Z20NET viritys

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Lähin taitaa olla Tampereen seudulla.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

temetsy kirjoitti: 26 Huhti 2020, 16:16 Hyvin palvelleen Omegan pikkuvikojen ja rahtiapinalle ominaisen vapaa-ajan puutteen takia joutui nöyrtymään uuden auton hankintaan ja tuli hankittua farkku vekkuli z20net motilla kun löytyi sopiva naapuripitäjästä.
Vähän laiskalta tuo tuntuu tuon entisen MV6:n jälkeen ja tässä kun on google savuten ihmetelty kaikkia vaihtoehtoja millä tuota sais vähän reippaamman oloiseksi niin tuo BSR:n valmis ohjelma on ihmetyttänyt kovin. Toisaalta lukenut että sillä saatu Saabin puolella tuhoa aikaan ja toisaalla taas kehuttu helppoutta ja toimivuutta :D Kiinnostaisi tietää vähän kokemuksia miten tuo on ihmisillä pelittänyt kun täälläkin ilmeisesti useampi tuon stage 1:n hankkinut. Tarkoitus ei ole mitään rakettia tuosta liiteristä saada kuitenkaan, ainakaan vielä :hypocrite: Olenko vain vanhanaikainen kun tulee heti mieleen käärmeöljy ja motor up noista valmiista lastuista/ohjelmista?
Mulla oli aikanaan BSR Stage1 2004 GTS Vectrassa ja hyvin pelitti. 232hv/365nm siitä mitattiin Harisella. Joku 20tkm taisin sillä ajella softan kanssa ennenkuin myin auton. Ja niin on monella muullakin ollut Vectrassa toi BSR Stage1, omani ostin aikanaan Doc Powerin kimppatilauksesta ja tälle foorumillekin tuli mun auton lisäksi ainakin kahteen Vectraan sama softa ja kaikilla se tuntui toimivan. Tämän viestiketjun alussa on kokemuksia tuosta softasta. Jos nyt jotain negatiivista siitä täytyy sanoa niin kaasu muuttui ehkä vähän yliherkäksi.

Tällä foorumillakin yksi kaveri kävi aikanaan polkemassa Z20NET BSR softattua Vectraa maililla muutamaan otteeseen ja hyvin kesti eikä mitään ongelmia. Saabistit on jostain syystä allergisia tuolle softalle mutta Opeleissa on tuntunut toimivan vaikka sama mylly molemmissa.

Nyt on Ruotsissa BSR softat -20% ja 2004 Z20NET Stage1 maksaa 255e ja jos haluaa PPC palikan itselleen niin 146e lisää: https://en.bsr.se/tuning-kits/t/782/ope ... 5-z-20-net

Kahteen autoon olen suoraan Ruotsista tilannut softat kun Suomen päässä eivät halunneet samoja alennuksia antaa mitä Ruotsissa.

Toki joltain Saab virittäjältä saa varmaan edullisemmin sen stage1 softan. Yhteen Z20NET Vectraan mulle laittoi Saab harrastaja softan ja pelas ihan ok silläkin, hinta oli halpa 70e :D

Mutta itse tykkään tuosta BSR softasta kun ottaa sen PPC palikan mukaan niin auton voi palauttaa vakioksi tarpeen mukaan(esim vianhaku tilanteessa) ja koska vaan voi laittaa takas sen stage1 softan.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Johtuisiko tuo Saabistien BSR softien hylkiminen sen vuoksi, kun niissä on suurempi otanta virisoftista tässä konetyypissä huomattavasti enemmän ja sitä kautta osunut huonoja tapauksia. Jotain mystisiä vikoja näissä BSR softissa kyllä on.

Kerron yhden tapauksen.
Tutkin useita kertoja erästä B207 koneella olevaa Saabia. Ongelmana oli yliahtaminen, jonka seurauksena lopulta fuelcut-tila puuttui peliin. Autossa oli ollut jo pari vuotta BSR softa ja oli toiminut. Vika alkoi yllättäen.

Kun Trionic 8 on ilmamassa säätöinen, niin kiihdyttäessä ilmamassaa säädetään niin turbon hukkaporttia kuin kaasuläppääkin säätämällä. Näin saadaan haluttu IMM arvo. Tämä tarkoittaa siis sitä, että edes täyskiihdytyksessä kaasuläppä ei ole täysin auki vaan n. 90%, jonka ympäristössä sitä säädellään.

Tämä kyseinen auto kun ei BSR softalla halunnut rajoittaa turbon toimintaa (ohjata hukkaporttia) ollenkaan niin ilmamassaa sääti vain läppäkotelo. Läppäkotelo rajoitti ilmamassaa sulkemalla läpää peräti 50% asti. Kuului vain kova vinkuminen. Lopulta tilanne johti ahtopaineen rajoitusarvon saavuttamiseen (ahtopaineanturi ahtoputkessa ennen läppäkoteloa), joka oli reilut 1,4 bar. Sitten tuli fuel-cut peliin. Alkoi nopea nykytys.

Mitään fyysistä vikaa ei löytynyt. Magneettiventtiilit (hukkaportin ja by-passin) vaihdettiin sekä hukkaportin painekello. Ei mitään vaikutusta. Aina kun auton palautti BSR kapulalla vakioksi kaikki toimi. Vaikka kapulalla palautti uudelleen BSR softan vika tuli heti päälle. Päätettiin vaihtaa toinen softa. Softaksi päätyi JC ja kaikki ongelmat häipyivät. BSR softa otettiin talteen ja JC tutki sitä. Totesi että tehty päin helvettiä!

Ikinä en ole kuullut esim. Maptunin softien kanssa olevan ongelmaa. Eikä JC:n myöskään. Jotain omituista noissa BSR softissa on. Jotkut toimii ja jotkut ei ja osa vielä toimii aikansa ja sitten ei enää, ihan outoa :roll:
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
5w-30
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Helmi 2018, 22:44

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja 5w-30 »

JC Performance Stage1 toissa syksynä Vectraan otin ; hyvä on kyllä. Ja hintakin edullinen.
Ezki80
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 157
Liittynyt: 14 Touko 2010, 08:41
Paikkakunta: Vaasa

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja Ezki80 »

Itselläkin ollut JC:n kolmea eri softaversiota kahdessa eri autossa ja hyvin pelanneet.
Kaasun vaste minusta säädetty hyvin. MapTunin ohjelmassa kaasu oli aika herkkä kun taas JC:n softassa normiajossa pehmeä. Reagoi nopeasti vasta sitten kun runttaa nopeasti kaasun pohjaan.
Vectra 2.0T -07 BioPower
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ezki80 kirjoitti: 04 Touko 2020, 08:43 Itselläkin ollut JC:n kolmea eri softaversiota kahdessa eri autossa ja hyvin pelanneet.
Kaasun vaste minusta säädetty hyvin. MapTunin ohjelmassa kaasu oli aika herkkä kun taas JC:n softassa normiajossa pehmeä. Reagoi nopeasti vasta sitten kun runttaa nopeasti kaasun pohjaan.
Jaa, jännä juttu.
Minulla oli juuri toisinpäin.

Yksi Maptun (ei biopower) oli ja se oli huomattavasti verkkaisempi reagoimaan kuin JC:n biopower. Kyseessä oli automaatti, joten olisiko tämän vuoksi Maptunilla ja JC:llä erilaiset kartat. Tuohan ei johtunut muusta kuin siitä miten kaasuläppäkotelo reagoi kaasupolkimen liikkeeseen. Maptunilla oli selvästi "hidastettu" versio.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
kikkelele
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 07 Maalis 2017, 02:29

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja kikkelele »

Vaikka mun autoa on yleisesti pidetty ongelmapesäkkeenä on pakko suositella Nappen softaa. 150e maksoin ja ei tarvinnu vaihtaa mitään osia. 180hv/0.7bar viinalla ja 210hv/0.95bar bensalla. Sijaitsee pk seudulla ja omani kävin kehä tien varrella huoltoaseman pihassa laitattamassa.
-(z)- Vectra C StW -04 2.0T BioPower/Stage1
(98: 210hp/0.95bar, e85: 180hp/0.7bar)
-(z)- ex Vectra B -97 1.6 16V
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

kikkelele kirjoitti: 30 Touko 2020, 12:47 Vaikka mun autoa on yleisesti pidetty ongelmapesäkkeenä on pakko suositella Nappen softaa. 150e maksoin ja ei tarvinnu vaihtaa mitään osia. 180hv/0.7bar viinalla ja 210hv/0.95bar bensalla. Sijaitsee pk seudulla ja omani kävin kehä tien varrella huoltoaseman pihassa laitattamassa.
Niinpä.
Vaan onkin jäänyt sitten etanolilla "vajaaksi" , kun suuttimia ei ole vaihdettu (muutoin etanolilla tehoja olisi enmmän, bensan kanssa vastaa normaalia Stage 1:stä). Toimiihan se noinkin, vaikkei tätä viritysastetta monikaan suosittele.

Tilanne tähän ECU:n vaihto homaan on nyt muuttunut. Aiemmin piti vanhempi ECU vaihtaa uuteen, jotta Biopower softa saadaan ohjelmoitua ja sitten samalla pitää uudemmalle ECUlle vaihtaa myös uudempi IDM. Nyt Biopower voidaan ohjelmoida myös vanhempaan ECUun ja silloin ei tietenkään tarvitse vaihtaa IDMää.
Aina, jos on uudempi ECU, pitää olla myös uudempi IDM.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
jusa_^
OCF Member 2021
Viestit: 2001
Liittynyt: 13 Touko 2005, 14:33
Paikkakunta: suolahti

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja jusa_^ »

Ai sitä IDM:ää ei tarvikkaa vaihtaa vaik on vanha ecu. No nyt voiki pistää sen uudemman myyntii
C Vectra 2.0t GTS
Avatar
hercules
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1314
Liittynyt: 12 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Lahti
Jäsennumero: 1298
Viesti:

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja hercules »

petrisa kirjoitti: 30 Touko 2020, 14:02
kikkelele kirjoitti: 30 Touko 2020, 12:47 Vaikka mun autoa on yleisesti pidetty ongelmapesäkkeenä on pakko suositella Nappen softaa. 150e maksoin ja ei tarvinnu vaihtaa mitään osia. 180hv/0.7bar viinalla ja 210hv/0.95bar bensalla. Sijaitsee pk seudulla ja omani kävin kehä tien varrella huoltoaseman pihassa laitattamassa.
Niinpä.
Vaan onkin jäänyt sitten etanolilla "vajaaksi" , kun suuttimia ei ole vaihdettu (muutoin etanolilla tehoja olisi enmmän, bensan kanssa vastaa normaalia Stage 1:stä). Toimiihan se noinkin, vaikkei tätä viritysastetta monikaan suosittele.

Tilanne tähän ECU:n vaihto homaan on nyt muuttunut. Aiemmin piti vanhempi ECU vaihtaa uuteen, jotta Biopower softa saadaan ohjelmoitua ja sitten samalla pitää uudemmalle ECUlle vaihtaa myös uudempi IDM. Nyt Biopower voidaan ohjelmoida myös vanhempaan ECUun ja silloin ei tietenkään tarvitse vaihtaa IDMää.
Aina, jos on uudempi ECU, pitää olla myös uudempi IDM.
En kyllä pelkästään tämän kommentin perusteella laittaisi uudempaa IDM:ää myyntiin.
Mistä tämä tieto mahtaa olla peräisin?
Ainakin viime elokuussa kun omaa vectraa päivitettiin oli tilanne se että vanha ecu ja UUDEMPI IDM meni paikoilleen Carlsonin viina-softan kanssa ja silloin oli ainakin tilanne se että vaatii edelleenkin tuon uudemman IDM:n. Tuskinpa tilanne tästä kerennyt muuttumaan?
Toki kyseessä olikin vähän isompi päivitys kuin tuo 210hp 😀
Vectra C GTS Turbo
Ikuisuuden projektina Vectra -94 (ex-c20ne) nyk. c20xe White Song
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

hercules kirjoitti: 30 Touko 2020, 14:33
petrisa kirjoitti: 30 Touko 2020, 14:02
kikkelele kirjoitti: 30 Touko 2020, 12:47 Vaikka mun autoa on yleisesti pidetty ongelmapesäkkeenä on pakko suositella Nappen softaa. 150e maksoin ja ei tarvinnu vaihtaa mitään osia. 180hv/0.7bar viinalla ja 210hv/0.95bar bensalla. Sijaitsee pk seudulla ja omani kävin kehä tien varrella huoltoaseman pihassa laitattamassa.
Niinpä.
Vaan onkin jäänyt sitten etanolilla "vajaaksi" , kun suuttimia ei ole vaihdettu (muutoin etanolilla tehoja olisi enmmän, bensan kanssa vastaa normaalia Stage 1:stä). Toimiihan se noinkin, vaikkei tätä viritysastetta monikaan suosittele.

Tilanne tähän ECU:n vaihto homaan on nyt muuttunut. Aiemmin piti vanhempi ECU vaihtaa uuteen, jotta Biopower softa saadaan ohjelmoitua ja sitten samalla pitää uudemmalle ECUlle vaihtaa myös uudempi IDM. Nyt Biopower voidaan ohjelmoida myös vanhempaan ECUun ja silloin ei tietenkään tarvitse vaihtaa IDMää.
Aina, jos on uudempi ECU, pitää olla myös uudempi IDM.
En kyllä pelkästään tämän kommentin perusteella laittaisi uudempaa IDM:ää myyntiin.
Mistä tämä tieto mahtaa olla peräisin?
Ainakin viime elokuussa kun omaa vectraa päivitettiin oli tilanne se että vanha ecu ja UUDEMPI IDM meni paikoilleen Carlsonin viina-softan kanssa ja silloin oli ainakin tilanne se että vaatii edelleenkin tuon uudemman IDM:n. Tuskinpa tilanne tästä kerennyt muuttumaan?
Toki kyseessä olikin vähän isompi päivitys kuin tuo 210hp 😀
Joo vahinkoja sattuu... :hammer:
Niin se tietenkin oli, että BIOPOWERIN kanssa pitää aina olla uudempi IDM.
Pahoittelut tästä.
Se pitää paikaansa, että aiemmin piti vaihtaa myös ECU uudempaan biopoweroitaessa, mutta ei enää.

Mikäli autossa ei ole biopoweria vaan vain bensa viritys, ja syystä tai toisesta joutuu vaihtamaan ECUn ja autossa on täten vanha ECU ja vanha IDM, niin uudempaa ECUa vaihtaessa pitää hommata uudempi IDM mukaan.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jotain eroja noissa IDM yksiköissä on, minkä vuoksi vanhempi ei osaa mitata ionisaatiovirtamittausta sytytyspuolalta oikein, kun polottoaineena on etanoli.
Vastaavasti taas IDM lähettää mittaustiedon tuloksen ECU:lle ja siinäkin on sitten jokin sähköinen eroavaisuus vanhemman ja uudemman ECU:n kesken.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Kaivis84
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 83
Liittynyt: 16 Maalis 2006, 15:29
Paikkakunta: Joutseno/Lappeenranta

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja Kaivis84 »

Onko kukaan ostanut rm motorsin tekemää downpipeä?
Ei näyttäisi olevan hirveän kallis... Tosin saab 9-3 tehtyjä...
Ajattelin jos ostaisi turbolta saakka uuden putken, mutta
Mistä tiedän mikä niistä kävisi vectraan. Ainakin 3 erilaista b207/z20net koneeseen...
Avatar
hercules
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1314
Liittynyt: 12 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Lahti
Jäsennumero: 1298
Viesti:

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja hercules »

Kaivis84 kirjoitti: 26 Kesä 2020, 16:18 Onko kukaan ostanut rm motorsin tekemää downpipeä?
Ei näyttäisi olevan hirveän kallis... Tosin saab 9-3 tehtyjä...
Ajattelin jos ostaisi turbolta saakka uuden putken, mutta
Mistä tiedän mikä niistä kävisi vectraan. Ainakin 3 erilaista b207/z20net koneeseen...
Löytyykö linkkejä?
Itellä ainakin 9-3:sesta peräisin oleva mossemiehen tekemä 3"dp ja kävi suoraan paikoilleen.
Saabia on tehty nelikkonakin ja sen dp ei ainakaan suoraan käy etuvetoseen.
Vectra C GTS Turbo
Ikuisuuden projektina Vectra -94 (ex-c20ne) nyk. c20xe White Song
Kaivis84
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 83
Liittynyt: 16 Maalis 2006, 15:29
Paikkakunta: Joutseno/Lappeenranta

Re: Z20NET viritys

Viesti Kirjoittaja Kaivis84 »

Rm motors.com ja olikohan Suomessa vpmotorsport.fi joka myy noita putkia. Noi putket taisi kaikki olla etuvetoiseen. Laitoin kyselyä tuonne rm motorsille mutta ei ainakaan vielä ole kuulunut mitään..
Vastaa Viestiin