16sv ja c16nz turbotus

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
jussiv84
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 57
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 21:29
Paikkakunta: Äänekoski

16sv ja c16nz turbotus

Viesti Kirjoittaja jussiv84 »

Kun lähdetään sellasesta lähtökohdasta että -89 vectran keulalla on c16nz pata kaasarin kannella, pierupurkilla ja kaasarin pakosarjalla....

Jarrut pitää ilmeisesti päivittää kaks litrasesta vai riittäiskö 1.8 eli +8hv papereissa....

Budjetti pieni ja toive joku 0.5 ja +120hv :D

vaikka nz puristus on jo valmiix matana 9.2 (letti 9.0) niin kansi auki ja vinku käteen ja palotilaan vielä lisää tilaa palikasta joka on tulppaa vastapäätä...

1.3 tai 1.2 nokkakeppi (kumpi parempi) molemmat löytyy omastatakaa :wink: uus kannentiiviste ja kansi kiinni.... irmelin nelipiste ruutta paikoilleen (löytyy) 2litrasen suuttimilla ja ilma määrämittarilla ja sit tietty bensanpaineen säädin....
pakosarjan valinta on kaks piippunen juttu nz sarjaan olis helppo tehä käyräputki ja siinä olis lambda valmiin seos mittarille, mutta sv:n sarja luutavasti virtaa huomattavasti paremmin....

sit se ahdin 1.6:han ei suurta kaipaa aattelin jotain +2.0 disukan vakio ahdinta , jostain kotterosta hylättyä vakio cooleria + hukka portti, ahto ja seos-mittarit... ei pitäis montaa sataa upota kun ei ala hulluileen :P

kone on vasta suunnittelu asteella ja asiallisia vinkkejä ja vihjeitä kaivataan..... kone ei vaihdu isompaan kun sitä kuitenkin joku heti ehdottaa huomatkaa tehossa plus merkki :evil:
Avatar
JaH
'Senator'
'Senator'
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaH »

Pakosarjaan oikea ratkaisu on polttaa uusi laippa ja hitsata valmiista käyristä kokonaan uusi.
_______________________________________________
Aina ja Täysiä
Jammu84
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Tammi 2007, 14:25
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Jammu84 »

Köyhimmän mallin ratkaisu (löytyy iteltäki hyllystä), vakisarja paikallaan ja pakoputkien laipan jälkeen poikki ja niistä putkista hitsata ns. pukinsarvet ylöspäin ja laippa päähän.
Toimii ku junan vessa..
Kaksilitrainen ohc 0.8 bar ja 255 bhp 377 nm

Nimim. Ruma mutta toimiva.. :lollis: -(z)-
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Just nii. Vesijohtomutkista sellanen jatke vakipakosarjan päähän.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Jos vakiosarjaan tekee jatketta on 1,3-litraisen sarja siihen omiaan. Se on niin matala se valukökkö että sen ahtimen saa hyvin siihen ylös. SV:n ja NZ:n sarjojen lähtö on paljon alempana.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
JaH
'Senator'
'Senator'
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaH »

1.4 koneen kansipahvilla saa laskettua puristuksia koska on paljon paksumpi kuin 16sv:n.Tarkkaan en osaa sanoa miten paljon ,mutta silmämääräiseti kun vertailin käytettyjä tiivisteitä niin lähes puolta paksummalta näytti.
_______________________________________________
Aina ja Täysiä
jussiv84
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 57
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 21:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jussiv84 »

onko 1.4 ja 1.6 muka sama poraus
Avatar
JaH
'Senator'
'Senator'
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaH »

ei ole sama poraus.en nyt muista tarkkaan mutta olikohan 1.4 76mm,ja 1.6 on 79mm.Tiivisteissä samankokoinen reikä.
_______________________________________________
Aina ja Täysiä
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

1,6 = 79 mm, 1,2 = 77,8 mm, 1,4 = 77,6 mm, 1,3 = 75 mm.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
jussiv84
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 57
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 21:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jussiv84 »

noniin hain tossa -89 20ne koneella olevan vekun eli nyt löytyy jarrut 150hv asti...
ja melkeimpä hienostelioitten mielix to3:n laipalla olevan pakosarjan nyt pitäis saada ehotusia sopivista ahtimista ja tietysti halvalla :D
Avatar
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3489
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

jussiv84
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 57
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 21:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jussiv84 »

turhan kallis ahin mulle...
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

IHI RHB5 löytyy. Isommalla pakokuorella, mitä esim Stockmann-Turbon vastaava.

Oikein sopiva 1.6 koneelle.

HP 230€
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
jussiv84
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 57
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 21:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jussiv84 »

nyt alkaa oleen hinta jo oikeessa suunnassa..... yhtä 1.8 audin ahdinta jo mallailin mut oli en ainakaan sitä ottanu :(
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

150hp vaatii ABS-jarrut (kaikki 2,0 16v koneiset on saamieni tietojen mukaan varustettu ABSeilla). Eli suurin sallittu teho noilla 2,0:n jarruilla ilman ABS:iä on ilmeisesti 20SEH:n 130hp.
Vastaa Viestiin