Z20NET viritys

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kakee kirjoitti:
Nile_ kirjoitti:Lueskeltuani nyt tämän koko topikin läpi :o niin omat ajatukset ois tälläiset:

Autona siis c-vecu vm.-06(my-07) ja siis yllätys,yllätys :D Z20NET-moottorilla, johon mitsu TD04-14T ahdin, käy vissiin suoraan ku tässähän on jo ...-11T ahdin tehtaalta., Aeron vihreet suuttimet, Uudet tulpat(BKR7ESC-11), ja Clarksonin ohjelma ihan bensasoftana.

Mitähän tuosta ois odotettavissa noilla muutoksilla? :roll: Toinen mikä mietityttää, niin onko ihan ehdoton pakko tuota putkistoa/DP:tä päivittää samalla, vai voiko jättää vakioputkella nyt alkuun? Nouseeko pakopaineet/lämmöt liian korkeeks ym.. :-? ja vaikuttaako se esim. ohjelman tekoon siis jos/kun putkiston päivitän ni tarviiko sit taas säätää ym...

Vaikuttaakos tuo Jartsan mainitsema 3barin bensanp.säädin verrattuna vakioon..
Mulla juurikin tuo setti omassa -06 vecussa ja hyvin on toiminut :thumbsup: Tosiaan suoraan käy tuo ahdin vanhan tilalle.
Vakio DP ja putkisto toiminut tähän asti ongelmitta, mutta kyllähän ne varmasti lisää hönkää tuohon toisivat, ainakin DP olisi hyvä vaihtaa isompaan.

Dynossa en ole vielä kerennyt käyttää kyseisillä kamppeilla, mutta tasan 200hp oli pelkällä softalla ennen isompaa ahdinta ja suuttimia. Nyt kyllä reilusti enemmän 8)

Kyllä tuolla pitäisi enemmänkin kuin 200 hv irrota, etanolilla ainakin.
Itselläni on sama kone, mutta alkuperäisellä pikku-Garretilla (Saab ng9-3 vm-03) ja varustettuna Aero Saabin suuttimilla. J. Carlsonin softalla höystettynä. Softaaja kertoi penkittäneensä vastaavan "paketin" ja saaneen ulos etanolilla 235 hv ja 360 Nm. Näin muistelisin. Ahdin on tässä se mikä rajoittaa.
Joten, eiköhän tuolla pikku-Mitsullakin päästä samoihin arvoihin.

Sen verran mitä olen asiasta ymmärtänyt niin vakio DP:n vaihtaminen 3" kamppeeseen vaikuttaa myös softaan. Jotenkin on vielä sellainen muistikuva, että isompi DP hävittää jonkin verran alakierros vääntöä. Kierrosten nuostessa sitten potkua onkin enemmän. Tätä kai tällä haetaankin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
gtsT
OCF Member 2019
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Syys 2009, 21:30
Paikkakunta: järvenpää

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja gtsT »

No mitkäs suuttimet nuo sit on ku Maptun.kin tarjoo noita Stage 3 yhteydessä vaihettavaks. Siis noita harmaita. Et mikä ero niissä on tuotossa esim. noihin aeron vihreisiin..?[/quote]

harmaat on saab 9-3 B207E/L vm.07- ja ilmeisesti vectra c2 vakiosuuttimet. niiden koko taisi olla noin 350cc.
jos vectrassa on harmaat suuttimet ja mitsun -11t niin se on käytännössä sama tekniikka kuin saab 9-3 1.8t/2.0t vm.07-

vihreät on saab 9-3 B207R vm.03- vakiosuuttimet ja ilmeisesti aavistuksen isommat mutta ei merkittävästi.

bensalla harmaat suuttimet riittää varrmaankin hyvin lähelle 14t:n maksimia, mutta viinalla johonkin 230hv paikkeille.

kannattaa lukea enemmän aiheesta saab foorumilta jos kiinnostaa varsinkin se re85 käyttö.
Avatar
harri_89
OCF Member 2019
Viestit: 142
Liittynyt: 05 Marras 2005, 19:30
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja harri_89 »

Paska Omena kirjoitti:http://www.aph-performance-engineering. ... rch_terms= Tämmönen mulle tuli tällä viikolla. Jännä nähdä kuinka sopii paikalleen.

Ja on siis tosiaan *made to order*. Reilu kuukausi meni että tuli, olin jo kerinnyt unohtaakin koko jutun ja ihmettelin että mikä kuuden kilon paketti mulle on briteistä tulossa kun vanteita odottelin...

Mulla on tuo dp myös. Muuten sopii hyvin, mutta vakioputkistoa käyttäessä tarvii noin 50cm pätkän putkea ja sopivan kokoisen adapterin. Oliskohan ollut 2.5'' -> 2.25''. Turbon päähän kiristäessä kannattaa kahtoo että kiristyy tasaisesti, jää muuten vuotamaan herkästi.
Vectra C GTS Z20NET -06 'JC'
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

gtsT kirjoitti:No mitkäs suuttimet nuo sit on ku Maptun.kin tarjoo noita Stage 3 yhteydessä vaihettavaks. Siis noita harmaita. Et mikä ero niissä on tuotossa esim. noihin aeron vihreisiin..?
Vihreät suuttimet on 444cc/min@3bar ja 465cc/min@3,8bar.
Käsittääkseni nämä suuttimet kai riittää viinalla jonnekin 250..260hv tuntumaan, mutta pikkuahdin ei riitä ihan sinne asti vaan tarvitaan "aeron" ahdin.
Tosiaan, kuten jo mainittukin, niin Saab-foorumilta saa parhaiten vastauksia.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Nile_
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Elo 2009, 13:33
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja Nile_ »

Jartsa kirjoitti:tuossa tutkiskelin eroja saabin kanssa niin ihmetyttää tuo että saabin 1.8t,2.0t.2.0T bensanpaine 3bar ja opelissa 2.1-2.5bar,taidan hommata kokeilu mielessä tollasen saabin säätimen.
Mites tämä, oliko muutosta ja mihinkä suuntaan vai löytyyköhän tämäkin jo näistä uudemmista tehtaalta...?
Ja millanen vaihtaa ja mitä maksaa..

Eli nuo suuttimet, harmaat densot 350cc@3bar ja Aeron vihreet 444cc@3bar.. :roll: eiks nuissa sen verta eroa oo et sama vaihtaa jos löytyy molemmmat...?
Vectra C2 Wagon 2.0 turbo "OPC" -07
Omega B2 Caravan 3.0 V6 sport -00
Omega B2 caravan M57 aut. -02
MB Sprinter w906 315 CDi -09
Ezki80
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 157
Liittynyt: 14 Touko 2010, 08:41
Paikkakunta: Vaasa

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja Ezki80 »

Jos haluat isommat suuttimet niin laita 630cc saman tien. Uudet maksaa about 250€ sarja.
https://www.maptunparts.com/fuel-system ... i-07-.html

Ja sopiiko aeron vihreät edes sun suuttimien johtosarjaankaan? Vihreät ovat 03-06 ja esim. itselle kun laitoin 07- suuttimet niin piti johtosarja vaihtaa.
Vectra 2.0T -07 BioPower
Nile_
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Elo 2009, 13:33
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja Nile_ »

Jaa siinä on semmonenki vielä.. :-? Noo siinäpä tuon näkee kuhan saapuvat.. :roll:

Mut miten tuo b.p.säädin?
Vectra C2 Wagon 2.0 turbo "OPC" -07
Omega B2 Caravan 3.0 V6 sport -00
Omega B2 caravan M57 aut. -02
MB Sprinter w906 315 CDi -09
Nile_
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Elo 2009, 13:33
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja Nile_ »

b.p.säädin näkyy vissiin näissä uudemmissa olevan tuo 3barin. ainakin omassa lukee, siinä suutintukin päässä olevassa venttiilissä(b.p.säätimessä?) 300kPa...
Vectra C2 Wagon 2.0 turbo "OPC" -07
Omega B2 Caravan 3.0 V6 sport -00
Omega B2 caravan M57 aut. -02
MB Sprinter w906 315 CDi -09
K-PaX
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 29 Kesä 2010, 22:41

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja K-PaX »

Mun mielestä opelissa on samat paineet kun saabissa...

omassani kun oli kiinni tuo 16t kaikkineen herkkuineen niin kyllä samat tehot oli mitä saabistakin saa...

bensapaineen kanssa paljon parane säätää , itselleni toimii tuo gtx3076 ahdinkin ihan moitteetta vaikka paine on sama:)

tarpeeksi isot suuttimet ja pumppu niin kyllä se riittää melko pitkälle...
Miro.Simounen
OCF Member 2017
Viestit: 3231
Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

Minkäs verran muilla on ilmamassaa koneessa, itellä ottaa max 1224mg.
Opcomilla ei voi tätä logaa, koska ei ota samaan logiin kierroksia ja ilmamassaa. Torguella onnistuu tämä homma.

tarvitaan siis seuraavat tiedot
Ilmamassa g/s
Kierrosluku rpm
kerron 1000 tulee g->mg muunnos
jakaja 60 min->sek
jakaja 2 -> kaksi imutahtia/kierros.(?)


edit: tuo netistä löytämäni alla oleva kaava on kyllä mielestäni päin persettä. oikee pitäs olla ((g/s*1000)/(rpm/60))/2 (ylimääräset sulut vain havainnollistamassa kaavaa.


vcds measurement = g/s
Milligrams = 1000 x g
Seconds to Stroke = (RPM/60) * 2 (2 strokes per RPM)
Excel formula = (1000 x g) / (( RPM /60)*2)
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Miro.Simounen kirjoitti:Minkäs verran muilla on ilmamassaa koneessa, itellä ottaa max 1224mg.
Opcomilla ei voi tätä logaa, koska ei ota samaan logiin kierroksia ja ilmamassaa. Torguella onnistuu tämä homma.

vcds measurement = g/s
Milligrams = 1000 x g
Seconds to Stroke = (RPM/60) * 2 (2 strokes per RPM)
Excel formula = (1000 x g) / (( RPM /60)*2)
Tuo on oikein hyvä ilmamassamäärä :) . Eipä juuri enemmän enää saa ilman "korkeampia viritysasteita".

Usein olen näitä ilmamassoja tutkinut Launch x431 testerillä monestakin Saab B207E/L (= Z20NET) koneista, mm. omasta, ja tyypillisesti ovat Stage 1 -virityksissä vähän yli 1100 mg/C. Saabin viritetyissä Aeroissa B207R-koneella on siten enemmän ilmamassaa. Siten tuo yli 1200 mg/C vaikuttaa mielestäni siltä kuin ei olisi enää edes vakioahdinta, vaan vaihdettu isompaan.

edit. Aaaa.. :hammer: huomasin vasta että allekirjoituksessahan onkin "Stage-3", jota jo epäilin. Siinä tapauksessa se on "normaali" ilmamassa tuolle viritykselle :yes:
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Miro.Simounen
OCF Member 2017
Viestit: 3231
Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

TD04-14 ahdin, EV14 700cc suuttimet, 3" Dp ja rööri ja bio softalla mennään.

sit laitetaan 16 tai 19 ahdin harkintaan.
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Miro.Simounen kirjoitti:
tarvitaan siis seuraavat tiedot
Ilmamassa g/s
Kierrosluku rpm
kerron 1000 tulee g->mg muunnos
jakaja 60 min->sek
jakaja 2 -> kaksi imutahtia/kierros.(?)

Eli juuri noin...

Tosin ilmaisten:
- tarvitaan ilmamassa g/s ja sen hetkinen koneen kierrosluku rpm eli kierrosta minuutissa
- rpm muutetaan kierrosta sekunnissa jakamalla 60:llä -> rpm/60, täten saadaan koneen kierrosmäärä sekunnissa olkoon se rps
- logattu ilmassa (g/s) jaetaan edellä saadulla luvulla -> (g/s)/rps, näin saadaan ilmamassa koneen yhtä kierrosta kohti
- koska 4-cyl koneessa on kaksi työtahtia kierrosta kohti, jaetaan edellä saatu luku 2:lla niin saadaan ilmamassa työtahtia kohtia kohti (g/C)
- lopuksi muuteaan ilmamassa milligrammoiksi niin halutessa kertomalla se 1000:lla

Kaavana: ((g/s)/(rpm/60))/2 x 1000
Esim. Koneen kierrosten ollessa 2000rpm ja tuolloin ilmamassa on ollut 80g/s vastaa se 1200mg/C
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

K-PaX kirjoitti:Mun mielestä opelissa on samat paineet kun saabissa...

omassani kun oli kiinni tuo 16t kaikkineen herkkuineen niin kyllä samat tehot oli mitä saabistakin saa...

bensapaineen kanssa paljon parane säätää , itselleni toimii tuo gtx3076 ahdinkin ihan moitteetta vaikka paine on sama:)

tarpeeksi isot suuttimet ja pumppu niin kyllä se riittää melko pitkälle...
onko sulla vielä tasapaino akselit paikoillaan?
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
K-PaX
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 29 Kesä 2010, 22:41

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja K-PaX »

On kyllä paikallaan:) lähtee kyllä tossa kk päästä pois:)
Vastaa Viestiin