XE:n Imunokka C20LET:iin. Ajotus

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Jabajee
'Senator'
'Senator'
Viestit: 525
Liittynyt: 17 Touko 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jabajee »

ToniJ kirjoitti:cihhi oli esimerkki.eli poraus ja viilaus o sama asia eli saa säätöä siihen nokka tappiin.xe:ssähän on itessään se levy pultin ja nokan välissä
Cih oli esimerkki? Vielä edellisellä sivulla kirjoitit näin:
ToniJ kirjoitti:esim cihhiin laitetaan prikka mis o samat kolme reikää ja pitemmät pultit.porataan nokan pultin reijät mm tai 2 isommaksi.tottakai riippuen nokasta.sit heittokellol mitataan ykkösen venasta ja ku ois nokka kohal ni SE PRIKKA kiritetää ja se lukitsee nokan kohalleen!eikä se tule se nokka siin liikahtamaan jos sitä luulet!eli sama juttu letis tai xe:ssä tai ohc:ssä tapin kohan rorvaa ohuemmaks ja siihen upottaa sen prikan.jos teijän essol muit juttui kerrotaan samal ku oot ostamas siihen sun karvanoppa peliis wunderia niin usko niit!vituttaa noi pellet ku luulee kaiken tietävän mut ei sit lopuks tiiäkkää mitää!!
Eli mihin se prikka upotetaan? :roll:
Tuon itse kirjoittamasi lainauksen loppu kyllä taitaa kertoakin vastauksen :lol:
ToniJ kirjoitti:vituttaa noi pellet ku luulee kaiken tietävän mut ei sit lopuks tiiäkkää mitää!!
Kuva
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mulle ei edelleenkään avautunu sen prikan tarkoitus...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
ToniJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 364
Liittynyt: 16 Tammi 2006, 07:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja ToniJ »

no nii

eli kun xe:ssä on nokka yhellä pultilla ja 42mm halkasijaltaan olevalla prikalla kiinni.
nokassa oleva lukitus tappi on 4mm pitkä.
eli tappi tulee samalle tasolle ku nokka pyörä on kiinni.katso kuvia.
että saat sen tapin tulemaan yli sen nokka pyörän pinnan niin joutuu sorvaa nokkapyörän kiinnitys pinnasta siivun pois.
nytten kun tappi tulee puörän pinnasta muutaman millin pitemmälle niin porataan vaik siihen vakio prikkaan reikä mikä on rikan keskireijän keskeltä 12mm porattavan reijän keskelle.reikä tulee olla 6mm,eli tapin paksunen.
nytten porataan nokkapyörän tapin reikä vaikka 2-4mm isommaksi "riippuen paljonko haluaa sitä säätöä.
muista et jos poraat reijän 2mm isommaks niin ennakon säätöö tulee vaan 1mm ehteen suuntaa mutta sekin on silt lopulta aika paljon kun sehän kertaantuu aika paljon ulkokehään.

[/img]
ToniJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 364
Liittynyt: 16 Tammi 2006, 07:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja ToniJ »

nokassa oleva kierteen syvyys on 41,5mm ja pulttinkierre prikalla on 35mm eli tämän pystyy tekee käyttäen vakio pulttia ja prikkaa.
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Ideanahan tuo on ihan toimiva mutta ei kovin luotettava. Ei se rikka silti estä välttämättä sitä itse nokkapyörää liikkumasta säätöalueen laidasta laitaan. Noin tehtynä se rikka kyllä pysyy nokan kanssa samassa asennossa mutta pelkkä keskipultin puristusvoima rikalle ei välttämättä riitä pitämään myös hihnapyörää paikallaan nokan suhteen.
Todennäköisesti väärässä.
ToniJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 364
Liittynyt: 16 Tammi 2006, 07:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja ToniJ »

kyl se o pysyny kohallaa kohtuu jyrkissäki nokissa.kyl siin on kuitenki aika paljon suurempi pita-ala pitämään nokkapyörää kohallaa ku esim 6kpl 6mm pulttii ja ja rikkaa..mut tää systeemi on vaan idea minkä itse oon huomanu toimivan ja pirun paljon halvempi ku kaupan säädettävät pyörät :D
Jabajee
'Senator'
'Senator'
Viestit: 525
Liittynyt: 17 Touko 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jabajee »

Miksei sitä voi tehdä niinkuin aiemmin selitin?
Veikkaan että on pikkusen varmempi kuin tuo prikka viritys :roll:

No miksi tehdä vaikeasti, kun voi tehdä vieläkin vaikeammin...
Kuva
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Mä en kyllä ymmärrä miksi tehdä yleensäkään mitään virityksiä kun jotkut säädettävät nokkapyörät ovat aika pieni sijoitus jos moottoria muutenkin rakennetaan, toki itsetehdyt kunnolliset pyörät nyt ovat ihan eriasia kuin nuo prikkatouhut. Tai sitten ostetaan ne säädettävät pyörät ja kysellään foorumilla mikä on hyvä asento niille. Ei se penkkisäätökään kuitenkaan niin kallista ole ja ovat sen jälkeen ainakin kohdillaan.

Mutta kukin tyylillään.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
AksuPaksu
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1805
Liittynyt: 13 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja AksuPaksu »

Omassa autossa oli ostettaessa nokat ajoitettu juurikin tuolla nokkapyörän tapinreijän suurennoksella. Ajoitus oli tehty Vuoksen moottorikoneistamossa, ja ko. pulju on tehnyt noita xe moottoreita kilpakäyttöönkin. Tiedä sitten totuutta, mutta ainakin siellä kerrottiin että tuo on täysin toimiva ratkaisu ja eivät ole ikinä laittaneet "oikeita" säädettäviä nokkapyöriä. Tietysti noiden säätö on inohottavampi kuin tommisbillettien...

Ja siitä paikallaan pysymisestä niin miulla hyppäs jakopää ja silti nokkapyörät pysy säädössään vaikka venttiilit otti mäntiin, ja täten varmasti "vastusti" nokkia.
-(z)- Tech1 diagnosoinnit onnistuvat tarpeeseen -(z)-
Pihassa: e-Golf ja f11 530d Tallissa: Vectra 2000 16v 1991
Entisiä: vectra b v6, Astra gsi 16v, Calibra 16v, Calibra tbo 16v, Calibra 8v, Astra c18xe, vectra c20xe ja useampi muukin -(z)-
sedan c18xe
'Senator'
'Senator'
Viestit: 669
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 14:16

Viesti Kirjoittaja sedan c18xe »

Virityksiä........hmmmmmmmmmmmm....

Tuolleenhan eräässä "viripajassakin" letistä ajotukset on säädetty, eli viilaamalla sitä uraa leveemmäks ja laittamalla jotai täytettä sinne väljälle puolelle!!

Helppo ja halpa ja toimiva!

Mut jos välttämättä haluaa laittaa jotai hipo palikoita ja maksaa niistä 100€ kipale ni se on sit ihan jokaisen oma valinta...
Thuuning
'Senator'
'Senator'
Viestit: 491
Liittynyt: 07 Kesä 2005, 04:27
Paikkakunta: Oulu

Re: XE:n Imunokka C20LET:iin. Ajotus

Viesti Kirjoittaja Thuuning »

Eikä sinne väljälle puolelle ees tarvi laittaa mitään ku viilaa sitä reikää isommaksi, pysyy siltikin se säätö ja ei ees hampaat irvessä tarvi sitä nokkapyörää kiristää..

Just tänää kaverin c20xe astraa laitettii imunokkaa sellanen puoli hammasta (hieman alle) aikasemmalle, paremmin se tuntu vetävän ja ei tarvinu ostaa 100e säädettävää pyörää. :D
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: XE:n Imunokka C20LET:iin. Ajotus

Viesti Kirjoittaja madi »

ite tänään säädin tuosta käyttiksestä imunokkaa sen verran aikasemmalle mitä joskus kauan kauan sitten jo tehnyt niin tuli ihan erinlaiset käyntin äänet ja käy aika epätasaisesti
huomenna kurkistus että olikohan siellä paikallaan vakio nokat alkoi herätä epäilys :roll:
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
tommi_nylund
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Marras 2005, 13:24
Paikkakunta: Tampere

Re: XE:n Imunokka C20LET:iin. Ajotus

Viesti Kirjoittaja tommi_nylund »

Onkos tähän aiheeseen tullut uusia kokemuksia parissa vuodessa? Semmonen otti tuossa silmään, että tossa lehtijutussahan oli nokan ajoitusta myöhästetty (retarded) puoli hammasta (jostain olin lukevinani sen tarkoittavan about 7 astetta?) ja vaikutukset varsinkin keskialueella oli mun silmään varsin positiivisia tuon artikkelin perusteella...mutta kuitenkin porukka on noissa tän ketjun viimeisissä viesteissä aikaistanut sitä ajoitusta? Jäikö multa joku huomaamatta nyt....? vectraTBO:n ilmeisen tehokkaassa LET:issä ei orkkisajoituksesta poikkeaminen sitten tuonut mitään etua, vai kuinka? Olisiko se ajoituksen kanssa pelaaminen sitten pakollista vain vakioturbon takia?

Mites sitten sellainen hypoteettinen kysymys jos oletetaan, että ahdin olisi HX35 super #8 pesällä niin ilmeisesti silloin olisi pakonokan vaihtamisestakin hyötyä? Mites sellainen kannattaa sitten ajoittaa?
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Vastaa Viestiin