Sivu 1/9

1.6T:n virittäminen (Z16LEL Z16LER)

Lähetetty: 10 Joulu 2008, 13:42
Kirjoittaja enne
Koska kaikille ei ole tuttuja opelin konemerkinnät Z16LEL, Z16LER ja Z16LET on otsikkona yleisesti 1.6T virittäminen. Kyseisiä moottoreita löytyy ainakin seuraavista malleista:
z16lel (150hp): Astra H, Corsa D Gsi
z16ler(190hp): Meriva OPC, Corsa D OPC
Eroa näillä moottoreilla on tietääkseni vain moottorin ohjauksessa, eli eri ohjelma. Tämän takia kummastakin koneesta saa samanverran löylyä erinnaisilla virityksillä. Potentiaalia moottoreista löytyy. Lisäksi pienen litratilavuuden takia kulutuskin on varsin kohtuullinen. Jatkeena moottorien perässä on m32 laatikko, jonka kestävyyskin pitäisi olla kunnossa.

No mitäs noista saa ja paljonko pitää sijoittaa:
- Ensimmäisen katin korvausputki n. 160e, parantaa hengitystä, lupaillaan 8-10hp. Kyseisten mallien ahdistavin putkiston osa.
- Lastu 450-900e. Lupaillaan 210 hp
- Intelcooler kit 399e. Lupailut 230hp lastun ja katinkorvausputken kanssa.

On se vaan väärin kun 1000e sijoituksella saa 150 heppaisesta corsasta päälle 220 hepoa. 50% tehonlisäys on suhteellisen hyvä. :thumbsup:
Tuosta opelin pienimpiin kuuluvasta tonnikeijusta kun ottaa vielä takapenkit ja muut ylimääräiset painot pois. Voisi olettaa ihan hyviäkiihtyvyyksiä ja varttiaikoja.

Onkos kellään vielä näitä laitettuina kiusaamaan esim. seat ibizoja? Ja jos ei oo niin miksi ei? :lollis:

Re: 1.6T:n virittäminen

Lähetetty: 11 Joulu 2008, 19:58
Kirjoittaja Ströbä
Mulla on Astra wagon 1.6T. Kiukaasta irtoaa mitattuna 215hp ja 350nm intercooler-kitin ja lastun kera.

Re: 1.6T:n virittäminen

Lähetetty: 12 Joulu 2008, 16:24
Kirjoittaja enne
Stöbä kirjoitti:Mulla on Astra wagon 1.6T. Kiukaasta irtoaa mitattuna 215hp ja 350nm intercooler-kitin ja lastun kera.
Arvasin, että näitä alkaa löytymään Suomestakin.

Vakio putkistolla ja "ilmanotolla"?
Mistä intercooler kit hankittu? Hinta?

Re: 1.6T:n virittäminen

Lähetetty: 12 Joulu 2008, 16:29
Kirjoittaja Ströbä
Juu, vakio putkisto ja ilmanotto. Mitä nyt K&N filsu. Jäähdytin kyseisestä pajasta Saksasta: http://www.klasen-motors.com Hintaa tuli 800€.

Re: 1.6T:n virittäminen

Lähetetty: 24 Maalis 2009, 19:16
Kirjoittaja peitsamo85
Stöbä kirjoitti:Mulla on Astra wagon 1.6T. Kiukaasta irtoaa mitattuna 215hp ja 350nm intercooler-kitin ja lastun kera.
mikä lastu sulla on??

Re: 1.6T:n virittäminen

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 23:04
Kirjoittaja merviopc
moi. itellä on opc meriva menossa parin viikon päästä motorbitille ohjelmoitavaksi. yhen opc merivan oli kaveri tehnyt ja oli kuulemma tehty mieto ohjelma jonka seurauksena pannusta irtosi 217hv. väännöstä ei tieto mutta veikkaisin jossain 300nm paikkeilla pyörivän.

Re: 1.6T:n virittäminen

Lähetetty: 11 Huhti 2009, 10:18
Kirjoittaja Meriva OPC
merviopc kirjoitti:moi. itellä on opc meriva menossa parin viikon päästä motorbitille ohjelmoitavaksi. yhen opc merivan oli kaveri tehnyt ja oli kuulemma tehty mieto ohjelma jonka seurauksena pannusta irtosi 217hv. väännöstä ei tieto mutta veikkaisin jossain 300nm paikkeilla pyörivän.
Joko on uusi ohjelma sisällä? Ihan mielenkiinnosta, kun pihalta löytyy kanssa tuollainen Meriva OPC niin kerro kokemuksia kunhan olet saanut pannun päivitettyä? Hintakin kiinnostaa....

Re: 1.6T:n virittäminen

Lähetetty: 13 Huhti 2009, 12:29
Kirjoittaja mulkkari
minkähänlainen kytkin asetelma noissa 1,6 turboissa on? eikös noi kumminkin perustu normi pikkulohko moottoriin kun itse ajattelin jos laittaisi tuommoisen kytkimen omaan autoon.

Re: 1.6T:n virittäminen

Lähetetty: 17 Huhti 2009, 21:18
Kirjoittaja merviopc
noniin tuli käytyä taas motorbitillä mikä oli jo neljäs kerta. ja taas jouduttiin toteamaan että ei tota kirppua saa ohjelmoitua :evil: syy: no syy on semmoinen että tuolla ohjainlaitteela mikä minulla on kyseisessä autossa nii ojelmointi vaatisi jonkun muistipalikan vaihtoa ja myös lisäksi tec2 laitteen jonka myötä ohjelmointi voitaisiin toteuttaa. koko maapallola on kuullemma kaksi opc merivaa ohjelmoitu mitkä ovat olleet samalla ohjailaitteela kun tuo omani. joten ohjelmointi jää seuraavalle autolle.

Re: 1.6T:n virittäminen

Lähetetty: 20 Huhti 2009, 07:37
Kirjoittaja enne
merviopc kirjoitti:noniin tuli käytyä taas motorbitillä mikä oli jo neljäs kerta. ja taas jouduttiin toteamaan että ei tota kirppua saa ohjelmoitua :evil: syy: no syy on semmoinen että tuolla ohjainlaitteela mikä minulla on kyseisessä autossa nii ojelmointi vaatisi jonkun muistipalikan vaihtoa ja myös lisäksi tec2 laitteen jonka myötä ohjelmointi voitaisiin toteuttaa. koko maapallola on kuullemma kaksi opc merivaa ohjelmoitu mitkä ovat olleet samalla ohjailaitteela kun tuo omani. joten ohjelmointi jää seuraavalle autolle.
Omaa autoani ei myöskään voinut Motorbitillä ohjelmoida, mutta ostin netistä sitten IPF mokkulan ja sillä ohjelma meni kivuttomasti parkkiksella siässn 10 minuutissa. Kannattaa harkita! Ei varmastikaan niin hyvä kuin juuri sinun autoosi räätälöity, mutta jos pari heppaa hävii, niin helppoudessa voittaa. Laite osaa ottaa huomioon myös, onko esim. cooleria vaihdettu jne. Lisäksi ohjelman mukana tulee muita kivoja ominaisuuksia, eli luistoneston "rajat" siirtyy hieman rajumpaa ajoa sallivaksi, kylmällä koneella ei anna boostia normaalisti, 1 ja 2 vaihteella hieman matalampi boosti, niin ei sudi niin paljon.

Re: 1.6T:n virittäminen

Lähetetty: 22 Huhti 2009, 21:06
Kirjoittaja merviopc
kokeiltu on sitäki eds ipf systeemiä mutta ei toimi. motorbitin pekka tilas vartavasen mun takia kyseisen paketin eikä toiminu. ei kommunikoi obd portin kautta.

Re: 1.6T:n virittäminen

Lähetetty: 18 Heinä 2009, 20:38
Kirjoittaja oja
Oma Corsa (Z16LEL) kävi tänään penkissä ja softattavana, vakiona hönki 160hp/260Nm, hieman muokatuilla Z16LER kartoilla saatiin 205hp/263Nm ulos. Mukavasti muuttui moottorin käytös, vakiona veti tasaisesti pieniltä kierroksilta mutta puutui ~4500rpm kohdalla, nyt lähtee vetämään kunnolla siitä 4500rpm ja vetää hyvin rajoittimelle saakka.
Vääntöä ei tullut kuin 3Nm lisää, mutta vakiona huippuvääntö piikkasi noin 2000rpm kohdalla ja laski siitä tasaisesti, softattuna huippuvääntö on hyvin tasaisesti 2000-5700rpm välillä.

Re: 1.6T:n virittäminen

Lähetetty: 11 Syys 2009, 11:18
Kirjoittaja enne
Regal Motorsport on julkaissut corsaan phase4. Lupailuja on sen 300+ heppaa. Ja onhan noita todistetusti yli 300 heppasia liikenteessä ulkomailla (TotalVauxhallissakin dynöpäivillä kolme muistaakseni)
Paketti sisältää dbilasin pakosarjan, mihin saa suoraan kiinni OPC Astran ahtimen (LEH).
Tosin alkaa paketti tuottaa sen verran rasitusta moottorille, että kone pitää jo vahvistamaan tässä vaiheessa.

Tuohon vielä lukko ja 200kg painosta pois :D
Kenelles ensimmäinen tälläinen Suomessa?

http://www.regal-shop.co.uk/acatalog/Re ... rades.html

Re: 1.6T:n virittäminen

Lähetetty: 25 Huhti 2010, 23:44
Kirjoittaja -Ova-
oja kirjoitti:Oma Corsa (Z16LEL) kävi tänään penkissä ja softattavana, vakiona hönki 160hp/260Nm, hieman muokatuilla Z16LER kartoilla saatiin 205hp/263Nm ulos. Mukavasti muuttui moottorin käytös, vakiona veti tasaisesti pieniltä kierroksilta mutta puutui ~4500rpm kohdalla, nyt lähtee vetämään kunnolla siitä 4500rpm ja vetää hyvin rajoittimelle saakka.
Vääntöä ei tullut kuin 3Nm lisää, mutta vakiona huippuvääntö piikkasi noin 2000rpm kohdalla ja laski siitä tasaisesti, softattuna huippuvääntö on hyvin tasaisesti 2000-5700rpm välillä.
Missä teetätit softan? Ite olen kysellyt asiaa parista eri paikasta, Turbotec.com/Alt-Control Oy:stä vastattiin seuraavaa:

"132kW malleja on viritetty, jossa ongelmaksi tulee välijäähdyttimen riittämättömyys, mikäli moottorit ovat samanlaisia 110kW mallista voisi saada hyvinkin noin 145kW vääntöä noin 260Nm kytkimen vääntömomentinkeston rajoissa. "

Toi n. 200hv kiinnostais myös itse saada omaan Corsaan. Kiihtyikö paljon paremmin softan jälkeen, miten on kulutus muuttunut?

Re: 1.6T:n virittäminen

Lähetetty: 26 Huhti 2010, 23:25
Kirjoittaja merviopc
kannatta kysellä motorbitin pekalta se tekee kustom softia ja on tehnyt noita 1.6turboja jonkin verran.