jaappa kirjoitti:Hei.
Minkä lämpöisiä on nämä tt-thermon letkulämppärit päällipinnaltaan kun ovat jonkin aikaa olleet päällä?
Tilasin 1000w kulmamallin ja huomasin että se täytyy vetää aika kauaksi kennolta mutta asennuspaikan lähiympäristön lämmönkesto mietityttää.
Letkuvetojen nestetilavuudeksi laskin 3dl eli tuskin syö tehoja olennaisesti?
Muuten tulee asennuksessa tenkkapoo
Tuossa mun mallissa termostaatti kytkee vastuksen pois päältä 70 asteessa, mutta pumppu jatkaa pyörimistä.
Eli ei kaiken järjen mukaan tuota suuremmaksi pitäisi päästä.
Väittäisin, että moottori itsessään käy kuumempana ajossa eli kai se konehuone pitäisi sen mukaan olla suunniteltu lämmönkestoltaan
Itsellä taisi joku 5-10 cm tulla lisää letkua kun yhden mutkan jouduin lisäämään asennuksen yhteydessä.
Joo enpä sitten ajatellut mitä kirjoitin...
Koneen normaali käyntilämpötilahan on 105c° eli kyllä konehuone on ympäriinsä tulikuuma varsinkin kesällä.
Tarkoitus on laittaa lämppärin kennolle menevään letkuun tuo lämmitin mutta itse laite täytynee tuoda syylärin takapuolelle sen viereen että saa sen oikeaan asentoon ja tarpeeksi alas. Muualle se ei edes kohtuudella mahdu saatikka olisi roiskeilta suojassa.
Tarviikohan noita siirtoletkuja eristää ettei kennolle menevä lämpö lopu kesken ajon aikana?
Niin ja autohan on Mokka 4wd 1,4 turbo.
Luulisi sen verran kova virtaus olevan letkuissa, että ei se jäähdytysneste ehdi letkujen kautta lämpöä hukkaavan matkalla jos sitä ei metritolkulla vetele ylimääräistä.
Ja helppohan ne letkut on sitten jälkikäteen eristää jos sille tarvetta ilmenee.
Ei muuta kun asennushommiin vaan ja katsoo ettei lämmittimeen jää ilmataskua ettei vastus kärähdä. Itse asensin niin, että letku tukkoon parilla lukkopihdillä ja pihtien väliin tuo lämmitin. Sitten ensin lämmittimen alapuolelle tuleva letku kiinni ja lukkopihti auki. Silloin alkoin pulppuamaan jäähdytysnestettä yläpuolen lähtöputkesta eli lämmitin täyttyi kokonaan ja sitten letku kiinni lämmittimen lähtöputkeen.
Sitten vaan nestettä paisariin ja pieni ajolenkki ja nestemäärän tarkistus ja lämmitin tolppaan ja kokeili letkun pinnasta että neste lähti kiertämään.
Eilen asensin lämmittimen tuhannen ja yhden mutkan kautta. 150 cm tuli letkuihin lisää mittaa.
Nyt kytkin johdon kiinni ja tunnin päästä käyn katsomassa miten kone on lämmennyt.
Laaserilla katsoin eilen ilmauksen jälkeen kannesta lähtevän ja kennolle menevän letkun lämpötilaeron. Se oli vain 2c°
Kohta tietää että onnistuiko asennus.
Jaa sinne tuli niin paljon uutta letkua.. Ehkä ne sitten kannattaakin jo jollain tarkotukseen sopivalla kuumuutta ja märkää kestävällä tavaralla kääriä, kovilla pakkasilla voi olla jo huomattavaakin hyötyä jos ei täyttä kahta tuntia ehdi pitää tolpassa.
Mulla 1500W lämmitin, sillä alle 10 asteen pakkasilla alkaa konepelti sulaa jo 30-45 min jälkeen, kovemmilla pakkasilla tarviikin jo tunnin tai enemmän
Aamulla oli pakkasta -6c° ja 2 tuntia oli auto roikassa.
Kennolta palaavan letkun pintalämpötila oli +60 c° ja kansi oli lämmin
Heti hyrähti käyntiin ja vaimo lähti tyytyväisenä töihin. Täytyy illemmalla katsoa väylästä koneen lämmöt jos kerkeää.
Vaikuttaa onnistuneelta hommalta. Kiitokset neuvoista!
jaappa kirjoitti:Eilen asensin lämmittimen tuhannen ja yhden mutkan kautta. 150 cm tuli letkuihin lisää mittaa.
Nyt kytkin johdon kiinni ja tunnin päästä käyn katsomassa miten kone on lämmennyt.
Laaserilla katsoin eilen ilmauksen jälkeen kannesta lähtevän ja kennolle menevän letkun lämpötilaeron. Se oli vain 2c°
Kohta tietää että onnistuiko asennus.
1,5 metriä lisää pituutta???
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Jawohl! En saanut sitä härrävärkkiä mahtumaan lähemmäksi.
Syylärin vieressä tai itse asiassa siinä kopassa kiinni apukuskin puolella.
Kelit kun kylmenee niin näkee täytyykö alkaa letkujen eristyshommille.
Tänään oli 45 min. roikassa niin moottorin lämpö oli 50c°. 1,5h jälkeen oli sen 60c° ja ulkolämpö oli -15c°.
Käynnistyvyydessä ei ollut ongelmia.
ps. yhtään originelliä letkua en teurastanut eli jos ilmenee ongelmia niin tuon saa takaisin alkuperäiseen tilaan
Asensin omaan 2.2 bensa Omegaan tuollaisen 1500w:n TT-Thermo letkulämmittimen ihan tämän keskusteluketjun perusteella, kun lohkolämmitin hajosi. Olen reilun viikon kokeilun perusteella tyytyväinen ko. lämmittimeen, suosittelen
Muutaman päivän auto ollut kohmeessa ja tuntunut että ei lämmintä piisaa kabiiniin normaaliin tapaan.
Päättelin, että tuo letkulämppäri on kyrvähtänyt. Vastus ja/tai kiertovesipumppu rikki, kun ei lämmitä sen vertaa että Leevi vaihtaisi sisälämppärin virransyötön päälle. Auton lämmitysilma siis myös viilentynyt eli eiköhän siellä ole ainakin kiertovesipumppu jumittunut ja vastustaa veden kiertoa kun on liitetty lämppärikennon menoletkuun.
En ole tuota vielä irti purkanut, mutta sen verran selvä tapaus että laitoin saman tien tilaukseen uudemnan mallisen tt-thermo 1000w kld2 kapistuksen. Ulkonäkö, tiivisteet ja kiertovesipumppu muuttuneet aiempaa paremmaksi ja pienempi teho korvaantuu tuolla tehokkaammalla pumpulla. Voin siis luopua tuosta Leevi-yksiköstä ja saan sisälämppärin puhaltamaan koko lämmitysjakson ajaksi.