Erilaista ahtamista

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3585
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Mika_L kirjoitti:Mun käsittääkseni ei ole mahdotonta että ajon aikana ahtoilma on kylmempää kuin ulkoilma, pikkuahdoilla. Vai minkä takia ne kaasarit jäätyvät piirun verran plussan puolella olevassa kelissä tai pakkanen tuntuu kylmemmältä tuulella kuin tyynellä säällä? Kertokaa ihmeessä miksi se on mahdotonta.
Vapaastihengittävän moottorin imusarjassa on alipaine ulkoilman paineeseen verrattuna. Fysiikasta opitun kaasuvakion lain mukaan ilma jäähtyy paineen alentuessa. Siksi kaasari jäätyy.

Ahdetun koneen tapauksessa tilanne on päinvastainen. Eli ulkoilman paine on pienempi kuin imusarjaan ahdetun ilman. Ahtoputkessa/imusarjassa ilma siis on lämpimämpää.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Mika_L
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 23:30

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Mika_L »

Okei, olen siis käsittänyt jonkun puheet väärin kun olen noita foorumeita kahlannut. Lähellä ulkoilman lämpötilaa se kuitenkin oli.

Sanokaapas mitä olette tästä artikkelin hondasta mieltä:

http://pi.b5z.net/i/u/1473169/f/Press/stshcis.pdf
Mika_L
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 23:30

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Mika_L »

Saa sanoa jotain. Vai onko tää idea jo kuopattu täysin järjettömänä?

Onko kukaan ottanut huomioon mitään tällasen asennuksen hyötyjä? Voi käyttää suorempaa, paremmin virtaava pakosarjaa, pienempi konehuoneen ja imuilman lämpö, suht yksinkertainen asennus jne. Unohdin muuten mainita että noissa systeemeissä käytetään pienempi läpimittaisia imuputkia turboviiveen vähentämiseksi, isoissa v8:ssakin oli vaan jotain pari tuumaa imuputken halkaisija suunnilleen koko matkalta.

Kukaan ei vastannut että onko sillä niin suuri merkitys että pakokaasut kylmenee about neljäsosan verran putken takaosaan mentäessä vai voisiko sitä ongelmaa sitten paikata pienellä turbiinikotelon a/r suhteella, esim .48 tai .54. Kuitenkin pakokaasuissa taitaa olla aika lailla enemmänkin energiaa kuin mitä tarvitaan halutun ahtopaineen luomiseen, vai mitä vittua niillä hukkaporteilla muuten tekee?

Kannattaa muuten katsoa noi rick squiresin haastatteluvideot youtubesta jos aihe yhtään kiinnostaa.

E: ai niin ja käykää kattoon tuo faq
http://www.ststurbo.com/f_a_q_
Avatar
Johnny
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4673
Liittynyt: 08 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: LPR

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Johnny »

Mika_L kirjoitti:
"vakiopakosarja ja putki pinnoitettu ja 100% tiivis, vaimentimet pois"

"Jäis sitten kaikki pakosarjanäpertelyt pois"
Mika_L kirjoitti:
Onko kukaan ottanut huomioon mitään tällasen asennuksen hyötyjä? Voi käyttää suorempaa, paremmin virtaava pakosarjaa,
No eikös se nyt alunperin ollut ideana asennuksen "helppous" kun sen pakosarjan muokkaus tai teetättäminen on niin pirun hankalaa ja kallista....
Johnny, la gente esta muy loca.
MaJal
'Senator'
'Senator'
Viestit: 348
Liittynyt: 28 Touko 2009, 21:51
Viesti:

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja MaJal »

Tulipa tästä keskustelusta heti mieleen tämä härveli---> http://www.youtube.com/watch?v=maf7pMc2lAY
Eikä ole bolt-on settiä käytetty. :lol:

"Villi veikkaus" että kyllä se pakokaasujen kylmeneminen siellä pakoputken lopussa vaikuttaa varmasti ahtimen heräämiseen. Ja sitä ongelmaa paikataan just sillä ahtimen mitoituksella niinkuin tuolta amerikan sivuilta käy ilmi. :nerd:

Toinen villi veikkaus on että ei se ahtaminen tuollalailla ole yhtään sen helpompaa tai halvempaa kuin vanhalla, myöskin toimivaksi koetulla tyylillä..
Vectra 2.0 -89
Sekalaisia romuja
Mika_L
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 23:30

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Mika_L »

Voi vittu kun missään vaiheessa en ole sanonut että se pakosarjan väsääminen olisi kauhean hankalaa, sanoin vaan ettei tarvisi välttämättä tehdä/ostaa uutta pakosarjaa tällaisen kanssa. Kovin vaikeaa ymmärtää? Nuo mainitsemani viritelmät oli vaan sellaisia vaihtoehtoisia juttuja mitä ei kaikki normaalisti ahtimensa sijoittavatkaan tee. Tuli mieleen vaan xe:n vakio peltisarja, voisin kuvitella että tuollainen suora pakosarja virtaa hiukan paremmin kuin tusinasta vesijohtoputkesta väännetty turbon pakosarja. Etkä Johnny sitten suvainnut vastata noihin asioihin mitkä saattaisi olla hiukan olennaisempia tässä jutussa. Oli tuosta 1.8 hondastakin saatu 300hp pyöräteho näin järjettömällä asennuksella ja vielä kehtaavat kehua että on mukavanlainen ajaa?

"As we drove the car through the chicanes, the throttle was modulated, and the engine responded as quickly as you toyed the throttle. This removed any doubts of dampened engine (throttle) response, and we were pleasantly surprised. Heading toward the long sweeper, we were able to test the linearity of the STS turbo system by allowing the turbo to build boost by rolling on the throttle. Again, the STS system delivered the good and predictable manner and without the unpredictable (Dr. Jekyll and Mr. Hyde) response of some engine mount systems. The STS system produced torque reminiscent of a high-output V-6 (at least thats what it felt like), and torque delivery was virtually seamless-the engine continued to pull until redline, and it did this consistently. We ran out of road long before we ran out of power."

Vaikuttaahan se pakokaasujen kylmeneminen ahtimen heräämiseen, mutta en oikein ymmärrä miten se olisi joku ratkaiseva tekijä kun kuitenkin sitä ongelmaa voi ratkaista tuolla sopivalla turbon mitoituksella ja pienemmällä ahtoputkistolla. Ja jos ilman välijäähdytintä ja sen aiheuttamaa painehäviötä (+lisähintaa) saadaan tuolla tapaa silti pikkuahdoilla 50 % imuilman lämmöstä pois matkan varrella niin sekin kuulostaa mielestäni ihan hyvältä, varsinkin kun se ilma on jo turbolle saapuessaan valmiiksi kylmempää. Mieleen tuli että tässä asennuksessa kai voisi käyttää muuttuvasiipistäkin turboa kun ei kuulemma kestä normaalisti bensakoneen pakokaasun kuumuutta?

Ja ennen kun joku tulee sanomaan että ei tuolla tavalla rakenneta nopeimpia autoja niin kerrottakoon että en todellakaan ite suunnittele mitään kylän nopeinta autoa vaan suht helppoa ja järkevää ahdettua c20xe:tä (jos sellaista voi järkeväksi sanoa) :) .
Avatar
hajama
'Senator'
'Senator'
Viestit: 692
Liittynyt: 09 Elo 2007, 11:01
Paikkakunta: TRE

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja hajama »

Isoissa koneissa tuo "peräturbo" toimii varmasti hyvin. Eikös bemarilla ole joskus tuollainen ollut ihan tehdasasennuksenakin M5 bi-turbossa?

Yritin kuvahaulla löytää, mutta tämä lienee jälkiasennus:

http://images.paultan.org/uploads/2007/ ... urbo_7.jpg
Hezzu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 776
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Hezzu »

Mika_L kirjoitti:Tuli mieleen vaan xe:n vakio peltisarja, voisin kuvitella että tuollainen suora pakosarja virtaa hiukan paremmin kuin tusinasta vesijohtoputkesta väännetty turbon pakosarja.
Hienoa pohdintaa :)
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja madi »

:D
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Chaos
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 64
Liittynyt: 03 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Pori/Suodenniemi

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Chaos »

hajama kirjoitti:Isoissa koneissa tuo "peräturbo" toimii varmasti hyvin. Eikös bemarilla ole joskus tuollainen ollut ihan tehdasasennuksenakin M5 bi-turbossa?

Yritin kuvahaulla löytää, mutta tämä lienee jälkiasennus:

http://images.paultan.org/uploads/2007/ ... urbo_7.jpg
Kyseinen kuva on CMC:n tekemästä BMW M5 Twin Turbosta. Et ei kuitenkaa ihan tehdasasennus. Googlella löytyy tietoo tostaki autosta lisää.
Mika_L
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 23:30

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Mika_L »

Juu isoja poikia huvittaa mun jutut vitusti mutta kukaan ei silti viitsi vastata noihin mun kysymyksiin. Jos tuosta 1.8 hondasta on saatu se reilut 300 hp _pyöriltä_ 0,7 ahdoilla niin on se kovin naurettavaa. Sen lisäksi kone ja turbo ja öljy pääsevät kaikki puolta helpommalla kuin normiasennuksissa. Naureskellaan porukalla silti vähän ja kiristetellään pussihousujen henkseleita. Miksei joku teistä kaikenkokeneista sitten perustele miksi tämä on tuhoontuomittu idea?

Niin, isoissa koneissa toimii hyvin. Miksei sitten pienissä? Oon jostain lukenu että moottorin hyötysuhde paranee prosentin aina kun imuilma kylmenee 5 C. Laittaisin koko paketin hyötysuhteelle hiukan enemmän arvoa kun turbon hyötysuhteelle.

Ps. taitaa tuo currency motor carsin bemari olla tän hetken maailman nopein "tehdastekoinen" neliovinen, kyrsiikö?
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja motorsport »

MItä se forumilla vatvomalla paranee ? Riipaisee valmiiksi ja ajaa tyytyväisenä. Dokumentoi kuitenkin tonne projektit osiolle, niin jää jotain jälkipolvillekin.
Mika_L
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 23:30

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Mika_L »

Piruuttani voisin tätä kyllä kokeilla, kunhan vaan saan ensin megasquirtin asennettua.
Ari-S
OCF Member 2019
Viestit: 14081
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 17:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

vietät enemmän aikaa tallissa auton kimpussa sit vaan kuvien ja videoiden kanssa tekemään esittelyä.. ite en turbo vehkeistä ymmärrä hevonvit.. niin en muuhun kommentoi. vastailkoon viisaammat kysymyksiin ja koitetaan pitää topicci asiallisena
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Avatar
Marko.L
'Senator'
'Senator'
Viestit: 809
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Jämsä

Re: Erilaista ahtamista

Viesti Kirjoittaja Marko.L »

Näin on, tekemään vaan. Toki jos vertailukelpoista dataa haluaisi niin täytyisi tehdä toinen vastaava kone perinteisellä tyylillä. Sitten vaan kustannukset ja touhutunnit kummankin version osalta esille.
Vastaa Viestiin