down pipe

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
mulkkari
'Senator'
'Senator'
Viestit: 936
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 15:48
Paikkakunta: Mäntsälä

down pipe

Viesti Kirjoittaja mulkkari »

mistäköhän sais paremmin virtaavan downpipen 4x4 turbo caliccaan? tai koko putkiston? :roll:
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Taitaa DSOP:n olla ainut "pulttaa kiinni" downpipe.
Kuva
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
turbo calsu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 352
Liittynyt: 12 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: hirvaskangas

Viesti Kirjoittaja turbo calsu »

mitä eroavaisuuksia on muuten tolla kahden putken lähdöllä verrattuna ynden lähdöllä olevaan?? eli siis kumpi kannattaa tehdä??
calibra turbo 4wd 93 oikein kunnon pullistus projekti
Rekord ht 69 2.4 i
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

turbo calsu kirjoitti:mitä eroavaisuuksia on muuten tolla kahden putken lähdöllä verrattuna ynden lähdöllä olevaan?? eli siis kumpi kannattaa tehdä??
yhdellä isolla.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
poikarukka
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Touko 2006, 15:53

Viesti Kirjoittaja poikarukka »

eikös tuo toinen ole hukkaputki. ylimääränen paine pusketaan sinne ja on parempi että se pusketaan kauemmas häiritsemästä virtauksia. kauemmas sen takia että jäähtyy ja supistuu tilavuus niin ei hidasta/nosta paineita ja kuumenna turboa. ei mene sen iso DP:n saama hyöty hukkaan. toki sitä varsinaista putkea voi kasvattaa, mutta pitää hukka erillään. ellen nyt sitten puhu ihan eri jutuista kuin oli tarkoitus..
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Jos ahtimen turbiinin ulostulossa on eristetty kanava integroidulle hukkaportille niin portin poistoputki kannattaa vetää erillisellä tuubilla jonkin matkaa, ennenkuin tulee liitos downpipeen. Tuon vakion kukkopillin portin ulostulo taitaa puskea samaan tilaan turbiinipyörän kanssa ja siten erillinen putki ei taida kauheasti hyödyttää. Voin olla kyllä väärässä tuosta rakenteesta, mutta periaate pätee.
Avatar
K2Ri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1088
Liittynyt: 07 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: London & Switzerland

Viesti Kirjoittaja K2Ri »

motorsport kirjoitti:Tuon vakion kukkopillin portin ulostulo taitaa puskea samaan tilaan turbiinipyörän kanssa ja siten erillinen putki ei taida kauheasti hyödyttää. Voin olla kyllä väärässä tuosta rakenteesta, mutta periaate pätee.
Juu, näinhän se on KKK16:ssa.
Lisäksi se turbon ulostulo on sen muotoinen (soikea), että 3" putki ei siihen edes suoraan mene. Omassa oli tarkoitus tehdä yhdellä putkella ja 3":sesta, mutta lähtö piti ensiksi hakata hieman soikeaksi ja laajentaa alkuosa n. 4":ksi, jotta sai hitsattua laippaan sopivaksi. Ja nyt toimii! :thumbsup:

Käsittääkseni noilla yhdestä putkesta tehdyillä downpipeilla on myöskin järestään dynotettu parempia vääntöjä kuin 2 -osasilla.
BMW F31 320dA xDrive ///M-Sport Individual '15
BMW e46 ///M3 Cabrio '01

Kuva
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Siis tietenkin kun tehdään tuollainen kaksilähtöinen downpipe niin sillä korvataan myös vakio outlet.
Eihän siitä nyt mitään hyötyä ole jos outletin jälkeen pelkkä downpipe korvataan kaksiosaisella. :no:
Se että onko tosta hukkaputkesta silti hyötyä on vähän sama asia kun että onko dumpvalvestakaan... :yawn:
Jos tekee uuden downpipen kukkopillille niin kannattaa tosiaan viskaa vakio outlet myös mäkeen niinkuin K2Rikin on tainnut tehdä. :peukku:
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

K2Ri kirjoitti:
motorsport kirjoitti:Tuon vakion kukkopillin portin ulostulo taitaa puskea samaan tilaan turbiinipyörän kanssa ja siten erillinen putki ei taida kauheasti hyödyttää. Voin olla kyllä väärässä tuosta rakenteesta, mutta periaate pätee.
Juu, näinhän se on KKK16:ssa.
Lisäksi se turbon ulostulo on sen muotoinen (soikea), että 3" putki ei siihen edes suoraan mene. Omassa oli tarkoitus tehdä yhdellä putkella ja 3":sesta, mutta lähtö piti ensiksi hakata hieman soikeaksi ja laajentaa alkuosa n. 4":ksi, jotta sai hitsattua laippaan sopivaksi. Ja nyt toimii! :thumbsup:

Käsittääkseni noilla yhdestä putkesta tehdyillä downpipeilla on myöskin järestään dynotettu parempia vääntöjä kuin 2 -osasilla.
juu noin tein minäkin,saitkos muuten G-Laderilta sen laipan sillon...?

tos viel kuvia omasta

Kuva

Kuva
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Avatar
K2Ri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1088
Liittynyt: 07 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: London & Switzerland

Viesti Kirjoittaja K2Ri »

Näyttää täysin samanlaiselta kuin omani.

Juu, Saulilta on tullut osia Konin alustasta turbon sisuskaluihin ja kaikkea siltä väliltä, laipat mukaanlukien. :wink:
BMW F31 320dA xDrive ///M-Sport Individual '15
BMW e46 ///M3 Cabrio '01

Kuva
mulkkari
'Senator'
'Senator'
Viestit: 936
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 15:48
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja mulkkari »

mitaköhän mutkia tohon pitäis ostaa ja kuinka monta onks kukaan laittanu näitä asioita ylös esim. Jartsa?
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

mulkkari kirjoitti:mitaköhän mutkia tohon pitäis ostaa ja kuinka monta onks kukaan laittanu näitä asioita ylös esim. Jartsa?
ostat pari peränylitys käyrää,niistä saa tarpeeksi mutkia ja tulee halvemmaksi kuin ostaa jokainen mutka irto osana.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
mulkkari
'Senator'
'Senator'
Viestit: 936
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 15:48
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja mulkkari »

kiitti neuvosta. pitaiskö toi outlet kohta tehdä vesijohtoputkesta vai kestääkö normi pakariputki siinä?
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

mulkkari kirjoitti:kiitti neuvosta. pitaiskö toi outlet kohta tehdä vesijohtoputkesta vai kestääkö normi pakariputki siinä?
ihan normi putkea vaan.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Vastaa Viestiin