hukkaportti

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2108
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

hukkaportti

Viesti Kirjoittaja jiivee666 » 04 Marras 2009, 22:09

Eli olis tulossa ulkoinen hukkaportti ja kysymys kuuluu että mistä kohti pakosarjasta kannattaa vetää putket sille?
Oon katellu kuvia ja juttuja niin on ollu aika montaa erilaista. Toimiiko silleen vaan että ottaa kollektorista mikä yhdistää kaikki 4 yhteen
niin siitä lähte hukkikselle?

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13154
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 05 Marras 2009, 15:18

Toimii.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2108
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: hukkaportti

Viesti Kirjoittaja jiivee666 » 05 Marras 2009, 16:46

Ja toinen kysymys: huhut kertoo että hukkaportin asennolla olisi jotain vaikutusta toimintaan? Niinku suoraan pystyssä, ylösalasin, 45´kulmassa...

Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2108
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: hukkaportti

Viesti Kirjoittaja jiivee666 » 06 Marras 2009, 21:50

Kuuluuko hukkaportti asentaa niin että pakokaasut menee venttiilin yläpuoliseen tilaan ? :D :bonk: sittenku aukee niin ylhäältä alas

Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2108
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: hukkaportti

Viesti Kirjoittaja jiivee666 » 07 Marras 2009, 14:33

Hukkaportin kalvon alle tulee ahtopaine mut tuleekö yläpuolelle mitään, alipaine?

camoon auttakaa tyhmää vai eikö kukaan tiedä

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13154
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 07 Marras 2009, 17:18

Eiku yläpuolelle tulee vastapaineohjaus, jos sitä haluaa käyttää. Se homma kyllä vaatii vähän enemmän perehtymistä pneumatiikkaan.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2108
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: hukkaportti

Viesti Kirjoittaja jiivee666 » 07 Marras 2009, 17:24

Yläpuolelle ahtopaine? Eikse sillon työnnä sitä venttiilin alaspäin? Kun tällä mallissa se venttiili nousis ylöspäin kun se venttiili tulee laipan seetiä vasten niin ei se siitä alas pääse.
Kirjoita lyhyt pneumatiikan oppimäärä jos viittit

e: siis vastapaine ohjaus yläpuolelle ja alas ahto? Mistä sen vastapaineen saa sinne. Yläpuolelle tulee 2 reikää mihin saa letkut
Toimiiko se pelkällä ahtopaineella vai miten se kannattais laittaa

MaJal
'Senator'
'Senator'
Viestit: 348
Liittynyt: 28 Touko 2009, 21:51
Viesti:

Re: hukkaportti

Viesti Kirjoittaja MaJal » 08 Marras 2009, 12:29

Asiaa sivuten,eikö tuon hukkiksen ohjauksen voi tehdä rajapaineventtiililläkin? Vai onko tuo vastapaineohjaus toimivampi?
Vectra 2.0 -89
Sekalaisia romuja

Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1703
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: hukkaportti

Viesti Kirjoittaja teukka77 » 09 Marras 2009, 08:06

Eikös rajapaineventtiiliä käytetä yleensä kun nostetaan ahtoja ja koitetaan estää hukkaportin "hiipiminen" auki että keräisi nopeammin ne paineet?
Itsellä on ihan bleedi periaatteella tehty ahtojen nosto
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....

Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1390
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Spikey » 10 Marras 2009, 11:15

Tätä kaksisuuntaista MEKAANISTA ohjausta tuli suunniteltua ja siihen osatkin on saatavilla paikallisesta pneumatiikkaliikkeestä.
Vaatii rajapaineventtiilin lisäksi erillisen mokkulan, jonka nimeä en todellakaan muista.
Toiminta periaatteella: kalvon päällä jatkuva ahtopaine, jotta portti pysyy varmasti kiinni, rajapaine venttiili ohjaamassa toista mokkulaa joka kääntää virtauksen alapuolelle ja yläpuolen jäännöspaineen poistetaan joko rajapaineohjatulla ventiilillä, tai bleedaamalla....osat olisivat maksaneet n.150€....ei tullut vaan ikinä toteutettua...kun totesin sen "tarpeettomaksi rahan ja hermojen tuhoajaksi"

Mutta järjestelmä varmastikkin toimisi...tosin letkujen ja putkien määrä on melkoinen...

Portin asennolla ei taida minkäänlaista merkitystä olla, yleisesti porttiin tulee pakokaasujen paine pohjasta ja kyljestä pihalle.
Putken olen yleensä ottanut kollektoreista juuri ennen ahdinta.
Kuva

MaJal
'Senator'
'Senator'
Viestit: 348
Liittynyt: 28 Touko 2009, 21:51
Viesti:

Re: hukkaportti

Viesti Kirjoittaja MaJal » 11 Marras 2009, 22:06

Vastapainehässäkkä menee hankalaksi toteuttaa,juu ei kiitos. Aattelin kokeilla ihan pelkän rajapaineventtiilin kautta lykätä paineen painekellolle,vaikkei siinä sitten hukkista pidäkään kiinni kuin se painekellon jousi. Tai sitten toteutan sen miten vain helpoimmalla selviää. No,mun ikuisuusprojekti on vielä niin vaiheessa että nuo kikkailut on jossain kaukana tulevaisuudessa. :D
Vectra 2.0 -89
Sekalaisia romuja

Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1703
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: hukkaportti

Viesti Kirjoittaja teukka77 » 12 Marras 2009, 07:23

Kannattaa muistaa laittaa joku reitti mistä se ilma pääsee pois kun laittaa rajapaineventtiilin jos siinä ei ole sellaista vakiona,muuten jää hukkaportti auki kun kuula sulkeutuu... nissan foorumilla aika paljon ollut keskustelua tästä, siellä oli mm. tälläinen ratkaisu

Kuva
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....

Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4860
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ » 12 Joulu 2015, 14:45

Upataampa pikkusen semmosella pikakysymyksellä kun hukkaportin asento ja toiminta

Tilanne on se että hukkaporttia ei pysty laittaan ylöspäin vaan täytyisi laittaa suoraan sojottamaan alaspäin maata kohden hattu.

Toiminnan kannalta ongelmia? Toinen vaihtiehto että olis pikkusen kallellaan peräänpäin
MOOTTORINOSTURIN VUOKRAUSTA EDULLISESTI KESKIPOHJANMAALLA. LISÄTIETOA YV

Keme
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2532
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Keme » 12 Joulu 2015, 15:19

Rizla^^ kirjoitti:Tilanne on se että hukkaporttia ei pysty laittaan ylöspäin vaan täytyisi laittaa suoraan sojottamaan alaspäin maata kohden hattu. Toiminnan kannalta ongelmia? Toinen vaihtiehto että olis pikkusen kallellaan peräänpäin
Eipä sillä ole mitään käytännön merkitystä. Jousen vaihto portti paikallaan voi olla ikävämpää.
JEEEEEEEEEEEEE!

Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4860
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ » 12 Joulu 2015, 15:26

Hyvä hienoa. Ekassa pakosarjassa oli alaspäin ja sanottiin että voi tulla ongelmia toiminnan kannalta nii nyt kin joutuu tekee uuden pakosarjan että saa romuja siirrettyä eri paikkaan niin ei oo edelleenkään muuta majdollisuutta kuin alaspäin että pääsee screamerillä lähtemään jonnekkin ja menee peltikin sitte vielä kiinni
MOOTTORINOSTURIN VUOKRAUSTA EDULLISESTI KESKIPOHJANMAALLA. LISÄTIETOA YV

Vastaa Viestiin