c30ne ja turbo, mahdoton yhdistelmä?

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
kallekoo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 110
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Uusimaa

c30ne ja turbo, mahdoton yhdistelmä?

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

Onkos kukaan ahtanut tuota 30:stä konetta?

Autona siis tuo Omppu, ja tarkoitus olisi ajan kanssa ottaa siitä noin 250hv ulos. Tämä tosiaan ajan kanssa, ja ajattelinkin vaan tiedustella että mitkä lelut sinne pitäisi laittaa sisälle, ja onko kellään kokemuksia tuon moottorin ahtamisesta?

Muistelen että Sutii OY:n mantassa taisi olla tuo kone juurikin ahdettuna.

Tarkoitus olisi rakentaa kone alusta asti uusiksi niin samalla sen ahtimen voisi siihen laittaa.

Kertokaas taasen viisaammat, onko tuhoon tuomittu ajatus?
Mikä auto kelpaa vertailumalliksi jarrujen ja alustan suhteen?

Otteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä.
kumimuumi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3519
Liittynyt: 01 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Keskellä Uuttamaata

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Onnistuuhan tuo sen kun tekee vaan ja hoitaa lippulappuset kuntoon. Vertailumalli riippuu tehoista, mutta etköhän sä 3000 Omegaa tule käyttämään jos alat ahtaamaan, se kun lienee mallisarjan tehokkain.

Tohon 250 kaakkiin ei kovin kummosta ahtamistakaan tarvita jos mikään toimii edes sinne päin..
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
kallekoo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 110
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

Sorry tyhmät kysymykset, nää turbo hommelit on hiukka hakusessa...

Eli tarkoitin että riittääkö tuon 3 litraisen omat jarrut ja alusta sun muut, ja juurikin tuo teho, eli kuinka paljon sitä saa olla että menee lkatsastuksesta läpi?

Että mitä hommia sitä pitäisi alkaa ottamaan huomioon, niin lakien kun moottorin kestävyyden kannalta.

En kuitenkaan usko että ahdinta voi laittaa suoraan kiinni, vaan kone olis varmaan ensin syytä pistää turbon vaatimaan kuntoon puristusten ja muiden asioiden osalta.

En oikein nyt vissiin osaa muotoilla asiaa ymmärrettävästi... :roll:

Mitä kaikkea siis tarvitsee ottaa huomioon kun/jos tuon koneen ahtaa?
kumimuumi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3519
Liittynyt: 01 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Keskellä Uuttamaata

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Kaikki tuo löytyy Haku-napin takaa :wink:

60&70 foorumi on kanssa hyvä todella jos tykkää lukea tekniikkajuttuja.
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

En ole ihan varma noista Ompun tehokkaammista spesiaalimalleista käytetäänkö niitä vertailumalleina, mutta jos ei käytetä niin 250 hv tehoilla vertailumalliksi tulee 24V omppu, jota auton pitää vastata. Jos teet alkuperäisestä 12V-autosta tuon, niin erot ei taida olla kovin isoja eli tuskin tekee ongelmaa. Tosin, jos siellä otteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä niin ei taida olla alkuperäinen kone?

Leimalle tarvitset vertailulappujen ja dynokäppyrän lisäksi katalysaattorin putkeen, mikä siellä tosin tuon koneen kanssa kuuluu olla ilman ahdintakin jos auto on ensirekisteröity 1.7.1987 tai sen jälkeen.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
kallekoo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 110
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

Koneesta en tiedä kuin sen että se on kylläkin tuon auton kone. Katit on poistettu ja korvattu suorilla putkilla, eikä otteessa ole mainintaa että ne pitäisi edes olla siellä...

Saksasta kuulema tuotu uutena ohi virallisen maahantuonnin, selittyisikö tuo kattien puuttuminen sillä, joskushan oli niin että saksassa jo noudatettiin tiukempia saatenormeja kun täällä härmälässä, ja silloin pystyi tuomaan katti pelin tänne ja poistaa katit ennen suomikilpien hankintaa. Voin toki muistaa väärinkin, mutta oli miten oli, katteja ei siis ole.

Eli auto ei ole vähäpäästöiseksi merkitty. Pitääkö sinne siis ahtamisen yhteydessä kuitenkin sellaiset laittaa? Mitä muutoksia itse kone vaatii jos varataan reserviä tuonne kilon ahtoihin asti?

Lähinnä metsästän tässä sitä tietoa että kannattaako ahtaminen, eli siis kannattaako tuo 250hv hakea vaparina vai miedoilla ahdoilla. Aiempaa kokemusta kun ei ahtamisesta ole niin olisihan se kiva haaste kun kone menee muutenkin täysremonttiin. Ja eihän niitä ahdettuja kolmelitraisia ihan joka päivä tule vastaan...

Jos jollakulla on omakohtaisia kokemuksia miten tuosta koneesta saa noin 250 todellista hevosta ulos, ahtimella tai ilman niin vinkkejä otetaan vastaan, tai linkkejä asiaa käsitteleville sivuille.
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

jos tuo ei ole vähäpäästöinen niin ei tarvi muuta kuin max 244hv:n moottori teholaput penkistä ja auto vastaamaan 24v:tä.katti pitää laittaa mutta päästöjen osalta se riittää että ne täyttää samat arvot kuin tuo oma moottori vaparinakin.siinä tärkeimmät mitä leimalla vaaditaan.
Todennäköisesti väärässä.
astramaani
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1314
Liittynyt: 22 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: ilmajoki

Viesti Kirjoittaja astramaani »

kaveri katsasti biimerin..ns "pölkky"polkimen alla..325 turbo.nyt mitattu koneesta 360hv..ilman "pölkkyä".. :lol: :lol:
Exät, Ascona b, Astra f, Vectra b, Vectra C, Zafira 1,7cdti Nyk. Astra j 1.6cdti
Avatar
Kaitzu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4005
Liittynyt: 14 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Kaitzu »

Tuohon kattihommaan, eli riittää että sulla on katin pöntöt siellä mutta kattien sisällä voi sit olla vaikka suorat putket koska kuten omega16t jo mainitsi niin pakokaasumittaukset menee turbottamisenkin jälkeen vielä katittoman mukaan vaikka katit onkin autossa..
[*] www.alustasarja.fi [*]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
kallekoo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 110
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

OK, tähän asti kaikki selvää, eli suht pienellä laitolla saa ahtaa.

Kuinkas paljon tuollaisesta koneesta voisi saada ~kilon ahdoilla?
0,7-0,8 ollessa varmaan lähempänä totuutta, mutta mitä siis koneelle pitää tehdä että kestää ahtaa kilon?

Vai saisiko tuon 250hp ulos helpommin vaparina?

Kunhan selvittelen perus faktoja ennen kuin päätän ryhdynkö itse projektiin ollenkaan...
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Kaitzu kirjoitti:Tuohon kattihommaan, eli riittää että sulla on katin pöntöt siellä mutta kattien sisällä voi sit olla vaikka suorat putket koska kuten omega16t jo mainitsi niin pakokaasumittaukset menee turbottamisenkin jälkeen vielä katittoman mukaan
Leimasta varmaan meneekin läpi, mutta laiton se kyllä on. Suhteellista siis riittääkö vai ei.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
Kaitzu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4005
Liittynyt: 14 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Kaitzu »

Tuomas kirjoitti:
Kaitzu kirjoitti:Tuohon kattihommaan, eli riittää että sulla on katin pöntöt siellä mutta kattien sisällä voi sit olla vaikka suorat putket koska kuten omega16t jo mainitsi niin pakokaasumittaukset menee turbottamisenkin jälkeen vielä katittoman mukaan
Leimasta varmaan meneekin läpi, mutta laiton se kyllä on. Suhteellista siis riittääkö vai ei.
*Havaittavissa saivartelua* :lollis:
[*] www.alustasarja.fi [*]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Kaitzu kirjoitti:
Tuomas kirjoitti:
Kaitzu kirjoitti:Tuohon kattihommaan, eli riittää että sulla on katin pöntöt siellä mutta kattien sisällä voi sit olla vaikka suorat putket koska kuten omega16t jo mainitsi niin pakokaasumittaukset menee turbottamisenkin jälkeen vielä katittoman mukaan
Leimasta varmaan meneekin läpi, mutta laiton se kyllä on. Suhteellista siis riittääkö vai ei.
*Havaittavissa saivartelua* :lollis:
Niinpä ;)
Saattaapi monella vähäpäästöisessäkin olla tietämättään katin sisuskalut kankaalla ja silti mennä katsastuksessa päästöistä läpi.
Onko tämä sitten laitonta ;)

Jos katit löytyy putkesta ja päästöt menee läpi,niin eiköhän se ihan laillinen silloin ole.

Harvempi katsatusmies vaatii ottamaan katalysaattorit irti,jotta näkee onko sisuskalut paikallaan vai ei...
X20XER
'Senator'
'Senator'
Viestit: 703
Liittynyt: 23 Loka 2005, 20:55
Paikkakunta: Lohja/Kerava

Viesti Kirjoittaja X20XER »

mitä väliä, jos vaan menee päästöistä läpi.. mutta edestakaisin en jaksa ruuvata kattia paikalleen, joten ostin suosiolla 2,5" rosterisen kisakatin :D
Jammu84
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Tammi 2007, 14:25
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Jammu84 »

Muistaakseni lakipykälien tulkinnassa jotain pikku kikkoja.. :lovin:
Kattien kanssa katsastuksessa oltava paperit, joilla voi todistaa, että katit "toimivat"..
Eli päästölukemat ennen ja jälkeen katin.
Korostan vielä, että erilaisia päästömääräyksiä ei ole, vaan on pystyttävä näyttämään toteen kattien toimivuus.. Itellä katin kuoret hitsattu 2.5" putken päälle, kaverilta päästölaput, on autoliikkeessä töissä.. :lollis: -(z)-
Vastaa Viestiin