Vectra C: kondensiovesiputkesta ei tule vettä

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
theron
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Maalis 2013, 21:07

Vectra C: kondensiovesiputkesta ei tule vettä

Viesti Kirjoittaja theron »

Vectra C 2007, automaattinen ilmastointijärjestelmä, 2.2 direct

Ongelma: ilmastointi toimii ja tekee kylmää, mutta tippaputkesta ei tule vettä. Tänä vuonna ei ole auton alle tullut tippaakaan vettä. Katselin tänään konetilaa ylhäältä alaspäin valon kanssa eikä kondensiovesiputken päästä mitään tule.

Konetilan puolelta tuohon kumilörtsyyn/putkeen menee noin 5cm ohutta letkua tai rautalankaa.
Tökkää johonkin kovaan, ihan kuin umpikuja/kulma tulisi vastaan? Harmi kun ei tiedä mihin toinen pää menee.
Varovaisesti paineilmaa konetilan puolelta tuonne - tuntuu ettei sinne mitään mene.

Yhden kerran testien aikana näin että putkesta alkoi tiputtamaan vettä mutta siihen se jäikin, kaikkina muina kertoina ei tule.

(purettu keskikonsoli ja hansikaslokero edestä jotta näkee paremmin)
Huomasin että kun laittaa AC:n päälle, minimilämpö ja auto-tila, menee sisäilmakierrätys välittömästi päälle.
Kun AC:n otti pois, sähkömoottori kääntää ilmanottoläpän oikein päin ja ilma otetaan ulkoa.
Onko tässä järkeä, kuuluuko toimia näin?

Kaikki alkoi siitä, että aina kun ilmastoinnin sammuttaa, autossa haisee todella kostealle. Seuraava reissu ilman AC:ta haisee silikonillle/etikalle. Netti kertoo että kylmäkennossa olisi kovasti bakteerikasvustoa. En yhtään ihmettele, jos kosteus ei pääse pois (eli tiputus ei toimi). Alustavasti katsottuna matkustajan jalkatilan matto taitaa olla kuiva, joten.. minne kosteus menee / häviää?

Ilmastointia ei ole huollettu pariin kesään joten tänä vuonna se on edessä. Tuntuu että ehkä se ei anna ihan niin kylmää kuin voisi tehdä, mutta toimii hyvin silti. Mutta tuo kosteus ja haju ei ole hyviä juttuja.

Tämä ohje näyttää hyvältä:
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 1&t=251817
harkitsen vakavasti tuossa mainitun reiän tekemistä jotta voisi valutella vaahtoa kennolle, mutta pääseekö litku pois sieltä, kun reitti taitaa olla tukossa.

Toki tehokkainta olisi saada kenno kokonaan pois ja desinfioida se kunnolla auton ulkopuolella, mutta siinä on liikaa hommaa. Kaikenlaisia vinkkejä otetaan vastaan mitä tässä kannattaisi tehdä.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C: kondensiovesiputkesta ei tule vettä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Se kondensioveden poistoputki on kahdella torx ruuvilla kiinni tulipellissä. Ruuvit irti ja poistoputki irti, niin pääsee katsomaan ja tarvittaessa puhdistamaan.
Muistaakseni joku foorumilainen on sen irrottanut. H-Astrassa on samanlainen rakenne.

Maksimijäähdytys onnistuu parahaiten kierrättämällä jo jäähdytettyä ilmaa , eli sisäilmakierrätyksen päällemeno on ihan loogista. Oletettavasti kuuluu toimia juuri noin, kun tarvitaan nopeaa jäähdytystä.

Kun saat kondesiovesiputken pois, onnistunee kennon desinfiointi parhaiten sitä kautta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
theron
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Maalis 2013, 21:07

Re: Vectra C: kondensiovesiputkesta ei tule vettä

Viesti Kirjoittaja theron »

Ahaa, tuo on hyvä tietää että sen saa irti, jos jatkossa tulee ongelmia. Sitä ei oikein voinut nähdä yläkautta.

Koko tämä asia ratkesi seuraavasti:
Hankin Wurthiltä ilmastoinnin desinfiointiaineen joka hajusta päätellen on käsidesinfiointi-ainetta spray-pullossa. Se sumuttuu kaasupilvenä kohteeseen eikä jätä mitään sotkua jälkeensä. Tässä linkki miltä näyttää:
http://www.tarvikeshop.fi/ilmastoinnin- ... p-848.html

Kumma kyllä tuollainen ohut letku suostuikin menemään poistoputken kulmien läpi perille asti. Ruiskutin puoli purkkia alakautta ja katselin kun tavara valui nesteenä ulos hetken päästä.

Sitten purin hansikaslokeron, jalkatilan ilmaohjaimen ja puhallinmoottorin pois ja tätä kautta pääsi kylmäkennon luo. Kummallisen puhtaan näköiset paikat vaikka hajuongelmaa oli, perällä vain vähän roskia. Sekin melko varmasti johtuu siitä kun huolloissa vain sokkona vaihtavat suodattimet autoihin, mutta eivät varmasti imuroi siinä välissä roskia pois suodattimen ympäristöstä. Siinä vaihdon yhteydessä roskia pääsee järjestelmään.

Anyway, tätä kautta pääsi spray-pullolla laittamaan loput litkut suoraan kennolle. Purkki kuulemma riittää kahteen käsittelyyn mutta nyt meni "varman päälle" ja käytin koko purkin.

Ilmastointi ei ole haissut tämän käsittelyn jälkeen JA poistoputkesta tulee nyt vettä ajoittain. Success.

Jatkossa ostan samanlaisen purkin ja teen käsittelyn vain poistoputken kautta kerran kesässä. Oman kropan raajojen pituus riittää poistoputkeen yläkautta, joten ei tarvitse nostella autoa yms.

Järkytyin syvästi kun kuulin että monet autohuollot edelleen käyttävät sitä ideaa että ilmastointi kierrätykselle, purkki lattialle ja kierrätetään sitä kaasumömmöä autossa 5-10 min. Sehän vain hajustaa koko auton mutta kennoon kohdistuu vain minimaalinen määrä ainetta. Väitän että tämä käsittely on moninkertaisesti tehokkaampi ja kohdistuu suoraan kennoon. Vaahtoideakin kuulostaa oudolta tai väärältä. Suosittelen porukkaa kokeilemaan tätä ainetta. Käsittelyn jälkeen ilmastoinnista tuli ehkä minuutin verran käsidesin mietoa hajua, sitten aine kuivahti pois ja lopputulos oli hajuton.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C: kondensiovesiputkesta ei tule vettä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, että desinfiointi onnistui. Noinhan se ilman muuta kannattaa tehdä. Lopputulos on varmasti para.
Kaikissa autoissa ei vain ole kovin helppoa saada desinfiointiainetta kennolle asti ilman useamman tunnin purkamista. Se on jo kustannuskysymys.
Esimerkiksi Insigniassa kondensioveden poistoputki menee etumatkustajan jalkatilassa kaikkien mattojen alla ja päätyy kutakuinkin etumatkustajan penkin kohdalta auton pohjan läpi lähes keskelle auton pohjaa. Samoin puhaltimen irrotus ei ole yhtä simppeliä kuin C-Vectrassa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin