Omega B2 termostaatti ja lämmityslaite/järjestelmän paine
Omega B2 termostaatti ja lämmityslaite/järjestelmän paine
Haluaisin tietää paljonko Z22XE:n lämmöt normiajossa LAATUtermostaatilla kuten Wahler, GM, Valeo tai Behr. Kuinka nopeesti lämpee? Itsellä Tosi hidas lämpeemään vaikka ois roikassa näillä nollakeleillä ja viisari pysähtyy siihen 85 asteeseen. Vielä hitaampi jos säätää lämmityslaitteen täysille, eikä sieltä silti puhalla mitään erityisen kuumaa. Silloin lämmöt jää 70. Paikallaan mätänetin (paska) termari. Ilman esilämmitystä saa ajaa nollakelillä ainaki 10km ennenku viisari liikkuu.
Lisävesipumppu paisarin alla ei pyöri koska sille ei tule jännitettä kuin vaivaiset 3 volttia. Maadoitus oli ok. Kysymys kuuluukin: Mistä tuon pumpun + ohjaus tulee? Ei ole kytkentäkaavioita faceliftiin missään ja autodata väittää että tulis suoraan ilmastoinnin boksilta. Siitä onki jo hajonnu vissiin se sisäilman anturin tuuletin, että jos se ei jaksa enää antaa virtaa pumpullekkaan.
Lisävesipumppu paisarin alla ei pyöri koska sille ei tule jännitettä kuin vaivaiset 3 volttia. Maadoitus oli ok. Kysymys kuuluukin: Mistä tuon pumpun + ohjaus tulee? Ei ole kytkentäkaavioita faceliftiin missään ja autodata väittää että tulis suoraan ilmastoinnin boksilta. Siitä onki jo hajonnu vissiin se sisäilman anturin tuuletin, että jos se ei jaksa enää antaa virtaa pumpullekkaan.
Re: Omega B2 termostaatti ja lämmityslaite
http://www.vectra16v.com/slp/slp_omega_b_mj01.pdf
Tuossa vuosimallin 2001 kytkentäkaaviot. Jos linkki ei toimi, maalaa se osoiterivillä sinisellä ja paina enter.
Dokumentin sivulla 69 ilmastointiautomatiikka. Siinä M57 on se lisävesipumppu. Sen jännite tulee ilmastoinnin ohjauspanelilta. Välissä 2 liitintä.
Liitin X3 on pyöreä liitin akun takana... muistaakseni keskimmäinen kolmesta pyöreästä liittimestä.
Voi olla vikaa liittimessä tai johdin matkalla heikossa hapessa.
Tuossa vuosimallin 2001 kytkentäkaaviot. Jos linkki ei toimi, maalaa se osoiterivillä sinisellä ja paina enter.
Dokumentin sivulla 69 ilmastointiautomatiikka. Siinä M57 on se lisävesipumppu. Sen jännite tulee ilmastoinnin ohjauspanelilta. Välissä 2 liitintä.
Liitin X3 on pyöreä liitin akun takana... muistaakseni keskimmäinen kolmesta pyöreästä liittimestä.
Voi olla vikaa liittimessä tai johdin matkalla heikossa hapessa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Omega B2 termostaatti ja lämmityslaite
Siis missä liitin akun takana? Akun vieressä on vaan kolmionmallinen relelaatikko ja ei siellä ole mitää pyöreitä liittimiä. Etenkään vierekkäin. Paksut johtoniput vaan menee laatikkoon läpivienneistä ja sitte kaks pitkää moottorinohjauksen liitintä jäähdytyslevyssä kiinni ja rivi releitä
Re: Omega B2 termostaatti ja lämmityslaite
Tuossa kuvassa näkyy se pyöreä liitin X3 ja myös ne 2 muuta. Koetappa katsoa vielä, jospa löytyisi.
http://s622.beta.photobucket.com/user/r ... ort=6&o=80
http://s622.beta.photobucket.com/user/r ... ort=6&o=80
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Omega B2 termostaatti ja lämmityslaite
90 asteen hujakoilla sen tossakin pitäs vissiin ne lämmöt pitää että olisi normaali.. pientä heittoa on kyllä kun se mittarin anturi ei ole kovin tarkka vai oliko näissä jo parannusta b1 malliin verrattuna? ja olikos muuten viel erillinen anturi mittarille? termaria alkuun vaihtoon jos ei tokene ni sit voi olla kenno tukossa. toimimaton lisävesipumppukin rajottaa sitä kiertoa kyllä.. testaa tuleeko parannusta jos korvaat pumpun putken pätkällä
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
- e0101296
- 'Diplomat'
- Viestit: 1264
- Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
- Viesti:
Re: Omega B2 termostaatti ja lämmityslaite
Robertx
Kuva ei näy, tulee virheviesti: We're sorry, an unexpected error occurred
Kuva ei näy, tulee virheviesti: We're sorry, an unexpected error occurred
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Re: Omega B2 termostaatti ja lämmityslaite
Jaa'a... itse saan kyllä tuon ongelmitta näkymään kirjautumatta sisään... Firefox - selaimella.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Omega B2 termostaatti ja lämmityslaite
Noista kuvista sai jo melko tarkan käsityksen mistä töpselit pitäs löytyä. En usko että lämppärin kenno ois tukossa jos lämmönsäätimien HI-tila hidastaa merkittävästi jäähdytysnesteen lämpeämistä. Loppukesästä oli myös semmosta ongelmaa, että kone meinas lämmetä liikaaki paikallaan pyörittäessä, eikä lämmöt laskenu edes ajossa niinku yleensä, jolloin rupesin epäilemään termaria. Puhallin kyllä lähti käyntiin, mutta näppituntumalla rupelli ei tuntunu pyörivän kovin herkästi.
Re: Omega B2 termostaatti ja lämmityslaite
B1 - Omegassa sähköiselle lisäpumpulle tulee jännite sulakkeelta 15 liittimen X5 liitinnastan 1 kautta. Sulakkeella F15 on jännite virtalukon takaa.
Kannattaa suosiolla vaihtaa termari ja laittaa lisäpumppu pyörimään.
Kannattaa suosiolla vaihtaa termari ja laittaa lisäpumppu pyörimään.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Omega B2 termostaatti ja lämmityslaite
Nyt kun katoin tarkemmin niin onhan siellä akun päädyn takana pyöreitä liittimiä...mutta vain kaksi. Näyttäs niinku keskimmäinen X3 puuttus siitä. Löysin kuitenki noiden kuvien perusteella X30 liittimen releboksista, johon tulee sinimusta johto. Siitä löytyy 12V ja sen pitäs mennä vesipumpulle. Ilmastoinnin paneelilta siis tulis jännite tuohon asti, mutta siitä eteenpäin häviää jonnekki. Täytyy katsoa, että mistä kautta se johto menee...kun vesisade lakkaa
Re: Omega B2 termostaatti ja lämmityslaite
Noh, hyvä, että kuitenkin löysit sen liittimen X30. Itse ajattelin sen olevan pumpun lähellä. Sinimusta on tosiaan oikea johdinväri ainakin kytkentäkaavion mukaan. Voi olla se johdin siitä eteenpäin pumpulle huonossa kunnossa... siis hapettunut lähes olemattomiin. Ok.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Omega B2 termostaatti ja lämmityslaite
Nyt se on varma että vika on ilmastoinnin paneelissa. Mittasin johdot ja niissä ei ole vikaa. Se sinimusta johto vaan pysyy kytkeytyneenä maihin, eli boksin sisäisesti. Plussaa vasten antaa siitä noin 11V, eli jonkunverran jännitehäviötä, mutta kun sen pitäs olla 12V yhdistettynä maihin. Osaako joku antaa parempaa vinkkiä milloin pumpun pitäs kytkeytyä päälle. Oon kokeillu auto käynnissä lämmöt täysillä ja sammutettuna painaa AUTO-nappulaa paneelissa, jolloin lähtee puhaltaa. Ei vaan anna plussaa se piuha
Re: Omega B2 termostaatti ja lämmityslaite
Eli sulla on maissa kokoajan se pumpun ohjaus vai?Dougherty kirjoitti:Nyt se on varma että vika on ilmastoinnin paneelissa. Mittasin johdot ja niissä ei ole vikaa. Se sinimusta johto vaan pysyy kytkeytyneenä maihin, eli boksin sisäisesti. Plussaa vasten antaa siitä noin 11V, eli jonkunverran jännitehäviötä, mutta kun sen pitäs olla 12V yhdistettynä maihin. Osaako joku antaa parempaa vinkkiä milloin pumpun pitäs kytkeytyä päälle. Oon kokeillu auto käynnissä lämmöt täysillä ja sammutettuna painaa AUTO-nappulaa paneelissa, jolloin lähtee puhaltaa. Ei vaan anna plussaa se piuha
Faceliftissä pumppua ohjaa ilmastointiautomatiikka ja vanhemmissa suoraan virtalukon kautta, niinkuin aiemmin olikin jo kirjoiteltu. Ymmärtääkseni faceliftissä pumpun pitäisi käynnistyä taukolämmityksen aikana ja samoin silloin kun lämpötilasäätö on asennossa HI. Enempää tosta ei voi oikein sanoa, kun ei tiedä millainen logiikka tossa ohjauksessa on.
Pääseeköhän techillä tai op-comilla kiinni tähän ilmastointiautomatiikkaan, eli voiskohan siellä olla pumpun ohjaukselle on/off-tila? Kun näitä pumppuja ei kaikissa malleissa ole, niin luulis että olis softalla tehty tuo ohjauksen valinta.
-respect to the man in the ice cream van-
Re: Omega B2 termostaatti ja lämmityslaite
testerillä pääsee ainakin flektejä testaamaan. en nyt kuollaksenikaan muista pääskä pumppua testaamaan mut luulis että siitäkin ohjauksesta jotain infoa sieltä saa
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
Re: Omega B2 termostaatti ja lämmityslaite
Hainpa Eurotuonnista Behr-thermotin termostaatin ja heitin paikalleen. Samalla reissulla tutkin tuota kiertovesipumpun kytkentää ja testasin suoralla virralla yleismittarin kautta ampeerimittauksella, että pumppu pyörii ja ottaa 0,6 ampeeria. Ilmastoinnin paneelin irrottaminen ei juuri kiinnostanut, koska vianhaku elektroniikan komponenteista voisi olla turha vaiva. Huomasin konetilan releboksissa avoimen liittimen, jossa oli 4 nastaa pystyssä. 3 niistä antoi 12V ja 1 maata sytytysvirta päällä. Kaksi näistä sai flektin pyörimään eri nopeuksilla. Kolmas + vaikutti sopivalta pumppua pyörittämään. Pienet abikot, pätkä johtoa ja homma toimii. Myöhemmin selvitin että se 4 napanen avoin liitin on tosiaan flektin testipistoke. Löytypä nyt sillekki järkevää käyttöä
Koneen lämmöt seilasivat ajossa 85-90 asteen väliä. Lämpöä kuitenki riitti hyttiin ihan eri tavalla. Kun laitto lämmöt ja puhalluksen täysille, rupes jo suulakkeen edessä kättä polttamaan.
Koneen lämmöt seilasivat ajossa 85-90 asteen väliä. Lämpöä kuitenki riitti hyttiin ihan eri tavalla. Kun laitto lämmöt ja puhalluksen täysille, rupes jo suulakkeen edessä kättä polttamaan.