Lämpö vikaa C Vectrassa

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
konekuski
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Maalis 2016, 09:43

Lämpö vikaa C Vectrassa

Viesti Kirjoittaja konekuski »

Tervehdys!

Opel C Vectraan (2.2 TDI vm. 2004) tuli mystinen lämmitysjärjestelmähäiriö. Nestettä on kuluttanut noin 1L/10000 km pidemmän aikaa. Nyt heitti puhaltamasta lämmintä. Paisuntasäiliössä tuntuu olevan melkoinen paine jatkuvasti.
Neste katoaa paisarista, kun korkin aukaisee ja paineet katoaa, on paisarissa nesteet ylätason yläpuolella. Moottori lämpeää huomattavasti normaalia nopeampaa, noin kilometrin ajon jälkeen lämmöt nuosee kylmällä koneella, mutta ei kiehu pidemmälläkään ajolla. Yleensä vaatii 10 asteen pakkasella yli 20km:n ajon ennen kuin on moottorinlämpömittari reagoinut mitenkään ja nyt tosiaan melkein heti, kun lähtee liikkeelle.
Ajonaikainen lisälämmitin on ollut rikki jo useamman vuoden. Voisiko olla vesipumppu vikaa? Nestettä olen lisännyt raakana jonkin verran eli glykolia on reilusti (syy ehkä?). Onko kellään tullut vastaavaa tilannetta koskaan?

Pakokaasu ei haise nesteelle. Termostaatti toimii ja on vaihdettu vuosi sitten.
konekuski
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Maalis 2016, 09:43

Re: Lämpö vikaa C Vectrassa

Viesti Kirjoittaja konekuski »

Nyt on vesipumppu käytetty auki ja kaikki oli kunnossa. Onko Y22DTR koneessa tämän tyypin farkku opelissa, jokin konsti jolla voisi sisäilman lämmityskennon ilmata.
Moottorin lämmöt ovat normaalit ja nesteet pysyy sisällä. Jäähdytysneste on ylärajassa.
Lämpöä ei vaan tule auton sisälle.
Nyt laitoin glykolia oikeassa suhteessa. Ongelmaan kaipaisin ratkaisua.

Konetta, kun huudattaa 3000:n kierroksilla tai yli, niin tulee kuumaa ilmaa ja kun kierrokset laskee alle 3000:n tulee kylmää ilmaa.
I-T-R
'Senator'
'Senator'
Viestit: 316
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 20:50
Paikkakunta: Susiraja

Re: Lämpö vikaa C Vectrassa

Viesti Kirjoittaja I-T-R »

Haiseeko jäähdytinneste pakokaasulle? Kannentiivistevikakin tai kannen halkeama voi tuollaista vikaa aiheuttaa. Onko jäähdyttimen letkut "kivikovia" kun paisuntasäiliön korkki kiinni ja kone lämmin?

Biltema myy vuototestisarjaa jolla pakokaasut voi mitata jäähdytinjärjestelmästä.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000020969/
Sitä en tiedä tekeekö tolla mitään??

Aiemmalla työpaikalla (kuljetusliike) yksi VAG paku oireili vastaavalla tavalla. Siinä oli kanssa ilmausongelmia ja sisälämpöongelmaa. Lopulta ei pysyny enää nesteet paisuntasäiliössä kun oli korkki auki. Sylinterikansi oli halki.
konekuski
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Maalis 2016, 09:43

Re: Lämpö vikaa C Vectrassa

Viesti Kirjoittaja konekuski »

Kiitos vinkistä.

Nyt on ajettu taas reilu 1500km ja eipä mitään ihmeempiä ongelmia ollut. Lämmöt pysyy normaalissa ja lämpöä tulee hyttiinkin lähes normaalisti. Taisi olla vaan liian raa'at nesteet sisällä, joka aiheutti kaasuuntumista. Pieni nestevuoto löytyi lokinlämmittimen O-renkaasta. Tosiaan olen lisännyt nestettä jotain 6-7L raakana ja nestetilavuus on reilu 5L. Paine nousee vieläkin ja korkki paisarissa viheltää kun sammuttaa moottorin. Nestettä ei silti pukkaa ulos.
I-T-R
'Senator'
'Senator'
Viestit: 316
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 20:50
Paikkakunta: Susiraja

Re: Lämpö vikaa C Vectrassa

Viesti Kirjoittaja I-T-R »

Jos tarvii ilmailla Vectraa niin kannattaa ilmata rintapellin läpi menevästä vas. puoleisesta sisäkennon letkusta. Omassa (vectra c x18xer) ainakin rupesi vasta sitten tulemaan lämpöä sisälle kun piti muutama päivä sitten nesteet vaihtaa. Oli vähän kehno ilmautumaan.
Vastaa Viestiin