Onnistuivat minulle tuuppaamaan (yrityksen nimi poistettu) ilmaisen ilmastoinnin huollon vuosi sitten määräaikaishuollon yhteydessä ja tyhmänä tartuin tarjoukseen.
Kuulemma olivat litkuja lisänneet ja en heti huollon jälkeen tuon toiminnassa kesällä huomannut mitään eroa aikaisempaan, toimi siis samalla tavalla kuin aikaisemmat ~10 vuottakin oli toiminut.
Ongelmat alkoivat nyt vuoden jälkeen ja ilmastointi ei anna yhtään kylmää, pitää ainoastaa outoa pihisevää ääntä.
Käytin autoni (yrityksen nimi poistettu) huollossa ja tutkivat myös ilmastoinnin vikaa, diagnoosina 'Lauhdutin vuotaa, uusittava'.
Kyselin hintaa ja tarjosivat uutta lauhdutinta ~600 Eurolla ja päälle työt.
Kyseenalaistin hinnan ja pienen keskustelun jälkeen lauhduttimen hinta putosi 430 Euroon ja koko korjaukselle hintaa 750 Eur.
Himassa sitten menin UV-fikkarilla (jokaisellahan semmoinen on?) katselemaan mistä se lauhdutin vuotaa ja huomasin alapuolisen liitännän hohtavan hauskasti, eikä missään muualla ollut vuotojen havaitsemiseksi lisättyä väriainetta.
Netistä löysin uuden lauhduttimen ~90 Eurolla ja puhdistimen/suodattimen kanssa tai ilman.. joten ihmettelin 750 Eur tarjousta ja 430 Eur hintaa samalle osalle, sekä ettei itse lauhduttimesta löytynyt vuotojälkiä vaan ainoastaan liittimestä.
Soitin tuulilaseja & ilmastointeja korjaavaan liikkeeseen ja kyselin jos tuon liittimen voisi tarkistaa tai fixata halvemmalla.
Lopputuloksena kävin tuolla pienellä pajalla, jossa meni aikaa 2h ja vaihtoivat lauhduttimen liittimestä tiivisteen/prikan ja testasivat paineet ja nesteet sisään -> hyvin toimii.
Tuli kuntoon 100 Eurolla ja säästin 650 Euroa
Ilmoitin tuonne viralliseen huoltoon, että en tule heiltä 750 Eurolla autoa korjauttamaan ja kerroin tiivisteen vaihdon korjanneen ongelmat, jotka heidän ilmaisen huollon jälkeen ilmaantuneet.. vastasivat että valitettavasti heiltä ei löydy tuota tiivistettä varaosana ja siksi olisi pitänyt vaihtaa koko lauhdutin ja osa letkuista.
Vectra C ilmastointi ongelma
Vectra C ilmastointi ongelma
Opel Astra Caravan Sport 1.8i vm. 94 - R.I.P.
Opel Vectra Caravan Sport 2.0t vm. 04
Opel Corsa 3ov. 1.2 vm.08 - R.I.P.
Opel Vectra Caravan Sport 2.0t vm. 04
Opel Corsa 3ov. 1.2 vm.08 - R.I.P.
Re: Vectra C ilmastointi ongelma
Laita vaan se yrityksen nimi niin tietää välttää.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Re: Vectra C ilmastointi ongelma
Länsiauto
Opel Astra Caravan Sport 1.8i vm. 94 - R.I.P.
Opel Vectra Caravan Sport 2.0t vm. 04
Opel Corsa 3ov. 1.2 vm.08 - R.I.P.
Opel Vectra Caravan Sport 2.0t vm. 04
Opel Corsa 3ov. 1.2 vm.08 - R.I.P.
Re: Vectra C ilmastointi ongelma
Noi esittämäs hinnat on kohtuu yleisiä, valitettavasti. Oma kaunis stoorini lauhduttimeen liittyen olis tuolla http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 1&t=243919 . Jos jotain vastaavasta ongelmasta kärsivää auttaa, niin hyvä!
"Mikään kasvu rajallisessa maailmassa ei voi olla rajatonta" - Gro Harlem Brundtland
-
- 'Senator'
- Viestit: 501
- Liittynyt: 13 Syys 2004, 03:00
- Paikkakunta: Turku
Re: Vectra C ilmastointi ongelma
Aika tyypillistä tosiaan. Merkkiliikkeen osien hinnat ovat monesti 5-10 kertaa kalliimpia mitä vastaava "tarvike". Todellisuudessa se "tarvike"varaosa saattaa kuitenkin olla vaikkapa tismalleen sama osa ilman merkkibrändin leimaa. Joitain osia on kuitenkin pakko hakea marmorilta, kun ei muualta saa. Eikä ne kaikki osat sentään ole siellä ylihinnoiteltuja.
Mitä tohon työosuuteen tulee niin tänäpäivänä yhä lisääntyvissä määrin vaihdetaan korjaamoilla isoja osakokonaisuuksia. Johtuen siitä, että se on monesti nopein ja varmin keino. Monesti tosiaan on sekin, ettei jotain pikku nippeliä johonkin saa erikseen ja on siis vaihdettava isompi kokonaisuus.
Eivätpä aikoinaan suostuneet merkkiliikkeessä vaihtamaan edes laturin hiiliä erikseen, vaikka hiilet sai vaihdettua kahden ruuvin aukaisulla, muistaakseni mitään sen enempää purkamatta. Olisivat halunneet vaihtaa koko laturin uuteen.
Mitä tohon työosuuteen tulee niin tänäpäivänä yhä lisääntyvissä määrin vaihdetaan korjaamoilla isoja osakokonaisuuksia. Johtuen siitä, että se on monesti nopein ja varmin keino. Monesti tosiaan on sekin, ettei jotain pikku nippeliä johonkin saa erikseen ja on siis vaihdettava isompi kokonaisuus.
Eivätpä aikoinaan suostuneet merkkiliikkeessä vaihtamaan edes laturin hiiliä erikseen, vaikka hiilet sai vaihdettua kahden ruuvin aukaisulla, muistaakseni mitään sen enempää purkamatta. Olisivat halunneet vaihtaa koko laturin uuteen.