Calibra ilmastointi
Calibran ilmastointi
Calibra 2.0L Turbo 4x4 vm-95
Ilmastointi ei puhalla kylmää, kompura ei kytkeydy.
Vaihdettua ilmastoinnin osaa kompura, lauhdutin, kuivain ja nesteet täytetty.
Napista kun painaa niin syttyy nappiin valo ja flektit lähtevät päälle, mutta kompura ei kytkeydy.
Kompuran piuhoista antaa 0V.
Mistähän osaisi lähteä tutkimaan seuraavaksi? Mittarin takana releitä, olisiko joku niistä rikki tai joku joka vaikuttaa kompuran toimintaan?
-Atro Puurtinen
Ilmastointi ei puhalla kylmää, kompura ei kytkeydy.
Vaihdettua ilmastoinnin osaa kompura, lauhdutin, kuivain ja nesteet täytetty.
Napista kun painaa niin syttyy nappiin valo ja flektit lähtevät päälle, mutta kompura ei kytkeydy.
Kompuran piuhoista antaa 0V.
Mistähän osaisi lähteä tutkimaan seuraavaksi? Mittarin takana releitä, olisiko joku niistä rikki tai joku joka vaikuttaa kompuran toimintaan?
-Atro Puurtinen
Opel Calibra Turbo 4x4 -95
Re: Calibran ilmastointi
Onko kompressori uusi vai käytetty?
Ja onko kylmäainetta varmasti oikea määrä?
Kauanko järjestelmää kuivattiin eli alipaineistettiin ennen täyttöä? Alle vai yli 2h?
Ja onko kylmäainetta varmasti oikea määrä?
Kauanko järjestelmää kuivattiin eli alipaineistettiin ennen täyttöä? Alle vai yli 2h?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: Calibran ilmastointi
Kompura on uusi, kylmäainetta 1000g, alipaineistuksen aika oli 30min.
Opel Calibra Turbo 4x4 -95
Re: Calibran ilmastointi
No jos valo syttyy ja flektit herää niin kompuran ohjainjännitteen sulake ja rele liipasimella. Jos ne on kunnossa niin sit meni johtotehtäviks.
Re: Calibran ilmastointi
Tuli tutkittua lisää ja kompuran piuhoista mittaamalla selvitettyä seuraava,
Ilmastointi päällä ollessa.
Toiseen piuhaan tulee +12V kun mittaa piuhasta akulle.
Toinen piuha taas ei anna mitään mitatessa akulle. Mahdollisesti piuha poikki jostain tai kosketus häiriötä maadoituksessa?
Voinko laittaa tämän toisen piuhan poikki ja vetää liittimeltä piuhan maihin?
Sittenhän pitäisi periaatteessa kompuran kytkeytyä.
Ilmastointi päällä ollessa.
Toiseen piuhaan tulee +12V kun mittaa piuhasta akulle.
Toinen piuha taas ei anna mitään mitatessa akulle. Mahdollisesti piuha poikki jostain tai kosketus häiriötä maadoituksessa?
Voinko laittaa tämän toisen piuhan poikki ja vetää liittimeltä piuhan maihin?
Sittenhän pitäisi periaatteessa kompuran kytkeytyä.
Opel Calibra Turbo 4x4 -95
Re: Calibran ilmastointi
Tuli vedettyä toinen piuha maihin ja nyt kompura kytkeytyy ja kylmää ilmaa tulee
Opel Calibra Turbo 4x4 -95
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Calibra ilmastointi
Aloin mittailla ilmastoinnin lämpötiloja, kun sain vaimon vectrasta ilmastoinnin pelittää, niin calibrassa työntää vänkärin suullakkeista noin 30 asteista ilmaa, keski suullakkeet pääsee 25 asteeseen ja kuskille työntää noin 12 astetta... Ajossa sain mitattua jopa noin 9 astetta kuljettajan suulakkeista... Mistähän alkais vikaa etsiä
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Calibra ilmastointi
Ja sen verran tarkastelin, että kompressori lähtee todellakin päälle (en tiedä voiko se kytkin levy luistaa, että pitäis poistaa välistä niitä simmilevyjä) ja ilmastointi huollon tein viime vuonna näihin aikoihin, jolloin vaihdoin Kuivaimen ja painekytkimen, sitten järjestelmä paineistettiin typellä (ei havaittu vuotoja) ja täytettiin...
Re: Calibra ilmastointi
Tuskinpa siinä kompurassa vikaa on kerran kylmää tulee sisään. Toisaalta tuntuu erikoiselta, että toiselta puolelta työntää lämmintä, kun calibran ilmastointi kuitenkin on yksialueinen. Kai sieltä jokin ilmanohjausläppä on jumissa, vaikka en kyllä käsitä miten se voisi noin käyttäytyä. Tuleeko apukuskin puolelta puhallusta samalla voimalla kuin kuskilta?
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Calibra ilmastointi
Joo, puhaltaa yhtä voimakkaasti apukuskin puolelta... Itselläni on purettuna samanlaisesta calibrassa koko se ilman ohjaus vekotin, mihin tulee kennostot... Pitäis varmaan siitä kattoa miten ne läpät liikkuu... Eikä tohon vissiin pitäis vaikuttaa se raitisilmasuodatin
Re: Calibra ilmastointi
Joo ei se suodatin lämmönjakoon voi vaikuttaa. Keskisuuttimissa saattaa olla sellainen homma, ettei kuulukaan tulla kylmää. Ainakin ilman ilmastointia olevissa niille tulee aina "raitisilmaa" eli ilmanotto on heti puhaltimen jälkeen ennen lämmityskennoa.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Calibra ilmastointi
Se voi olla mahdollista, mutta silti outoa, että puhaltaa apukuljettajan puoleen noin 30 asteista ilmaa ja kuskille 12 asteista... Ja toi 12 astetta tuntuu vähän liian lämpöseltä....
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Calibra ilmastointi
Tänään sain vihdoin vaihdettua raitisilmasuodattimen ja samalla purin puhaltimen irti ja tarkastelin yläkautta näkyykö mitään ihmeellistä, mutta eipä tuolla ollut mitään erityistä... Ainut asia mikä ei ole ollut toiminnassa on ollut, sisäilman kierto, alipaine puolelta oli yksi letku irti, nyt kun se on kiinni, niin se kyllä pelittää... Ikävä kyllä, että millään näistä ei ollut vaikutusta tuohon ilmastoinnin puhaltamiseen...
- Lurttinen
- OCF Member 2018
- Viestit: 7430
- Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Jäsennumero: 1227
Re: Calibra ilmastointi
Täyttöhuolto ekana, jos ei tunnu kylmää tulevan.
Oon joskus aikasemminkin sanonut saman, että kannattaa käydä halvassa täyttöhuollossa, kun sielä automaattinen kone tekee testejään ja kertoo esimekiksi jos jossain on vuoto.
Jos esimerkiksi kompura ei lähde päälle, niin ei sen ole tarkoituskaan lähteä päälle, jos ei putkissa ole painetta.
Jos nesteet on vajaat, niin ei kannata toivoa muuta kuin haaleaa.
Eli eka painetta koneeseen, eli nesteet oikealle tasolle ja sitten vasta ihmettelemään..
Oon joskus aikasemminkin sanonut saman, että kannattaa käydä halvassa täyttöhuollossa, kun sielä automaattinen kone tekee testejään ja kertoo esimekiksi jos jossain on vuoto.
Jos esimerkiksi kompura ei lähde päälle, niin ei sen ole tarkoituskaan lähteä päälle, jos ei putkissa ole painetta.
Jos nesteet on vajaat, niin ei kannata toivoa muuta kuin haaleaa.
Eli eka painetta koneeseen, eli nesteet oikealle tasolle ja sitten vasta ihmettelemään..
prööt