Erilaista ahtamista
Re: Erilaista ahtamista
XE:n tapauksessa ahtimen öljynkierrostakaan ei tarvis huolehtia. Vuotava kone ja ilmavirta huolehtis öljyn auton perälle saakka.
Se öljy ehtis myös jäähtyä hyvin pohjaa pitkin
Muistaa vaan lisätä öljyä samalla ku tankkaa!
Se öljy ehtis myös jäähtyä hyvin pohjaa pitkin
Muistaa vaan lisätä öljyä samalla ku tankkaa!
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Re: Erilaista ahtamista
Joopa joo... Onkos jollain kokemusta tällaisista? "quick spool valve"
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SP-Quick ... ccessories
Näyttäis periaatteessa ihan toimivalta idealta noissa twin scroll ahtimissa. Ei sillä että tuollaista olisin ite ostamassa kun on niin pirusti ylihintainen. Mut vois ehkä tuollaisen kanssa käyttää sitten suurempaa a/r suhdetta. Voishan tuollaisen värkätä itekkin?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SP-Quick ... ccessories
Näyttäis periaatteessa ihan toimivalta idealta noissa twin scroll ahtimissa. Ei sillä että tuollaista olisin ite ostamassa kun on niin pirusti ylihintainen. Mut vois ehkä tuollaisen kanssa käyttää sitten suurempaa a/r suhdetta. Voishan tuollaisen värkätä itekkin?
Re: Erilaista ahtamista
Tässähän on jotain noista läppävirittelyistä
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic ... 72&start=0
Liekkö siitä läpästä sitten merkittävää hyötyä vaiko eikö.
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic ... 72&start=0
Liekkö siitä läpästä sitten merkittävää hyötyä vaiko eikö.
JEEEEEEEEEEEEE!
Re: Erilaista ahtamista
Oliskohan tuollainen passeli öljyn paluukierrolle?
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=25987
Niin ja tuli mieleen sekin että pitäisiköhän vaihtaa letin pakonokka vai tuleeko vakio xe:n pakonokan kanssa ongelmia?
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=25987
Niin ja tuli mieleen sekin että pitäisiköhän vaihtaa letin pakonokka vai tuleeko vakio xe:n pakonokan kanssa ongelmia?
Re: Erilaista ahtamista
Siis tätä pumppua tarkoitin... Hieman väärän linkin taisin kopioida vahingossa.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=54
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=54
Re: Erilaista ahtamista
Sain kaverilta puoli-ilmaiseksi mitsubishin te05-12b ahtimen (saab 9000) ja ajattelin ihan mielenkiinnosta kokeilla ahtaa c-kadetin "vammaisesti". Kertokaas te jotka turboista enemmän ymmärrätte, voisko tämä olla sopiva ahdin tällaiseen asennukseen vakio c20ne:n kanssa? Kuulostais ainakin aika hyvältä kun on ysitonnisen ahtimista nopeiten heräävä.
Tällaisia speksejä löysin saabklubin sivuilta.
Mitsubishi TE05-12B6 (vesijäähdytys)
-Kompressoripesän A/R ei tietoa, pieni, ehkä lähellä .40
-Imusiipi (inducer) ~41mm
-Pakopesän A/R ~ .41, pakosarjan aukon pinta-ala 6cm^2
-Riittänee noin 250hv, spoolaus nopeampi kuin T3:ssa
-Löytyy '90-93 og900 turboista (sekä täyspaine ja matalapaine) ja vuosimallin '89 9000CD DI/APC:sta
Ahtoputkena aattelin käyttää 45mm putkea takaa eteen. (?)
Vesijäähdytysletkuja en aatellu taakse vetää kun saappimiehet sanoo ettei niitä välttämättä edessäkään tarvita jos käyttää fiksusti.
Mielipiteitä?
Tällaisia speksejä löysin saabklubin sivuilta.
Mitsubishi TE05-12B6 (vesijäähdytys)
-Kompressoripesän A/R ei tietoa, pieni, ehkä lähellä .40
-Imusiipi (inducer) ~41mm
-Pakopesän A/R ~ .41, pakosarjan aukon pinta-ala 6cm^2
-Riittänee noin 250hv, spoolaus nopeampi kuin T3:ssa
-Löytyy '90-93 og900 turboista (sekä täyspaine ja matalapaine) ja vuosimallin '89 9000CD DI/APC:sta
Ahtoputkena aattelin käyttää 45mm putkea takaa eteen. (?)
Vesijäähdytysletkuja en aatellu taakse vetää kun saappimiehet sanoo ettei niitä välttämättä edessäkään tarvita jos käyttää fiksusti.
Mielipiteitä?
Re: Erilaista ahtamista
Osat autoon kiinni ja rengasta tonttiin! Ei se netissä ihmettelemällä etene.Mika_L kirjoitti:Mielipiteitä?
JEEEEEEEEEEEEE!
Re: Erilaista ahtamista
Auton vien nosturille heti kun siihen mahtuu, aattelin vaan kysyä joltain fiksummalta etukäteen että onko tuo ahdin passeli. Ei kait sitä sitten mitään parane kysellä.
Re: Erilaista ahtamista
Jokos nosturille on tullut tilaa?
Re: Erilaista ahtamista
Nosturilla on tilaa ja auto on siinä. C20ne on sovitettu aikoja sitten paikalleen pikku-getraggi perseessään kiinni, megasquirt tinattu ja johtosarjan tekoa vailla, omegan lukko on välysten säätöä vaille sovitettu perään, välijäähdytin sovitettu keulaan, turbo roikkuu paikallaan perämurikan takana ja pakoputki on valmis, öljypumppu ja bensapumppu tars laittaa ja tehä ahtoputkisto. Intti hiukan hidastaa rojektin edistymistä. Jännä nähä.
Re: Erilaista ahtamista
Jyväskylän vappucruisingissa oli kuulemma ollut Corvette missä oli kyseisellä tavalla asennettu ahdin ja toimii kuuleman mukaan hyvin.
Re: Erilaista ahtamista
Sitähän olen yrittänyt tässä aikoja sitten sanoa, että voi sen auton näinkin ahtaa, mutta totta kai se idea täytyy tyrmätä heti kättelyssä ilman kunnon perusteluja...
Re: Erilaista ahtamista
Kelpaisiko perusteeksi, että pakokaasun energiasta suurempi osa muuttuu lämmöksi, koska moottorilta on niin paljon matkaa ahtimelle? Kelpaako perusteeksi, että pidemmässä ahtoputkistossa syntyy suuremmat virtaus-/painehäviöt?
Re: Erilaista ahtamista
Itse asiassa jos näin tapahtuisi niin eikö se olis hyvä asia turbon heräämiselle? Eiköhän se enemmänkin siellä palotilassa jo muutu lämmöksi ja sitä vastoin kylmene matkalla sinne turbolle taakse. Hiukan omituinen vastaus.
Ei kelpaa perusteluksi. Mitäs jos käytetään tässä asennuksessa normaalia pienempää pakopesän a/r:ää kompensoimassa sitä vähentynyttä lämpöä? Siihen kun ei ole kukaan vielä suvainnut vastata. Paineella ja virtauksella se turbo kuitenkin pyörii eikä pelkästään lämmöllä, pyöritellään sitä asiaa mihin suuntaan tahansa. Lämpö on vain yks asia millä sen paineen saa tehtyä sinne turbiinikoteloon. Kelpaisiko se selitys taas sulle että ei paljon vittuakaan kiinnosta tuleeko siellä 0,01 bar enemmän painehäviötä kun edessä olevalla kun en ole tekemässä mitään 1100 hp kiihdytysautoa? Ja että teen tän rojektin ihan mielenkiinnosta koska haluan tietää miten se toimii. Laitan sen sitten konehuoneeseen jos ei se mua miellytä. Sen pienen painehäviönkin merkitys on melko varmaan +/- 0 kun taas saadaan koneelle syötettyä vähän kylmempää imuilmaa.
Ei kelpaa perusteluksi. Mitäs jos käytetään tässä asennuksessa normaalia pienempää pakopesän a/r:ää kompensoimassa sitä vähentynyttä lämpöä? Siihen kun ei ole kukaan vielä suvainnut vastata. Paineella ja virtauksella se turbo kuitenkin pyörii eikä pelkästään lämmöllä, pyöritellään sitä asiaa mihin suuntaan tahansa. Lämpö on vain yks asia millä sen paineen saa tehtyä sinne turbiinikoteloon. Kelpaisiko se selitys taas sulle että ei paljon vittuakaan kiinnosta tuleeko siellä 0,01 bar enemmän painehäviötä kun edessä olevalla kun en ole tekemässä mitään 1100 hp kiihdytysautoa? Ja että teen tän rojektin ihan mielenkiinnosta koska haluan tietää miten se toimii. Laitan sen sitten konehuoneeseen jos ei se mua miellytä. Sen pienen painehäviönkin merkitys on melko varmaan +/- 0 kun taas saadaan koneelle syötettyä vähän kylmempää imuilmaa.
Re: Erilaista ahtamista
Mika_L kirjoitti:Itse asiassa jos näin tapahtuisi niin eikö se olis hyvä asia turbon heräämiselle? Eiköhän se enemmänkin siellä palotilassa jo muutu lämmöksi ja sitä vastoin kylmene matkalla sinne turbolle taakse. Hiukan omituinen vastaus.
Huhhei.. milläs se turbo mahtaa toimia? Olisikohan esimerkiksi pakokaasussa olevalla energialla? Se energia muuttuu lämmöksi ja mitä pidempi pakoputki, sen enemmän menee hukkaan. Vai millä kuvittelit ahtimen toimivan?
Ne virtaushäviöt tuollaisella matkalla alkavat olemaan jo merkittäviä.
Eikä se a/r pienentäminen mitään auta, sehän vain ahdistaa entistä enemmän pakoputkessa ja sylinterin täytös huononee entisestään.