Auton Turbotus
Auton Turbotus
Elikkäs!
Voisiko joku ihan alusta pitäen kertoa/selittää millä tavalla tuo tehdään!
Ihan hankinnoista lähtien? Eli, minkälaiset osat pitäisi ostaa, miten toteuttaa konetilaan, "öljynkierto" turbiinille. ja kaikki. Kun ei oo miulla mitään käsitystä asiasta ja vaivaa ihan Sitten jos olisi paljon havainnollistamis kuvia niin olisi kiva
Voisiko joku ihan alusta pitäen kertoa/selittää millä tavalla tuo tehdään!
Ihan hankinnoista lähtien? Eli, minkälaiset osat pitäisi ostaa, miten toteuttaa konetilaan, "öljynkierto" turbiinille. ja kaikki. Kun ei oo miulla mitään käsitystä asiasta ja vaivaa ihan Sitten jos olisi paljon havainnollistamis kuvia niin olisi kiva
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
-
- 'Admiral'
- Viestit: 180
- Liittynyt: 16 Syys 2006, 18:40
- Paikkakunta: Jalasjärvi
tokihan tuosta löytyy paljon tietoa ympäri nettiä.
http://ffp-motorsport.com/tuning/turbo.php
tuonkun lukaiset ensin ajatuksella läpi niin selviää itse turbon rakenne.
Sitten on aika paljon kaikkea huomioitavaa moottorin osalta, turbohan on helppo saada konehuoneeseen mutta se että se pelaa halutulla tavalla ja moottori kestää ajoa, se vaatii tietoa ja aikaa (lue=rahaa )
kaikki aloittaa jostain
http://ffp-motorsport.com/tuning/turbo.php
tuonkun lukaiset ensin ajatuksella läpi niin selviää itse turbon rakenne.
Sitten on aika paljon kaikkea huomioitavaa moottorin osalta, turbohan on helppo saada konehuoneeseen mutta se että se pelaa halutulla tavalla ja moottori kestää ajoa, se vaatii tietoa ja aikaa (lue=rahaa )
kaikki aloittaa jostain
Turha koittaa, Manta voittaa.
Voiman edessä taipumatonkin katkeaa.
Voiman edessä taipumatonkin katkeaa.
Kiitän!wannabetuner kirjoitti:tokihan tuosta löytyy paljon tietoa ympäri nettiä.
http://ffp-motorsport.com/tuning/turbo.php
tuonkun lukaiset ensin ajatuksella läpi niin selviää itse turbon rakenne.
Sitten on aika paljon kaikkea huomioitavaa moottorin osalta, turbohan on helppo saada konehuoneeseen mutta se että se pelaa halutulla tavalla ja moottori kestää ajoa, se vaatii tietoa ja aikaa (lue=rahaa )
kaikki aloittaa jostain
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Eihän tuossa sanota että on tarkoitus alkaa itse turbottamaan?Juho M-P kirjoitti:Ei pahalla, mutte jos ei ole mitään käsitystä asiasta, niin kannattasko antaa jonku muun tehä.
Hnakala homma netissä selitettäväks. Niin montaa siaa pitää huomioida.
Kyllä minuakin asia kiinnostaa, kuten kaikki tekniikkaan liittyvä, mutta en ole mitään turboja asentamassa.
Siis joo kyllä! Tuota tarkkasin juuri, tai ainakin yritin...tero76 kirjoitti:Eihän tuossa sanota että on tarkoitus alkaa itse turbottamaan?Juho M-P kirjoitti:Ei pahalla, mutte jos ei ole mitään käsitystä asiasta, niin kannattasko antaa jonku muun tehä.
Hnakala homma netissä selitettäväks. Niin montaa siaa pitää huomioida.
Kyllä minuakin asia kiinnostaa, kuten kaikki tekniikkaan liittyvä, mutta en ole mitään turboja asentamassa.
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
-
- 'Admiral'
- Viestit: 180
- Liittynyt: 16 Syys 2006, 18:40
- Paikkakunta: Jalasjärvi
niin sulla on tarkoitus alkaa turbottaa auto itse?
aivan aluksi:
Mikä tahansa auto ei siihen käy.
Suurin ongelma on katalysaattori nykyautoissa. eli LAKI.
Se kieltää useimmiten autojen turbotuksen.
Moottoreissa on eroja, toisiin pitää tehdä vähemmän töitä, toisiin enemmän.
Rahaa palaa aina. Itsellä on justiin budjettiturbotus käynnissä, ja rahaa palaa ainakin yli tonttu.
Se on varmaa että ei tule kestämään polkemista joten jos haluat kestävyyttä (ihan mukava asia) niin aina vain enemmän palaa.
Tehotavoite pitää olla selvillä että tiedät hankkia oikeanlaiset osat.
Ja mihin tarkoitukseen auto tulee, sekin pitää tietää?
Kytkin, säätimiä, antureita, parit mäntäsarjat, kaiken moisia vippaskonsteja pitää hankkia ja asennella joita ei ole alunperin autossa edes ollut, kaikkea on mahdotonta luetella tässä.
Ongelmia tulee, sen lupaan (FOORUMI auttaa ).
Mutta ei sen puoleen, tekemällä oppii eikä istumalla
aivan aluksi:
Mikä tahansa auto ei siihen käy.
Suurin ongelma on katalysaattori nykyautoissa. eli LAKI.
Se kieltää useimmiten autojen turbotuksen.
Moottoreissa on eroja, toisiin pitää tehdä vähemmän töitä, toisiin enemmän.
Rahaa palaa aina. Itsellä on justiin budjettiturbotus käynnissä, ja rahaa palaa ainakin yli tonttu.
Se on varmaa että ei tule kestämään polkemista joten jos haluat kestävyyttä (ihan mukava asia) niin aina vain enemmän palaa.
Tehotavoite pitää olla selvillä että tiedät hankkia oikeanlaiset osat.
Ja mihin tarkoitukseen auto tulee, sekin pitää tietää?
Kytkin, säätimiä, antureita, parit mäntäsarjat, kaiken moisia vippaskonsteja pitää hankkia ja asennella joita ei ole alunperin autossa edes ollut, kaikkea on mahdotonta luetella tässä.
Ongelmia tulee, sen lupaan (FOORUMI auttaa ).
Mutta ei sen puoleen, tekemällä oppii eikä istumalla
Turha koittaa, Manta voittaa.
Voiman edessä taipumatonkin katkeaa.
Voiman edessä taipumatonkin katkeaa.
Ei laki kiellä ahtamista, kyllä melkolailla minkä tahansa auton saa turbottaa jos siltä tuntuu.wannabetuner kirjoitti:Suurin ongelma on katalysaattori nykyautoissa. eli LAKI.
Se kieltää useimmiten autojen turbotuksen.
Ongelmaa tulee vain tiukoista päästörajoista, joiden alittaminen ja koneen tyypittäminen maksaa pirusti ja harvalla on Suomessa kokemusta vähäpäästöisen turboauton rakentamisesta.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Niin siis jos tässä "joskus" rikastuisi niin tuota
Auto on: Opel Vectra GT 16V (Kannattaisiko suoraan C20LET vaihtaa C20XE:n tilalle?)
Tehotavoite ois sellainen ettei tarviis niin perkeleesti kengittää että kerkeis ohi, tuntuu siltä että autosta on lähtenyt lehmät laitumille (ei hevosia koskaan ollutkaan)
Eli jos pääsis paremman satasen toiselle puolen? Oon kuullut vähän juttua että:
- C20LET kone
- Tunexin virityssarja
= 320 Heppaa?
Mutta mitenkäs sitten kun tuota autoni on etuveto ja eikös tuo Lettipää oo nelikoihin? vai käykö se "BOLT -------------> ON" miten helposti?
Eli +200 tavoite...
Ja eikös sillä ole vielä ratkaiseva merkitys kulutukseen? nyt on keskikulutus miulla EU ajolla ~10 litraa satkulle. Mutta jos on enemmän tehoja, ei tarvii polettaa niin perkeleesti, niin vähemmän söis menovettä? vai ei?
Auto on: Opel Vectra GT 16V (Kannattaisiko suoraan C20LET vaihtaa C20XE:n tilalle?)
Tehotavoite ois sellainen ettei tarviis niin perkeleesti kengittää että kerkeis ohi, tuntuu siltä että autosta on lähtenyt lehmät laitumille (ei hevosia koskaan ollutkaan)
Eli jos pääsis paremman satasen toiselle puolen? Oon kuullut vähän juttua että:
- C20LET kone
- Tunexin virityssarja
= 320 Heppaa?
Mutta mitenkäs sitten kun tuota autoni on etuveto ja eikös tuo Lettipää oo nelikoihin? vai käykö se "BOLT -------------> ON" miten helposti?
Eli +200 tavoite...
Ja eikös sillä ole vielä ratkaiseva merkitys kulutukseen? nyt on keskikulutus miulla EU ajolla ~10 litraa satkulle. Mutta jos on enemmän tehoja, ei tarvii polettaa niin perkeleesti, niin vähemmän söis menovettä? vai ei?
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Tuo 320 heppaa voi essonbaarissa tulla.Dohc_16 kirjoitti:Eli jos pääsis paremman satasen toiselle puolen? Oon kuullut vähän juttua että:
- C20LET kone
- Tunexin virityssarja
= 320 Heppaa?
Mutta mitenkäs sitten kun tuota autoni on etuveto ja eikös tuo Lettipää oo nelikoihin? vai käykö se "BOLT -------------> ON" miten helposti?
Eli +200 tavoite...
Johonkin 280hv kieppeille porukka on vissiin tuolla tunexin 315 sarjalla päässyt(jos kone muuten tiptop).
C20LET menee ihan yhtälailla fyysisesti etuvetoon kuin nelivetoonkin.
Pitkälti sama lohko,kuin mitä kulkineessasi on tällä hetkellä kiinni.
Suurimmat erot koneitten sisuskaluissa taitaa rajoittua mäntiin,kansipahviin ja nokkiin.
Jos autosi on vähäpäästöinen,niin helpoin konsti turbotukseen C20LET+F28(tbo4x4) vaihteisto varustettuna etuvetomuutossarjalla ja jarrut+alusta vastaamaan v6 mallia(tällöin ei tarvita kalliita päästömittauksia).
Turbotus rinnastetaan moottorinvaihtoon,joten alusta pitää laittaa vastaamaan vertailumallia.
GT:n kohdalla tehokkain vertailumalli on V6 ja tehojahan saa kasvattaa sen 20% tehokkaimmasta.
Nooni! nythän tämä alkaa selkeytyä kovin tämä juttu! Kiitos kaikille!TJT kirjoitti:Tuo 320 heppaa voi essonbaarissa tulla.Dohc_16 kirjoitti:Eli jos pääsis paremman satasen toiselle puolen? Oon kuullut vähän juttua että:
- C20LET kone
- Tunexin virityssarja
= 320 Heppaa?
Mutta mitenkäs sitten kun tuota autoni on etuveto ja eikös tuo Lettipää oo nelikoihin? vai käykö se "BOLT -------------> ON" miten helposti?
Eli +200 tavoite...
Johonkin 280hv kieppeille porukka on vissiin tuolla tunexin 315 sarjalla päässyt(jos kone muuten tiptop).
C20LET menee ihan yhtälailla fyysisesti etuvetoon kuin nelivetoonkin.
Pitkälti sama lohko,kuin mitä kulkineessasi on tällä hetkellä kiinni.
Suurimmat erot koneitten sisuskaluissa taitaa rajoittua mäntiin,kansipahviin ja nokkiin.
Jos autosi on vähäpäästöinen,niin helpoin konsti turbotukseen C20LET+F28(tbo4x4) vaihteisto varustettuna etuvetomuutossarjalla ja jarrut+alusta vastaamaan v6 mallia(tällöin ei tarvita kalliita päästömittauksia).
Turbotus rinnastetaan moottorinvaihtoon,joten alusta pitää laittaa vastaamaan vertailumallia.
GT:n kohdalla tehokkain vertailumalli on V6 ja tehojahan saa kasvattaa sen 20% tehokkaimmasta.
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
-
- 'Admiral'
- Viestit: 180
- Liittynyt: 16 Syys 2006, 18:40
- Paikkakunta: Jalasjärvi
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3678
- Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Alavus
- Viesti:
Mitähän tämä mahtanee tarkoittaa? Kaaspolkimen päästämisellähän yleensä hoidataan tuollaisia ongelmia.Hape kirjoitti:Lisäksi pensmotyyreissä käytetään yleensä "dump-valvea" estämään tehojen päälle jääminen.
Omega 3.0 Sport -00 "irmscher", Omega 3.0 Sport -99 "irmscher", Omega "3.0 DTI" -02, Omega 2.5 TD -00, Omega MV6 -98, Omega 3000 -87, Omega 3000 24v -91