Turboahtimen jälkiasennus

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Juu sitä mä vaan tossa ääneen pohdin että ei tuo laskuri ihan tuulesta tempase sitä ennakkokarttaa ilmeisesti kun se suunnilleen samoja ennakoita ehdottelee :)
Optimaaliset ennakothan tietenkin löytyy juurikin vain penkissä mut tolla laskurilla siis ehkä pääsee ainakin lähemmäs kuin sivistyneellä arvauksella :D
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
fagg0tprince
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 136
Liittynyt: 09 Touko 2013, 21:33
Paikkakunta: Akaa

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja fagg0tprince »

Nonniin hyvät ja viisaat ihmiset, kertokaas resepti 2.5 V6 B Ompun turbottamiselle?! Koneena siis tuo X25XE(?).

Omegasta tarkoitus saaha eka drifteri rakenneltua ja turbonhan tuo tarvittee.
Mieluiten kuitenkin sopusointuisessa suhteessa teho ja kesto, kun ei miljonäärinä tässä vielä tallusteta.

Eli jos sitä nyt sais esimerkiksi edes tuonne 250hp paremmalle puolelle näin aluksi, upgradetellaan sitten myöhemmässä vaiheessa lisää!
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja telwin »

fagg0tprince kirjoitti:Nonniin hyvät ja viisaat ihmiset, kertokaas resepti 2.5 V6 B Ompun turbottamiselle?! Koneena siis tuo X25XE(?).

Omegasta tarkoitus saaha eka drifteri rakenneltua ja turbonhan tuo tarvittee.
Mieluiten kuitenkin sopusointuisessa suhteessa teho ja kesto, kun ei miljonäärinä tässä vielä tallusteta.

Eli jos sitä nyt sais esimerkiksi edes tuonne 250hp paremmalle puolelle näin aluksi, upgradetellaan sitten myöhemmässä vaiheessa lisää!
Jos pitää olla V6 ja Opel niin hanki aihioksi Saab 9-5 Griffin 3.0 V6 Turbo, pitää sisällään vahvemman lohkon kuin Opelin oma.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Keme »

fagg0tprince kirjoitti:Nonniin hyvät ja viisaat ihmiset, kertokaas resepti 2.5 V6 B Ompun turbottamiselle?! Koneena siis tuo X25XE(?).
Omegasta tarkoitus saaha eka drifteri rakenneltua ja turbonhan tuo tarvittee.
Mieluiten kuitenkin sopusointuisessa suhteessa teho ja kesto, kun ei miljonäärinä tässä vielä tallusteta.
Eli jos sitä nyt sais esimerkiksi edes tuonne 250hp paremmalle puolelle näin aluksi, upgradetellaan sitten myöhemmässä vaiheessa lisää!
Ahtamisen reseptissä nyt ei ole yhtään mitään erikoista mihinkään muuhunkaan jälkiahtamiseen verrattuna.

E85 tankkii ja painetta pömpeliin. Kestää mitä kestää ja 250+hp ulos takuuvarmasti jo pikkupaineilla ja ei maksakkaan juuri mitään. Moottorinohjauksen, välijäähyn, ahtimen, suuttimien ja kytkimen mitoitus/budjetointi ihan oman maun mukaan.

Kilpien pitäminen ja muutoskatsastus taasen maksaa vähän enemmän, mutta ei siinäkään nyt mitään ihmeellistä olisi. TCT/VTT:ltä päästölaput, leima paperiin ja "ei onnistu mitenkään, täysin mahdotonta, ei pysty tekemään."-internet hiiret hiljaisiksi. Tosin melko turhaa paskaahan tommosen leimaaminen olisi suhteessa kustannuksiin ja saavutettuun riemuun, mutta se nyt onkin sitten rakentajan oma henkilökohtainen ongelma/perversio.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
rookie``
'Senator'
'Senator'
Viestit: 565
Liittynyt: 29 Huhti 2011, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja rookie`` »

Samaa mieltä Kemen kanssa. vetarit, laatikko, perä ja kardaani kyllä kestää tuommoiset tehot vielä kivuttomasti. Ahdin sitten sen mukaan haluaako, että herää aikaisemmin (holset hx35, hx40 esim. tai pienempi). vai kunnon turbolag itkupotkupiikki 4000 jälkeen (esim. holset hx50, 55 tai isompi) Tietysti myös joku Garretin kuulalaakeroitu, gt28rs tms. vois kestää myös hyvin.

Laadukkaan moottorinohjauksen kanssa saisi varmasti vtt:ltä läpi ja mittaus taisi olla 1200€+alv meni läpi tai ei, kun joskus näitä selvittelin itsekin.

Välijäähdytin kannattaa laittaa paikkan, mistä se saa viilennystä myös vaikka auto menisi reilussa kulmassa poikittain, yleensä se kerta tulee keskelle keulaa, niin vastaavasti muokkaa puskurin ilmanottoja/puskuri pois radalla.

Suuttimia löytyy vaikka ahtoja.com:sta tai tehokkaammasta ooppelista vois mennä jopa suoraan, mutta ei taida 3,0 suuttimet riittää. Uusi laadukas vakio kytkinkin jollain asetelmalla kestää varmasti tuommoiset tehot myös, mutta löytyy niitä sinttereitäkin aika helposti.

Mites tuo imusarja b omegassa, onko samanlainen muuttuvapituuksinen, kuin 3.0? Sillä saa heittää vesilintua siirryttäessä ylipaineen puolelle. Vaihdat vectrasta/calibrasta imusarjan tai jos innostut, niin teet ite, rakennusohjeita löytyy netistä jos lontoo taittuu, sekä 3 litraisen imusarjan muovilaipan, 2.5:sen laipassa on porrasta, heikentää tehoja.

En itse todellakaan vastusta vtt:tä, päinvastoin, sillä ne autot ovat harvassa, mutta jos budjetilla menet, niin otat pitkän leiman ja rakennat tuon ahdetuksi ja ajelet sen loppuun ja pois kilvistä, olisi mun ehdotus.
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja telwin »

rookie`` kirjoitti:3 litraisen imusarjan muovilaipan, 2.5:sen laipassa on porrasta, heikentää tehoja.
No ei, se alumiininen pienempi alaosa on vain C25XE koneessa, muissa on sama muovinen kikkare.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Keme »

Khmm.. Käytännössä X25XE + mikään holsetti ei oo millään tapaa järkevä kombinaatio 250hp tehojen tavotteluun. Ei ahtimen järjettömästä ylimitoituksesta ole yhtään mitään hyötyä.

Sit ihan yleisesti, että näitä perusjuttuja oikeesti kannattaa selvitellä itselleen jo ennen kuin kyselee mitään. Helpottaa nimittäin sitä kyselemistäkin aivan vitusti, kun tietää mistä tarvitsee lisätietoa.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
rookie``
'Senator'
'Senator'
Viestit: 565
Liittynyt: 29 Huhti 2011, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja rookie`` »

Milläs tavalla holsetti on ylimitoitettu? esim. hx35:kin kertoo jo mihin tehoihin suunnattu, itse jättäisin varaa tuohon maksimituottoon, ettei turhia rupea ahdistamaan pitemmän päälle. Jos 2.0 8 venasessakin hx40 heräilee sopivan aikaisin, niin onko se 2.5:lle 24naulaselle ylimitoitettu? :D Itse laittaisin hx35:Sen, jos siis pelkkää holsettia ajattelee, on ainakin suosiossa ja uskon, että herää aika alhaalta asti, mikä on luisungissa ihan mukava piirre. Mutta Garretti on luotettava ja vanha merkki, joten miksei siihenkin olisi luottamista?
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Keme »

Mä mitottasin palikat tehotarpeen mukaan. Mitä järkeä on "jättää varaa" ihan vitusti? Silloin ahdin herää ylempää ja on lagisempi. Kun HX35 holsulla otetaan jotain likemmäs 500hp lukuja, niin olisko se ehkä vähän ylimitotettu 250 tehotavoitteeseen? Onko se edes kartalla mitenkään, jos ajetaan jollain 0.4 paineella? Paremmin mitotetulla ahtimella saa paremmin pelaavan paketin.

Sitten taas, jos pistää tommosen Holsetin ja lähtee katteleen niitä 450hp tehoja, niin vaihdettavien osien lista on pitkähkö ja alkuperäinen ajatus pikkubudjettivirityksestä on aika kaukana takana.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja telwin »

Keme kirjoitti:Mä mitottasin palikat tehotarpeen mukaan. Mitä järkeä on "jättää varaa" ihan vitusti? Silloin ahdin herää ylempää ja on lagisempi. Kun HX35 holsulla otetaan jotain likemmäs 500hp lukuja, niin olisko se ehkä vähän ylimitotettu 250 tehotavoitteeseen? Onko se edes kartalla mitenkään, jos ajetaan jollain 0.4 paineella? Paremmin mitotetulla ahtimella saa paremmin pelaavan paketin.

Sitten taas, jos pistää tommosen Holsetin ja lähtee katteleen niitä 450hp tehoja, niin vaihdettavien osien lista on pitkähkö ja alkuperäinen ajatus pikkubudjettivirityksestä on aika kaukana takana.
Näinpä, ja uskon että Keimo puhuu ihan kokemuksesta.
njietro
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Kesä 2011, 22:43

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja njietro »

=DD

Nykypäivän ensimmäinen korvausahdin alkuperäisen tilalle on HX35 (kenties vielä SUPER), ensimmäinen viritysahdin on HX40 ja siitä sitten ylöspäin jos halutaan myös päästä kovaa tai polttaa kumia. Oikeaoppisesti turboahtimien kokoluokka ilmaistaan nykyisin holsetin numerojen perusteella.
"Ai millane garretti?" "No sellane kolmevitosen holsetin kokone."
"Masterpower?" "joo vastaa aika hyvin nelikymppistä holsettia"


TURPO
Esim. toi mieto HX55 oli tulossa kai volvon b200 vinokoneeseen jollain mekaanisella ruiskulla, jee.


Alle 500hp autoja nyt näin nettiaikana oo enää kellään muutenkaan, vai kehtaako joku muka myöntää että yrittää sudittaa jollai 400 hepalla?
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Kuinkahan ennenmuinoon turbovirittäjät on pärjänny, ku ei oo ollu noita elämää isompia holsettia :lol:

Huvittava lukia ku kaikkehen ollahan aina laittamas sitä hx40 superia tai hx55 vaikka kyseessä olis joku 1.6 kone ihan foorumista riippumatta :lol:
Avatar
rookie``
'Senator'
'Senator'
Viestit: 565
Liittynyt: 29 Huhti 2011, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja rookie`` »

Melkein helpoiten muistettava nimi, kohtuu suosittu ja suht halpa, kun vertaa muihin merkkeihin :) Ei, itse en ole mikään bamse wannabe, muttakun ei nyt tullut muita merkkejä mieleen ehdottaa.
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

tyhjänpäivästä ajatuksen virtaa

Viesti Kirjoittaja Keme »

Ahtimen nimen muistettavuuden helppous on kyllä tärkeä kriteeri sen valinnassa. Siks mäki hommasin Holsetin. Tossa on konsonantit ja vokaalit paljon paremmassa järjestyksessä, kun esimerkiksi Garretissa. Pitää myös muistaa että useimmitenhan näitä laitteita speksataan ei-ajokunnossa eli promillet vaikeuttaa lausumista. Siihen hommaan on ehkä Ihi kaikkein paras, kun se on niin söpön helppo ääntää. Holsetti o hyvä mut vaatii vähän enemmän skarppausta, kun nimi on tuplasti pidempi. Garrettimiehet pyyhkii muilla pöytää aivan täysin jos saa äRrän pärisemään kunnolla ja saa vielä viimesen Teen täräytettyä terävästi. Garretissa on tosin alussa hankala Gee joka ei oikein sovi suomalaiseen ääntämiseen. Sitten taasen, jos siirrytään ahtimien mallispeksaukseen niin Holset vie voiton aivan selkeästi. Koodaukset on simppeleitä ja helposti lausuttavia. Ja aivan kuten Njietro kirjoitti Holsetin turbomerkinnät ovat standardeja nykypäivän virittämisspeksauksissa.

ps. Ne ahtamista käsittelevät kirjat on edelleen oikeesti ihan hyviä tietolähteitä perusjuttujen selvittämiseen. Niissä on paljon vähemmän GTI-lehti värittynyttä mielipidettä kuin internet forumeilla.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
rookie``
'Senator'
'Senator'
Viestit: 565
Liittynyt: 29 Huhti 2011, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja rookie`` »

No niin just, laske vähän vielä alemmas ittes :lol:
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
Vastaa Viestiin