XE:n Imunokka C20LET:iin. Ajotus
kivoja säätöneuvoja, pitääpä kokeilla. perkele turhan takia on olemassa noi säädettävät pyörät näihi härveleihin.
1 hampaan heitto aikaisemmalle vetää melko reilusti kyl ennakoita lisää, (720 / hampaiden määrä, en muista 16v:n nokkapyörän hampaiden määrää) itse laitoin 5ast aikaisemmalle ja tehot vapari 150 -> 172hp. 1:llä hypäytyksellä olisi tilanne mennyt tn liian pitkälle.
olen kyllä kuullut että yksi härveli lauloi paremmin kun sen hypäytti radikaalisti yhden hampaan mutta taidanpa jättää itse kokeilematta.
1 hampaan heitto aikaisemmalle vetää melko reilusti kyl ennakoita lisää, (720 / hampaiden määrä, en muista 16v:n nokkapyörän hampaiden määrää) itse laitoin 5ast aikaisemmalle ja tehot vapari 150 -> 172hp. 1:llä hypäytyksellä olisi tilanne mennyt tn liian pitkälle.
olen kyllä kuullut että yksi härveli lauloi paremmin kun sen hypäytti radikaalisti yhden hampaan mutta taidanpa jättää itse kokeilematta.
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
jetta mk6 1.2tsi 140/220
yleensä kyl jos alkaa virittelee esim.lettiä vaikka pelkällä lastulla niin mun lastu ainaki vaati sen nokkien siirron.nokat jos vaihtaa niin ne kans vaatii sen.nokkien mukana tulee kyl säätö arvot.en näe penkis nokkien säätöä hyödylliseks ku vast jos rajun lastun laittaa.mul tuli nokan mukana nokan säätö arvot.jos ei tuu ni ne pitäis saada melkein kaikista koneistamoista.mutta jos haluut ostaa kalliit nokat ni
osta mut tos oli mun idea mil pääset aika runsaasti halvemmalla...ja kokeilin niin mulla letissä voi olla imunokka hampaan edellä.kokeilin just äskön.koneesta ei ole koskaa ollu kansi auki eli ei ole laskuttu,mut kokeile eka tietty ottaako kiinni.
osta mut tos oli mun idea mil pääset aika runsaasti halvemmalla...ja kokeilin niin mulla letissä voi olla imunokka hampaan edellä.kokeilin just äskön.koneesta ei ole koskaa ollu kansi auki eli ei ole laskuttu,mut kokeile eka tietty ottaako kiinni.
Siis tarkoitatko virinokkien säätöarvoja? Kyllä taitaa aika harvassa olla koneistamot joista virinokkien nokkakortit löytyy.. Valmistajia kun on muutamia ja automalleja joihin niitä valmistetaan,vielä muutamia enemmän.. Vakionokkien ajoitusohjeet kylläkin saa varmaan kaikista koneistamoista.ToniJ kirjoitti:mul tuli nokan mukana nokan säätö arvot.jos ei tuu ni ne pitäis saada melkein kaikista koneistamoista.
*RWD + 6 ZYL*
esim.vantaan moottorikoneistamosta ja r-koneesta olen aina saanu niihin auto merkkeihin mihin oon tarvinnu.samal tavlhan niil o tiedot et jos ne tekee viri nokan ni onhan niil arvotki niihin virinokkiin.r-koneituksesta esim teetätin nokan makso 120e täyttö ja hionta.samal sain myös nokan ajotus tiedot.rally racesta myös löytyy kirjasta joka nokan kohalta ajotus tiedot.r-koneistuksessa kysyttiin vaan et minkälaisen nokan haluun: katunokan,virinokan vai kisanokan?samal ku hain nokan niin sain nokan tiedot ja säätöarvot.en sit tiiä et jos sinne menee vaa kyselee hölmönä ja muuten vaan ni antaako ne niit tietoja muuten vaa mut ei mul oo koskaa ollu mitää ongelmia tietojen saamisen suhteen.
eli lyhyesti:
-yks iso prikka mihin sisään mahtuu poraa kolme pultinreikää millä cihhis nokka on kiinni.
-poraat samaa kohtaa reijät mis ne kiinnitys pultit on vakio nokas
-poraat vakio nokan pultin reijät 1mm tai 2mm isommaks
-sitten kun laitat nokan kiinni niin huomaat et pulttien reijät ovat isommat eli nokka liikkuu molempiin suuntii se mm tai kahen minkä porasit.
-sit laitat ajotuksen kohalleen ja laitat sen prikan mis o saman kokoset reijät ja samat kohat ku vakio nokas ni sil puristat sen nokan lukkoon.
itse olen käyttänyt 4mm paksua prikkaa.
-yks iso prikka mihin sisään mahtuu poraa kolme pultinreikää millä cihhis nokka on kiinni.
-poraat samaa kohtaa reijät mis ne kiinnitys pultit on vakio nokas
-poraat vakio nokan pultin reijät 1mm tai 2mm isommaks
-sitten kun laitat nokan kiinni niin huomaat et pulttien reijät ovat isommat eli nokka liikkuu molempiin suuntii se mm tai kahen minkä porasit.
-sit laitat ajotuksen kohalleen ja laitat sen prikan mis o saman kokoset reijät ja samat kohat ku vakio nokas ni sil puristat sen nokan lukkoon.
itse olen käyttänyt 4mm paksua prikkaa.
^Olen ehkä tyhmä, mutten saanut vieläkään vastausta kysymykseeni, eli miten tämä nokan "prikkasäätö" toteutetaan XE/LET-moottorissa? Pitääkö siihenkin porata kolme reikää Ja isontaa sitä yhtä ainoaa mikä siinä jo on
Topicin aloittajan kysymyskin koski em. moottoreita eikä mitään CIHhejä.
Laitan vielä pari kuvaa avuksi:
Topicin aloittajan kysymyskin koski em. moottoreita eikä mitään CIHhejä.
Laitan vielä pari kuvaa avuksi:
OT:na mulla on säädettävät nokkapyörät ja XE nokat aika paljon muutetussa LET:ssä ja niistä ei ollut kyllä mitään hyötyä. Tunnin verran niitä penkissä koitettiin pyöritellä, teho ei noussut yhtään vääntö taas kasvoin parhaassa kohtaa 9nm jolloin myös pakopaineet alkoi kohoamaan. Laitettiin sitten takas orkkis asetuksiin.
Siitä en tiedä sitten mitä muuten vakio LETissä vaikuttaa noitten säätö
Siitä en tiedä sitten mitä muuten vakio LETissä vaikuttaa noitten säätö
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Siinä ainakin jotain mittaustuloksia, autossa EDS Phase 2 lastu, hybridiahdin pikkuahdoilla.
Kuvat lainattu viime vuoden jostain total vauxhall julkaisusta.
Lisää lainattua tekstiä.
"Then finally the cam timing was changed to be a tooth retarded and a final 3 runs were done, results initially looked like they were going to mimic the standard timing, following fairly closely at the lower end of the rev range, but in the midrange a “hole” appeared, where the torque curve suddenly dipped. The reason for this was that the ECU had retarded the timing as a result of detonation, Jamie was listening in on the det cans and had observed the sound of a crack of det for a split second which then disappeared (as a result of the ECU pulling the timing out) we tried again and the results were the same, with Jamie signalling det literally a split second before the ECU pulled the timing, his finely tuned ears from years of experience mapping cars and the knock sensor on the engine were both telling the same story, and as a result we were forced to abort the test at this stage."
Koitin laittaa nuo kuvat näkymää suoraan, mutta en mä osaa..
Jos modet haluaa värkätä niin siitä vaan..
Mulla käännettiin aikoinaan XE-koneessa imunokkaa aikaisemmalle uudelleen ohjelmoinnin yhteydessä. Asteissa en osaa sanoa paljonko, mutta nokkapyörän koloa viilattiin 0,5mm leveämmäksi ja lukittiin saman paksuisella rakotulkin pätkällä paikoilleen. Saattaisi olla aika lähellä tuota puolikasta hammasta pyörän ulkokehällä Tämän jälkeen ajettiin penkissä uusi ohjelma boksiin. Karalan Mika koko operaation suoritti, joten en usko että se ihan huvin vuoksi alkoi nokkapyörää viilailemaan. Vakio XE:n käppyröihin verrattuna vääntökäyrä piirtyi huomattavasti tasaisemmaksi ja alkoi noin 1000rpm alempaa. Maksimi vääntöä ja tehoakin löytyi hitusen enemmän.
Säätöön tarvittiin siis viilaa ja rakotulkkia. Paksua prikkaa ja poraa ei käytetty.
Säätöön tarvittiin siis viilaa ja rakotulkkia. Paksua prikkaa ja poraa ei käytetty.