Turboahtimen jälkiasennus

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Fusion
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 22 Huhti 2008, 08:06
Paikkakunta: Raahe

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Fusion »

Elikkäs ei muutaku ruuvvaileen ja suunnittelemaan. koska otteessa ei ainakaa puhuta mitään että olisi vähäpäästöinen.
ja jos esim penkitys lapulle saahaan 200hp ni piisaa kun laittaa 3000 omegan jarrut
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4174
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja JNN »

Eikös tuo katti/vähäpäästöisyys tullut pakolliseksi '90? Ja 3000 tosiaan isommilla laikoilla+satuloilla sekä ABS.
Mahtaakohan tuohon muuta joutua vaihtamaankaan kuin nuo jarrukamat?
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Mika_L
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 23:30

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Mika_L »

Ei munkaan -89 c20xe vectran otteessa mitään vähäpäästöisyydestä lukenu mutta ne tarkisti sen koneelta niin näytti että vähäpäästöinen on silti. :(
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

JNN kirjoitti:Eikös tuo katti/vähäpäästöisyys tullut pakolliseksi '90?
Olisko '92, tms. Vanhempikin vähäpäästöinen silti on ja pysyy vähäpäästöisenä.

Sen sijaan itse ahdettuun autoon käytännössä joutuu laittamaan katalysaattorin myös ei-vähäpäästöiseen 1.7. 1987 alkaen ensirekisteröidyissä autoissa. Toinen vaihtoehto on vtt-keikka.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4174
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja JNN »

Jaaha, wikipedia sanoo samaa.
Bensiiniautojen katalysaattori on ollut pakollinen EU-maissa vuodesta 1992.
:-?
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Avatar
rampuli
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 84
Liittynyt: 18 Elo 2008, 21:06
Paikkakunta: TRE

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja rampuli »

Tuomas kirjoitti:
JNN kirjoitti:Eikös tuo katti/vähäpäästöisyys tullut pakolliseksi '90?
Olisko '92, tms. Vanhempikin vähäpäästöinen silti on ja pysyy vähäpäästöisenä.

Sen sijaan itse ahdettuun autoon käytännössä joutuu laittamaan katalysaattorin myös ei-vähäpäästöiseen 1.7. 1987 alkaen ensirekisteröidyissä autoissa. Toinen vaihtoehto on vtt-keikka.
Juu varmaan katin joutuu laittaan... no mitä sit? kuoret ja putki läpi. Alle -90 niin ei vähä päästönen...

Alusta numero sen määrittää mihin luokitukseen auto kuuluu...

Mutta jos löytyy jo aiemmin turbotettuja ns.vähäpäästösii rekisterist niin käyttäkää niitä vertailu mallina.

Pelkkä kat. merkintä ei tee vähäpäästöseks... mutta esim. kolmitie katalysaattori aktiivihiili suodatin merkintä on vähäpäästönen.
Avatar
hercules
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1314
Liittynyt: 12 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Lahti
Jäsennumero: 1298
Viesti:

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja hercules »

rampuli kirjoitti:
Juu varmaan katin joutuu laittaan... no mitä sit? kuoret ja putki läpi. Alle -90 niin ei vähä päästönen...

Alusta numero sen määrittää mihin luokitukseen auto kuuluu...

Mutta jos löytyy jo aiemmin turbotettuja ns.vähäpäästösii rekisterist niin käyttäkää niitä vertailu mallina.

Pelkkä kat. merkintä ei tee vähäpäästöseks... mutta esim. kolmitie katalysaattori aktiivihiili suodatin merkintä on vähäpäästönen.
Mitenköhän niitä voi vertailumallina käyttää?
Vähäpäästöinen on vähäpäästöinen, ei se muutu miksikään siitä.
Nykyäänhän noita ei taideta edes merkata otteeseen vaan tiedon saa konttorilta.
Ei se ikäkään ratkaise, jotain mutua kuullut että esim -89 autoja on tuotu Suomeen vähäpäästöisinä halvemman verotuksen tjms takia.
Vectra C GTS Turbo
Ikuisuuden projektina Vectra -94 (ex-c20ne) nyk. c20xe White Song
Avatar
rampuli
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 84
Liittynyt: 18 Elo 2008, 21:06
Paikkakunta: TRE

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja rampuli »

hercules kirjoitti:
rampuli kirjoitti:
Juu varmaan katin joutuu laittaan... no mitä sit? kuoret ja putki läpi. Alle -90 niin ei vähä päästönen...

Alusta numero sen määrittää mihin luokitukseen auto kuuluu...

Mutta jos löytyy jo aiemmin turbotettuja ns.vähäpäästösii rekisterist niin käyttäkää niitä vertailu mallina.

Pelkkä kat. merkintä ei tee vähäpäästöseks... mutta esim. kolmitie katalysaattori aktiivihiili suodatin merkintä on vähäpäästönen.
Mitenköhän niitä voi vertailumallina käyttää?
Vähäpäästöinen on vähäpäästöinen, ei se muutu miksikään siitä.
Nykyäänhän noita ei taideta edes merkata otteeseen vaan tiedon saa konttorilta.
Ei se ikäkään ratkaise, jotain mutua kuullut että esim -89 autoja on tuotu Suomeen vähäpäästöisinä halvemman verotuksen tjms takia.
"esim -89 autoja on tuotu Suomeen vähäpäästöisinä halvemman verotuksen tjms takia." Ja pitää myös paikkansa...

Mut nyt oli kysymys siitä miten se pääsääntösesti menee suomi kärryjen kanssa. Eli Alustanumero kertoo mikä se on.

Mitä sitä täällä jauhaa ja arvailee... Kysyy suoraan Akesta miten on.
Miten sit perustellaan Astra-G ja turbo? josta käytetään vertailuna WX SRI mallia? Auto on vm. -99 Astra G ja WX SRI kelpaa vertailuks ilman VTT:n todistuksia.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Mikä on WX SRI? Jos tuo jotenkin liittyy Vauxhalliin, niin Vauxhall on Opel eri merkillä, tottakai se kelpaa vertailumalliksi.

Vtt:n tyypityksillä taas ei ole mitään tekemistä vertailumallien kanssa. Koneen täytyy täyttää päästönormit, ja jos siitä löytyy todistukset niin hyvä, jos ei niin vtt kutsuu.
Avatar
rampuli
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 84
Liittynyt: 18 Elo 2008, 21:06
Paikkakunta: TRE

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja rampuli »

Tuomas kirjoitti:Mikä on WX SRI? Jos tuo jotenkin liittyy Vauxhalliin, niin Vauxhall on Opel eri merkillä, tottakai se kelpaa vertailumalliksi.

Vtt:n tyypityksillä taas ei ole mitään tekemistä vertailumallien kanssa. Koneen täytyy täyttää päästönormit, ja jos siitä löytyy todistukset niin hyvä, jos ei niin vtt kutsuu.
Niin kuin sanoit...

Miten sit noi Let moottorit... Luovuttaja on oma-massaltaan isompi ja täyttää normit. Esim. Calibra tai uudempi Bertone????

mikä estää vaihtamast tekniikkaa kyseisist malleist? päästönormit täyttyy ja jne...
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

rampuli kirjoitti:mikä estää vaihtamast tekniikkaa kyseisist malleist? päästönormit täyttyy ja jne...
Estääkö joku?

Jos päästönormit täyttyy ja sopii tehorajoihin, niin eihän mikään estäkään.
Avatar
Gyntha
'Senator'
'Senator'
Viestit: 389
Liittynyt: 28 Loka 2007, 10:36
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Gyntha »

Onkos kellään c20ne:n tai 20se:n turbottamisesta vakio motronicin moottorinohjauksella kokemusta ?? Mitenkäs olette ton sytkä puolen hoitaneet ? Kun eikös paineilla pitäisi myöhästää sytkää ? Kun c20ne:ssä ei ole jakajaa, eikä näinollen säätövaraakaan... Tarkoitus olisi siis budjetti ahtaa toi bertta ascona kesäksi, ja joskus muistan kuulleeni että suuttimia ja bensanpainetta suurentamalla pitäisi motronicilla rokata ihan hyvin ainakin 0.4 ahdoilla... Kellään kokemuksia ? Vinkkejä ja vihjeitä otetaan vastaan, minä kun en näistä mitään ymmärrä ja siksi kyselenkin :D 8)
Käyttis: Vectra-A X20XEV -95.
Prokkis: Chevy Astro 4.3 efi -93 "lauluauto".
Exiä: Ascona-C 20SEH -88, Astra-G 2.2 Sport -02, Omega-A Caravan 20SE "Rottawagon" -87, Vectra-A C20XE "2000-lookkeri" -94, Ascona-B 20NE TIC -80.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei se sytkän myöhästys mikään must-juttu ole.

Motronicilla on revitty ainakin 0,9bar paineilla.
Pari tapausta on tässä samalla kylällä, joista toisesta penkitettiin 518hv(3,4L mosa) ja toisesta n.270hv(2L opel).
Molemmissa vain isot suuttimet ja kolmikalvoinen paineensäädin.


Tietysti voit käyttää 1.8E virranjakajaa. Sillä voi pelata ennakoiden kanssa, mutta sulla taisi olla tuo OHC B-Conassa,joten tilaa ei ole.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Gyntha
'Senator'
'Senator'
Viestit: 389
Liittynyt: 28 Loka 2007, 10:36
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Gyntha »

Juho M-P kirjoitti:Ei se sytkän myöhästys mikään must-juttu ole.

Motronicilla on revitty ainakin 0,9bar paineilla.
Pari tapausta on tässä samalla kylällä, joista toisesta penkitettiin 518hv(3,4L mosa) ja toisesta n.270hv(2L opel).
Molemmissa vain isot suuttimet ja kolmikalvoinen paineensäädin.


Tietysti voit käyttää 1.8E virranjakajaa. Sillä voi pelata ennakoiden kanssa, mutta sulla taisi olla tuo OHC B-Conassa,joten tilaa ei ole.
Kiitos tästä tiedosta. Pitääpä itsekkin koittaa tuo 2-litranen ohc ahtaa vakio moottorinohjauksella.. Kestää sitten minkä kestää :D Vakio ruttuja kun on nostettu myös, niin en kammo paineita meinannut sinne laittaa kuitenkaan... 0.4-0.8 bar varmaan kestää ihan hyvin siis :yes:

Niin juu ja askovainaassahan tuo pomminvarma 8tappinen kuminauha moottori on, joten tilaa ei sille jakajalle tosiaan ole.. ellei taas tee lämppärinkenno+puhallinsysteemiä uusiks, ja kokonaan toiseen paikkaan :) Mutta samalla vaivallahan siihen laittelee suorasytkän ja esim megaruutan.. :)
Käyttis: Vectra-A X20XEV -95.
Prokkis: Chevy Astro 4.3 efi -93 "lauluauto".
Exiä: Ascona-C 20SEH -88, Astra-G 2.2 Sport -02, Omega-A Caravan 20SE "Rottawagon" -87, Vectra-A C20XE "2000-lookkeri" -94, Ascona-B 20NE TIC -80.
Avatar
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 26 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: lahti

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

taitaa se 1.8:in jakajan laittaminen tuohon motronikin kaveriksi olla turha kampe niiku yksinään. jos siis sytytys ohjaus tulee edelleen motronikilta..
ei se jakajan pyörittely vaikuta ennakkoon siinä tapauksessa mitenkään, kun pyörintä tieto tulee kampiakselin anturilta ja se on kiinteästi siinä.. :no:

mutta saapi tuota omaa sytkääkin myöhäistettyä, kun rakentaa alahihnapyörälle ulkoisen hammaslevyn ja alturille telinee. sit siihen säätö.
kokeiltu on. :yes: kuviakin mahtaa jostain löytyä.. jos kiinnostusta. -(z)-
Vastaa Viestiin