Pakosarjan putkien koko ahdetussa
Pakosarjan putkien koko ahdetussa
Itse ajattelin tehdä uuden turbopakosarjan Mantaan (CIH) vähän pienemmällä putkella kuin enne. Aikaisiemmin putki oli 43mm, ja nyt kokeilen 38mm. Tarkoitus oli myös tehdä niin lyhyt sarja kuin vain mahdollista. Onkos muilla oikeista kokemuksia noista pituuksien ja putken koon muutoksista? Kiinnostaisi kovin
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Re: Pakosarjan putkien koko ahdetussa
ei olisi haittaa vaikka olisi vielä pienempää joku sisähalkasia 35mm
tuo 43mm o aivan liian isoa tämmösiin pikkukoneisiin
tuo 43mm o aivan liian isoa tämmösiin pikkukoneisiin
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Re: Pakosarjan putkien koko ahdetussa
A.G. Bell:in ahtomiesten raamattu antaa ohjearvoiksi parilitraiseen pattiin 35-45mm sisähalkaisijoilla olevia putkia. Minusta ne tuntuu aika isoilta, mutta kaipa mies on tiennyt mitä on kirjoittanut. Itselleni juuri väsäilen 36 mm (sisähalkaisija) putkesta sarjaa c20xe/let:iin.
Edit: tarkennus
Edit: tarkennus
Ascona-B punaraidalla
Taunus Coupe gt V-6 73'
KX500
GSX-R1100
Taunus Coupe gt V-6 73'
KX500
GSX-R1100
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: Pakosarjan putkien koko ahdetussa
No se n.42mm ulkohalkaisijalla (jotain 37 sisältä) oleva tuubikäyrä on ollut hirmu passeli monessa voimakkaassa 2-2.5l CIH moottorissa kun vaan se putkien päässä oleva ropeli on sopiva. En lähtisi siitä kumpaankaan suuntaan muuttamaan, ellei taustalla ole motiivina kokeilunhalu ja kokemuspohjan kerääminen pikku "riskillä".
Re: Pakosarjan putkien koko ahdetussa
sisä vai ulkohalkaisija, josta täällä puhutaan?
Re: Pakosarjan putkien koko ahdetussa
toivottavasti sisähalkasioista
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Re: Pakosarjan putkien koko ahdetussa
Turhaa on ainakin käyttää suurta sisähalkaisijaa pakosarjassa, jos nokissa ei oo paljoo huuhtelua. Ts. mikäli vaikka ajaa vakio tai sitten vähän muutetulla nokalla. Kokeiltu on 2L 8v moottorissa 30mm sisähalkaisijaa ja ainakin itse olin tosi tyytyväinen kys. auton toimintaan.
Melkeinpä sanoisin tuon kokoisen halkaisija riittävän 400 hp:n saakka. Miellyttävää myös suuri ahtopaine n.3500 kierroksen paikkeilla, tässä 1,8-1,9 bar ja vääntö sen mukainen. Kiertää herkästi aina 7000 saakka, eikä ole kuin 2 kurkkuisella kaasarilla ja jakajasytkällä.
Nyt muuttuu hiukan erilainen nokka. Jotain 20 astetta enemmän kuin vakiossa ja nostoa vajaat 2mm lisää venttiilillä. Katsotaan kuin äijän käy.
Suurin osahan näistä harrastepeleistä kuitenkin on kilvellisiä, joten varmaan ala ja keskialueen toiminta luulisi olevan vakiovälityksiä käyttäen tärkeää?
Ja tietysti ylisuuri ahdinkin herää paremmin, kun tekee pakosarjan pienemmästä putkesta.
Melkeinpä sanoisin tuon kokoisen halkaisija riittävän 400 hp:n saakka. Miellyttävää myös suuri ahtopaine n.3500 kierroksen paikkeilla, tässä 1,8-1,9 bar ja vääntö sen mukainen. Kiertää herkästi aina 7000 saakka, eikä ole kuin 2 kurkkuisella kaasarilla ja jakajasytkällä.
Nyt muuttuu hiukan erilainen nokka. Jotain 20 astetta enemmän kuin vakiossa ja nostoa vajaat 2mm lisää venttiilillä. Katsotaan kuin äijän käy.
Suurin osahan näistä harrastepeleistä kuitenkin on kilvellisiä, joten varmaan ala ja keskialueen toiminta luulisi olevan vakiovälityksiä käyttäen tärkeää?
Ja tietysti ylisuuri ahdinkin herää paremmin, kun tekee pakosarjan pienemmästä putkesta.
Re: Pakosarjan putkien koko ahdetussa
Jos ois hieman nopeampi käsistään niin pääsis kokeileen tuota omaa tekelettä ja sais hieman faktaa pöytään tältäkin osin.
pakosarja 33mm sisähalkaisijalla olevilla putkilla
2.0 16V kone hx40 superilla 16 pesällä ja miedoilla nokilla
Pakko varmaan kokeilla myöhemmin myös 38mm sisähalk. putkella jos näyttää että menee tukkoon.
pakosarja 33mm sisähalkaisijalla olevilla putkilla
2.0 16V kone hx40 superilla 16 pesällä ja miedoilla nokilla
Pakko varmaan kokeilla myöhemmin myös 38mm sisähalk. putkella jos näyttää että menee tukkoon.
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Re: Pakosarjan putkien koko ahdetussa
Noh, nyt tuli tehtyä uusi pakosarja, ja se on putkikooltaan siis ulkohalkaisijaltaan 38mm. Sarjasta tuli myös jonkin verran lyhyempi kuin ennen, sekä downpipe isoni kokoon 3,5". Saas nähdä kohta kuinka se nyt sitten vaikutti
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Re: Pakosarjan putkien koko ahdetussa
Ite tein tuossa viime viikolla let koneeseen hx35:selle pakosarjan sis halkasialtaan 37mm pakosarjan
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Re: Pakosarjan putkien koko ahdetussa
paljonko tämmöseen pakosarjaan on hyvä varata putkikäyriä 90ast? Että riittää mainiosti ja voi hakea tiggiin asetukset rauhassa kohilleen parilla harkkakappaleellakin. Ja vaik vähän suttakin tekisi, siis vähän vaan.
Eli c-kadettiin pakosarjaa tekemässä. Mahd. yksinkertainen kuitennii.
Entäs putken seinämävahvuus. 2,6mm ok? Onko 3,6mm paksuudesta mitään hyötyy tai haittaa? Hyötyä siis tekeleen kestävyyden suhteen.
Eli c-kadettiin pakosarjaa tekemässä. Mahd. yksinkertainen kuitennii.
Entäs putken seinämävahvuus. 2,6mm ok? Onko 3,6mm paksuudesta mitään hyötyy tai haittaa? Hyötyä siis tekeleen kestävyyden suhteen.