Erilaista ahtamista

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
export
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 750
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: E-/P-Pohojanmaa

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja export »

XE:n tapauksessa ahtimen öljynkierrostakaan ei tarvis huolehtia. Vuotava kone ja ilmavirta huolehtis öljyn auton perälle saakka.

Se öljy ehtis myös jäähtyä hyvin pohjaa pitkin

Muistaa vaan lisätä öljyä samalla ku tankkaa!
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Mika_L
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 23:30

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Mika_L »

Joopa joo... Onkos jollain kokemusta tällaisista? "quick spool valve"

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SP-Quick ... ccessories

Näyttäis periaatteessa ihan toimivalta idealta noissa twin scroll ahtimissa. Ei sillä että tuollaista olisin ite ostamassa kun on niin pirusti ylihintainen. Mut vois ehkä tuollaisen kanssa käyttää sitten suurempaa a/r suhdetta. Voishan tuollaisen värkätä itekkin?
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2847
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Keme »

Tässähän on jotain noista läppävirittelyistä

http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic ... 72&start=0

Liekkö siitä läpästä sitten merkittävää hyötyä vaiko eikö.
JEEEEEEEEEEEEE!
Mika_L
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 23:30

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Mika_L »

Oliskohan tuollainen passeli öljyn paluukierrolle?

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=25987

Niin ja tuli mieleen sekin että pitäisiköhän vaihtaa letin pakonokka vai tuleeko vakio xe:n pakonokan kanssa ongelmia?
Mika_L
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 23:30

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Mika_L »

Siis tätä pumppua tarkoitin... Hieman väärän linkin taisin kopioida vahingossa. :lollis:

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=54
Mika_L
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 23:30

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Mika_L »

Sain kaverilta puoli-ilmaiseksi mitsubishin te05-12b ahtimen (saab 9000) ja ajattelin ihan mielenkiinnosta kokeilla ahtaa c-kadetin "vammaisesti". Kertokaas te jotka turboista enemmän ymmärrätte, voisko tämä olla sopiva ahdin tällaiseen asennukseen vakio c20ne:n kanssa? Kuulostais ainakin aika hyvältä kun on ysitonnisen ahtimista nopeiten heräävä.

Tällaisia speksejä löysin saabklubin sivuilta.
Mitsubishi TE05-12B6 (vesijäähdytys)
-Kompressoripesän A/R ei tietoa, pieni, ehkä lähellä .40
-Imusiipi (inducer) ~41mm
-Pakopesän A/R ~ .41, pakosarjan aukon pinta-ala 6cm^2
-Riittänee noin 250hv, spoolaus nopeampi kuin T3:ssa
-Löytyy '90-93 og900 turboista (sekä täyspaine ja matalapaine) ja vuosimallin '89 9000CD DI/APC:sta

Ahtoputkena aattelin käyttää 45mm putkea takaa eteen. (?)

Vesijäähdytysletkuja en aatellu taakse vetää kun saappimiehet sanoo ettei niitä välttämättä edessäkään tarvita jos käyttää fiksusti.

Mielipiteitä?
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2847
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Keme »

Mika_L kirjoitti:Mielipiteitä?
Osat autoon kiinni ja rengasta tonttiin! Ei se netissä ihmettelemällä etene.
JEEEEEEEEEEEEE!
Mika_L
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 23:30

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Mika_L »

Auton vien nosturille heti kun siihen mahtuu, aattelin vaan kysyä joltain fiksummalta etukäteen että onko tuo ahdin passeli. Ei kait sitä sitten mitään parane kysellä.
teg
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 244
Liittynyt: 27 Elo 2002, 03:00

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja teg »

Jokos nosturille on tullut tilaa?
Mika_L
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 23:30

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Mika_L »

Nosturilla on tilaa ja auto on siinä. C20ne on sovitettu aikoja sitten paikalleen pikku-getraggi perseessään kiinni, megasquirt tinattu ja johtosarjan tekoa vailla, omegan lukko on välysten säätöä vaille sovitettu perään, välijäähdytin sovitettu keulaan, turbo roikkuu paikallaan perämurikan takana ja pakoputki on valmis, öljypumppu ja bensapumppu tars laittaa ja tehä ahtoputkisto. Intti hiukan hidastaa rojektin edistymistä. Jännä nähä.
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja telwin »

Jyväskylän vappucruisingissa oli kuulemma ollut Corvette missä oli kyseisellä tavalla asennettu ahdin ja toimii kuuleman mukaan hyvin. :peukku:
Mika_L
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 23:30

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Mika_L »

Sitähän olen yrittänyt tässä aikoja sitten sanoa, että voi sen auton näinkin ahtaa, mutta totta kai se idea täytyy tyrmätä heti kättelyssä ilman kunnon perusteluja...
teg
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 244
Liittynyt: 27 Elo 2002, 03:00

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja teg »

Kelpaisiko perusteeksi, että pakokaasun energiasta suurempi osa muuttuu lämmöksi, koska moottorilta on niin paljon matkaa ahtimelle? Kelpaako perusteeksi, että pidemmässä ahtoputkistossa syntyy suuremmat virtaus-/painehäviöt?
Mika_L
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 23:30

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Mika_L »

Itse asiassa jos näin tapahtuisi niin eikö se olis hyvä asia turbon heräämiselle? Eiköhän se enemmänkin siellä palotilassa jo muutu lämmöksi ja sitä vastoin kylmene matkalla sinne turbolle taakse. Hiukan omituinen vastaus.

Ei kelpaa perusteluksi. Mitäs jos käytetään tässä asennuksessa normaalia pienempää pakopesän a/r:ää kompensoimassa sitä vähentynyttä lämpöä? Siihen kun ei ole kukaan vielä suvainnut vastata. Paineella ja virtauksella se turbo kuitenkin pyörii eikä pelkästään lämmöllä, pyöritellään sitä asiaa mihin suuntaan tahansa. Lämpö on vain yks asia millä sen paineen saa tehtyä sinne turbiinikoteloon. Kelpaisiko se selitys taas sulle että ei paljon vittuakaan kiinnosta tuleeko siellä 0,01 bar enemmän painehäviötä kun edessä olevalla kun en ole tekemässä mitään 1100 hp kiihdytysautoa? Ja että teen tän rojektin ihan mielenkiinnosta koska haluan tietää miten se toimii. Laitan sen sitten konehuoneeseen jos ei se mua miellytä. Sen pienen painehäviönkin merkitys on melko varmaan +/- 0 kun taas saadaan koneelle syötettyä vähän kylmempää imuilmaa.
teg
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 244
Liittynyt: 27 Elo 2002, 03:00

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja teg »

Mika_L kirjoitti:Itse asiassa jos näin tapahtuisi niin eikö se olis hyvä asia turbon heräämiselle? Eiköhän se enemmänkin siellä palotilassa jo muutu lämmöksi ja sitä vastoin kylmene matkalla sinne turbolle taakse. Hiukan omituinen vastaus.

Huhhei.. milläs se turbo mahtaa toimia? Olisikohan esimerkiksi pakokaasussa olevalla energialla? Se energia muuttuu lämmöksi ja mitä pidempi pakoputki, sen enemmän menee hukkaan. Vai millä kuvittelit ahtimen toimivan?

Ne virtaushäviöt tuollaisella matkalla alkavat olemaan jo merkittäviä.

Eikä se a/r pienentäminen mitään auta, sehän vain ahdistaa entistä enemmän pakoputkessa ja sylinterin täytös huononee entisestään.
Vastaa Viestiin