c30ne ja turbo, mahdoton yhdistelmä?

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

TJT kirjoitti:Jos katit löytyy putkesta ja päästöt menee läpi,niin eiköhän se ihan laillinen silloin ole.
On, mutta jos siellä on pelkkä katin kuori niin se ei ole laillinen vaikka kuinka menisi mittauksesta läpi.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Edelleen se katsastusmies saa ottaa sen pöntön irti hitsauksista jos haluaa... :lollis:



Ootkos muuten katsuri?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

En ole katsuri, mutta kysymys oli että onko laillinen. Se onko auto on laillinen ja meneekö leimasta läpi ei ole ihan sama asia vaikka ne kovin mielellään aina sotketaankin.
Jammu84
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Tammi 2007, 14:25
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Jammu84 »

Jos auto on katsastushetkellä ollut kyseisessä kuosissa, sen laillisuushan on sen jälkeen katsastusmiehen ongelmana.
Mitäs on antannu leiman siihen.
Lakipykälien tulkitseminen ja kiertäminen on sitte kivvaa hommoo.. :lollis:


Aina on ollu kamppeet priimaa.. -(z)-
kallekoo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 110
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

Mä oon ihan samaa mieltä, jos kerran on Suomikilvet saanu tuohon peliin eikä silloin ole katteja vaadittu niin mun mielestä niitä on turha enää rupea vaatimaan.

Mutta onkos kellään pistää vaikka asennus päiväkirjaa jos on tuollaisen cih r6 koneen ahtanut?

Tuohon 244hv ei kummosiakaan ahtoja varmaan tarvitse, mutta jos koneen rakentaisi kestämään sen oletetun noin 1 bar ahdon...

Konehan menee jokatapauksessa atomeiksi ja tulee uudet lelut sisälle niin samalla voisi laittaa sen ahtimen.
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

kallekoo kirjoitti:Mä oon ihan samaa mieltä, jos kerran on Suomikilvet saanu tuohon peliin eikä silloin ole katteja vaadittu niin mun mielestä niitä on turha enää rupea vaatimaan.
Asia ei ole noin helppo. Tuo voidaan korjata jälkikäteenkin laki antaa mahdollisuuden siihen

Tuohon 244hv ei kummosiakaan ahtoja varmaan tarvitse, mutta jos koneen rakentaisi kestämään sen oletetun noin 1 bar ahdon...
Paksumpaa kansipaffia ja palotilan muotoilulla kestää tuon 1 kilon
Konehan menee jokatapauksessa atomeiksi ja tulee uudet lelut sisälle niin samalla voisi laittaa sen ahtimen.
Terve menoa oravan pyörään :lol: itte kans pitäis tehdä sama mut mut mut mut...
Tommi T
'Senator'
'Senator'
Viestit: 302
Liittynyt: 30 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi T »

Ei paksumpaa kannentiivistettä puristuksien laskemiseksi! Vanha mutta huono konsti. Liian iso paljerako tekee koneesta nakutusherkän. Mielummin kannen avarrusta tai mäntiin palotilan muotoinen monttu.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Samantien saappaan kanget ja volvon männät...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madi »

muuten jos auton otteeseen on merkattu katalysaattori ja happitunnistin ja ei ole vähäpäästöinen niin siihen saa asentaa turbon mutta sen pitää sitten mennä niistä vähäpäästöisten arvoista läpi
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Juho M-P kirjoitti:Samantien saappaan kanget ja volvon männät...
Ja samantien PO:n veivit ja raakalaki Wisecot, isoin kiinan cooleri, HX50 ropeli, special nokka, kansityöt, 2-levykytkin, Lotuksen laatikko tai joku oikea vaihdelaatikko, BMW:n tai Volvo 960:n perä ja ja ja ja ja ja ja :lollis:
Hezzu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 776
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hezzu »

motorsport kirjoitti:Ja samantien PO:n veivit ja raakalaki Wisecot, isoin kiinan cooleri, HX50 ropeli, special nokka, kansityöt, 2-levykytkin, Lotuksen laatikko tai joku oikea vaihdelaatikko, BMW:n tai Volvo 960:n perä ja ja ja ja ja ja ja :lollis:
Vaihdetaan tohon vielä wisecot accraliteen, kiina johonki mittatilaus kooleriin, hx50 Pro52:seen ja vaikka remmiä alakierroksille ym ym ym ym ;) :lollis:
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madi »

motorsport kirjoitti:
Juho M-P kirjoitti:Samantien saappaan kanget ja volvon männät...
Ja samantien PO:n veivit ja raakalaki Wisecot, isoin kiinan cooleri, HX50 ropeli, special nokka, kansityöt, 2-levykytkin, Lotuksen laatikko tai joku oikea vaihdelaatikko, BMW:n tai Volvo 960:n perä ja ja ja ja ja ja ja :lollis:
miksi BMW:n tai Volvon perä ?
opelin iso peräkin kestää ihan mahottomia tehoja
BMW miehet vaihtanu opelin periä myös kilpaautoihin
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Saappaan kankia ja Volen mäntiä saa puoli ilmaseks ja passaavat CIH:iin lähes suoraan. Ja ne kestää yli 4-CIH:ssä yli 300hv...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madi »

ja pienellä turbolla kestää nuo 300-350hp
koponen jarkko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Huhti 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja koponen jarkko »

Joo Olen ahtanut 3000 -88 Omegan , 3L 24v koneella. (alunperin 12v)
Itse tein koneen isomman kaavan kautta mutta helpommallakin pääsee ja HALVEMMALLA!
Kone:
-stressi porattu lohko 96mm + tason oikaisu
-turbo volvon palotilalliset männät (palotiloja isonnettu+venttiilien kolot) Lakipaksuus edelleen sama kuin tehtaalta tullessaan 9mm.
-tasapainotettu ja kiillotettu alakerta
-vaikio kanget
-kevennetty vauhtipyärä
-garret t04 hybridi ahdin
-mittatilaus välijäähdytin
-erillinen hukkaportti
-kanavat muotoiltu ja kansi koneistettu
-vakio kansipahvi
-puristussuhde 8.66

koriin leimaa varten 24venasen 296 etujarrut ja katti auton alle +teholaput.
ilman mitään säätöjä 0.25bar 238hp 350nm vääntöä. ja leima tuli. mulla oli se katti tehon mittauksessa ja katsastuksessa paikallaan pakoputki oli 3" rosteria koko matkan ja välissä 12venasen Omegan toinen katti 1 3/4" :D meinas vähä itteekii huvittaa.

ja kyllä tuntuu tuo vääntöjen kasvu perstuntumallakin!

Nyt on ollut kori työn alla 2vuotta ja ens viikolla maalille. jospa kesällä baanalle ja säätöihin.

Eli tohon 12 venaseen vaan solmu putkeen ilman mitään erityisiä muutoksia ja kestää varmaan 0.7bar kuhan tietysti polttoaineen syötön järjestää ja pitäs niillä paineilla jo potkia. Itellä meni, kun anto pikkusormen pelkkään moottoriin ja turbo hilkkeisiin n.7500€ ilman ruiskuhommeleita.

Mutta ehdottomasti suosittelen tuon 6-koneen ahtamista. Polttoainetalous pysyy samana jopa pienenee normi ajossa ja sitten on se vääntö!! Mutta kannattaa teettää ahdin mittatilauksena ,että on sit mukava ja helppo ajaa , mulla lähtee n. 1500-2000kier. mukaan.
Vastaa Viestiin