toinen on x-astetta ennakkoa ja toinen x-astetta jälkeen.

mutta kyllähän nuo keskenään huomattavan erinnäköiset ovat helpoiten ne erottaa tosiaan muodosta ja sitten tako xe verrattuna NE kampuraan huomaa eron "valusaumasta" joka takomallissa on leveä lähes huomaamaton ja NE kampiakselissa terävämpi ja hiottu.
Kuva
Vastaa Viestiin