Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13541
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Löytyy kp ja mp liittimet. Korkissa useinmiten lukee H tai L
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15808
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei mitään väliä kummasta pukkaat. Isommasta menee kompuralla helpommin ku siellä on isompi venttiili ja vanhemmissa vain kuulaventtiili.

Muista sitten päästää ilmat pois.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Henkka73
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 19:03
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.

Viesti Kirjoittaja Henkka73 »

Löysin nyt AliExpressistä kaasuanalysaattorin (27,58€) jonka pitäisi tunnistaa myös R134a jonka herkkyys tekstin mukaan vähemmän kuin 0.5oz/vuosi. Onnistuuko vuodon etsintä ulkona vai pitääkö olla autohallissa auto, entä pitääkö vuodon etsinnässä olla auto käynnissä? Voisiko tuolla oikeasti löytää vuotokohdan kun ilmastointia täytyy täyttää 1-2 kertaa vuodessa? Viikko sitten tänä vuonna laitatin 950g ettei ihan heti olisi tyhjä (tyyppikilvessä lukee 900g ja netistä löysin suositus 900-950g), oli 20g viime vuodesta jäljellä. Viime vuonna olin kesäkuussa laitattanut 700g niin heinäkuussa piti jo uudestaan täyttää ja silloin käskin laittaa 900g (700g sisältyi normaali hintaan ja ylimenevä +20€).
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15808
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ne oikeat R138a haistelijat on ainaki ihan törkeen herkkiä huomaamaan. Joko oot perinteisen saippuaveden kokeillu?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.

Viesti Kirjoittaja Rak »

Melko pärnänen on, jos ei kesässä yli kilon vuotavasta järjestelmästä saa vikaa esille. Jos nyt oikeen hankala on, niin aineet sisään, pari viikkoo käyttöä ja uv-valolla tarkastus.

Sillä valolla on turha etsiä vuotoa jos autolla on talven yli ajettu ja ilmastointi heitti pelaamasta syksyllä..
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19316
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Timonen kirjoitti: 23 Touko 2020, 23:42 - järjestelmän tyhjennys, jotta saadaan selville kylmäaineen määrä vrt. ko. laitteen suositus
- uv-väriaine lisäys ja typpi joku 15bar
Tällä aiemmin mainitsemalla keinolla se vuotokohta löytyy.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Henkka73
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 19:03
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.

Viesti Kirjoittaja Henkka73 »

Niin ilmastointihuoltohan se oli nimeltään missä olen käynyt, se alipaine testihän ei löydä vuotoa kuin 20mB siinä 4 ja 20 minuutin kohdalla. Viime vuoden kesäkuussahan ne oli laittanut liian vähän ainetta (700g), en tiedä paljonko viime vuoden heinäkuussa oli otettu ainetta talteen kun laitteesta oli paperi loppunut kesken kaiken niin ne joutu tekemään uusiksi sen kun ei edes tiennyt paljonko se oli silloin laittanut sitä ainetta sinne kun ei alkanut toimimaan ja flekti ei pyörinyt, silloin heti perään uusinnassa se oikaisi jättäen kokonaan sen alipainetestin välistä koska oli jo mennyt aikaa 30 minuuttia ja olisi mennyt toiset 30 minuuttia ja laite ei sitä paitsi olisi jatkanut jos se olisi löytänyt vuotoa, silloinkin ilmastoinnin teho oli alkanut hiipumaan myös sen takia niin pian että sinne oli laitettu liian vähän kylmäainetta. 2 vuotta siiten tais kestää noin 3-4kk että alkoi teho hiipumaan, silloin uusinta huollossa oli otettu 200g ainetta talteen. Ja minä vähän epäilen että kun auto on ollut aiempina vuosina kesällä koko päivät auringon paahteessa parkkipaikalla niin se saattaa ehkä suurentaa vuotoa.

Nyt tällä hetkellä ilmastointi toimii vielä loistavasti ja 0 asteista ilmaa puhaltaa sisälle. Tuossa paikassa jossa nyt olen käynyt ne ei kuulema laita sitä uv-ainetta sinne. 2 vuotta sitten toisessa paikassa ne oli kuulema laittanut sinne uv-ainetta.

Tilasin nyt kiinasta tuon kaasuanalysaattorin, toivottavasti tulisi 2-3 viikossa ja jos sillä löytäisi mistä vuotaa niin voisi vähän päätellä mitä siitä mahdollisesti joutuisi korjaamaan ja paljonko siihen pitää olla rahaa säästettynä. Typpi testissä taas varmaan on se riski että jos sen testin takia ilmastointi pamahtaa kokonaan toimimattomaksi niin silloin pitäisi olla valmiiksi säästössä se tarvittava rahamäärä että sen voi saman tien korjata, se ei paljoa auta jos tekee testin ja sitten käy ilmi että ei ole tarpeeksi rahaa säästössä korjausta varten ja velaksi en korjausta ala tekemään.
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19316
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Mistä päin olet? Paikkakunnan voi laittaa tuohon profiiliin!

Tuolla Rajamäen TTS:n autopuolella, jossa siis olen itsekin opiskellut ja käynyt siellä tuon ilmastointikurssin, niin homma onnistuisi varmasti edullisesti asiakastyönä, koska siellä on siihen laitteet ja välineet, eikä hinta taida olla kuin 40€/h.

Ilmastointihuolto taisi olla 70€ + olikohan nyt 20€/100gr. Eli jos järjestelmästä imetään talteen 850g, ja sinne pitää täyttää 900g, maksat 70€ + 10€ = 80€.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19316
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Rookeri kirjoitti: 17 Kesä 2020, 00:37 Edelleen, jos oot jo noin kauan tietäny sen vuotavan nii miksi meet taas täyttämään sen?

Mikä siinä typpitestissä mitään rikkoisi? Tekeehän se kompurakin sen paineen sinne järjestelmään. Kuunnellaan suhinoita että löytyykö vuotokohtaa.
Juuri näin. Joku 15-20bar typen paineeksi, niin varmaan löytyy. Ja ennen paineistusta hieman väriainetta järjestelmään, ja UV-valolla etsimään vuotokohtaa äänen perusteella.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Henkka73
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 19:03
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.

Viesti Kirjoittaja Henkka73 »

Tarkastin kalenterista niin 2018 vuonna kesti 15,5 viikkoa että teho hiipui, silloin huhtikuussa oli muistaakseni laittaneet 900g kylmäainetta. Tuolloin 2018 olin auton ostanut joten en ostaessa tiennyt vuotaako kuinka paljon vai ei. Espoossa olen.
Henkka73
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 19:03
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.

Viesti Kirjoittaja Henkka73 »

Timonen kirjoitti: 17 Kesä 2020, 00:37 Mistä päin olet? Paikkakunnan voi laittaa tuohon profiiliin!

Tuolla Rajamäen TTS:n autopuolella, jossa siis olen itsekin opiskellut ja käynyt siellä tuon ilmastointikurssin, niin homma onnistuisi varmasti edullisesti asiakastyönä, koska siellä on siihen laitteet ja välineet, eikä hinta taida olla kuin 40€/h.

Ilmastointihuolto taisi olla 70€ + olikohan nyt 20€/100gr. Eli jos järjestelmästä imetään talteen 850g, ja sinne pitää täyttää 900g, maksat 70€ + 10€ = 80€.
Tuo Rajamäen TTS ei olis kovin mahdottoman kaukana, pitää pitää mielessä, kesällähän ne ei varmaan siellä tee mitään joten syksyyn menee.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15808
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Täälä taas huutelee jampat jotka ei ymmärrä ilmastoinnin toiminnasta/täytöstä mitään.

Noin hitaasti vuotava järjestelmä ei näy huollon testeissä. Ei edes sellainen joka vuotaa parissa päivässä. Siis sen täyttölaitteen vuototestissä.

Ainoa keino löytää vuoto on täyttää typpikaasulla 15bar paineeseen ja sitten suihkepullolla saippuavettä ruutaamaan.
Tai täyttää UV väriainetta kylmäaineen sekaan. Mutta sitten pitäis aktiivisesti tutkia UV valolla että mihin roiskeita alkaa tulla.

AC vuodon löytäminen voi monesti olla helvetillistä ja erittäin kallista.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Juho M-P kirjoitti: 17 Kesä 2020, 07:09 Täälä taas huutelee jampat jotka ei ymmärrä ilmastoinnin toiminnasta/täytöstä mitään.

Noin hitaasti vuotava järjestelmä ei näy huollon testeissä. Ei edes sellainen joka vuotaa parissa päivässä. Siis sen täyttölaitteen vuototestissä.

Ainoa keino löytää vuoto on täyttää typpikaasulla 15bar paineeseen ja sitten suihkepullolla saippuavettä ruutaamaan.
Tai täyttää UV väriainetta kylmäaineen sekaan. Mutta sitten pitäis aktiivisesti tutkia UV valolla että mihin roiskeita alkaa tulla.

AC vuodon löytäminen voi monesti olla helvetillistä ja erittäin kallista.

AC vuodon löytäminen voi olla todella helvetillistä. Ja kallista.
Käsittääkseni se on juuri noin kuin edellä kerrottiin.
Kaiken lisäksi normaalissa ilmastointihuollossa kone tekee alipainetestin. Järjestelmän vuoto, pieni sellainen, ei ole välttämättä näy ollenkaan alipaineisena. Riippuu tietenkin minkälainen ja missä vuoto on.
Järjestelmä on käytössä ylipaineinen niin pieni vuoto, jos sitä epäillään olevan, pitää etsiä juurikin ylipaineisena myös. Joko sillä typellä tai heti huollon jälkeen kylmäaineen väriainevuotoa UV lampulla.

Aika moni ilmastointihuollon tekijä, kun niitä joku vuosi sitten syntyi "kuin sieniä sateella" ei oikeasti osaa tehdä muuta kuin sen mitä kone tekee eli vanhan aineen poiston ja täytön.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19316
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Henkka73 kirjoitti: 17 Kesä 2020, 00:55
Timonen kirjoitti: 17 Kesä 2020, 00:37 Mistä päin olet? Paikkakunnan voi laittaa tuohon profiiliin!

Tuolla Rajamäen TTS:n autopuolella, jossa siis olen itsekin opiskellut ja käynyt siellä tuon ilmastointikurssin, niin homma onnistuisi varmasti edullisesti asiakastyönä, koska siellä on siihen laitteet ja välineet, eikä hinta taida olla kuin 40€/h.

Ilmastointihuolto taisi olla 70€ + olikohan nyt 20€/100gr. Eli jos järjestelmästä imetään talteen 850g, ja sinne pitää täyttää 900g, maksat 70€ + 10€ = 80€.
Tuo Rajamäen TTS ei olis kovin mahdottoman kaukana, pitää pitää mielessä, kesällähän ne ei varmaan siellä tee mitään joten syksyyn menee.
Soita sinne ja kysy. Siellä voi olla oppilaita kyllä. Heinäkuu muistaakseni on loma, jolloin tuo autohalli on kiinni.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19316
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ilmastoinnin vuotokohdan paikannus.

Viesti Kirjoittaja Timonen »

petrisa kirjoitti: 17 Kesä 2020, 10:22
Juho M-P kirjoitti: 17 Kesä 2020, 07:09 Täälä taas huutelee jampat jotka ei ymmärrä ilmastoinnin toiminnasta/täytöstä mitään.

Noin hitaasti vuotava järjestelmä ei näy huollon testeissä. Ei edes sellainen joka vuotaa parissa päivässä. Siis sen täyttölaitteen vuototestissä.

Ainoa keino löytää vuoto on täyttää typpikaasulla 15bar paineeseen ja sitten suihkepullolla saippuavettä ruutaamaan.
Tai täyttää UV väriainetta kylmäaineen sekaan. Mutta sitten pitäis aktiivisesti tutkia UV valolla että mihin roiskeita alkaa tulla.

AC vuodon löytäminen voi monesti olla helvetillistä ja erittäin kallista.

AC vuodon löytäminen voi olla todella helvetillistä. Ja kallista.
Käsittääkseni se on juuri noin kuin edellä kerrottiin.
Kaiken lisäksi normaalissa ilmastointihuollossa kone tekee alipainetestin. Järjestelmän vuoto, pieni sellainen, ei ole välttämättä näy ollenkaan alipaineisena. Riippuu tietenkin minkälainen ja missä vuoto on.
Järjestelmä on käytössä ylipaineinen niin pieni vuoto, jos sitä epäillään olevan, pitää etsiä juurikin ylipaineisena myös. Joko sillä typellä tai heti huollon jälkeen kylmäaineen väriainevuotoa UV lampulla.

Aika moni ilmastointihuollon tekijä, kun niitä joku vuosi sitten syntyi "kuin sieniä sateella" ei oikeasti osaa tehdä muuta kuin sen mitä kone tekee eli vanhan aineen poiston ja täytön.
Tekee kyllä alipainetestin, mutta tosi lyhyän, noin 20-30min, kun se olisi hyvä olla n. 45min. Tuo lyhyys johtuu siitä, että yhtiö haluaa homman olevan tehty 1 tunti, ei enemmän, jotta päivän aikana voi olla joka tunti yksi maksava asiakas.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vastaa Viestiin