Auton Turbotus

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

P. Lanttola kirjoitti:
Hape kirjoitti:Lisäksi pensmotyyreissä käytetään yleensä "dump-valvea" estämään tehojen päälle jääminen. :o
Mitähän tämä mahtanee tarkoittaa? Kaaspolkimen päästämisellähän yleensä hoidataan tuollaisia ongelmia.

:lollis: :lollis:


Dumpilla estetään ahtimen vaurioituminen(ja kaasuläpän vääntyminen).


Kun kaasuläppä sulkeutuu, painepulssi osuu läppään ja kimpoaa takaisin ahtimen siipiin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
wannabetuner
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 180
Liittynyt: 16 Syys 2006, 18:40
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja wannabetuner »

Dump valve on venttiili, joka päästää ulos paineen, joka syntyy ahtimen kompressorin ja kaasuläpän välille, kun kaasuläppä suljetaan nopeasti. Dump valve pienentää viivettä ja säästää ahdinta.
Turha koittaa, Manta voittaa.
Voiman edessä taipumatonkin katkeaa.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Eikös se tuossa lue jo.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Juho M-P kirjoitti:
P. Lanttola kirjoitti:
Hape kirjoitti:Lisäksi pensmotyyreissä käytetään yleensä "dump-valvea" estämään tehojen päälle jääminen. :o
Mitähän tämä mahtanee tarkoittaa? Kaaspolkimen päästämisellähän yleensä hoidataan tuollaisia ongelmia.

:lollis: :lollis:


Dumpilla estetään ahtimen vaurioituminen(ja kaasuläpän vääntyminen).


Kun kaasuläppä sulkeutuu, painepulssi osuu läppään ja kimpoaa takaisin ahtimen siipiin.
Joo-o, ihan kuin en tietäisi, mutta tuossa viestissä kyseinen asia on aika erikoisesti ilmaistu.
Ja vaikka dumppia tai by-passia ei olisi niin kaasuläpän vääntyminen tai turbon vaurioituminen on aika epätodennäköistä. Ainakin normaalisti käytetyillä alle 2 baarin ahtopaineilla.

No, pointti kuitenkin oli että kun kaasuläppä sulkeutuu niin ei siinä enää mitään tehoja päälle jää vaikka ahtoputkiin vähän painetta kertyisikin.
Omega 3.0 Sport -00 "irmscher", Omega 3.0 Sport -99 "irmscher", Omega "3.0 DTI" -02, Omega 2.5 TD -00, Omega MV6 -98, Omega 3000 -87, Omega 3000 24v -91
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

En tarkottanu et sinä et tietäs, vaan tarkensin sitä edellistä "periaatetta"...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

No sitten asia on ok :)
Omega 3.0 Sport -00 "irmscher", Omega 3.0 Sport -99 "irmscher", Omega "3.0 DTI" -02, Omega 2.5 TD -00, Omega MV6 -98, Omega 3000 -87, Omega 3000 24v -91
Vastaa Viestiin