Insignia ilmastointi ongelma

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
tihaa
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Touko 2014, 21:02

Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja tihaa »

Kyelseessä 2011 2l (116kW) diesel farmari. Ilmastointi ei siis jäähdytä. Kylmäainetta on (tarkastettu). Kompressori ei mene päälle. En ole vielä ehtinyt hommata Haynesin kirjaa ja näin ollen kaipaisin hieman apuja. Missä tarkalleen on kompressoria ohjaava rele? Jos se on siellä konehuoneen puolella, niin mikä niistä? Jokin painekytkinkin lienee jossakin?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kompressoria (magneettikytkintä) ohjaa ilmastoinnin ohjausmoduuli , joka löytyy lämppärin puhaltimen alapuolelta hanskalokeron takaa alhaalta.
Ilmastoinnin paineanturi on taasen etupuskurin takana alhaalla. Siitä menee tieto moottorin ohjausyksikölle, josta taasen väylää pitkin ilmastoinnin ohjausmoduulille.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
tihaa
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Touko 2014, 21:02

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja tihaa »

Kiitoksia infosta ! Onkohan tämän mallisessa kompurassa helppo vaihtaa pelkkä magneettikytkin? (viitaten erään saman aiheen Astra topicin keskusteluun). Tosin pitää nyt ensin selvittää tuleeko sinne virtaa ja sen jälkeen testata kytkimen toiminta. Jos unohdetaan kadoneet kylmäaineet, mikä on ollut yleisin syy ilmastoinnin toimimattomuuteen Insigniassa? Olisiko kenelläkään käsitystä asiasta?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kannattaa ensin luettaa vikakoodit korin järjestelmistä ja sitten testata toimilaitteet testerillä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Masi »

Ihan ekana, jos Insignia ei lämpene tai jäähdytys ei toimi - kannattaa käyttää hetki ilmastoinnin sulaketta irti...
tihaa
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Touko 2014, 21:02

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja tihaa »

Korjaamolla hetki ihmetelty aihetta. Siinä lauhduttimen paineensäätöpiirissä on vikakoodi (jos oikein kuulemani muistan). Virtaa ei kuitenkaan sensorille tule. Homma jatkuu seuraavalla vierailulla johtojen testaamisella.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ilmastoinnissa on paineanturi ja lauhduttimessa lämpötila-anturi... kumpikohan mahtaa olla kysymyksessä ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Piirin/järjestelmän testaus
Sytytysvirta katkaistuna, irrota johdinsarjaliitin B1 A/C kylmäaineen paineanturista.
Sytytysvirta kytketty (ON), testaa, onko 5 V:n vertailupiirin navan 2 ja maaton välillä 4,8 - 5,2 V.
⇒ Jos se on alle määritellyn alueen, testaa, onko 5 V:n vertailupiirissä oikosulku maahan tai katkos/korkea vastus. Jos piirin testitulos on normaali, vaihda K20 moottorin ohjausyksikkö (ECM).

⇒ Jos arvo on määritettyä aluetta suurempi, testaa, onko 5 V:n vertailupiirissä oikosulku jännitteeseen. Jos piirin testitulos on normaali, vaihda K20 moottorinohjausyksikkö (ECM).

Testaa, onko 5 V vertailupiirin liittimen 2 ja matalan vertailupiirin liittimen 1 välinen jännite 4,8-5,2 V.
⇒ Jos tulos on ohjealuetta pienempi, testaa, onko alhaisessa vertailupiirissä katkos/korkea vastus. Jos piirin testitulos on normaali, vaihda K20 moottorin ohjausyksikkö (ECM).

⇒ Jos arvo on määritettyä aluetta suurempi, testaa, onko alhaisessa vertailupiirissä oikosulku jännitteeseen. Jos piirin testitulos on normaali, vaihda K20 moottorinohjausyksikkö (ECM).

Varmista että testerin A/C korkeapainepuolen anturi -parametri on alle 0,3 V.
⇒ Jos arvo on määritettyä aluetta suurempi, testaa, onko signaalipiirissä oikosulku jännitteeseen. Jos piirin testitulos on normaali, vaihda K20 moottorinohjausyksikkö (ECM).

Asenna 3 A:n suojattu hyppyjohdin signaalipiirin liittimen 3 ja 5 V vertailupiirin liittimen 2 välille. Varmista, että testerin A/C korkeapainepuolen anturi -parametri on yli 4,8 V.
⇒ Jos tulos on pienempi kuin määritetty alue, testaa, onko signaalipiirissä oikosulku maahan tai katkos/korkea vastus. Jos piirin testitulos on normaali, vaihda K20 moottorinohjausyksikkö (ECM).

Jos kaikkien piirien testitulos on normaali, vaihda B1 A/C kylmäaineen paineanturi
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
tihaa
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Touko 2014, 21:02

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja tihaa »

Kiitoksia infosta!

Nyt vaan mennään sellaiselle alueelle, että jätän mielummin ammattilaisen tehtäväksi. Toivottavasti vian poisto ei nyt aivan maltaita maksaisi.
Infoan sitten, kun homma on kunnossa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ole hyvä. Ymmärrän hyvin, että jätät korjaamon tehtäväksi. Ilmastoinnin viat ovat monesti arvokkaita... ikävä kyllä, mutta toivottavasti vika löytyy vaikka sitten johtosarjasta , jonka saa suht helposti korjattua. Ok.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
tihaa
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Touko 2014, 21:02

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja tihaa »

No niin,
homma hoidettu paikallisessa merkkiliikkeessä. Löytyi 3 viallista johtoa liittimien x200 ja x139 välillä. Nyt toimii kuten pitääkin.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, että vika löytyi ja tuli ilmastointi kuntoon :thumbsup:
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
palmuja
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Syys 2005, 15:05

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja palmuja »

Moro, vikaavikaavikaa.

Ei kellään olisi laittaa tuosta johdotuksesta jotain pommikuvaa? Voisi katsoa nuo piuhat ennenkuin vie liikkeeseen äimisteltäväksi. Löytyy ulkomaan foorumeiltakin ilmastoinnin vikoja jotka on piuhoista johtunut. Erityisesti kiinnostaa nyt nuo x200 ja x139 liittimet missä on.
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2140
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Samaa oiretta omassa Inkussa.
Ei jäähdytä... Löytyykö noihin johtojen ongelmiin selkeää syytä?

Edit:
Sieltä olikin aineet haihtuneet viidessä vuodessa niin vähiin, ettei kylmentänyt enää kabiinia.
Onneksi ei mitään sen monimutkaisempaa :)
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Escapist
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Heinä 2017, 18:51

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Escapist »

Moi!

Uusi tällä foorumilla ja ensimmäinen Opelkin kyseessä...

Ostin 2kk sitten diesel Insignian, vm 2012 ja se tehokkaampi biturbo. Ajettu 180tkm

Ilmastointi ei puhalla kylmää ollenkaan. Aineet on tsekattu, ei vuotoja ja mitään vikakoodeja ei anna ainakaan yleismallin korjaamotesterillä (Opelin testerissä ei ole ollut kiinni). Kompura ei vain lähde päälle.
Jotain sieltä kompuran päästä myös mitattiin ja ilmeisesti 12v sinne tulee. Kyseisessä mallissa on kaiketi/ilmeisesti myös aivan oma kompuransa joka ei sitten halvimmasta päästä ollutkaan.

Soittelin entiselle omistajalle ja hänen mukaansa autossa ei ole ollut heidän aikanaan mitään, ollut uudesta asti heillä. Hänen mukaansa myös ilmastointi on toiminut. Ostin auton liikkeestä ja liike lupasi maksaa 50%, mutta ajattelin hieman itse selvitellä vielä koska merkkiliikkeestä kysyttynä sen orkkis kompuran hinta oli 2200€ noin ja toimitusaika enemmän kuin kuukausi. Tarvikkeet puolta halvemmat ja toimitusajat yhtä pitkät, yhdelläkään toimittajalla sitä ei ole varastossa.

Tuli mieleeni vielä sellainen, että auto on seissyt sielä pidemmän aikaa (varastopäivät noin 200) joten voiko siellä olla joku venttiili vaan jumissa? Sulakkeet katsoin ja pidin irti noin 20 min, ei vaikutusta

Ajatuksia kellään?
Vastaa Viestiin