Turboahtimen jälkiasennus

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

Saahan sillä motronicilla hyviä tuloksia mutta ajomukavuus kärsii alapäässä. itse lähtisin poistamaan sitä heikon lenkkiä eli mäntiä siitä ohc koneesta ja jos sen motronicin pitää, kannattaisin säätöä esim. karalan penkissä.
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Avatar
Gyntha
'Senator'
'Senator'
Viestit: 389
Liittynyt: 28 Loka 2007, 10:36
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Gyntha »

hopeahuoli kirjoitti:taitaa se 1.8:in jakajan laittaminen tuohon motronikin kaveriksi olla turha kampe niiku yksinään. jos siis sytytys ohjaus tulee edelleen motronikilta..
ei se jakajan pyörittely vaikuta ennakkoon siinä tapauksessa mitenkään, kun pyörintä tieto tulee kampiakselin anturilta ja se on kiinteästi siinä.. :no:

mutta saapi tuota omaa sytkääkin myöhäistettyä, kun rakentaa alahihnapyörälle ulkoisen hammaslevyn ja alturille telinee. sit siihen säätö.
kokeiltu on. :yes: kuviakin mahtaa jostain löytyä.. jos kiinnostusta. -(z)-

kuvia voisin toki haluta, kiinnostusta moiseen kokeiluun kyllä löytyy :)
Käyttis: Vectra-A X20XEV -95.
Prokkis: Chevy Astro 4.3 efi -93 "lauluauto".
Exiä: Ascona-C 20SEH -88, Astra-G 2.2 Sport -02, Omega-A Caravan 20SE "Rottawagon" -87, Vectra-A C20XE "2000-lookkeri" -94, Ascona-B 20NE TIC -80.
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Gyntha kirjoitti:
hopeahuoli kirjoitti:

mutta saapi tuota omaa sytkääkin myöhäistettyä, kun rakentaa alahihnapyörälle ulkoisen hammaslevyn ja alturille telinee. sit siihen säätö.
kokeiltu on. :yes: kuviakin mahtaa jostain löytyä.. jos kiinnostusta. -(z)-

kuvia voisin toki haluta, kiinnostusta moiseen kokeiluun kyllä löytyy :)
Livekuvaa löydät talliltakin tuollaisesta, Villellähän on cihhissä tuollainen systeemi...ei tosin motronicille mutta sillä ei ole mitään merkitystä.
rampuli kirjoitti:
Juho M-P kirjoitti:
Motronicilla on revitty ainakin 0,9bar paineilla.


Ei vxxxu meinaatko et 0,9 paineilla ja vakio puristussuhteella ajetaan vakio ennakoilla????
Täällä foorumilla on kuitenkin alottelijoita ja niille pitäis jakaa faktaa... eikä niinkään omia aivotuksia.

Nyt sitten pikkasen rajaa noihin hommiin....
Eihän tossa puhuttu mitään millaisilla rutuilla on ajettu, vaan pelkästään vakion motronicin käytöstä...ei siis sotketa mukaan niitä omia aivotuksia :wink: .
Todennäköisesti väärässä.
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4370
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Ville »

Ja itseasiassa onhan mulla irtaallaankin tuollainen motronicin ulkoinen pyörä kaikkine rojuineen. Oli nääs siinä a Mantassa, ja on peräisin Omegan 2.4 koneesta. Niistäkin pysyis rakentelemaan vaikka mitä :yes:
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Avatar
Gyntha
'Senator'
'Senator'
Viestit: 389
Liittynyt: 28 Loka 2007, 10:36
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Gyntha »

Ville kirjoitti:Ja itseasiassa onhan mulla irtaallaankin tuollainen motronicin ulkoinen pyörä kaikkine rojuineen. Oli nääs siinä a Mantassa, ja on peräisin Omegan 2.4 koneesta. Niistäkin pysyis rakentelemaan vaikka mitä :yes:
Ai niinpäs muuten onkin, mä muistanu ollenkaan että motronicin siihen asensit.. Sullakun on aina niin monta rautaa tulessa niin ei pysty kaikkia muistamaan :D
Käyttis: Vectra-A X20XEV -95.
Prokkis: Chevy Astro 4.3 efi -93 "lauluauto".
Exiä: Ascona-C 20SEH -88, Astra-G 2.2 Sport -02, Omega-A Caravan 20SE "Rottawagon" -87, Vectra-A C20XE "2000-lookkeri" -94, Ascona-B 20NE TIC -80.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15809
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Emmä oo väittäny että se kestää kuin vakioauto ja että pitää lähtee repimään. Noikin pelit jotka mainitsin REFERENSSIKSI on haettu usean vuoden yrityksen ja erehdyksen kautta.
Ne oli siis esimerkkejä, eikä mitään NÄIN PITÄÄ TEHDÄ.

Sitäpaitsi eikai kukaan kuvittelekkaan tekevänsä vakio motronicilla mitään pomminkestävää patenttia. Tottakai se detonoi kun säädöt loppuu, mutta voi sillä pitää hauskaa pienellä budjetilla. Mun mielestä on tosi turhaa tulla väittään mua paskanpuhujaks jos ei huutaja kyseisiä laitteita tunne.
Tuollasten kamppeitten kanssa kun puljaa, niin rakentajan täytyy ymmärtää että ne menee silloin tällöin rikki, joskus isomminkin. Mutta se on osa harrastusta.


Ps. se yksi vekotin on tuttu Kalajoen OCF miitistäkin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Gyntha
'Senator'
'Senator'
Viestit: 389
Liittynyt: 28 Loka 2007, 10:36
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Gyntha »

Juho M-P kirjoitti:Emmä oo väittäny että se kestää kuin vakioauto ja että pitää lähtee repimään. Noikin pelit jotka mainitsin REFERENSSIKSI on haettu usean vuoden yrityksen ja erehdyksen kautta.
Ne oli siis esimerkkejä, eikä mitään NÄIN PITÄÄ TEHDÄ.

Sitäpaitsi eikai kukaan kuvittelekkaan tekevänsä vakio motronicilla mitään pomminkestävää patenttia. Tottakai se detonoi kun säädöt loppuu, mutta voi sillä pitää hauskaa pienellä budjetilla. Mun mielestä on tosi turhaa tulla väittään mua paskanpuhujaks jos ei huutaja kyseisiä laitteita tunne.
Tuollasten kamppeitten kanssa kun puljaa, niin rakentajan täytyy ymmärtää että ne menee silloin tällöin rikki, joskus isomminkin. Mutta se on osa harrastusta.


Ps. se yksi vekotin on tuttu Kalajoen OCF miitistäkin.

Naulankantaan :) Sillä vinkkejä ja vihjeitä kyselinkin kun on tarkoitus minimibudjetilla saada askovainaa ahdettuna nopeasti kesäksi liikenteeseen, muutoskatsastettua 2-litraiseksi ja luvat turbolle..(tosin lupahommissakin varmaan tarvitsee penkin asetuksia muuttaa sopivaksi että saadaan sopiva printti paperille ;) ) Sitten kun on paperihommat kunnossa ja rahatilanne antaa myöten niin olisi tarkoitus jalostaa sitä lisää, ja vaihtaa moottorinohjaukseksi esim megaruutta :) Omasta puolestani haluan ainakin kiittää ja kumartaa KAIKKIA tasapuolisesti vinkeistä ja vihjeistä :) mosa kestää sitten minkä kestää :D :yes: :peukku: :hammer:
Käyttis: Vectra-A X20XEV -95.
Prokkis: Chevy Astro 4.3 efi -93 "lauluauto".
Exiä: Ascona-C 20SEH -88, Astra-G 2.2 Sport -02, Omega-A Caravan 20SE "Rottawagon" -87, Vectra-A C20XE "2000-lookkeri" -94, Ascona-B 20NE TIC -80.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15809
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Gyntha kirjoitti:
Juho M-P kirjoitti:Emmä oo väittäny että se kestää kuin vakioauto ja että pitää lähtee repimään. Noikin pelit jotka mainitsin REFERENSSIKSI on haettu usean vuoden yrityksen ja erehdyksen kautta.
Ne oli siis esimerkkejä, eikä mitään NÄIN PITÄÄ TEHDÄ.

Sitäpaitsi eikai kukaan kuvittelekkaan tekevänsä vakio motronicilla mitään pomminkestävää patenttia. Tottakai se detonoi kun säädöt loppuu, mutta voi sillä pitää hauskaa pienellä budjetilla. Mun mielestä on tosi turhaa tulla väittään mua paskanpuhujaks jos ei huutaja kyseisiä laitteita tunne.
Tuollasten kamppeitten kanssa kun puljaa, niin rakentajan täytyy ymmärtää että ne menee silloin tällöin rikki, joskus isomminkin. Mutta se on osa harrastusta.


Ps. se yksi vekotin on tuttu Kalajoen OCF miitistäkin.

Naulankantaan :) Sillä vinkkejä ja vihjeitä kyselinkin kun on tarkoitus minimibudjetilla saada askovainaa ahdettuna nopeasti kesäksi liikenteeseen, muutoskatsastettua 2-litraiseksi ja luvat turbolle..(tosin lupahommissakin varmaan tarvitsee penkin asetuksia muuttaa sopivaksi että saadaan sopiva printti paperille;) ) Sitten kun on paperihommat kunnossa ja rahatilanne antaa myöten niin olisi tarkoitus jalostaa sitä lisää, ja vaihtaa moottorinohjaukseksi esim megaruutta :) Omasta puolestani haluan ainakin kiittää ja kumartaa KAIKKIA tasapuolisesti vinkeistä ja vihjeistä :) mosa kestää sitten minkä kestää :D :yes: :peukku: :hammer:
Sulla on oikee asenne. Ärsyttää nuo turhat jännittäjät ja oppikirjojen pänttääjät jotka vetää aina jonku kaavan johonki väliin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15809
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Eipä nuo mättään vierestä haetut osat paljoa maksa. Ja hupi/hinta suhde on kohdallaan.
Joillekki se on niin myrkkyä että toinen vetää kovat tehot pikkurahalla kun taas toinen uhraa vuosipalkan vastaavaan.
Tosin eihän se halvalla tehty mitenkään pomminvarma ole verrattuna rahalla tehtyyn, mutta tuskin tässä topicissa oltiin miljoonabudjetilla tekemässä.

Ainii, kovin Motronic penkitys mitä olen itse ollut vieressä todistamassa, oli 330hv ja 430Nm. 2,5L kutonen ja vakio Motronic isoilla suuttimilla ja kunnon paineensäätimellä.
Ja kone oli vakio puristuksilla oleva M20B25... 0,8bar.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Itte en tiedä paljonko (c)20ne:n motronic tarjoaa maksimiennakkoa mutta vertailun vuoksi itse säätäneenä vakiorutulla ja orggisruiskulla 1,8E moottori kesti 31-astetta maksimia 0,6 barin ahdoilla. 0,7:n ahdolla nakutti vaikka pudotti ennakkoa reilumminkin.

Kuten Juho sanoikin jo yllä niin ei se tosiaan kalliiksi tule harjoitellakkaan noilla 2-litrasilla ohc:lla jos ahdin säilyy ehjänä totaalituhoissakin. Pientä vaivaahan se vaatii aina vaihdella ehjää tilalle mutta tonnilla noita koneita saa jo pihan täyteen (kunnosta riippuen 10-20kpl) ja silloin on kyllä jo ollut koko rahan edestä hauskaa vaikka ei olis vieläkään oppinu pitämään niitä kaikkia ehjänä :lol: . Tuossa vaiheessa viimestään on ennakko ja ahtopainerajat selvinneet ja heikot lenkit selvinneet. Jos on muuten saanut paketin pelaamaan moitteitta, niin voi alkaa sit jo panostamaankin lompakon saneleman määrän niiden heikkojen lenkkien eliminoimiseen sekä enemmän säätöjä mahdollistavaan sytkään ja bensapuoleen.

Tietty jos on varaa niin voihan sitä harjoitella suoraankin niillä kallimmilla osilla, jolloin on tietty paremmat mahdollisuudet onnistua kerrallakin.
Todennäköisesti väärässä.
Avatar
Gyntha
'Senator'
'Senator'
Viestit: 389
Liittynyt: 28 Loka 2007, 10:36
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Gyntha »

Juu ei se munkaan mielestä kallista ole jos malpassin 3-kalvoinen paineensäädin maksaa uutena about 80-100e, suuttimia löytyy käytettynä esim xe:stä muutamalla kympillä... Mutta onkos kellään kokemusta/tietoa noista unichip "lastuista" ? kun joskus muistan lukeneeni että se käy motronicin johtosarjan väliin suoraan ja sillä pystyi kai muuttamaan tietokoneella boksin sisältä sitten ennakoita yms ? vai menikö muistelmani aivan metsään ? :D Ei sillä ettäkö sellaista itselleni olisin asentamassa, mutta ProStreet? taisi ainakin aikoinaan kyseisiä laitteita kaupata...
Käyttis: Vectra-A X20XEV -95.
Prokkis: Chevy Astro 4.3 efi -93 "lauluauto".
Exiä: Ascona-C 20SEH -88, Astra-G 2.2 Sport -02, Omega-A Caravan 20SE "Rottawagon" -87, Vectra-A C20XE "2000-lookkeri" -94, Ascona-B 20NE TIC -80.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15809
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

XE suuttimet ei riitä. Pitää olla yli 350ml.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Gyntha
'Senator'
'Senator'
Viestit: 389
Liittynyt: 28 Loka 2007, 10:36
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Gyntha »

Juho M-P kirjoitti:XE suuttimet ei riitä. Pitää olla yli 350ml.
Eikö riitä 0,4-0,6 paineille ?
Käyttis: Vectra-A X20XEV -95.
Prokkis: Chevy Astro 4.3 efi -93 "lauluauto".
Exiä: Ascona-C 20SEH -88, Astra-G 2.2 Sport -02, Omega-A Caravan 20SE "Rottawagon" -87, Vectra-A C20XE "2000-lookkeri" -94, Ascona-B 20NE TIC -80.
Ari-S
OCF Member 2019
Viestit: 14081
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 17:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

pitäs riittää mun mielestä noi xe suuttimet, varsinkin sen sun b-paineen säätimen kanssa.
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15809
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei riitä. Vai eikös ne XE suuttimet ole vähän yli 200ml?

Isompien kanssa voi käyttää pienempää bensanpainetta, niin ei se kokokaan haittaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin