Ilmastointi

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Ylisuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 09:38

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Ylisuutari »

Mittasin niin toi 87 on yhteysessä valkoiseen johtoon kompuralla. Pitääpä vielä mitata jännite
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Ja kompuran pistoke kii mittauksen aikana.
Ja rele tietty irti.
Ylisuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 09:38

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Ylisuutari »

Näyttää käydessä sen 14v. Nyt kokeilin silleen että otin kompuralta mustan johdon irti ja pistin sen suoraan maihin, siis kompuran nastan. Kompura lähtee päälle ja sammuu napista. Pitäskö nyt vaan poikkasta kompuran musta johto ja vetää se kunnon piuhalla maihin? Aiheuttaako muita ongelmia autossa?
Ylisuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 09:38

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Ylisuutari »

Näyttää käydessä sen 14v. Nyt kokeilin silleen että otin kompuralta mustan johdon irti ja pistin sen suoraan maihin, siis kompuran nastan. Kompura lähtee päälle ja sammuu napista. Pitäskö nyt vaan poikkasta kompuran musta johto ja vetää se kunnon piuhalla maihin? Aiheuttaako muita ongelmia autossa?
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Joo sulla on se kompuralle tuleva musta oikosulussa jännitteeseen.
Ylisuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 09:38

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Ylisuutari »

kadett90 kirjoitti: 24 Kesä 2018, 11:45 Joo sulla on se kompuralle tuleva musta oikosulussa jännitteeseen.
Eli siis onko paras konsti maadottaa kompura uudelleen kun entä alkaa kaivaan oikkaria?
Ylisuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 09:38

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Ylisuutari »

Vedin kunnon maan suoraan kompuran piuhalta ja tuntus toimivan :)

Kiitos avusta erityisesti Masalle
KorjataO
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Heinä 2018, 04:01

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja KorjataO »

Opel Astra -05 Automaattinen ilmastointi, puhallin herkesi toimimasta. Haeskeluun paloi aikaa, mutta kannatti. Vika oli kärähtäneessä pyörimisnopeuden säätimen etu vastuksessa. Motonet 69:00€ palikka jossa pistoke ja erilliset maa ja virtajohdot. Vähän ahdas paikka vaihtaa, helpottaa kun irroittaa raitisilma suodattimen kansi pois (3ruuvia). Se on noin tulitikkuaskin kokoinen ja pyöreät noin 6cm pitkät piikit tulee raitis ilma kanavaan. on "lämppärin" johtojen kanssa samassa palikassa. Pistokkeen yltää kytkeä ennen paikalleen pujottamista. ja kannattaa samalla vaihtaa suodatin. (sisälsi koivunlehti muruja ja muita ilmavirran tuomia roskia). Kyseisessä mallissa "kaikki pyörimis nopeudet kulkee vastus palikan kautta". Vian syy luultavasti moottorin laakereiden kuivuminen ja nahkea pyöriminen ennen voitelua. (1-2 nopeus), silloin kuumenee etu vastus. "Tämä on olettamus".
pasianssi71
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 03 Huhti 2016, 09:39

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja pasianssi71 »

C-Vectra -04 ilmastointi just täytetty, oli aika vajaa. Ei lähtenyt toimimaan, nyt kuitenkin olen huomannut että kun auton käynnistää kylmänä niin ilmastointi toimii hetken, mut kun lämpenee niin lakkaa toimimasta. Katselin ton kompuran ja kuului naksaus kun magneettikytkin toimi ja kompura lähti pyörimään, hetken käytin autoa ja välillä katkoi mutta lähti uudestaan, tätä noin 3min. ja tyhjäkäynnillä. Onko normaalia tuo katkominen? Olisko niin että rele ei jaksa pitää lämmetessään, vai mistä pitäis vikaa etsiä? Op-comilla ei vikakoodeja, mut mitä kannattais tolla Op-comilla katsoa?
Mistä löytyy ilmastoinnin rele?
Olis näillä keleillä ihan suotavaa jos toimis.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ilmeisesti järjestelmän kymäaineen lepopaine ei ole liian alhainen, koska lähtee päälle. Sitä taas ei tiedä onko se liian korkea, jolloin paine nousee liikaa jäähdytystoiminnolla ja kompura sammutetaan. Nuo paineet pitäisi näkyä OpCommilla (näin muistelen).

Sitten tuli mieleen, että toimiiko sähköflekti keulalla täysin oikein?
Samalla voi myös kylmäputkisto alkaa jäätämään ja taas se sammutetaan, jos/kun lauhdutin ei jäähdytä tarpeeksi.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
pasianssi71
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 03 Huhti 2016, 09:39

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja pasianssi71 »

Paine oli 854, mitähän nuo yksiköt nyt sitten olivatkaan. Olihan tuolla 3 vikakoodiakin, kaikki jotain sisätilan lämpöantureita, yksi oli joku solar... En kyllä heti usko että 3 anturia olis yhtäaikaa hajalla, eli jotain muuta.
pasianssi71
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 03 Huhti 2016, 09:39

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja pasianssi71 »

Nyt Vectrassa toiminut tuo ilmastointi kunhan ulkona ei ole liian lämmintä. Jos ulkolämpö on 25tai yli niin lopettaa jossain vaiheessa kylmän puhalluksen, nouseeko paine liikaa? Eli onko liikatäyttöä, vai mikä vois moisen aiheuttaa?
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Kompuran katkominen on normaalia. Sen pitää toimia niin, muuten jos olisi koko ajan päällä, järjestelmän paine nousisi yli 33bar, jolloin päälle menisi hätäpoiskytkentä.

Mutta tuo, että ilmastointi lopettaa toiminnan kompuran lämmettyä, kertoo siitä, että kompuran magneettikytkin on kulunut, eikä se enää pysty pitämään kunnon kontaktia -> uusi kompura.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
pasianssi71
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 03 Huhti 2016, 09:39

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja pasianssi71 »

Olisko kuitenkin helpompi/halvempi vaihtaa tuo magneettikytkin?
Mites tuosta sais varmuuden että kyseessä on just tuo magneettikytkin?
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Timonen »

pasianssi71 kirjoitti: 25 Heinä 2018, 11:51 Olisko kuitenkin helpompi/halvempi vaihtaa tuo magneettikytkin?
Mites tuosta sais varmuuden että kyseessä on just tuo magneettikytkin?
Muistaakseni kouluttaja sanoi, että niitä ei saa erikseen... :no:

Sinne voisi laittaa sopivan kokoisen shimmilevyn, jotta se magneettikytkimen väli kapenisi, ja se saisi pitävän kontaktin, mutta sen shimmilevyn mitoittaminen on aika työläs juttu... Eli on helpompi vaihtaa koko kompura.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vastaa Viestiin