Tuuletin ongelma!
Tuuletin ongelma!
Hei!
C Vectrassa ilmastointi ja lämmitys toimii mutta tuuletin vain yhdellä nopeudella, varmaan kakkosella? Onko rele, sulake vai esivastus vika mahdollisesti? Kun auton sammuttaa tuuletin vikisee pari sekuntia.
C Vectrassa ilmastointi ja lämmitys toimii mutta tuuletin vain yhdellä nopeudella, varmaan kakkosella? Onko rele, sulake vai esivastus vika mahdollisesti? Kun auton sammuttaa tuuletin vikisee pari sekuntia.
Re: Tuuletin ongelma!
Tuulettimella tarkoitat mahdollisesti sisätilaan puhaltavaa ? Onko automaattinen , vai manuaali ilmastointi ?
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Tuuletin ongelma!
Joo, sisätilan puhallin, manuaalinen ilmastointi on. Huurteenpoistossa puhaltaa täysillä kyllä!?
Re: Tuuletin ongelma!
Veikkaan , että on osa esivastuksesta kärähtänyt. Esivastuksesta löytyy kyllä juttua foorumilta, kun käyttää hakua. Suurin nopeus ohittaa esivastuksen.
Vikinä viittaa mahdollisesti ruostuneeseen laakeriin. Jos on alkupään C-Vectra, puuttuu pualtimen kotelosta kondenssiveden poistoreikä. Vesi ruostuttaa laakerin. Toinen vaihtoehto on , että puhaltimen siipi hankaa hieman.
Vikinä viittaa mahdollisesti ruostuneeseen laakeriin. Jos on alkupään C-Vectra, puuttuu pualtimen kotelosta kondenssiveden poistoreikä. Vesi ruostuttaa laakerin. Toinen vaihtoehto on , että puhaltimen siipi hankaa hieman.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Tuuletin ongelma!
Pitää etsiä ja tutkia saisko toimiin..
Re: Tuuletin ongelma!
Esivastus vaihdettu, puhallin toimii edelleen yhdellä nopeudella, vastus kuumenee heti..
Re: Tuuletin ongelma!
Esivastus vaihdettu, puhallin toimii edelleen yhdellä nopeudella, vastus kuumenee heti. Säätönuppi myös pyörii hervottomasti, eli ei pysähdy vaikka 4-asennossa.
Re: Tuuletin ongelma!
Liekö vika olisi sitten siinä puhaltimen ohjauksessa, eli sen nopeudensäätönupin takana. Toinen vaihtoehto on säätövastukselle menevien johtimien liitin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Tuuletin ongelma!
Nyt ei toimi kun huurteenpoisto napista täysillä tai ei ollenkaan. Uusi esivastus mustunut, vaihdettu vanha takaisin, ei vaikutusta. Johtimia ronklattu. Onkohan se puhaltimen ohjauksessa sitten vikaa Vettä ei havaittu jalkatilassa, eli puhallin lienee kunnossa.
Re: Tuuletin ongelma!
Veikkaan , että sen puhaltimen aiheuttama kuorma on liian suuri, eli pyörii huonosti / raskaasti. Kuten aiemmin kirjoitin, alkupään C-Vectroissa sen puhaltimen kotelon pohjalle kertyy kosteutta ja se ruostuttaa puhaltimen laakerin. Puhallin on siellä hanskalokeron takana.
Taisi uudesta vastuksesta osa kärähtää.
Taisi uudesta vastuksesta osa kärähtää.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Tuuletin ongelma!
Uusittu säädinpaneli, kun laittaa 4 kohtaan, toimii täysillä, muuten ei mitään. Suoralla virralla puhallin toimii 1-4 nopeudella
Re: Tuuletin ongelma!
Uusit siis sen ohjainlaitteen (säädinpaneli) . Sen takaa lähtee 3 johdinta puhaltimen etuvastukselle. Ne menevät suoraan vastukselle asti. Molemmissa päissä on liitin. Vika oletettavasti joko liittimissä tai johtimissa. Etuvastuksessa on kytkentäkaavion mukaan lämpösuojakytkin. Jos se on lauennut , alemmat nopeudet eivät toimi. En tiedä, voiko kyseisen lämpösuojakytkimen palauttaa. Se on johtimien ja liittimien ohella mahdollinen vikakohta.
Tosin se säädinpaneeli kaiketi voi olla samalla tavalla viallinen , vai onko ihan uusi ?
Tosin se säädinpaneeli kaiketi voi olla samalla tavalla viallinen , vai onko ihan uusi ?
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Tuuletin ongelma!
Yksi vaihtoehto lisää, mikä kannattaa tarkistaa. Säädinpaneelin etupuolella on rele K4X129 , joka tarjoaa jännitteen säätimen kautta niille alemmille nopeuksille. Rele löytyy kojetaulun releboxista kuskin puolelta. 6 isompaa relettä (tai relepaikkaa) ja yksi kapeampi, joka on K4X129.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Tuuletin ongelma!
Alempien nopeuksien rele, esivastus ja moottori vaihdettu. Nyt toimii. Vanha moottori pyöri sen verran kankeasti.
Re: Tuuletin ongelma!
Hyvä, että tuli kuntoon. Jos et porannut jo reikää puhaltimen koteloon, niin kannattaa porata... ellet uusinut koteloinen päivineen. 4 mm reikä matalimpaan kohtaan. Se estää puhaltimen moottorin laakerin ruostumista.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i