Kumpi ahdin 2 litraiseen?

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Kumpi ahdin 2 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Vaihtoehtoina:

Garrettin gt2871r 52trim joko 0.64 AR tai 0.84 AR pakopesällä. Ahdot maksimissaan 1,6bar
Garrettin gt3071r joko 0.64 AR tai 0.84 AR pakopesällä ja tämä joutuisi puskemaan jo 1,8bar ennen kuin alkaisi tapahtumaan

Kuva
Avatar
TURBOGSI
'Senator'
'Senator'
Viestit: 416
Liittynyt: 25 Syys 2004, 03:00

Re: Kumpi ahdin 2 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja TURBOGSI »

Jope kirjoitti:Vaihtoehtoina:

Garrettin gt2871r 52trim joko 0.64 AR tai 0.84 AR pakopesällä. Ahdot maksimissaan 1,6bar
Garrettin gt3071r joko 0.64 AR tai 0.84 AR pakopesällä ja tämä joutuisi puskemaan jo 1,8bar ennen kuin alkaisi tapahtumaan

(Kuva)
8v vai 16v? Mikä kone? Muita muutoksia koneeseen? Käyttötarkoitus? Missä kohdin ahtimen tulis antaa ns. täysrähinä? Kuinka pitkälle konetta on varaa kierrättää yläpäässä?
Bmw 535 Turbo
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Re: Kumpi ahdin 2 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Jope »

16v c20xe. Accraliten männät, Ojennuksen kanget, c20xe nokat, vakio venttiilikoneisto (uudet hydr. painimet), tod.näk. vakiokansi, vakio kampura ja lohko, z20let kannentiiviste, vakio imusarja pitäisi riittää tuohon, hestec tms., iso cooleri ja syyläri. Maks. kierroksiksi ajattelin 8000rpm. Käyttö lähinnä hupilelu ja silloin tällöin kadulla. Jos haetaan 400hv:n tehoja, niin se on kai hyväksyttävä ettei alle 3500rpm:n tapahdu oikein mitään.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Kumpi ahdin 2 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja TJT »

Jope kirjoitti: Jos haetaan 400hv:n tehoja, niin se on kai hyväksyttävä ettei alle 3500rpm:n tapahdu oikein mitään.
Eihän XE:ssä vakionakaan tapahdu mitään alle tuon ;)
Avatar
Ioni
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3878
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: ...

Viesti Kirjoittaja Ioni »

GT3076R pienellä pakopesällä. :D
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ioni kirjoitti:GT3076R pienellä pakopesällä. :D
Herra varjele, ei nyt sentään tuota :lollis:
0,8 bar - 3500 rpm
1 bar - 4000 rpm
1,2 bar - 4500 rpm
2,2 bar - 5000 rpm
ja tuota voisi ahtimen puolesta ajaa 2,2 bar:n ahdoilla aina 8000 kierrokseen asti ilman ongelmia mutta luulis liikkuvan :D
AM
'Senator'
'Senator'
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Ylöjärvi, Finland

Re: Kumpi ahdin 2 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja AM »

Jope kirjoitti:16v c20xe. Accraliten männät, Ojennuksen kanget, c20xe nokat, vakio venttiilikoneisto (uudet hydr. painimet), tod.näk. vakiokansi, vakio kampura ja lohko, z20let kannentiiviste, vakio imusarja pitäisi riittää tuohon, hestec tms., iso cooleri ja syyläri.

Maks. kierroksiksi ajattelin 8000rpm.
Hmm... Vakio yläkerta ja rajoitin 8000rpm... :roll: Mietis uudestaan :wink:
Jope kirjoitti:Käyttö lähinnä hupilelu ja silloin tällöin kadulla. Jos haetaan 400hv:n tehoja, niin se on kai hyväksyttävä ettei alle 3500rpm:n tapahdu oikein mitään.
Itse pyrkisin saamaan parhaat vedot 3500-7000rpm, mutta itse näkisin että ei ihan onnistu tuolla kokoonpanolla. Kumpaan ahtimeen nyt ikinä päädytkin, niin kannattaa koittaa sekä isoa että pientä pakopesää ja valita kumpi itseä miellyttää -saattavat vaikuttaa aika radikaalistikkin koneen luonteeseen.
Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
AM
'Senator'
'Senator'
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Ylöjärvi, Finland

Viesti Kirjoittaja AM »

Jope kirjoitti:
Ioni kirjoitti:GT3076R pienellä pakopesällä. :D
Herra varjele, ei nyt sentään tuota :lollis:
0,8 bar - 3500 rpm
1 bar - 4000 rpm
1,2 bar - 4500 rpm
2,2 bar - 5000 rpm
ja tuota voisi ahtimen puolesta ajaa 2,2 bar:n ahdoilla aina 8000 kierrokseen asti ilman ongelmia mutta luulis liikkuvan :D
Teoria ja käytäntö kun ei aina kohtaa, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen... Kummalla pakopesällä olet nuo laskelmat tehnyt? :roll: Aika fakiiri saa olla jos käppyröiden perusteella pystyt ahtimen toiminnan ennustamaan, suuntaahan noista kartoista toki saa.

Ja suosittelen hankkiin ehkä jonkun muun koneen aihioksi, ellet ole jo c20xe:tä hankkinut ja aloittanut rakentaan -voisi kulut suhteessa paketin toimivuuteen sekä kestävyyteen saada huomattavasti paremmin balanssiin jollain muulla koneella. :wink:

P.S Kerrankin jotain muuta kun kukkopilliä! Thumps up! :wink:
Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
Avatar
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3489
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Melkein tohtisin väittää että ainakin gt2871r.llä jää 400hv ottamatta.
Tollasella gt3071r.llä on 1.8t seatista penkitetty 327hv 1bar 0.64 pakopesällä.
2.0 koneessa tuolla varmaan pääsee 350hv paremmalle puolelle.
Mihkäs puristukset asettuu noilla acraliten männillä?
Avatar
Ioni
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3878
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: ...

Viesti Kirjoittaja Ioni »

Tunari-82 kirjoitti:Melkein tohtisin väittää että ainakin gt2871r.llä jää 400hv ottamatta.
Tollasella gt3071r.llä on 1.8t seatista penkitetty 327hv 1bar 0.64 pakopesällä.
Datsuneissa isot pojat kuulemma ottavat (jossain ulkomailla) 2.0 turbosta suunnilleen:
gt2871r ~350-370hp
gt3071r ~370-400hp.
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Jope kirjoitti:
Ioni kirjoitti:GT3076R pienellä pakopesällä. :D
Herra varjele, ei nyt sentään tuota :lollis:
0,8 bar - 3500 rpm
1 bar - 4000 rpm
1,2 bar - 4500 rpm
2,2 bar - 5000 rpm
ja tuota voisi ahtimen puolesta ajaa 2,2 bar:n ahdoilla aina 8000 kierrokseen asti ilman ongelmia mutta luulis liikkuvan :D
Miten tuo sarja painearvoja ja kierroslukuja on laskettu ?
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jope »

motorsport kirjoitti:Miten tuo sarja painearvoja ja kierroslukuja on laskettu ?
En muista mistä nuo kaavat otin mutta tuolla http://opel.desteem.org/albums/userpics ... askuri.zip on itse vääntämäni zipattu (koska muuten sitä ei voinut laittaa tuolle palvelimelle) excel taulukko josta jätin käytettävän ahtopaineen (bar) tyhjäksi eli siihen kohtaan laitat halutun paineen, niin näät ilmamäärän, tarvittavan pr luvun yms. Siinä pitää vain olla ahtimen kartta nokan edessä, niin saa nuo ahtopaineet arvottua kohdalleen kierrosluvun, pr-suhteen ja ilmamäärän mukaan.

Eli sinne täyttelee moottorin koon, kierrosluvut, hyötysuhteen, barit yms. En tiedä miten hyvin tuo vastaa todellisuutta mutta itsellä on sellainen kutina, että tuskin se kovin paljoa heittää... ehkä :(
AM
'Senator'
'Senator'
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Ylöjärvi, Finland

Viesti Kirjoittaja AM »

Jope kirjoitti:Eli sinne täyttelee moottorin koon, kierrosluvut, hyötysuhteen, barit yms. En tiedä miten hyvin tuo vastaa todellisuutta mutta itsellä on sellainen kutina, että tuskin se kovin paljoa heittää... ehkä :(
Eli olet laskeskellut kompuran hyötysuhdetta sekä tuottoa eri painesuhteilla ja kierrosluvuilla!? Pakopuolen siipien koko (inducer&exducer), pakopesän koko, pakosiiven malli, pakosarja, pakopaine ym. eivät siis vaikuta ahtimen toimintaan mitenkään ja vain kompuran tuotolla on väliä? :roll:
Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
AM
'Senator'
'Senator'
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Ylöjärvi, Finland

Viesti Kirjoittaja AM »

Itse keskittyisin siihen toimivaan vetoalueeseen eli voimaan läpi tietyn kierrosalueen, eikä vain niihin huippuvääntöihin tai huipputehoihin, ja siihen miten siihen päästään.

Itse lähtisin tavoittelemaan jotain tuon suuntaista vetoaluetta:

Kuva

3000rpm->6500rpm voimaa; Kunnon veto alue 3500rpm. Ilmeisesti käyttövarmuuden (?) takia rajoittaja 6500rpm:ssä vaikka periaatteessa voisi korottaa 7000rpm:ään vetoalueen kasvattamiseksi...

Ja tällaista koittaisin välttää:

Kuva

3500rpm->5500rpm voimaa; Kunnon veto alue 2000rpm. Voi olla aika tukkosta meno tuon 5500rpm jälkeen, mutta silti eds mainostaa rajoittajan olevan 7500rpm:ssä... :roll:

Mutta tietenkin, kukin tyylillään. :wink:
Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
Avatar
Tarmo_L
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 244
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tarmo_L »

Garrettin gt3071r on hyvä valinta 2L moottoriin. Pienellä pakopesällä pakopaine karkaa käsistä täysin ainakin 2.3L moottorissa. Isommalla pesällä vielä siedettävällä tasolla, menee kuitenkin käytännössä väkisin yli ahtopaineen. Riippuen vähän miten se sun 2L moottoris hengittää niin pakopesä sen mukaan. Mutta ainakin 2.3L koneessa pienellä pesällä pakopaine ongelmat ovat jo ihan todellisia, ja meno alkaa puutumaan yläpäässä pahasti.
*TAKAPIHAN STAGE 2,2*
"Jokainen tekee virheitä, mutta minä tiedän niistä eniten"
"Eilen oli sillai, tänään on tällai, huominen on tulevaisuutta"
Vastaa Viestiin