Sivu 1/19

Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 22 Heinä 2008, 20:05
Kirjoittaja Spikey
Turboahtimen jälkiasennus

1) Edellyttää muutoskatsastusta. Poikkeuslupaa turbon asentamiselle ei vaadita jos moottorin vaihtoa koskevat yleiset edellytykset täyttyvät.

2) Ahdetun moottorin teho ei saa ylittää 20 % mallisarjan tehokkaimmasta versiosta. Omamassan suhde moottorin nettotehoon on oltava muutoksen jälkeen vähintään 7 kg/kW. Moottorin tehosta, vääntömomentista ja ahtopaineesta on esitettävä muutoskatsastuksessa luotettava kirjallinen auton valmistenumerolla yksilöity selvitys, josta ilmenee myös ahtimen tunnistetiedot. Eli teho ja vääntömomentti on mitattava ”tehopenkissä”.

Omamassalla tarkoitetaan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa. Mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon tai ahtimen asentamiseen olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella.

3) Pakokaasupäästönormien täyttymisestä on esitettävä luotettava selvitys. Ensimmäisen kerran ennen 1.7.1987 käyttöönotetun auton pakokaasupäästötason selvittämiseksi riittää kuitenkin normaali käytön aikainen pakokaasupäästömittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).


Muissa tapauksissa muutoskatsastuksessa on esitettävä valmistajan tai sen valtuuttaman edustajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen kirjallinen todistus pakokaasupäästönormien täyttymisestä. Auton on siis täytettävä myös moottorin muutoksen jälkeen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan Suomessa voimassa olleet päästönormit. Tämän katsotaan täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

Vähäpäästöisen auton päästöistä on kuitenkin aina esitettävä edellä mainittu selvitys, vaikka siinä olisi jo katalysaattori. Käytännössä tämä yleensä tarkoittaa pakokaasupäästöjen mittaamista puolueettomassa tutkimuslaitoksessa, esim. VTT.

Ahtimen asennuksen lisäksi, myös auton alusta tulee muuttaa vastaamaan ahtimen tuomaa lisätehoa: Toisin sanottuna jarrut, voimansiirto sekä akselistot on vaihdettava jos tehon lisäys sen edellyttää.

Autoon, jonka sen käyttöönottoajankohtana on edellytetty olevan EY- tyyppihyväksytty (käyttöönotto 1.1.1998 alkaen), EI SAA asentaa ahdinta, muuttaa moottoria muutoinkaan eikä vaihtaa auton osia siten, ELLEIVÄT käyttöönottoajankohtana vaaditun EY-tyyppihyväksynnän edellyttämät vaatimukset tai niitä uudemmat vaatimukset täyty. Esimerkiksi jarru-, melu-, pakokaasupäästövaatimusten tulee ahtimen tai moottorin vaihdon jälkeen täyttää auton ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana voimassa olleet vaatimukset. Vaatimusten täyttymisestä on tarvittaessa annettava kirjallinen vaatimustenmukaisuusselvitys. Selvityksen voi antaa ilmoitettu tutkimuslaitos, auton valmistaja tai valmistajan edustaja

VTT

Direktiivin mukainen mittaus maksaa n.1200 ¬ + ALV22%. Autoa ajetaan
dynamometrillä ja päästöt kerätään pusseihin, josta ne analysoidaan.
Auto pitää tuoda edellisenä päivänä, koska siihen pitää rakentaa pakoputken
pää ja sen pitää seisoa yön yli ennen mittausta. Mittaus tehdään huoneen
lämpöisellä autolla. Aika pitää varata 1-2 viikkoa etukäteen.




Itse asennus, tarvittavat osat ja suunnitelma.


Eli tähän ei ole yhtä ja ainutta oikeaa tapaa tehdä toimivaa moottoria,
Tietysti ensin kannattaa miettiä mitä on hakemassa?
Kilpamoottoria, Leikkikalua, kestävää perustehoa, kylän cooleimpia suhauksia vai kokemusta.
Kun on päättänyt mitä haluaa, kannattaa laskea siitä tulevat kustannukset ja ainakin +(1)30% lisää.
Sen jälkeen on hyvä vilkaista kukkaroon, ja tarkistaa kasvaako se paksuin sormi aivan käden laidassa, vai onko se sijoittunut lähemmäs räpylän keskustaa.



Ennen aloittamista on viisasta tutustua eri moottori vaihtoehtoihin jotka täyttäisivät ylempänä olevat AKE:n säännökset.
Tutustua jo tehtyihin rakennelmiin ja niiden käyttäjien kokemuksiin kyseisestä paketista.



Osat(turboahtamiseen 4-piste ruiskumoottoreissa)

Turboahdin http://fi.wikipedia.org/wiki/Turbo
pakosarja http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakosarja
ahtimelta pakoputki pois konehuoneesta(huom. ei välttämätön)
öljyn tulo ja paluu putket ahtimelle http://fi.wikipedia.org/wiki/Voiteluj%C ... telm%C3%A4
muutama letkunpätkä ja ehkä hieman putkeakin.
pari klemmaria
ja simsalabim homma on valmis.

tämä siis on se ensi vaihe...näillähän se siis onnistuu, mutta toimivuus, kestävyys ja voima voivat vielä odottaa itseään.
Takuu varma paketti kum..eikun koneen sulattamiseen.

Stage2: lisätään hieman kestävyyteen ja suorituskykyynkin vaikuttavia osia.

Hukkaportti(jos sitä ei ole siihen pilliin jo integroitu)
Dump/by-pass venttiili
Välijäähdytin
Bensanpaineen säädin.
lisärikastuspiiri/suuttimet
Uudelleen ohjelmointi, jos mahdollista
mahdollinen puristusten lasku esim.kansipahvilla tai männän laelta)
Yleinen koneen kunto, öljypumppu, lauhdutin, b.pumppu
Sytytys vahvemmaksi

Näillä pääsee jo pidemmälle, ja konekin voi jopa kestää ja toimia erinomaisesti.Tehojakin voi siunaantua hirmuisia määriä...mutta mutta nälkä kasvaa syödessä.

Stage 3 (lisää €:ja tiskiin)

Ohjelmoitavat ruiskut Keskustelua aiheesta
Männät keskustelua männistä
Kanget
Kansityöt
Nokat
Imusarjat
vielä isompi b.pumppu.

Nämä yleisesti ottaen alkavat tuntumaan jo kukkarossa...mutta rahalla saa ja hevosilla mennään niin saakelin lujaa...

Stage 4

Tehdään kaikki uudestaan vielä paremmilla palikoilla.



Lisäksi turbottaminenhan ei ainoastaan riko moottoreita, vaan sulaneiden mäntien ja kierojen kankien lisäksi tallin lattialla voi olla(tai yleisesti ottaen on) läjä haisevia kytkimiä, haljenneita laatikoita, vetarin pätkiä, kardaaneita, revenneitä korinosia ihan mitä nyt autosta rikki voi saada.

Myös parisuhteet yleensä kariutuvat jossain stage vaiheessa...ehkä silloin viimeistään kun lyhennykset jää maksamatta ja mukulat itkevät ruokaa, mutta isi ostaakin uudet jarrulevyt ja takarenkaat johonkin auton raatoon joka liikkuu yleensä kuukauden kerrallaan...




Ja sitten kasa linkkejä, joista löytyy jotain tiedon jyväsiä, paska puheiden lisäksi.

CAD kuvia

Perusinfo


Yleistietoa


Hyvä linkki CIH turboilusta]

LET viritys-topic

Jorinaa aiheesta

männistä, kangista ja vähän kaikesta

CIH turpokeskustelua

Opel tuners

street turbo: osia, asennusta jne
proturbo: osia, korjausta jne
hevosvoimia: tarpeellista tavaraa

TODELLINEN VAROITUKSEN SANA Tämä kannatta lukea,ei ole mikään vitsi ;)



Taas saa esittää korjaus toiveita jne...
Omia tekniikka paketteja ja niistä saatuja arvoja/kokemuksia.

Lähetetty: 22 Heinä 2008, 20:59
Kirjoittaja opel arska
Juurikin tuohon malliin :thumbsup:

Lähetetty: 22 Heinä 2008, 22:30
Kirjoittaja harza
Tämä oli asiallinen homma. :peukku:

Lähetetty: 25 Heinä 2008, 16:46
Kirjoittaja Motocoyote
Hienoa :peukku:

Oon meinannu jo aiemminkin ehdottaa että joku tekis kyseisenlaisen Stickyn.

Tänne sitte "reseptejä" että millä osilla saa rakennettua mistäkin koneesta vaikkapa 300hv kestävän motin..

Oisko paha jos viestin alkuun, ensimmäiseksi riviksi laittais moottorityypin tai moottoriperheen mitä kyseinen tietoisku koskee?

Esim tähän malliin:

- 20se
- 18e nokka
- 18e imusarja
- 18e kiertokanget
- c20xe männät
- parempi moottorinohjaus MAP-anturilla, esim. megaruutta
- isommat suuttimet
- isompi bensapumppu
- lohkosta 2.5mm siivu pois jotta saadaan puristukset 8.5 tienoille

Mulla varmasti unohtui jotain... lisään ku muistan tai saan selville...

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 03 Elo 2008, 00:44
Kirjoittaja rausku72
Spikey kirjoitti:
Myös parisuhteet yleensä kariutuvat jossain stage vaiheessa...ehkä silloin viimeistään kun lyhennykset jää maksamatta ja mukulat itkevät ruokaa, mutta isi ostaakin uudet jarrulevyt ja takarenkaat johonkin auton raatoon joka liikkuu yleensä kuukauden kerrallaan...

Olet juuri asian ytimessä! :)
Vaikka omalla kohdalla ei onneksi ihan vielä noin ole käynyt, lähellä on kyllä ollut.... :-? :wink:

a-corsan päästöt ja muutoskatsastus?

Lähetetty: 08 Tammi 2009, 07:35
Kirjoittaja nikkari_83
3) Pakokaasupäästönormien täyttymisestä on esitettävä luotettava selvitys. Ensimmäisen kerran ennen 1.7.1987 käyttöönotetun auton pakokaasupäästötason selvittämiseksi riittää kuitenkin normaali käytön aikainen pakokaasupäästömittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).

Muissa tapauksissa muutoskatsastuksessa on esitettävä valmistajan tai sen valtuuttaman edustajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen kirjallinen todistus pakokaasupäästönormien täyttymisestä. Auton on siis täytettävä myös moottorin muutoksen jälkeen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan Suomessa voimassa olleet päästönormit. Tämän katsotaan täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

-----------------------------------------------------HYVÄÄ OHJETTA KYLLÄ :worship:
KYSYMYKSENI :

mitenkäs kun autoni on otettu käyttöön ennen 1.7.1987,MUTTA moottorina toimii 1.4(c14nz),käsittääkseni katillisesta autosta mutta ei tohon mitään kattii o asennettu ja on menny leimasta läpi viimiset pari vuotta sen jälkee ku toi konevariaatio tohon rakennettiin(on kuitenkin vakion 1.2:sen näköinen kun on 1.3 kansi ja ruiskun tilalle laiteltu kaks kurkkunen kaasari ja norm.ilmanputsari,olis tohon kuuluva ruisku herättäny inssin huomion ja sit se oliski jo ruvennu kattelee koneen tyyppiä ja sanonut että pistäppä muukin auto vastaamaan moottorin tehoja...)

niin että mites siellä muutos katsastuksessa mulle sitten käy kun rakennan a-corsani vastaamaan gsi:tä alustalta jne.MUTTA toi moottori(alakerta missä myös lukee c14nz) kun on jostain 90 luvun kärrystä ja luultavasti se on ollu kattimalli niin pitääkö käyttää vtt:llä tms.?en välttämättä haluis kuitenkaa satsata rahaa tohon koneeseen ja viedä muutoskatsastukseen ja siellä todetaan että vieppä vtt:lle mihin mulle ei todellakaan oo varaa opiskelijana(vielä toistaseks).

tarkoitus olisi nyt aluksi repiä tehoa vaparina mutta tulevaisuudessa ahdinta tarjoillaan pellin alle.

meneekö toi päästöraja nyt auton käyttöönottopäivän mukaan vai koneen mukaan(että minkä vuotisesta autosta ja mistä autosta)??

saa pistää neuvoja :worship:

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 08 Tammi 2009, 08:11
Kirjoittaja Jarno
Päästöraja on aina auton käyttöönottopäivän mukaan, ei moottorin.

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 08 Tammi 2009, 17:59
Kirjoittaja hercules
<ot>
Muistelenko nyt aivan väärin:
Jos esim koneena c20ne mikä on tyypitetty alunperin katin kanssa, niin katti pitäisi laittaa vaikka kone menisi saasteelliseen -87 omenaan?
Kun taas 20ne on tyypitetty ilman kattia joten sitä ei tarvitse sinne laittaa.
</ot>

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 08 Tammi 2009, 20:15
Kirjoittaja ?!
hercules kirjoitti:<ot>
Muistelenko nyt aivan väärin:
Jos esim koneena c20ne mikä on tyypitetty alunperin katin kanssa, niin katti pitäisi laittaa vaikka kone menisi saasteelliseen -87 omenaan?
Kun taas 20ne on tyypitetty ilman kattia joten sitä ei tarvitse sinne laittaa.
</ot>
Muistat väärin

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 08 Tammi 2009, 20:27
Kirjoittaja telwin
Ei muista,koska C20NE:tä ei ole pästöluokiteltu ilman kattia.
Jos moottori laitetaan 1.7 87 jälkeen käyttöönotettuun autoon niin silloin katti on sinne laitettava.

Ja tästä on sitten ihan omakohtaista kokemusta katsastuskonttorin kanssa.

Autona E-Kadetti käyttöönotto 7.7 87 ja koneeksi vaihdettu C20NE -91 vectrasta niin ei muuta kuin kattia putkeen.

Tämä menee kyllä ohi aiheesta.

Mutta jos Corsa on käyttöönotettu ennen 1.7 87 niin silloin ei ole väliä mikä moottori siellä on päästöluokitukseltaan.
Eikä myöskään tarvitse laittaa jälkiasennus kattia turbottamisen yhteydessä.
Kun 1.7 87 jälkeen käyttöönotetuissa joutuu laittamaan katin turbotuksen yhteydessä.

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 08 Tammi 2009, 22:20
Kirjoittaja ?!
^^ohhoh,empä ollu näimä kartalla tossa(kaan) asiassa...kavereilla tosiaan on/ollut noita vanhempia autoja jossa on "kattikone" ,mutta tosin ne on ollut -86 tai vanhempia.

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 25 Tammi 2009, 19:00
Kirjoittaja Juzzi
Joo mutta vaikka se katti vaaditaankin niin se voi olla vaikka vaan kuoret koska itse päästörajat ei tarvitse olla vähäpäästöisen.

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 27 Tammi 2009, 21:32
Kirjoittaja Tuomas
Juzzi kirjoitti:vaikka se katti vaaditaankin niin se voi olla vaikka vaan kuoret koska itse päästörajat ei tarvitse olla vähäpäästöisen.
Olisi se silti aiheellista olla ihan oikea katti. Jos ei leimalla jaksa olla tarkkana niin varmaan meneekin leimasta läpi, mutta totaalisen laiton se on.

Jos lakiin kirjattuja helpotuksia kierretään jatkuvasti voi huonommalla tuurilla moiset helpotukset joku kaunis päivä poistua laista kuolleina kirjaimina joita kukaan ei noudata. Ei tee hyvää harrastukselle.

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 07 Huhti 2009, 12:10
Kirjoittaja OpelOmis
En tiiä onko han oikea ketju, mutta toivottavasti kukaan ei vejä herneitä.

Elikkä ois tommonen 2l 87' omega johon on tehty tekniikan vaihto ja kaikki muut rojut vaihdettu 2l --> 3l 12v
Auto on muutos katastettu tolle tekniikalle ja prosentteja on 25%. Nii mites paljon siitä tulee prosentteja jos tonne ahtimen ja coolerin lykkää paikalleen? Onnistuukohan?

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 07 Huhti 2009, 13:35
Kirjoittaja Jarno
Ahtimen ja välijäähdyttimen asentamisesta ei tule prosentteja.