Sivu 47/58

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 01 Syys 2018, 17:44
Kirjoittaja petrisa
Samapa se mitkä Densot oli, niin ... :banghead:

Ei vaan jokin muukin vastaava tulppa kuin NGK ole yhtä käypänen. Kysehän ei ole siitä pelkästään että tehdään sytytyskipinä ja tulppa sen hoitaa ja kestää. Tämä tulppa seikka kulminoituu juuri tuohon ionisaatiomittaukseen. Siinä puola toimii generaattorina ja tekee mittausjänniteen.

Puolassa on oma sisäinen vaastus koostuen käämin induktanssista ja langan resistanssista. Tämän kanssa sitten sarjaan tulee tulppa, jossa on myös sisällä vastus. Siitähän kertoo tuo tulpan merkinnässä oleva R-kirjain. Tulpan kärkiväliin syntyy ionisaatiovirta sylinterissä puristus ja palotapahtuman ajaksi. Virtamittauksen suorittaa IDM (CDM) yksikkö ja välittää tiedon T8 ECU:lle. Tuolla mittauksella selvitetään mm. nakutus, kun T8:ssa ei ole erillistä nakutustunnistinta

Mikäli tulpan ja puolan sähköiset ominaisuudet eivät tismalleen vastaa alkuperäisiä arvoja tulee ionisaatiomittausvirtaan tietenkin eroa. Siksipä jopa resistiivisen tulpan sisäinen resistanssi eli vastus on oltava juuri oikean suuruinen, jotta ionisaatovirta on täsmälleen oikein. Saattaa "väärällä" tulpalla tulla kesken kaiken nakutustunnistusta aivan aiheetta tai välillä päästää epäonnistuneen säädön vuoksi oikeasti nakuttamaan ja sitten tulee niitä nykimisiä sun muita ongelmia.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 22 Loka 2018, 23:09
Kirjoittaja Nile_
Hmm. Mikähän tossa omaasa on ku hereny ahtamasta kunnolla.. 0,7baria näkyy vaan antavan, ennen ollu siinä 1,2-1,3baria.. myös nykimistä ajoittain havaittavissa kiihytyksissä.

Tulpat on oikeat NGK.t, carlsonin biopowersofta, 14t ahdin. Bensalle nyt siis jo siirrytty kelien viilentyessä..

235tkm nyt taulussa, puolia ei oo vaihettu, suuttimet orggis biopower.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 22 Loka 2018, 23:11
Kirjoittaja Nile_
Ja mitään vikakoodeja ei ollu ku äsken katoin..

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 23 Loka 2018, 10:39
Kirjoittaja petrisa
Kun testeri on käytössä, niin katsoppa sieltä, että mitä on toteutunut ilmamassa ja vastaavasti pyydetty ilmamassa.
Älä "tuijota" ahtopaineita. Täyskiihdytyksessä viritettynä ilmamassan pitää olla selvästi yli 1000mg/C (1100...1200).

Jos toteutunut ilmamassa on liki sama kuin pyydetty, niin ahdin puoli toimii, mutta ilma vuotaa jostain ennen imusarjaa ulos.
Mikäli taas toteutunut ilmamassa on alhainen niin ahdin ei ahda jostain syystä. Syy voi olla vika hukkaportin magneettiventtiilissä tai turbon bypass kalvossa repeämä.

Nämä nyt esimerkiksi.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 28 Loka 2018, 02:00
Kirjoittaja hercules
Löytyyks täältä ketään kuka vähän isompaa viritystä suorittanut?
Kovan painostuksen alla olis vähän lisää tehoa hakusessa kun alkaa tottumaan jo noihin nykyisiin :D
Suunnitelmissa olis ahdin, ic, downpipe ja ehkä suuttimet vaihtaa.
Tehotavoitteet jossain +300hp
Mimmossia ahtimia ja ic:tä ootte alkuperäisen tilalle laittanu?

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 28 Loka 2018, 18:17
Kirjoittaja Paska Omena
En nyt sanoisi kovin isoksi viritykseksi, mutta TD04-L16T ja DO88 mallikohtanen cooleri.
Lisäksi 3" DP, 3" maffiputki, 3 bar mappianturit ja olikohan 530cc suuttimet.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 00:24
Kirjoittaja peksinen
Hei kertokaas tyhmälle, tarttis saada Vectra kulkemaan viinalla ja vähän ehkä tehoakin lisää. Aeron suuttimet pitäisi ilmeisesti olla (vihreät). Ne vaan maksavat tolkuttomasti ja finjectorista löytyy suuttimia jos jonkin näköstä halvemmalla. Onko siis suihkun muodolla yms väliä?. Tätä silmällä pitäen olisi kiva tietää suuttimien pituus, 61mm O-renkaiden väli?

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 02:08
Kirjoittaja hercules
peksinen kirjoitti: 02 Maalis 2019, 00:24 Hei kertokaas tyhmälle, tarttis saada Vectra kulkemaan viinalla ja vähän ehkä tehoakin lisää. Aeron suuttimet pitäisi ilmeisesti olla (vihreät). Ne vaan maksavat tolkuttomasti ja finjectorista löytyy suuttimia jos jonkin näköstä halvemmalla. Onko siis suihkun muodolla yms väliä?. Tätä silmällä pitäen olisi kiva tietää suuttimien pituus, 61mm O-renkaiden väli?
Tämmöistö tietoa itselle tuli:
Suuttimiksi vähintään 530cc ev14, jos haluaa marginaalia niin esim. 957cc ev14 modaamattomat.
Kyse reilusta 300hp viinalla.
By the way itellä pitäisi jäädä nuo aeron suuttimet ylimääräiseksi kevään tienoilla.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 03 Maalis 2019, 11:18
Kirjoittaja petrisa
Suuttimia kannattaa katsella Maptunilta tai Neobrossilta. Saa käytettyjä, testattuja, kohtuu hintaan.

Myös softaajilla saattaa olla suuttimia varastossa.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 03 Maalis 2019, 20:36
Kirjoittaja peksinen
Mikäs tossa on kun pitäs olla modaamattomat? Mitä käytännön eroa on onko modattu vai koskematon? Finjectorista sais edukkaasti esim. 600cc modattuja?.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 04 Maalis 2019, 12:43
Kirjoittaja petrisa
Ei kai tuosta nyt kannata tehdä turhan vaikeaa :o .
Miksi nämä: https://www.maptunparts.com/fuel-system ... i-07-.html ei muka kelpaa :-?

Noilla pärjää aina bensa/etanoli 330/360hv asti eivätkä maksa paljoa ja löytyy heti varastosta. Lisäksi softaajilla löytyy näille valmiit softat, niin bensa kuin etanolikäyttöönkin.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 04 Maalis 2019, 15:52
Kirjoittaja peksinen
Niin ei kai se ole pakko tehdä, tuntuu vaan niin salamyhkäiseltä touhulta tää suuttimien hommaaminen.. Noita katselinki ja olis ihan riittävät.. Mutta kun ihmisen pitää miksi joku asia menee noin ja miksi ei näin. Vielä kun saisi jonkun päivittämään ECUn niin olisin jo voitolla.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 04 Maalis 2019, 19:49
Kirjoittaja petrisa
peksinen kirjoitti: 04 Maalis 2019, 15:52 Vielä kun saisi jonkun päivittämään ECUn niin olisin jo voitolla.
Suosittelen ottamaan yhteyttä saabfoorumin kautta softaajiin, joita löytyy eri puolilta Suomea. Ainakin JC Performance (John Carlson) softat ovat tunnetusti hyviksi havaittuja.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 10 Maalis 2019, 01:07
Kirjoittaja Jartsa
petrisa kirjoitti: 04 Maalis 2019, 12:43 Ei kai tuosta nyt kannata tehdä turhan vaikeaa :o .
Miksi nämä: https://www.maptunparts.com/fuel-system ... i-07-.html ei muka kelpaa :-?

Noilla pärjää aina bensa/etanoli 330/360hv asti eivätkä maksa paljoa ja löytyy heti varastosta. Lisäksi softaajilla löytyy näille valmiit softat, niin bensa kuin etanolikäyttöönkin.
varmasti pärjää myös decoilla noihin tehoihin mutta bosch ev14 paljon parempi viuhka/sumu ja ei kylmäkäynnistys ongelmia pisartamisen takia.

eli niin sanotusti decoista on aika ajanut ohi kun parempia on saatavilla.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 10 Maalis 2019, 10:39
Kirjoittaja petrisa
Jartsa kirjoitti: 10 Maalis 2019, 01:07
varmasti pärjää myös decoilla noihin tehoihin mutta bosch ev14 paljon parempi viuhka/sumu ja ei kylmäkäynnistys ongelmia pisartamisen takia.

eli niin sanotusti decoista on aika ajanut ohi kun parempia on saatavilla.
Totta on.

Lainaan saabfoorumilta @Tobbanan viestiä.
"Softa saadaan kustomoitua suuttimille käypäiseksi ja suosittelen hommaamaan suuttimiksi boschin ev14 finjectorilta. Hinta jää suunnilleen samoihin johtosarjoineen ja saat samalla paremmat suuttimet. :)"

Kyseiseltä kaverilta saa sitten myös JC Performancen softaakin, jos vain Iisalmi ei ole paikkakuntana esteenä.