Auton Turbotus

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
apusähis
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2946
Liittynyt: 24 Syys 2005, 19:24
Paikkakunta: Joensuu

Auton Turbotus

Viesti Kirjoittaja apusähis »

Elikkäs!

Voisiko joku ihan alusta pitäen kertoa/selittää millä tavalla tuo tehdään!
Ihan hankinnoista lähtien? Eli, minkälaiset osat pitäisi ostaa, miten toteuttaa konetilaan, "öljynkierto" turbiinille. ja kaikki. Kun ei oo miulla mitään käsitystä asiasta ja vaivaa ihan :lollis: Sitten jos olisi paljon havainnollistamis kuvia niin olisi kiva :)
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei pahalla, mutte jos ei ole mitään käsitystä asiasta, niin kannattasko antaa jonku muun tehä.


Hnakala homma netissä selitettäväks. Niin montaa siaa pitää huomioida.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Hape

Viesti Kirjoittaja Hape »

Jos öljynkierto on murheista suurin, niin sitten olen samaa mieltä Juho M-P:n kanssa. Mutta asia muuten on aika yksinkertainen: pannaan solmu pakoputkeen, ja pidetään huoli ettei imupuoli kurista. Lisäksi pensmotyyreissä käytetään yleensä "dump-valvea" estämään tehojen päälle jääminen. :o
wannabetuner
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 180
Liittynyt: 16 Syys 2006, 18:40
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja wannabetuner »

tokihan tuosta löytyy paljon tietoa ympäri nettiä.

http://ffp-motorsport.com/tuning/turbo.php

tuonkun lukaiset ensin ajatuksella läpi niin selviää itse turbon rakenne.
Sitten on aika paljon kaikkea huomioitavaa moottorin osalta, turbohan on helppo saada konehuoneeseen mutta se että se pelaa halutulla tavalla ja moottori kestää ajoa, se vaatii tietoa ja aikaa (lue=rahaa :D )
kaikki aloittaa jostain :wink:
Turha koittaa, Manta voittaa.
Voiman edessä taipumatonkin katkeaa.
Avatar
apusähis
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2946
Liittynyt: 24 Syys 2005, 19:24
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja apusähis »

wannabetuner kirjoitti:tokihan tuosta löytyy paljon tietoa ympäri nettiä.

http://ffp-motorsport.com/tuning/turbo.php

tuonkun lukaiset ensin ajatuksella läpi niin selviää itse turbon rakenne.
Sitten on aika paljon kaikkea huomioitavaa moottorin osalta, turbohan on helppo saada konehuoneeseen mutta se että se pelaa halutulla tavalla ja moottori kestää ajoa, se vaatii tietoa ja aikaa (lue=rahaa :D )
kaikki aloittaa jostain :wink:
Kiitän! :)
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Avatar
tero76
'Senator'
'Senator'
Viestit: 686
Liittynyt: 01 Heinä 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja tero76 »

Juho M-P kirjoitti:Ei pahalla, mutte jos ei ole mitään käsitystä asiasta, niin kannattasko antaa jonku muun tehä.


Hnakala homma netissä selitettäväks. Niin montaa siaa pitää huomioida.
Eihän tuossa sanota että on tarkoitus alkaa itse turbottamaan?

Kyllä minuakin asia kiinnostaa, kuten kaikki tekniikkaan liittyvä, mutta en ole mitään turboja asentamassa.
Avatar
apusähis
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2946
Liittynyt: 24 Syys 2005, 19:24
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja apusähis »

tero76 kirjoitti:
Juho M-P kirjoitti:Ei pahalla, mutte jos ei ole mitään käsitystä asiasta, niin kannattasko antaa jonku muun tehä.


Hnakala homma netissä selitettäväks. Niin montaa siaa pitää huomioida.
Eihän tuossa sanota että on tarkoitus alkaa itse turbottamaan?

Kyllä minuakin asia kiinnostaa, kuten kaikki tekniikkaan liittyvä, mutta en ole mitään turboja asentamassa.
Siis joo kyllä! Tuota tarkkasin juuri, tai ainakin yritin... :oops:
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
wannabetuner
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 180
Liittynyt: 16 Syys 2006, 18:40
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja wannabetuner »

niin sulla on tarkoitus alkaa turbottaa auto itse?
aivan aluksi:
Mikä tahansa auto ei siihen käy.
Suurin ongelma on katalysaattori nykyautoissa. eli LAKI.
Se kieltää useimmiten autojen turbotuksen.
Moottoreissa on eroja, toisiin pitää tehdä vähemmän töitä, toisiin enemmän.
Rahaa palaa aina. Itsellä on justiin budjettiturbotus käynnissä, ja rahaa palaa ainakin yli tonttu.
Se on varmaa että ei tule kestämään polkemista joten jos haluat kestävyyttä (ihan mukava asia) niin aina vain enemmän palaa.
Tehotavoite pitää olla selvillä että tiedät hankkia oikeanlaiset osat.
Ja mihin tarkoitukseen auto tulee, sekin pitää tietää?
Kytkin, säätimiä, antureita, parit mäntäsarjat, kaiken moisia vippaskonsteja pitää hankkia ja asennella joita ei ole alunperin autossa edes ollut, kaikkea on mahdotonta luetella tässä.
Ongelmia tulee, sen lupaan (FOORUMI auttaa 8) ).
Mutta ei sen puoleen, tekemällä oppii eikä istumalla :P
Turha koittaa, Manta voittaa.
Voiman edessä taipumatonkin katkeaa.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

wannabetuner kirjoitti:Suurin ongelma on katalysaattori nykyautoissa. eli LAKI.
Se kieltää useimmiten autojen turbotuksen.
Ei laki kiellä ahtamista, kyllä melkolailla minkä tahansa auton saa turbottaa jos siltä tuntuu.

Ongelmaa tulee vain tiukoista päästörajoista, joiden alittaminen ja koneen tyypittäminen maksaa pirusti ja harvalla on Suomessa kokemusta vähäpäästöisen turboauton rakentamisesta.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
apusähis
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2946
Liittynyt: 24 Syys 2005, 19:24
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja apusähis »

Niin siis jos tässä "joskus" rikastuisi niin tuota

Auto on: Opel Vectra GT 16V (Kannattaisiko suoraan C20LET vaihtaa C20XE:n tilalle?)

Tehotavoite ois sellainen ettei tarviis niin perkeleesti kengittää että kerkeis ohi, tuntuu siltä että autosta on lähtenyt lehmät laitumille (ei hevosia koskaan ollutkaan)

Eli jos pääsis paremman satasen toiselle puolen? :D Oon kuullut vähän juttua että:

- C20LET kone
- Tunexin virityssarja
= 320 Heppaa?

Mutta mitenkäs sitten kun tuota autoni on etuveto ja eikös tuo Lettipää oo nelikoihin? vai käykö se "BOLT -------------> ON" ;) miten helposti?

Eli +200 tavoite...

Ja eikös sillä ole vielä ratkaiseva merkitys kulutukseen? nyt on keskikulutus miulla EU ajolla ~10 litraa satkulle. Mutta jos on enemmän tehoja, ei tarvii polettaa niin perkeleesti, niin vähemmän söis menovettä? vai ei? :D
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Dohc_16 kirjoitti:Eli jos pääsis paremman satasen toiselle puolen? :D Oon kuullut vähän juttua että:

- C20LET kone
- Tunexin virityssarja
= 320 Heppaa?

Mutta mitenkäs sitten kun tuota autoni on etuveto ja eikös tuo Lettipää oo nelikoihin? vai käykö se "BOLT -------------> ON" ;) miten helposti?

Eli +200 tavoite...
Tuo 320 heppaa voi essonbaarissa tulla.

Johonkin 280hv kieppeille porukka on vissiin tuolla tunexin 315 sarjalla päässyt(jos kone muuten tiptop).

C20LET menee ihan yhtälailla fyysisesti etuvetoon kuin nelivetoonkin.
Pitkälti sama lohko,kuin mitä kulkineessasi on tällä hetkellä kiinni.

Suurimmat erot koneitten sisuskaluissa taitaa rajoittua mäntiin,kansipahviin ja nokkiin.

Jos autosi on vähäpäästöinen,niin helpoin konsti turbotukseen C20LET+F28(tbo4x4) vaihteisto varustettuna etuvetomuutossarjalla ja jarrut+alusta vastaamaan v6 mallia(tällöin ei tarvita kalliita päästömittauksia).

Turbotus rinnastetaan moottorinvaihtoon,joten alusta pitää laittaa vastaamaan vertailumallia.
GT:n kohdalla tehokkain vertailumalli on V6 ja tehojahan saa kasvattaa sen 20% tehokkaimmasta.
Avatar
apusähis
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2946
Liittynyt: 24 Syys 2005, 19:24
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja apusähis »

TJT kirjoitti:
Dohc_16 kirjoitti:Eli jos pääsis paremman satasen toiselle puolen? :D Oon kuullut vähän juttua että:

- C20LET kone
- Tunexin virityssarja
= 320 Heppaa?

Mutta mitenkäs sitten kun tuota autoni on etuveto ja eikös tuo Lettipää oo nelikoihin? vai käykö se "BOLT -------------> ON" ;) miten helposti?

Eli +200 tavoite...
Tuo 320 heppaa voi essonbaarissa tulla.

Johonkin 280hv kieppeille porukka on vissiin tuolla tunexin 315 sarjalla päässyt(jos kone muuten tiptop).

C20LET menee ihan yhtälailla fyysisesti etuvetoon kuin nelivetoonkin.
Pitkälti sama lohko,kuin mitä kulkineessasi on tällä hetkellä kiinni.

Suurimmat erot koneitten sisuskaluissa taitaa rajoittua mäntiin,kansipahviin ja nokkiin.

Jos autosi on vähäpäästöinen,niin helpoin konsti turbotukseen C20LET+F28(tbo4x4) vaihteisto varustettuna etuvetomuutossarjalla ja jarrut+alusta vastaamaan v6 mallia(tällöin ei tarvita kalliita päästömittauksia).

Turbotus rinnastetaan moottorinvaihtoon,joten alusta pitää laittaa vastaamaan vertailumallia.
GT:n kohdalla tehokkain vertailumalli on V6 ja tehojahan saa kasvattaa sen 20% tehokkaimmasta.
Nooni! :) nythän tämä alkaa selkeytyä kovin tämä juttu! Kiitos kaikille! :)
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Avatar
apusähis
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2946
Liittynyt: 24 Syys 2005, 19:24
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja apusähis »

Kun mie halluun ite oppii tekemään näitä juttuja, ettei tarviis viedä minnekkään PROTurbolle tms...Miusta ois kiva tehdä näitä kaikkia jutskuja :D Pitää vielä laittaa juttua tuonne kori ja alustaan :D kun pitäs ruosteet korjata...
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
wannabetuner
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 180
Liittynyt: 16 Syys 2006, 18:40
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja wannabetuner »

se on kivaa niin kauan kun aloittaa, sitten kun eka tonttu on mennyt, nyrkit on auki ja naiset huutaa että nekin haluaa joskus huomiota niin se siitä kivasta :wink:
Turha koittaa, Manta voittaa.
Voiman edessä taipumatonkin katkeaa.
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Hape kirjoitti:Lisäksi pensmotyyreissä käytetään yleensä "dump-valvea" estämään tehojen päälle jääminen. :o
Mitähän tämä mahtanee tarkoittaa? Kaaspolkimen päästämisellähän yleensä hoidataan tuollaisia ongelmia.
Omega 3.0 Sport -00 "irmscher", Omega 3.0 Sport -99 "irmscher", Omega "3.0 DTI" -02, Omega 2.5 TD -00, Omega MV6 -98, Omega 3000 -87, Omega 3000 24v -91
Vastaa Viestiin