Turboahtimen jälkiasennus
Lähetetty: 22 Heinä 2008, 20:05
Turboahtimen jälkiasennus
1) Edellyttää muutoskatsastusta. Poikkeuslupaa turbon asentamiselle ei vaadita jos moottorin vaihtoa koskevat yleiset edellytykset täyttyvät.
2) Ahdetun moottorin teho ei saa ylittää 20 % mallisarjan tehokkaimmasta versiosta. Omamassan suhde moottorin nettotehoon on oltava muutoksen jälkeen vähintään 7 kg/kW. Moottorin tehosta, vääntömomentista ja ahtopaineesta on esitettävä muutoskatsastuksessa luotettava kirjallinen auton valmistenumerolla yksilöity selvitys, josta ilmenee myös ahtimen tunnistetiedot. Eli teho ja vääntömomentti on mitattava ”tehopenkissä”.
Omamassalla tarkoitetaan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa. Mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon tai ahtimen asentamiseen olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella.
3) Pakokaasupäästönormien täyttymisestä on esitettävä luotettava selvitys. Ensimmäisen kerran ennen 1.7.1987 käyttöönotetun auton pakokaasupäästötason selvittämiseksi riittää kuitenkin normaali käytön aikainen pakokaasupäästömittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).
Muissa tapauksissa muutoskatsastuksessa on esitettävä valmistajan tai sen valtuuttaman edustajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen kirjallinen todistus pakokaasupäästönormien täyttymisestä. Auton on siis täytettävä myös moottorin muutoksen jälkeen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan Suomessa voimassa olleet päästönormit. Tämän katsotaan täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Vähäpäästöisen auton päästöistä on kuitenkin aina esitettävä edellä mainittu selvitys, vaikka siinä olisi jo katalysaattori. Käytännössä tämä yleensä tarkoittaa pakokaasupäästöjen mittaamista puolueettomassa tutkimuslaitoksessa, esim. VTT.
Ahtimen asennuksen lisäksi, myös auton alusta tulee muuttaa vastaamaan ahtimen tuomaa lisätehoa: Toisin sanottuna jarrut, voimansiirto sekä akselistot on vaihdettava jos tehon lisäys sen edellyttää.
Autoon, jonka sen käyttöönottoajankohtana on edellytetty olevan EY- tyyppihyväksytty (käyttöönotto 1.1.1998 alkaen), EI SAA asentaa ahdinta, muuttaa moottoria muutoinkaan eikä vaihtaa auton osia siten, ELLEIVÄT käyttöönottoajankohtana vaaditun EY-tyyppihyväksynnän edellyttämät vaatimukset tai niitä uudemmat vaatimukset täyty. Esimerkiksi jarru-, melu-, pakokaasupäästövaatimusten tulee ahtimen tai moottorin vaihdon jälkeen täyttää auton ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana voimassa olleet vaatimukset. Vaatimusten täyttymisestä on tarvittaessa annettava kirjallinen vaatimustenmukaisuusselvitys. Selvityksen voi antaa ilmoitettu tutkimuslaitos, auton valmistaja tai valmistajan edustaja
VTT
Direktiivin mukainen mittaus maksaa n.1200 ¬ + ALV22%. Autoa ajetaan
dynamometrillä ja päästöt kerätään pusseihin, josta ne analysoidaan.
Auto pitää tuoda edellisenä päivänä, koska siihen pitää rakentaa pakoputken
pää ja sen pitää seisoa yön yli ennen mittausta. Mittaus tehdään huoneen
lämpöisellä autolla. Aika pitää varata 1-2 viikkoa etukäteen.
Itse asennus, tarvittavat osat ja suunnitelma.
Eli tähän ei ole yhtä ja ainutta oikeaa tapaa tehdä toimivaa moottoria,
Tietysti ensin kannattaa miettiä mitä on hakemassa?
Kilpamoottoria, Leikkikalua, kestävää perustehoa, kylän cooleimpia suhauksia vai kokemusta.
Kun on päättänyt mitä haluaa, kannattaa laskea siitä tulevat kustannukset ja ainakin +(1)30% lisää.
Sen jälkeen on hyvä vilkaista kukkaroon, ja tarkistaa kasvaako se paksuin sormi aivan käden laidassa, vai onko se sijoittunut lähemmäs räpylän keskustaa.
Ennen aloittamista on viisasta tutustua eri moottori vaihtoehtoihin jotka täyttäisivät ylempänä olevat AKE:n säännökset.
Tutustua jo tehtyihin rakennelmiin ja niiden käyttäjien kokemuksiin kyseisestä paketista.
Osat(turboahtamiseen 4-piste ruiskumoottoreissa)
Turboahdin http://fi.wikipedia.org/wiki/Turbo
pakosarja http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakosarja
ahtimelta pakoputki pois konehuoneesta(huom. ei välttämätön)
öljyn tulo ja paluu putket ahtimelle http://fi.wikipedia.org/wiki/Voiteluj%C ... telm%C3%A4
muutama letkunpätkä ja ehkä hieman putkeakin.
pari klemmaria
ja simsalabim homma on valmis.
tämä siis on se ensi vaihe...näillähän se siis onnistuu, mutta toimivuus, kestävyys ja voima voivat vielä odottaa itseään.
Takuu varma paketti kum..eikun koneen sulattamiseen.
Stage2: lisätään hieman kestävyyteen ja suorituskykyynkin vaikuttavia osia.
Hukkaportti(jos sitä ei ole siihen pilliin jo integroitu)
Dump/by-pass venttiili
Välijäähdytin
Bensanpaineen säädin.
lisärikastuspiiri/suuttimet
Uudelleen ohjelmointi, jos mahdollista
mahdollinen puristusten lasku esim.kansipahvilla tai männän laelta)
Yleinen koneen kunto, öljypumppu, lauhdutin, b.pumppu
Sytytys vahvemmaksi
Näillä pääsee jo pidemmälle, ja konekin voi jopa kestää ja toimia erinomaisesti.Tehojakin voi siunaantua hirmuisia määriä...mutta mutta nälkä kasvaa syödessä.
Stage 3 (lisää €:ja tiskiin)
Ohjelmoitavat ruiskut Keskustelua aiheesta
Männät keskustelua männistä
Kanget
Kansityöt
Nokat
Imusarjat
vielä isompi b.pumppu.
Nämä yleisesti ottaen alkavat tuntumaan jo kukkarossa...mutta rahalla saa ja hevosilla mennään niin saakelin lujaa...
Stage 4
Tehdään kaikki uudestaan vielä paremmilla palikoilla.
Lisäksi turbottaminenhan ei ainoastaan riko moottoreita, vaan sulaneiden mäntien ja kierojen kankien lisäksi tallin lattialla voi olla(tai yleisesti ottaen on) läjä haisevia kytkimiä, haljenneita laatikoita, vetarin pätkiä, kardaaneita, revenneitä korinosia ihan mitä nyt autosta rikki voi saada.
Myös parisuhteet yleensä kariutuvat jossain stage vaiheessa...ehkä silloin viimeistään kun lyhennykset jää maksamatta ja mukulat itkevät ruokaa, mutta isi ostaakin uudet jarrulevyt ja takarenkaat johonkin auton raatoon joka liikkuu yleensä kuukauden kerrallaan...
Ja sitten kasa linkkejä, joista löytyy jotain tiedon jyväsiä, paska puheiden lisäksi.
CAD kuvia
Perusinfo
Yleistietoa
Hyvä linkki CIH turboilusta]
LET viritys-topic
Jorinaa aiheesta
männistä, kangista ja vähän kaikesta
CIH turpokeskustelua
Opel tuners
street turbo: osia, asennusta jne
proturbo: osia, korjausta jne
hevosvoimia: tarpeellista tavaraa
TODELLINEN VAROITUKSEN SANA Tämä kannatta lukea,ei ole mikään vitsi
Taas saa esittää korjaus toiveita jne...
Omia tekniikka paketteja ja niistä saatuja arvoja/kokemuksia.
1) Edellyttää muutoskatsastusta. Poikkeuslupaa turbon asentamiselle ei vaadita jos moottorin vaihtoa koskevat yleiset edellytykset täyttyvät.
2) Ahdetun moottorin teho ei saa ylittää 20 % mallisarjan tehokkaimmasta versiosta. Omamassan suhde moottorin nettotehoon on oltava muutoksen jälkeen vähintään 7 kg/kW. Moottorin tehosta, vääntömomentista ja ahtopaineesta on esitettävä muutoskatsastuksessa luotettava kirjallinen auton valmistenumerolla yksilöity selvitys, josta ilmenee myös ahtimen tunnistetiedot. Eli teho ja vääntömomentti on mitattava ”tehopenkissä”.
Omamassalla tarkoitetaan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa. Mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon tai ahtimen asentamiseen olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella.
3) Pakokaasupäästönormien täyttymisestä on esitettävä luotettava selvitys. Ensimmäisen kerran ennen 1.7.1987 käyttöönotetun auton pakokaasupäästötason selvittämiseksi riittää kuitenkin normaali käytön aikainen pakokaasupäästömittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).
Muissa tapauksissa muutoskatsastuksessa on esitettävä valmistajan tai sen valtuuttaman edustajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen kirjallinen todistus pakokaasupäästönormien täyttymisestä. Auton on siis täytettävä myös moottorin muutoksen jälkeen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan Suomessa voimassa olleet päästönormit. Tämän katsotaan täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Vähäpäästöisen auton päästöistä on kuitenkin aina esitettävä edellä mainittu selvitys, vaikka siinä olisi jo katalysaattori. Käytännössä tämä yleensä tarkoittaa pakokaasupäästöjen mittaamista puolueettomassa tutkimuslaitoksessa, esim. VTT.
Ahtimen asennuksen lisäksi, myös auton alusta tulee muuttaa vastaamaan ahtimen tuomaa lisätehoa: Toisin sanottuna jarrut, voimansiirto sekä akselistot on vaihdettava jos tehon lisäys sen edellyttää.
Autoon, jonka sen käyttöönottoajankohtana on edellytetty olevan EY- tyyppihyväksytty (käyttöönotto 1.1.1998 alkaen), EI SAA asentaa ahdinta, muuttaa moottoria muutoinkaan eikä vaihtaa auton osia siten, ELLEIVÄT käyttöönottoajankohtana vaaditun EY-tyyppihyväksynnän edellyttämät vaatimukset tai niitä uudemmat vaatimukset täyty. Esimerkiksi jarru-, melu-, pakokaasupäästövaatimusten tulee ahtimen tai moottorin vaihdon jälkeen täyttää auton ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana voimassa olleet vaatimukset. Vaatimusten täyttymisestä on tarvittaessa annettava kirjallinen vaatimustenmukaisuusselvitys. Selvityksen voi antaa ilmoitettu tutkimuslaitos, auton valmistaja tai valmistajan edustaja
VTT
Direktiivin mukainen mittaus maksaa n.1200 ¬ + ALV22%. Autoa ajetaan
dynamometrillä ja päästöt kerätään pusseihin, josta ne analysoidaan.
Auto pitää tuoda edellisenä päivänä, koska siihen pitää rakentaa pakoputken
pää ja sen pitää seisoa yön yli ennen mittausta. Mittaus tehdään huoneen
lämpöisellä autolla. Aika pitää varata 1-2 viikkoa etukäteen.
Itse asennus, tarvittavat osat ja suunnitelma.
Eli tähän ei ole yhtä ja ainutta oikeaa tapaa tehdä toimivaa moottoria,
Tietysti ensin kannattaa miettiä mitä on hakemassa?
Kilpamoottoria, Leikkikalua, kestävää perustehoa, kylän cooleimpia suhauksia vai kokemusta.
Kun on päättänyt mitä haluaa, kannattaa laskea siitä tulevat kustannukset ja ainakin +(1)30% lisää.
Sen jälkeen on hyvä vilkaista kukkaroon, ja tarkistaa kasvaako se paksuin sormi aivan käden laidassa, vai onko se sijoittunut lähemmäs räpylän keskustaa.
Ennen aloittamista on viisasta tutustua eri moottori vaihtoehtoihin jotka täyttäisivät ylempänä olevat AKE:n säännökset.
Tutustua jo tehtyihin rakennelmiin ja niiden käyttäjien kokemuksiin kyseisestä paketista.
Osat(turboahtamiseen 4-piste ruiskumoottoreissa)
Turboahdin http://fi.wikipedia.org/wiki/Turbo
pakosarja http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakosarja
ahtimelta pakoputki pois konehuoneesta(huom. ei välttämätön)
öljyn tulo ja paluu putket ahtimelle http://fi.wikipedia.org/wiki/Voiteluj%C ... telm%C3%A4
muutama letkunpätkä ja ehkä hieman putkeakin.
pari klemmaria
ja simsalabim homma on valmis.
tämä siis on se ensi vaihe...näillähän se siis onnistuu, mutta toimivuus, kestävyys ja voima voivat vielä odottaa itseään.
Takuu varma paketti kum..eikun koneen sulattamiseen.
Stage2: lisätään hieman kestävyyteen ja suorituskykyynkin vaikuttavia osia.
Hukkaportti(jos sitä ei ole siihen pilliin jo integroitu)
Dump/by-pass venttiili
Välijäähdytin
Bensanpaineen säädin.
lisärikastuspiiri/suuttimet
Uudelleen ohjelmointi, jos mahdollista
mahdollinen puristusten lasku esim.kansipahvilla tai männän laelta)
Yleinen koneen kunto, öljypumppu, lauhdutin, b.pumppu
Sytytys vahvemmaksi
Näillä pääsee jo pidemmälle, ja konekin voi jopa kestää ja toimia erinomaisesti.Tehojakin voi siunaantua hirmuisia määriä...mutta mutta nälkä kasvaa syödessä.
Stage 3 (lisää €:ja tiskiin)
Ohjelmoitavat ruiskut Keskustelua aiheesta
Männät keskustelua männistä
Kanget
Kansityöt
Nokat
Imusarjat
vielä isompi b.pumppu.
Nämä yleisesti ottaen alkavat tuntumaan jo kukkarossa...mutta rahalla saa ja hevosilla mennään niin saakelin lujaa...
Stage 4
Tehdään kaikki uudestaan vielä paremmilla palikoilla.
Lisäksi turbottaminenhan ei ainoastaan riko moottoreita, vaan sulaneiden mäntien ja kierojen kankien lisäksi tallin lattialla voi olla(tai yleisesti ottaen on) läjä haisevia kytkimiä, haljenneita laatikoita, vetarin pätkiä, kardaaneita, revenneitä korinosia ihan mitä nyt autosta rikki voi saada.
Myös parisuhteet yleensä kariutuvat jossain stage vaiheessa...ehkä silloin viimeistään kun lyhennykset jää maksamatta ja mukulat itkevät ruokaa, mutta isi ostaakin uudet jarrulevyt ja takarenkaat johonkin auton raatoon joka liikkuu yleensä kuukauden kerrallaan...
Ja sitten kasa linkkejä, joista löytyy jotain tiedon jyväsiä, paska puheiden lisäksi.
CAD kuvia
Perusinfo
Yleistietoa
Hyvä linkki CIH turboilusta]
LET viritys-topic
Jorinaa aiheesta
männistä, kangista ja vähän kaikesta
CIH turpokeskustelua
Opel tuners
street turbo: osia, asennusta jne
proturbo: osia, korjausta jne
hevosvoimia: tarpeellista tavaraa
TODELLINEN VAROITUKSEN SANA Tämä kannatta lukea,ei ole mikään vitsi
Taas saa esittää korjaus toiveita jne...
Omia tekniikka paketteja ja niistä saatuja arvoja/kokemuksia.