Kumpi ahdin 2 litraiseen?
Kumpi ahdin 2 litraiseen?
Vaihtoehtoina:
Garrettin gt2871r 52trim joko 0.64 AR tai 0.84 AR pakopesällä. Ahdot maksimissaan 1,6bar
Garrettin gt3071r joko 0.64 AR tai 0.84 AR pakopesällä ja tämä joutuisi puskemaan jo 1,8bar ennen kuin alkaisi tapahtumaan
Garrettin gt2871r 52trim joko 0.64 AR tai 0.84 AR pakopesällä. Ahdot maksimissaan 1,6bar
Garrettin gt3071r joko 0.64 AR tai 0.84 AR pakopesällä ja tämä joutuisi puskemaan jo 1,8bar ennen kuin alkaisi tapahtumaan
Re: Kumpi ahdin 2 litraiseen?
8v vai 16v? Mikä kone? Muita muutoksia koneeseen? Käyttötarkoitus? Missä kohdin ahtimen tulis antaa ns. täysrähinä? Kuinka pitkälle konetta on varaa kierrättää yläpäässä?Jope kirjoitti:Vaihtoehtoina:
Garrettin gt2871r 52trim joko 0.64 AR tai 0.84 AR pakopesällä. Ahdot maksimissaan 1,6bar
Garrettin gt3071r joko 0.64 AR tai 0.84 AR pakopesällä ja tämä joutuisi puskemaan jo 1,8bar ennen kuin alkaisi tapahtumaan
(Kuva)
Bmw 535 Turbo
Re: Kumpi ahdin 2 litraiseen?
16v c20xe. Accraliten männät, Ojennuksen kanget, c20xe nokat, vakio venttiilikoneisto (uudet hydr. painimet), tod.näk. vakiokansi, vakio kampura ja lohko, z20let kannentiiviste, vakio imusarja pitäisi riittää tuohon, hestec tms., iso cooleri ja syyläri. Maks. kierroksiksi ajattelin 8000rpm. Käyttö lähinnä hupilelu ja silloin tällöin kadulla. Jos haetaan 400hv:n tehoja, niin se on kai hyväksyttävä ettei alle 3500rpm:n tapahdu oikein mitään.
Re: Kumpi ahdin 2 litraiseen?
Eihän XE:ssä vakionakaan tapahdu mitään alle tuonJope kirjoitti: Jos haetaan 400hv:n tehoja, niin se on kai hyväksyttävä ettei alle 3500rpm:n tapahdu oikein mitään.
Re: Kumpi ahdin 2 litraiseen?
Hmm... Vakio yläkerta ja rajoitin 8000rpm... Mietis uudestaanJope kirjoitti:16v c20xe. Accraliten männät, Ojennuksen kanget, c20xe nokat, vakio venttiilikoneisto (uudet hydr. painimet), tod.näk. vakiokansi, vakio kampura ja lohko, z20let kannentiiviste, vakio imusarja pitäisi riittää tuohon, hestec tms., iso cooleri ja syyläri.
Maks. kierroksiksi ajattelin 8000rpm.
Itse pyrkisin saamaan parhaat vedot 3500-7000rpm, mutta itse näkisin että ei ihan onnistu tuolla kokoonpanolla. Kumpaan ahtimeen nyt ikinä päädytkin, niin kannattaa koittaa sekä isoa että pientä pakopesää ja valita kumpi itseä miellyttää -saattavat vaikuttaa aika radikaalistikkin koneen luonteeseen.Jope kirjoitti:Käyttö lähinnä hupilelu ja silloin tällöin kadulla. Jos haetaan 400hv:n tehoja, niin se on kai hyväksyttävä ettei alle 3500rpm:n tapahdu oikein mitään.
Teoria ja käytäntö kun ei aina kohtaa, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen... Kummalla pakopesällä olet nuo laskelmat tehnyt? Aika fakiiri saa olla jos käppyröiden perusteella pystyt ahtimen toiminnan ennustamaan, suuntaahan noista kartoista toki saa.Jope kirjoitti:Herra varjele, ei nyt sentään tuotaIoni kirjoitti:GT3076R pienellä pakopesällä.
0,8 bar - 3500 rpm
1 bar - 4000 rpm
1,2 bar - 4500 rpm
2,2 bar - 5000 rpm
ja tuota voisi ahtimen puolesta ajaa 2,2 bar:n ahdoilla aina 8000 kierrokseen asti ilman ongelmia mutta luulis liikkuvan
Ja suosittelen hankkiin ehkä jonkun muun koneen aihioksi, ellet ole jo c20xe:tä hankkinut ja aloittanut rakentaan -voisi kulut suhteessa paketin toimivuuteen sekä kestävyyteen saada huomattavasti paremmin balanssiin jollain muulla koneella.
P.S Kerrankin jotain muuta kun kukkopilliä! Thumps up!
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Miten tuo sarja painearvoja ja kierroslukuja on laskettu ?Jope kirjoitti:Herra varjele, ei nyt sentään tuotaIoni kirjoitti:GT3076R pienellä pakopesällä.
0,8 bar - 3500 rpm
1 bar - 4000 rpm
1,2 bar - 4500 rpm
2,2 bar - 5000 rpm
ja tuota voisi ahtimen puolesta ajaa 2,2 bar:n ahdoilla aina 8000 kierrokseen asti ilman ongelmia mutta luulis liikkuvan
En muista mistä nuo kaavat otin mutta tuolla http://opel.desteem.org/albums/userpics ... askuri.zip on itse vääntämäni zipattu (koska muuten sitä ei voinut laittaa tuolle palvelimelle) excel taulukko josta jätin käytettävän ahtopaineen (bar) tyhjäksi eli siihen kohtaan laitat halutun paineen, niin näät ilmamäärän, tarvittavan pr luvun yms. Siinä pitää vain olla ahtimen kartta nokan edessä, niin saa nuo ahtopaineet arvottua kohdalleen kierrosluvun, pr-suhteen ja ilmamäärän mukaan.motorsport kirjoitti:Miten tuo sarja painearvoja ja kierroslukuja on laskettu ?
Eli sinne täyttelee moottorin koon, kierrosluvut, hyötysuhteen, barit yms. En tiedä miten hyvin tuo vastaa todellisuutta mutta itsellä on sellainen kutina, että tuskin se kovin paljoa heittää... ehkä
Eli olet laskeskellut kompuran hyötysuhdetta sekä tuottoa eri painesuhteilla ja kierrosluvuilla!? Pakopuolen siipien koko (inducer&exducer), pakopesän koko, pakosiiven malli, pakosarja, pakopaine ym. eivät siis vaikuta ahtimen toimintaan mitenkään ja vain kompuran tuotolla on väliä?Jope kirjoitti:Eli sinne täyttelee moottorin koon, kierrosluvut, hyötysuhteen, barit yms. En tiedä miten hyvin tuo vastaa todellisuutta mutta itsellä on sellainen kutina, että tuskin se kovin paljoa heittää... ehkä
Itse keskittyisin siihen toimivaan vetoalueeseen eli voimaan läpi tietyn kierrosalueen, eikä vain niihin huippuvääntöihin tai huipputehoihin, ja siihen miten siihen päästään.
Itse lähtisin tavoittelemaan jotain tuon suuntaista vetoaluetta:
3000rpm->6500rpm voimaa; Kunnon veto alue 3500rpm. Ilmeisesti käyttövarmuuden (?) takia rajoittaja 6500rpm:ssä vaikka periaatteessa voisi korottaa 7000rpm:ään vetoalueen kasvattamiseksi...
Ja tällaista koittaisin välttää:
3500rpm->5500rpm voimaa; Kunnon veto alue 2000rpm. Voi olla aika tukkosta meno tuon 5500rpm jälkeen, mutta silti eds mainostaa rajoittajan olevan 7500rpm:ssä...
Mutta tietenkin, kukin tyylillään.
Itse lähtisin tavoittelemaan jotain tuon suuntaista vetoaluetta:
3000rpm->6500rpm voimaa; Kunnon veto alue 3500rpm. Ilmeisesti käyttövarmuuden (?) takia rajoittaja 6500rpm:ssä vaikka periaatteessa voisi korottaa 7000rpm:ään vetoalueen kasvattamiseksi...
Ja tällaista koittaisin välttää:
3500rpm->5500rpm voimaa; Kunnon veto alue 2000rpm. Voi olla aika tukkosta meno tuon 5500rpm jälkeen, mutta silti eds mainostaa rajoittajan olevan 7500rpm:ssä...
Mutta tietenkin, kukin tyylillään.
Garrettin gt3071r on hyvä valinta 2L moottoriin. Pienellä pakopesällä pakopaine karkaa käsistä täysin ainakin 2.3L moottorissa. Isommalla pesällä vielä siedettävällä tasolla, menee kuitenkin käytännössä väkisin yli ahtopaineen. Riippuen vähän miten se sun 2L moottoris hengittää niin pakopesä sen mukaan. Mutta ainakin 2.3L koneessa pienellä pesällä pakopaine ongelmat ovat jo ihan todellisia, ja meno alkaa puutumaan yläpäässä pahasti.
*TAKAPIHAN STAGE 2,2*
"Jokainen tekee virheitä, mutta minä tiedän niistä eniten"
"Eilen oli sillai, tänään on tällai, huominen on tulevaisuutta"
"Jokainen tekee virheitä, mutta minä tiedän niistä eniten"
"Eilen oli sillai, tänään on tällai, huominen on tulevaisuutta"