opel 2.0l cih koneeseen alta 9 puristussuhde

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
willeweikko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 21:35
Paikkakunta: vammala

opel 2.0l cih koneeseen alta 9 puristussuhde

Viesti Kirjoittaja willeweikko »

Siis kysymys kuuluu kuinka saada kyseiseen koneeseen n.8,5-9.0 puristussuhde?
auto on turbokäytössä ja penkitetty 0.6ahdoilla 202hv, nyt olisi haluja nostaa ahtoja ja samalla laittaa tukevampaa mäntää esim: b23 volvon mäntä joka on 96mmleveä 46.5 lakikorkeus ja keskireikä 24mm..
opelin omat vastaavat ovat 95mm leveä lakikorkeus 45mm ja reikä 23mm???

Vielä olen kuullut ett voisi käyttää saabin kangia jotka ovat taaas sitten 134mm pitkät ja alapää 56 mäntään tuleva reikä 24mm.. mutta mitkä männät sitten näitten kanssa ..

Hieman hukassa ollaan joten olis mukavaa jos jollain olis joku ratkaisu tähän.

Tietty mahdollisimman halvalla pitäis saada tehtyä.
Tiedän toki jotta voisin ostaa esim: wisecon männät ja teettää niihin sopivat mittaiset kanget , mutta toi taitaa olla siis budjetin ylittävä keino

Kiitos vastauksista, vähän kiirekkin aina olis
opel kadett c-coupe 2.0l
Avatar
vetkula4x4
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1284
Liittynyt: 16 Huhti 2006, 17:31
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: opel 2.0l cih koneeseen alta 9 puristussuhde

Viesti Kirjoittaja vetkula4x4 »

Täällä painitaan saman ongelman kanssa :peukku:

http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm

Tuolta voi laskeskella puristussuhdetta
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: opel 2.0l cih koneeseen alta 9 puristussuhde

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Miksi sen pitää olla alle 9?
Ollaan kuitenki 2000 luvulla eikä 1980.

Nykyajan tietotaidolla ja moottorinohjauksilla tuo 9:1 on erinomainen puristussuhde. Nuo matalapuristeiset on vähän sellasia hengettömiä ilman ahtoja.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
willeweikko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 21:35
Paikkakunta: vammala

Re: opel 2.0l cih koneeseen alta 9 puristussuhde

Viesti Kirjoittaja willeweikko »

juu kyllä toi 9 puristussuhde olis myös käypä,
tarkoitus olisi laittaa tosiaan se kestävämpi mäntä kuin opelin oma, edukkaasti

http://www.kolumbus.fi/badluck/turbo2.htm
tässä joitakin aikoja sitten löydettyä tietoo jossa ei ole ilmeisesti niin rahaa säästelty.

ja Megasquirt siihen on jo tulossa , sillä saadaan toki säädettyä jo paljon
opel kadett c-coupe 2.0l
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: opel 2.0l cih koneeseen alta 9 puristussuhde

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

2.0 kampiakselin ja saabin veivien kanssa passaa Volvo B230FT männät.

Kiertokangen alasilmää pitää kaventaa 1,4mm ja yläsilmä holkittaa 23mm. Lisäksi venttiilikolot pitää jyrsiä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
willeweikko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 21:35
Paikkakunta: vammala

Re: opel 2.0l cih koneeseen alta 9 puristussuhde

Viesti Kirjoittaja willeweikko »

olikos tuo Volvo B230FT määntä se 39.7mm lakikorkeuden omaava ? siihen kun lisää saabin veivin pituuden 134 tulee 173,7mm ja toi alkuperäinen on vaan 171mm

Tietty siitä sitten sorvataan männästä vielä tuo 2mm pois ja tehdään palotilaa lisää jollain montulla?
opel kadett c-coupe 2.0l
Avatar
TBO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 118
Liittynyt: 17 Maalis 2002, 02:00

Re: opel 2.0l cih koneeseen alta 9 puristussuhde

Viesti Kirjoittaja TBO »

Jotenkin ei sovi mun mielestä samaan lauseeseen,
-korkea puristus
-lisää ahtoa
-megaruuta

Voi olla ettei jälki ole mitään kaunista.
Kaikkeahan voi tietenkin kokeilla jos haluaa, itse tekisin kasin rutuilla tuollaisen koneen enkä ahtaisi paljon yli kiloa.
willeweikko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 21:35
Paikkakunta: vammala

Re: opel 2.0l cih koneeseen alta 9 puristussuhde

Viesti Kirjoittaja willeweikko »

juu eikä paljon yli kiloa nuo männät kestäkkään , mutta ei ne sitten maksakkaan kun 50e ketale..

tuttavalla ollut nuo männät ajossa 1.6ahdoilla ja ilmeisesti tatecin ohjauksella, oikein volvossa..

tuolla yhdistelmällä ja 1.0- 1.5bar paineilla ainakin kokeillaan saadaanko nakuttamaton kone aikaiseksi.
opel kadett c-coupe 2.0l
willeweikko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 21:35
Paikkakunta: vammala

Re: opel 2.0l cih koneeseen alta 9 puristussuhde

Viesti Kirjoittaja willeweikko »

Sain palotilan laskettua se on 1979cc koneessa vakiona ilmeisesti 58.21cc
ja kun laitan tuohon laskuriin sen ja iskunpituuden 69.3mm ja männät 96mm, saa puristussuhteeksi tasapää männällä ja niin että mäntä tulee kannen tasolle puristussuhteeksi 8.66..

epäilytyttää vahän, että pitääkö paikkaansa tuo laskuri http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm

jotain on varmaan väärin sillä normimännillä saa suhteeksi 8.52

Siis vakiossa pitäis olla 9.5

minkälainen palotila pitäisi olla kannessa??
opel kadett c-coupe 2.0l
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: opel 2.0l cih koneeseen alta 9 puristussuhde

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Laskuri toimii aivan oikein.

2.0 kannessa on n. 52-54cc tienoilla oleva palotila. Plexi ja iso lääkeruisku selvittää asian. Sitä ei kannata arpoa arvailemalla.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: opel 2.0l cih koneeseen alta 9 puristussuhde

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Isot pojat pelottelee...

Harrastus ja kilvanajo erikseen. Näillä omaks ilos kasatuilla romuilla ei ole tarkoitus kiskoa useaa tuntia radalla kaasupohjassa.

Tuolla kuuluisalla eiteemittään-Megalla voi saada uskomattomia teholukemia. Vikaherkkähän se on verrattuna 1500€-> kamppesiin.
Ja onko 9:1 puristussuhde korkea? Ei mun mielestä. Ja kysyjällä on nyt 0,6bar paineet, joten oliskohan ns. kovemmat paineet vasta noin 1,0bar?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: opel 2.0l cih koneeseen alta 9 puristussuhde

Viesti Kirjoittaja madi »

halvempia rötiä saa jo 800-900€ eikä tartte ihmetellä missä on vika jos tulee soittaa vaan puhelimella apua
noissa megarötissä joudut aukaseen nettisivun ja ihmetteleen että löytyiskö täältä samaa vikaa ku itellä jota ei välttämättä olla vielä keksitty korjausta
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: opel 2.0l cih koneeseen alta 9 puristussuhde

Viesti Kirjoittaja Keme »

Höh, miks mä oon käsittäny et tolla saban kanki + koneistettu vollen mäntä kombinaatiolla sais kohtuu kestävän budjetti kellarin cihhiin?

Ja mitä megaan tulee, ni oha silläki taidettu tehdä jytääviä laitteita. Vaatii vaan enemmän harrastuneisuutta kuin valmiit kaupalliset ratkaisut.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: opel 2.0l cih koneeseen alta 9 puristussuhde

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Ensimmäisiin turbokokeiluihin ei kannata sitä ysiä laittaa. Se mosa sulaa tai pahvi pullahtaa, kun kuitenkin vedetään kilometritolkulla luta pohjassa seokset kuutamolla tai sytty räpisten. Voi se noin teoriassa toimia, jos tietää mitä tekee ja ahtoa on sopivasti.

Kaheksikon puristuksilla se kestää melkein mitä vaan ylipäänsä mekaaniset osat kestää, herää normaalisti jos ahdin on mitoitettu hehtaarilleen. CIH moottori on palotilaltaan ja materiaaliltaan ihan eri (jälkeenjääneeltä) planeetalta kuin nuo "modernit" OHCt ja XEt ja samoja viritysmetodeja ei niihin kannata soveltaa.
Avatar
TBO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 118
Liittynyt: 17 Maalis 2002, 02:00

Re: opel 2.0l cih koneeseen alta 9 puristussuhde

Viesti Kirjoittaja TBO »

Kyllähän nuo volvon+saabin roinat kestää sen baarin painetta jos soppa ja sytkä on kohdallaan, mutta ei sinne kannata ysin ruttua laittaa. Sihhiläinen ei vaan tykkää korkeasta puristuksesta ahdetussa, eikä se kasin puristuksellakaan mikään kuollut ole alipainealueella.

Mulla on itellä ollut tuollaisilla roinilla kasattu kone ja se lykkäs ulos reilun baarin ahdoilla
306hp/410nm, puristus oli kahdeksan. Tuostakin tuli romut pihalle kun piti ahnehtia paineet puoleentoista baariin.

Mutta sehän on jokaisen vapaa valinta, jos haluaa tehdä korkeammalla rutulla niin siitä vaan. Moni sitä on tainnut jo kokeillakkin :) ja aika moni on palannut matalampaan ruttuun samalla kun on vaihtanut kansipahvia :lol:
Vastaa Viestiin