Vectra C sisälämpötila ongelma.

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
lexi82
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Heinä 2006, 07:51
Paikkakunta: Joensuu

Vectra C sisälämpötila ongelma.

Viesti Kirjoittaja lexi82 »

Eli kyseessä C Vectra -04, automaattisella ilmastoinnilla.
Ongelmana puhalluksen lämpötilan seilaaminen.. lämpötilan ollessa asennossa "Hi", kuumaa tulee tasaisesti. Ja taas asennossa "Lo", puhallus on tasaisen viileää.. mutta käytännössä kaikki astenumerot noitten välillä puhaltaa mitä sattuu, esim asettamalla lämpötilat 19 asteeseen, alkaa hetken kuluttua tulla viileää.. mutta vähän väliä silti pöhäyttää sekaan todella lämpimiä hönkäyksiä...
Huomasin myös että kun esim tiputan lämpötilan"Hi"kohdasta pykäliä alaspäin..jostakin kojetaulun sisältä/ehkä jalkotilasta kuuluu jonkinlainen sähköinen, lyhyt "jurnutus", joka ei käytännössä lopu muuten, kuin säätämällä lämpö joko hi tai lo asentoon.. ja juuri tämän jurnutuksen kuuluessa tulee näitä muutaman sekunnin mittaisia kuumia puhalluksia..
Mikä tähän ongelmaan voisi olla ratkaisuna.. ärsyttävää kun autossa ei tällähetkellä käytännössä ole kuin 3 lämpöasentoa, joko hemmetin kylmä, hemmetin kuuma, tai sit sellainen sekameteli soppa jossa tulee kaikenlämpöisiä puhalluksia peräjälkeen :D
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C sisälämpötila ongelma.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mitä näyttää ajotietokoneessa ulkolämpötilan lukema?
Tarkoitan sitä että onko se järjellinen siihen nähden mitä ulkona oikeasti on.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
lexi82
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Heinä 2006, 07:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vectra C sisälämpötila ongelma.

Viesti Kirjoittaja lexi82 »

Ihan näyttää ulkolämpötilana oikeita lukemia.
Ja täydennystä tarinaan, puhallusilman lämpö heittelehtii olipa "auto"ilmastoinnissa päällä tai ei.
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Vectra C sisälämpötila ongelma.

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Oon huomannut, että moottorin kuormitus vaikuttaa sisälle puhallettavan ilman lämpötilaan.
Jos "antaa kenkää" tulee hieman lämpimämpää, mutta minuutin tai pari valoissa seisoessa alkaa jo viilentymään.

Alkanee vissiin toimimaan tasasemmin, kun ajaa pitempää matkaa ja kaikki paikat kerkeää lämmetä?

Toisaalta automaattinen ilmastointi pyrkii pitämään tasalämpöisenä. Jos lämmittää liikaa, niin silloin alkaa jäähdyttämään. Toisinpäin sama juttu, että voi siihenkin liittyä miten sisäilman lämpötila tunnistetaan? Ainakin omegoissa oli jotain ongelmaa sisäilman lämpötilan tunnistimen kanssa? Oliko joku ropelli sielä jumissa mikä imi ilmaa tunnistimelle? (tjsp)

HI ja LO ei välitä sisälämpötilasta, vaan antaa niin kuumaa/kylmää kuin vain järjestelmästä irtoaa.
Saisko tuota sisälämpötilaa seurattua mitään, että mitä anturi näyttää?
prööt
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Vectra C sisälämpötila ongelma.

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

itellä oli aikoinaan sama ongelma. sisäkiertoläppä jumissa, uusi moottori läpälle ja ongelmat loppuivat.

tuo on helppo tarkistaa, raitisilma suodatin pois sit virrat päälle ja painella sisäkierron nappia ja käydä kurkaamassa liikkuiko auki/kiinni
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C sisälämpötila ongelma.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eikö se puhaltimen moottori ja siivet näy raitisilmasuodattimen aukosta ihan hyvin kun suodatin on pois ja mikäli sisäilmakiertoläppä on raitisilma-asennossa?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
jant_
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 31 Loka 2014, 12:53

Re: Vectra C sisälämpötila ongelma.

Viesti Kirjoittaja jant_ »

Samainen Vectra ja vastaavat ongelmat, omat säätimet kuskille ja apukuskille. Kesällä joutuu säätämään 16-17 asteeseen, että tulee sopivaa. Toiselle puolelle saattaa säätimet toimia ja toisinaan taas ei. Jonain päivinä ei mitään ongelmaa. Talvella myös huomannut, että yhtäkkiä saattaa tulla viileitä puhalluksia lämpimän sekaan. Ääriasennoissa tulee kuumaa tai kylmää. Mielestäni vaikuttaa myös sisäänpuhallukseen, sillä välillä 1-4 nopeudet eivät tunnu oikeestaan missään.
Vastaa Viestiin