Opel Astra H vm. 2005 automaatti-ilmastoinnin puhallinnopeus

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Tstpa
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Touko 2016, 10:34
Paikkakunta: Nokia

Opel Astra H vm. 2005 automaatti-ilmastoinnin puhallinnopeus

Viesti Kirjoittaja Tstpa »

Onko kellään sattumalta tietoa tai vinkkiä mistä vikaa tai ominaisuutta lähtisi metsästämään?

Opel Astra H vm. 2005 automaatti-ilmastointi. Ilmastointi toimii kyllä muuten (toistaiseksi), mutta usein sisäilmapuhallin muuttelee nopeutta dramaattisesti heti käynnistyksen jälkeen ja mm. liikennevaloihin pysähtyessä. Toki sen pitäneekin puhaltaa aluksi "täysillä", mutta kun tuota muutosta tulee ajossakin ja etenkin liikennevaloihin pysähtyessä.

Vertailukohteena on hieman uudempi H-mallin Astra, jossa automaatti-ilmastointi toimii jouhevammin eikä puhallusnopeus muutu niin dramaattisesti ja häiritsevästi.
Olisiko siis jokin anturi (missä lienevätkään) tai muu sellainen juttu, joka ominaisuuden saa aikaiseksi.

Onko kenelläkään kokemusta aiheeseen liittyen ja onko neuvoja, joilla kannattaisi asiaa selvitellä ennen liikkeeseen vientiä.

Liikkeessä ilmastoinnin täyttöhuolto suoritettu vastikään ja siellä eivät olleet ilmeisesti mitään ihmeellistä löytäneet eivätkä autolla ajaneet niin pitkään, että tuo ominaisuus olisi tullut esille (liekö etsineetkään ongelmaa lainkaan).
Tämä "ominaisuus" nyt mietityttää sen verran, että haluaisin poissulkea jollakin tavalla asiaa, joten siksi kyselenkin apua täältä ammattilaisilta ja kanssa-autoilijoilta.

Onko kellään tietoa missä lämpötila-anturit tuollaisessa Astrassa (automaatti-ilmastoinnilla varustetussa mallissa) olisivat ja miten niihin pääsisi käsiksi?

Nimimerkillä huolestunut kanssa-autoilija
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel Astra H vm. 2005 automaatti-ilmastoinnin puhallinno

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ei ole kokemusta H - Astrasta ,mutta C2 - Vectrasta kyllä. Puhalluksen voimakkuuteen voit vaikuttaa automaattisen ilmastoinnin puhaltimen nopeusaluesäädöllä. Oletettavasti automaattisella ilmastoinnilla varustetussa H-Astrassa on infonäytössä valikko, jossa lukee Auto puhallin , tms. Sieltä voi valita pienimmän nopeusalueen.
Välttämättä ei voi päästä uudemman mallivuoden ilmastoinnin toiminnan tasolle. Ilmastointiautomatiikka on vuosien kuluessa mennyt aina vaan hienovaraisempaan suuntaan.

Jos automaattinen puhallinnopeus on pieni, pyrkii ilmastointiautomatiikka muuttamaan puhallusilman lämpötilaa kylmemmäksi. Ilmastoinnin puhalluksen voimakkuuteen ja lämpötilaan noiden perusasetusten lisäksi vaikuttavat ulkoilman lämpötila, tuloilman lämpötila , puhalluskanavien lämpötila-anturit ja aurinkotunnistin ja/tai mahdollinen ilmanlaadun anturi .

Ensimmäiseksi ei kannata miettiä anturien sijainteja vaan tarkistaa säädöt ja verrata samanikäisen auton ilmastoinnin toimintaan.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
oopi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 08 Syys 2006, 09:20

Re: Opel Astra H vm. 2005 automaatti-ilmastoinnin puhallinno

Viesti Kirjoittaja oopi »

pidät sitä isoa pyöreätä nappia pohjassa millä säädetään puhallus suuntia niin pääset lisävalikkoon valitsemaan asetuksia
opel nro.8 Granland X HYBRID 4X4
Tstpa
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Touko 2016, 10:34
Paikkakunta: Nokia

Re: Opel Astra H vm. 2005 automaatti-ilmastoinnin puhallinno

Viesti Kirjoittaja Tstpa »

Asia on vähän selvinnyt tuon kirjoittelun jälkeen tässä kesän aikana.

Purin vähän etuosaa (hansikaslokero, yms.) muusta syystä ja totesin siinä yhteydessä, että tuo sisä-/ulkoilmankiertoon tarkoitetun läpän toiminta on epävarmaa ja totesin enemmän asiaa tutkittuani, että ko. läppä, joka kuuluisi ilmaa ohjata joko sisäkiertoon tai pelkästään tulemaan ulkoa, oli rikki. Läpän muovinen akseli oli vähän murtunut hieman ja siksi se toimi epävarmasti ja kovalla tuuletuksella se sai aikaan erikoista aikaisemmin kuvattua toimintaa, jonka olisi ammattilaisten toimesta luullut olevan helposti diagnosoitavissa, mutta ei.

Tämä akselin rikkoutuminen lienee jonkinlainen tyyppivika ja se oli tapahtunut luultavimmin sen takia, että moottorinohjaus ohjaa sitä vahvaa läppää kääntävää moottoria liikaa. Läppä kun on toistaiseksi pois käytöstä tuota aiemmmin kuvattua "tuulettimen nopeuden vaihtelu" -ongelmaa ei ole, mutta sisäilmankierrätystä ei sitten saa päällekään.

Toisaalta tämä ei ole kovin iso ongelma, mutta harmittava tilanne kaikenkaikkiaan. En ole saanut vastausta mistään (maahantuoja/MetroAuto/auton jälleenmyyjä) siitä, että miten varmistutaan siitä, että jos hankin uuden läpän, niin se ei rikkuisi heti uudelleen, koska itse ainakin uskon, että tuo ohjainyksikkö (aika hintava laite uutena) keskikonsolista (olisiko nimeltään jokin lämmönsäätöyksikkö) pitäisi kenties vaihtaa/uusia, koska tuo moottori "ohjautuu liikaa" nykyisellä systeemillä ja rikkonee uuden muoviakselin, mikäli toimii ko. tavalla. Pitäisi olla tapa, jolla varmsituisin asiasta ennen kuin alan tilailemaan kovin kalliita osia harrastuksen vuoksi, koska muitakin harrastuksia olisi, johon pitäisi kipeämmin rahaa laittaa ;)

Katsotaan miten asiaan suhtautuvat alan ammattilaiset, kun sitä käyn jossakin vaiheessa kyselemässä.
beckmann
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Kesä 2009, 12:55

Re: Opel Astra H vm. 2005 automaatti-ilmastoinnin puhallinno

Viesti Kirjoittaja beckmann »

Mulla samanlaisia ongelmia. Puhallin menee päälle ja pois vähän väliä. Olisko kenelläkään ollu vastaavaa ongelmaa?

Viime talvena vaihdoin etuvastuksen, koska silloin puhallin jäi puhaltamaan vain yhtä nopeutta.
Tstpa
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Touko 2016, 10:34
Paikkakunta: Nokia

Re: Opel Astra H vm. 2005 automaatti-ilmastoinnin puhallinnopeus

Viesti Kirjoittaja Tstpa »

Vaihdoin itsekin juuri tuon etu-/esivastuksen kun alkoi taas puhallin temppuilemaan enemmän ja puhalsi välillä ihan täysillä, niin että oli ohjaamossa tukka putkella ja silmiin sattui ja välillä puhallus hiljeni täysin.

Nyt etuvastuksen vaihtamisen jälkeen tuo puhallin ei ole muutellut tuota nopeutta sillä tavalla ongelmallisesti kuin ennen esivastuksen vaihtamista ja lisäksi puhallin on ollut hiljaisempi, mutta mutta aamulla pienellä pakkasella alkaa tuo etuikkuna vähän huurtumaan alhaalta ja vaikka laittaa huuteenpoiston päälle, niin puhallin ei puhalla niin kuin ennen etu-/esivastuksen vaihtamista, joten ei poista niin tehokkaasti huurtumista.

Lisäksi tuo ilmastointi ei puhalla ollankaan niin lujaa, kuin ennen tuon etu-/esivastuksen vaihtamista ja lisäksi kun automaatti-ilmastoinnin lämpötilansäätimen laittaa Hi-moodiin, niin ei puhalla juuri ollenkaan. Nyt mietinkin, että missähän ovat nuo kanavissa olevat anturit ja miten niiden toimintaa voisi kokeilla ja tarkistella, vai onko vika lämpörilansäätimessä (siinä jossa on ne säädöt ja joka sijaitsee radion alla)?

Itse jätin taannoin tuon sisäilmankierron moottorin asentamatta takaisin paikalleen kun purin sen sieltä pois, koska läpän akseli oli haljennus ilmeisesti kääntömoottorin yliohjauksen takia ja lukitsin tuon sisäilmankierron läpän siten, että se on kiinni (ottaa ilman ulkoa), koska sen läppäkoneiston uusiminen olisi ollut liian kallista siinä kohtaa ja uusittu luukku olisi voinut akselistaan rikkua heti, jos moottori ohjaa sitä avautumaan liikaa ja siksi tein tuollaisen ratkaisun.

No yritän selvitellä asiaa ja hyviä vinkkejä ja mahdollisia tarkistus- ja mittauskohteita otetaan vastaan avoimin mielin!
Tstpa
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Touko 2016, 10:34
Paikkakunta: Nokia

Re: Opel Astra H vm. 2005 automaatti-ilmastoinnin puhallinnopeus

Viesti Kirjoittaja Tstpa »

Lisäystä edelliseen viestiini. Irrotin viikonlopun aikana tuon oikuttelevan sisäilmapuhaltimen autosta (oli onneksi sen verran lämmin, että ilman asianmukaista lämmitettävää tallia tuokin homma onnistui).

Avasin ja puhdistin siis tuon moottorin ja rasvasin sen laakerit. Tämän jälkeen kasasin tuon laitteen takaisin paikoilleen ja nyt se näyttäisi (ainakin toistaiseksi) toimivan erittäin hyvin ja tehokkaasti eikä huurtumistakaan tapahdu.

Hiilet moottirin sisällä olivat omasta mielestäni vielä kohtuullisessa kunnossa (vaikka kuluneet olivatkin), joten en niitä alkanut vaihtamaa (se tai uuden moottorin hankkiminen lienee sitten tulevaisuudessa edessä). Muuten tuo moottori oli kyllä aika likainen sisältäkin. Jäykkäkin se oli eli ei pyörinyt pienellä virralla ennen rasvausta, suoralla 12 V:n virralla kyllä, mutta koska Opelissa taitaa kaikki puhallinnopeudet tulla tuon esivastuksen kautta, niin se ei siis toiminut oikein kunnolla tuolla uusitulla esivastuksella. Eli tulkitsin sen niin, että tuon esivastuksen ollessa ehjä sisäilmanpuhallinmoottori ei saanut riittävästi virtaa pyöriäkseen riittävän tehokkaasti. Myös tuo moottorin jumissa oleminen lienee yksi syy tuon etuvastuksen rikkoutumiseen, joten moottori kannattaakin tarkistaa samalla kun vaihtaa rikkoutuneen etuvastuksen uuteen.

Nyt vaan odotellaan mikä on seuraava "ongelma" tai "ominaisuus", johon pitää keksiä ratkaisu!
Vastaa Viestiin