A2 Vectran Turbotus?
A2 Vectran Turbotus?
Elikkäs oisko suomessa mahdollista laittaa turboa 2.0 8v/16v vectraan? Heräsi mielenkiinto asiasta... Kun eikös a-vectrassta ole kumminki 4x4-tbo malli olemassa.. Ni onko toi ihan mahdoton ajatus? kertokaa "ammattilaiset"
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=28793
tuolla jotakin ja serchilla lisää, aiheesta kirjoitettu aika paljon aikaisemminkin.
tuolla jotakin ja serchilla lisää, aiheesta kirjoitettu aika paljon aikaisemminkin.
Re: A2 Vectran Turbotus?
On mahdollista. Käytännössä on "pakko" laittaa valmis turbotekniikka vaihdelaatikoineen päästövaatimusten takia, itse virittelty pitää päästötyypittää joka on kallista eikä mitenkään helppoa.JoJio kirjoitti:Elikkäs oisko suomessa mahdollista laittaa turboa 2.0 8v/16v vectraan?
Teoriassa sillä ei ole mitään merkitystä minkään kannalta onko autosta ollut turboversiota, ei vaikuta vaatimuksiin eikä muutoskatsastukseen mitenkään. Käytännössä sillä on sen verran merkitystä että siitä tehtaan turbomallista saa helpoiten valmiin turbotekniikan jolla on päästötyypityksetkin kunnossa.Kun eikös a-vectrassta ole kumminki 4x4-tbo malli olemassa
Jos itse meinaat ahtaa, niin melkeinpä on mahdoton ajatus. Jos vain vaihdat tekniikan niin ei ole mahdotonta, onpahan vaan työlästä ja kallista.Ni onko toi ihan mahdoton ajatus?
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Re: A2 Vectran Turbotus?
On jos 8v ja EI vähäpäästöinen eli rek.otteesta ei löydy sanaa vähäpäästöinen. Siksi 8v koska et löydä 16v joka ei ole vähäpäästöinen. Eli A1 vectra 89-90 8v on ainut vaihtoehto.JoJio kirjoitti:Elikkäs oisko suomessa mahdollista laittaa turboa 2.0 8v/16v vectraan?
Mulla on toi oma 2000:nen tuotu 2003 saksasta ja siinä ei lue rekisteriotteessa et olis vähäpäästönen, mut en tiä onko se tarkotuksella katsastettu EI vähäpäästöseks vai onko se vaan jääny otteesta pois ja jossain AKE:n tietokannassa se kuitenkin olis merkitty vähäpäästöseks.
Kävin sitä viime kesänä kysyyn paikalliselta konttorilta niin ne sano et heidän puolesta sen voi turbottaa, mut AKE voi kysellä perään, kun se kuitenkin on C20XE koneella... tiiä sitten mikä on homman nimi??
Jos Waunu lukee tän niin vois kommentoida tota mun auton maahantuontikatsastusta, kun on sen kerran suomeen tuonu, et onko se jätetty tarkotuksella EI vähäpäästöseks??
Kävin sitä viime kesänä kysyyn paikalliselta konttorilta niin ne sano et heidän puolesta sen voi turbottaa, mut AKE voi kysellä perään, kun se kuitenkin on C20XE koneella... tiiä sitten mikä on homman nimi??
Jos Waunu lukee tän niin vois kommentoida tota mun auton maahantuontikatsastusta, kun on sen kerran suomeen tuonu, et onko se jätetty tarkotuksella EI vähäpäästöseks??
Audi S4 -06
Clio 2 1.5 dCi -01
Honda CBR 600 -97
Bayliner Capri 1750 -90
Clio 2 1.5 dCi -01
Honda CBR 600 -97
Bayliner Capri 1750 -90
Perustele tuo väittämäsi.madi kirjoitti:autoon saa laittaa turbon jos ei lue sitä vähäpäästöistä mutta sillon kun menet autoa katsastaan niin päästö rajat pitää alittua eli ne vähäpäästöisen rajat
E15/03 = ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot1. Auton, jota koskevat E-säännön no 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Eli tuon perusteella vaativat katalysaattorin mutta missään ei sanota, että ei vähäpäästöisen auton tulisi ahtimen asentamisen jälkeen täyttää vähäpäästöisen rajat.
Ton AKE:n tekstin mukaan pitää täyttää toi ECE R15-04 normi, mut mikä se sit on?
Onkse se missä HC saa olla 600 vai vähäpäästösen 100??? Jos toi on vähäpäästösen normi niin sithän toi homma menis niinkun madi sano, eli pitäs alittaa vähäpäästösen päästörajat.
Onkse se missä HC saa olla 600 vai vähäpäästösen 100??? Jos toi on vähäpäästösen normi niin sithän toi homma menis niinkun madi sano, eli pitäs alittaa vähäpäästösen päästörajat.
Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Esimerkki.1.
Vuonna 1990 käyttöönotettuun autoon (ei vähäpäästöinen) asennetaan turboahdin. Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan Tutkimuslaitoksen mittaus tai vaihtoehtoisesti sopivan katalysaattorin jälkiasennus.
Audi S4 -06
Clio 2 1.5 dCi -01
Honda CBR 600 -97
Bayliner Capri 1750 -90
Clio 2 1.5 dCi -01
Honda CBR 600 -97
Bayliner Capri 1750 -90
^ Juu, tiedetään mutta se ei ollut se mitä tarkoitin vaan, että jos ei vähäpäästöiseen (rek.1.7.1987 jälkeen ja mutta ennen 1.1.1992) asennetaan ahdin, niin missään lakipykälässä ei ole vaatimusta vähäpäästöisyydestä vaan maininta siitä, että päästöarvot pitää olla yhteneväiset ensirekisteröinnin aikana voimassa olleiden päästörajojen kanssa. Eli vähäpäästöisyydestä ei mainita mitään mutta tarkoittaako tuo ECE R15-04 vähäpäästöiseen vertaamista vai mitkä rajat tuo ECE R15-04 normi asettaa?
Edittiä:
Löytyi tuollainen: [Perskule se oliki nakuvehkeille mutta luulisin, että samantapainen taulukko löytyy jostain netin syövereistä myös bensakoneille]
http://www.cleverunterwegs.ch/files/med ... .11.06.pdf
katsokaa sivu 9. Siellä on taulukko noista arvoista eli tuo taitaa olla näitä lakitekstien kukkasia, jotka viherpiipertäjät ovat ajaneet läpi täällä suomessa jo ennen kuin niitä on isossa maailmassa edes alettu vaatia
Eli vertaus vähäpäästöiseen ei käy vaan noiden rajojen alittaminen vaaditaan eli siitä tuo käytännön katalysaattoripakko tuona aikana ahdetuille.
Edittiä:
Löytyi tuollainen: [Perskule se oliki nakuvehkeille mutta luulisin, että samantapainen taulukko löytyy jostain netin syövereistä myös bensakoneille]
http://www.cleverunterwegs.ch/files/med ... .11.06.pdf
katsokaa sivu 9. Siellä on taulukko noista arvoista eli tuo taitaa olla näitä lakitekstien kukkasia, jotka viherpiipertäjät ovat ajaneet läpi täällä suomessa jo ennen kuin niitä on isossa maailmassa edes alettu vaatia
Eli vertaus vähäpäästöiseen ei käy vaan noiden rajojen alittaminen vaaditaan eli siitä tuo käytännön katalysaattoripakko tuona aikana ahdetuille.