Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.
Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.
Opel Vectra C 1,9 DTI 2008 ajettu 310 000 km.
Yritän löytää vian ilmastoinnista. Onko ehdotuksia miten tuo löytyisi.
Vuoto lienee kyseessä, sillä täytön jälkeen hiipui.
Vanhassa Vectrassa vuoto oli jäähdytin kennossa, kun purin etumaskin pois, sen saattoi havaita tummana halkaijaltaan 10cm ympyränä. Merkkiliikkeeseen tai muuhunkaan liikkeeseen en vie sillä viimeksi hakivat idiootit vikaa monen saturaisen edestä eivätkä köytäneet. Olisi riittänyt kennon tarkastus valopeilillä.
Kumpi kenno on jäähdytin kenno. Vanhassa oli ulompi muistelen.
Yritän löytää vian ilmastoinnista. Onko ehdotuksia miten tuo löytyisi.
Vuoto lienee kyseessä, sillä täytön jälkeen hiipui.
Vanhassa Vectrassa vuoto oli jäähdytin kennossa, kun purin etumaskin pois, sen saattoi havaita tummana halkaijaltaan 10cm ympyränä. Merkkiliikkeeseen tai muuhunkaan liikkeeseen en vie sillä viimeksi hakivat idiootit vikaa monen saturaisen edestä eivätkä köytäneet. Olisi riittänyt kennon tarkastus valopeilillä.
Kumpi kenno on jäähdytin kenno. Vanhassa oli ulompi muistelen.
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.
Eikös ilmastointijärjestelmään laiteta sitä väriainetta mikä näkyy UV lampulla jos vuotaa.
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13543
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.
Kyllä. Laitetaan aina ac huollossa mutta uudessa autossa ei aina sitä ole.
Toimen etsintä tapa on paineistaminen typellä mutta se vaatiì sen typpipullon, mittarin, liittimet letkuineen ja saippuavettä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.
Kyllä minun tietääkseni nykyään täyttö/huollossa laitetaan aina vuodonilmaisu aine. En tiedä varmasti, mutta tässä luulossa olen ollut.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13543
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.
Voi riippua paikasta mutta omassa työpaikassa huoltolaite täyttää automaattisesti 5-7g uv ainetta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.
Kylmäaineen täytöstä on vuosi. Pitää osoitella tuolla UV-lampulla ilmastointijärjestelmää, josko viime täytössä sitä merkkiainetta laitettiin.
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.
Siis heti täytön tai ilmastointihuollon jälkeen tuo hiipui? Voi olla jopa liikatäyttö, jolloin paine nousee liian suureksi, ja hätäkatkaisu estää kompressorin käynnistymisen.
Jos taas hiipui vähitellen, niin silloin vuoto mahdollinen. Ekana kuitenkin veisin tuon ilmastointihuoltoon, jossa tarkistaisivat järjestelmän. Ei tarvitse olla merkkihuolto tuon tekemiseen. Esim. TTS:llä Rajamäellä autopuolella tehdään noita asiakastöinä.
- painelukemat matala- ja korkeapainepuolilla
- järjestelmän tyhjennys, jotta saadaan selville kylmäaineen määrä vrt. ko. laitteen suositus
- uv-väriaine lisäys ja typpi joku 15bar
Jos taas hiipui vähitellen, niin silloin vuoto mahdollinen. Ekana kuitenkin veisin tuon ilmastointihuoltoon, jossa tarkistaisivat järjestelmän. Ei tarvitse olla merkkihuolto tuon tekemiseen. Esim. TTS:llä Rajamäellä autopuolella tehdään noita asiakastöinä.
- painelukemat matala- ja korkeapainepuolilla
- järjestelmän tyhjennys, jotta saadaan selville kylmäaineen määrä vrt. ko. laitteen suositus
- uv-väriaine lisäys ja typpi joku 15bar
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.
Se uv-öögailu pitäis tehdä heti kun alkaa epäillä vuotoa, eikä vuosi sen jälkeen kun toininta loppunut. Se väriaine ei jää vuotokohtaa vuosiksi, vaan häipyy pikkuhiljaa.
Tämä ärsytti ehkä eniten ku joutui vuotoja hakemaan, kun tullaan keväällä valittamaan toimimattomuutta ja samaan hengenvetoon todetaan että se toiminta lakkasi jo viimevuonna. Jos vuoto on iso niin typpihän sen löytää helposti, mutta pienempien kans ei haittais vaikka oiskin väriaineesta apuja.
Jos ei niin justiinsa ole asiat niin tyhjään järjestelmään voi paineilmaa tökätä vuodon hakua varten. Ei tosin ole suositeltavaa.
Ja kyllä minäkin väriaineen olen pistänyt öljyn kylkeen huolloissa siitä lähtien ku niitä olen tehnyt eli noin 18 vuotta. Yleensä pyrkimys käyttää valmiiksi värjättyä öljyä.
Tämä ärsytti ehkä eniten ku joutui vuotoja hakemaan, kun tullaan keväällä valittamaan toimimattomuutta ja samaan hengenvetoon todetaan että se toiminta lakkasi jo viimevuonna. Jos vuoto on iso niin typpihän sen löytää helposti, mutta pienempien kans ei haittais vaikka oiskin väriaineesta apuja.
Jos ei niin justiinsa ole asiat niin tyhjään järjestelmään voi paineilmaa tökätä vuodon hakua varten. Ei tosin ole suositeltavaa.
Ja kyllä minäkin väriaineen olen pistänyt öljyn kylkeen huolloissa siitä lähtien ku niitä olen tehnyt eli noin 18 vuotta. Yleensä pyrkimys käyttää valmiiksi värjättyä öljyä.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13543
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.
Paineilma sisältää kosteutta niin ei saa käyttää paineistukseen kun hajottaa kuivaimen joka on vectrassa integroitu siihen keulan lauhduttimeen
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.
Sehän pitäis muutenkin vaihtaa jos putki on ollut isosti puhki tai poikki.
Mut joo, ei se juurikin kosteussystä hyvää tee.
Mut joo, ei se juurikin kosteussystä hyvää tee.
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.
Tuo oloin kenno on ilmeisesti jäähdytinkenno ja näyttäisi olevan kunnossa.
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.
Oon omista autoista hakenu vikaa ihan paineilmalla. 8bar täytttöliittimestä vaan sisään.
Sitten suihkepullolla Fairyvettä vaan joka puolelle. On vuodot löytyny.
Ei se kuivain heti rikkoudu ja onko sillä enää väliäkään vanhoissa romuissa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.
Etupuskuri vain pitäis ottaa pois. Pitää tuolla ilmanpaineella yrittää.
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.
Ruiski fairyvettä myös kompuran rungon ja hihnapyörän väliin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.
Kumpi noista on täyttöliitin? Ohuempi vai paksumpi putki? Kyllähän tuosta päältäkin näkee aika paljon putkistoa, kompressori, kuivainkin osittain.